تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

بانکرینگ هیچ مزیتی برای کشور ندارد/ خرید سوخت کشتیرانی ایران از طریق بازار‌های جهانی

به گفته سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، در حال حاضر هیچ مزیتی در صنعت بانکرینگ کشور وجود ندارد، چرا که نمی‌توانیم میزان سولفور تمام نفت کوره تولیدی را به زیر ۰.۵ درصد کاهش دهیم و تا زمانی که نتوانیم امکان فروش نفت کوره را به دست بیاوریم، بانکرینگ برای کشور دیگر هیچ مزیتی نخواهد داشت.
بانکرینگ
 
مهرشاد نبی، اقتصاد ۲۴- صنعت بانکرینگ یکی از مشاغل پر رونق این روز‌های دنیا به شمار می‌رود، به طوری که بسیاری از شرکت‌های خرده فروشی سوخت و انرژی به صورت روز افزون به این صنعت روی می‌آورند.
 
در ایران نیز بانکرینگ از دیر باز انجام می‌شده است؛ به طوری که نفتکش‌هایی که وارد اسکله‌های جزیره خارگ می‌شدند، علاوه بر دریافت نفت خام، بانکر یا سوخت خود را نیز تأمین می‌کردند؛ مقرراتی مربوط به سازمان بین المللی دریانوردی که لازم الاجراست و در نتیجه تاکید مجامع بین المللی بر تدوین و تصویب مقررات سختگیرانه زیست محیطی تنظیم شده است.
 
در ضمیمه کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی کشتی‌ها (کنوانسیون مارپل) آمده است که تمامی مناطق جهان موظف هستند از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی میزان گوگرد سوخت مصرفی خود را در ناوگان حمل و نقل دریایی به نیم درصد برسانند.
 
با شروع سال ۲۰۲۰ میلادی، بسیاری از خطوط کشتیرانی جهان با معضل تامین سوخت کم سولفور (گوگرد) مواجه شدند، چراکه هنوز پالایشگاه‌ها نتوانسته اند میزان سولفور تمام نفت کوره تولیدی خود را به زیر ۰.۵ درصد کاهش دهند و این موضوع با استاندارد مشخص شده همخوانی ندارد.
 
این موضوع در مقررات سازمان بین المللی دریانوردی IMO آمده است و تخلف از آن غیرقانونی است و این سازمان می‌تواند جلوی تردد کشتی‌ها را بگیرد. سازمان IMO در ضمیمه کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی‌ها صراحتا به این موضوع اشاره کرده است.
 
هدف آن هم کاهش منابع گوناگون آلودگی ناشی از کشتی هاست. استفاده از سوخت با سولفور بالا به معنای آلودگی عمدی محیط زیست است و مشمول قوانین و مقررات می‌شود.
 
در حالی که اکنون گوگرد موجود در سوخت کشتی‌ها ٣.٥ درصد است؛ در این بین روسیه، به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت کوره جهان خواهان به تعویق افتادن این تصمیم تا سال ٢٠٢٥ میلادی شده است.
 
به گفته کارشناسان، تصمیم سازمان بین المللی دریانوردی در راستای کاهش گوگرد موجود در سوخت (بانکرینگ) کشتی‌ها است.  با عملیاتی شدن این اقدام، ایران به تنها تولیدکننده نفت کوره کم سولفور در منطقه تبدیل شده است.
 

حجم بالای مصرف داخلی نفت کوره

 
این در حالی است که بر اساس آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طی پنج‌ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ به‌طور میانگین روزانه ۶۷ میلیون لیتر نفت کوره تولید شده است. در این دوره زمانی، میزان مصرف داخلی نفت کوره، شامل حمل‌ونقل دریایی داخلی، صنایع، کشاورزی، نیروگاه‌ها و اصناف، ۱۰ میلیون لیتر بوده است.
 
حجم صادرات نفت کوره ۵۲ میلیون لیتر و حجم بانکرینگ، سوخت‌رسانی به ناوگان بین‌المللی فعال در منطقه، سوخت ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش، ۵ میلیون لیتر در روز بوده است.
 
در کشور ما به دلیل نظام بوروکراسی معیوب، صدور ضمانت‌های بانکی و اجبار در پرداخت ۱۰۰ درصدی پول بسیاری از شرکت‌هایی که سال‌ها تجربه کار در حوزه بانکرینگ را دارند کنار گذاشته و مجوز‌های بانکرینگ به شرکت‌هایی تعلق دارد که نه توان مالی دارند و نه تجهیزات مورد نیاز برای بانکرینگ.

سیدحمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در رابطه با مقررات سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) درباره منع استفاده کشتی‌ها از سوخت دارای سولفور بالای ۰.۵ درصد، که به طوررسمی از آغاز سال جدید میلادی به مرحله اجرا درآمده است در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: نفت کوره کم گوگرد، نیم درصد، مورد نیاز برای ناوگان دریایی کشور از طریق پالایشگاه‌های اراک و بندرعباس در حال تامین است.
 
به گفته حسینی، این در حالی است که از مدت‌های گذشته با اعمال سیاست‌هایی ایران قصد افزایش سهم در صنعت بانکرینگ داشت، اما این صنعت به هدف اصلی نرسیده است.
 
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درباره ادامه هدف گذاری در این صنعت گفت: جهت توسعه بانکرینگ مجوز‌های زیادی صادر شد که طبق آن مقرر شده بود شرکت ها، باید مجهز به کشتی‌های تحویل سوخت باشند یعنی باید پمپ بنزین سیار داشته باشند.
 
این فعال در حوزه صادرات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: مخزن سوخت در بنادر  یکی دیگر از الزامات راه اندازی شرکت‌های بانکرینگ بود که متاسفانه از حدود ۲۰ شرکتی که مجوز دریافت کردند هیچ یک دارای شرایط و چنین امکاناتی نبودند. این شرکت ها فرآورده را از شرکت ملی نفت دریافت می‌کردند و به صورت عمده به بازار امارات می فروختند؛ در واقع رقیبی برای صادرکنندگان شده بودند.
 
حسینی ادامه داد: اعتراض به این کار که محصول به صورت ریالی در بازار فروخته می‌شود و نفت کوره را به جای مصرف در بانکرینگ، صادرات می‌کردند باعث شد شرکت ملی نفت با توجه به این اهمال ها، شرایط را تغییر دهد به طوری که هر کسی که مجوز راه اندازی چنین شرکت‌هایی را دارد باید تمام الزامات جهت سوخت رسانی را داشته باشد.


سخت‌گیری‌ برای بانکرینگ‌ها

 
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: از اینرو با سختگیری شرکت ملی نفت، راه اندازی شرکت‌های پمپ بنزینی (بانکرینگ) کمتر مورد استقبال قرار گرفت و متقاضیان به دلیل عدم امکانات نتوانستند پیگیر تاسیس شرکت باشند.
 
وی تاکید کرد: در حال حاضر هم به طور کامل به دلیل مقررات جدید (IMO) امکان راه اندازی شرکت‌های بانکرینگ به صفر رسیده است و نقشی در این صنعت نخواهیم داشت تا جایی که جهت تهیه سوخت مورد نیاز کشتی‌های جمهوری اسلامی باید آن را از بازار‌های جهانی خریداری کنیم.
 
حسینی یاد آورشد: هیچ مزیتی در صنعت بانکرینگ کشور وجود ندارد، چرا که نمی‌توانیم میزان سولفور تمام نفت کوره تولیدی خود را به زیر ۰.۵ درصد کاهش دهیم و تا زمانی که بتوانیم امکان فروش نفت کوره را به دست بیاوریم بانکرینگ برای کشور دیگر هیچ مزیتی نخواهد داشت.
 
این فعال در حوزه صادرات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر تنها کاری که می‌توانند انجام دهند این است که پالایشگاه‌های اراک و تهران گازوئیل با سولفور بسیار پایین را بگیرند و با درصدی از مازوت ترکیب کنند تا بتوانند سوخت مورد نیاز کشتیرانی جمهوری اسلامی را تامین کنند.
 
به گزارش اقتصاد ۲۴، بر اساس مقررات، بنادر سراسر جهان اجازه پهلوگیری به کشتی‌هایی که استفاده از سوخت‌های با سولفور بالا را متوقف نکرده باشند، نخواهند داد، اما کشور‌های زیادی به‌رغم فرارسیدن موعد اجرا، هنوز آمادگی سازگار کردن ناوگان حمل‌ونقل دریایی خود با این مقررات را ندارند، ایران هم یکی از همین کشورهاست. علاوه بر ناوگان کشتیرانی ایران که باید با سوخت گران دست و پنجه نرم کند، پالایشگاه‌های کشور نیز که ۲۶ درصد از تولید فرآورده‌هایشان مازوت با سولفور بالا است، با مساله ناتوانی در صادرات و کاهش ارزش این فرآورده نفتی روبرو می‌شوند.
 
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

سامانه اس-۵۰۰ روسیه؛ قاتل موشک‌های بالستیک

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ دلبری آزاده صمدی برای هومن سیدی دوباره پربازدید شد

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ صادق زیبا کلام به سرطان مبتلا شد

عکس/ واکنش عباس عبدی به سخنان سعید جلیلی

عکس/ استایل جدید و متفاوت ترلان پروانه

عکس/ افسران زن در رژه نیروهای نظامی در عربستان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

رمزگشایی از نزدیکی تهران_پکن؛ ایران از اهرم‌های چین برای دور زدن آمریکا در خاورمیانه

طرح های تازه تهران و مسکو در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی

سیگنال جدید دلار به بازار خودرو

نقشه عجیب مشاور سابق احمدی‌نژاد برای قالیباف و پزشکیان

فیلم/حساب پزشکیان و فرزندانش پاک است

قیمت بستنی نجومی شد

ازدواج نیما شعبان‌نژاد با بازیگر مشهور سینما جنجالی شد + عکس

عکس/ پشت پرده عدم حمایت نامزد‌های انتخابات از گشت ارشاد

عکس/ کنایه به سعید جلیلی با هشتگ عمق راهبردی

عکس قدیمی از رهبر انقلاب در لباس احرام

فیلم/ صحبت‌های جنجالی دختر پزشکیان در صداوسیما

دوازده بازیکن استقلال رفتنی شدند!

عکس/ خانه رویایی مهدی طارمی در میلان

فیلم/حمید نوری در هیات منصور ارضی چه می کند؟

راز بزرگ یحیی گل‌محمدی چیست؟

دیوار امنیتی ایران و ترکیه

کی روش سرمربی پرسپولیس می‌شود؟

عکس/مخبر در خانه حمید نوری دیده شد

گمانه‌زنی درباره حضور یک هافبک در پرسپولیس

عکس/چرا هیچ نامزدی گشت ارشاد را گردن نمی‌گیرد؟

اینفوگرافی/نامزد‌ها درباره ۲۴ مسأله مهم جامعه چه دیدگاهی دارند؟

آیت الله مکارم شیرازی از بیمارستان به خانه برگشت

فیلم/جاده چالوس بازگشایی شد

هشدار انتخاباتی غیرمستقیم علم الهدی به پزشکیان

عکس/نماز عید سعید قربان در حرم حضرت فاطمه معصومه(س)

فیلم/ انتشار قسمت سانسور شده مستند پورمحمدی

هشدار صدا و سیما به نامزد‌های انتخابات درباره مناظره

امکان جریمه مالکان و مشاوران املاک برای یک نکته خاص

فیلم/وقتی اوباما به داد جو بایدن رسید

اظهارات قاضی‌زاده هاشمی درباره تولید مسکن، کلی‌گویی است

پیش بینی قیمت دلار تا زمان انتخابات

عکس/پزشکیان پاسخ منصور ارضی را داد

مناظره‌ها از امروز آغاز می‌شود+ جزئیات

فیلم/ پاسخ مجهول سعید جلیلی به مساله چاپ پول

وضعیت معافیت مالیاتی واردات طلا + سند

دامنه نوسان بعد از انتخابات تغییر می‌یابد

وعده توزیع گوشت در خانه مردم تحقیرآمیز است!

مشخصات تانک اصلی نبرد ذوالفقار ۳ ایران

فیلم/وعده وام یک میلیارد تومانی ازدواج قاضی زاده خبرساز شد

چرا شانس پورمحمدی در انتخابات کم نیست؟

آرامش در بازار ارز همزمان با درگیری ارمنستان و آذربایجان

اقتصاد ایران چگونه از تله فقر عبور می‌کند؟

قهر ادامه دار طلا و سکه از بازار

آیا وقت خرید طلا رسیده است؟

آیا مشکل بنزین با افزایش قیمت حل می‌شود؟

آشنایی با کاخ یاقوت عمارتی از دل تاریخ

وضعیت اجاره آپارتمان در ۶ شهر بزرگ ایران؛ از تهران تا تبریز و شیراز

تبعات پرداخت یارانه ۵ میلیونی چیست؟

پشت پرده‌های وعده‌های انتخاباتی کاندیدا‌های تندرو؛ توهین به شهروندان با منت گذاشتن برای یک تکه گوشت

چرا سود سهام عدالت در خردادماه واریز نشد؟