تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
رفتاربازار‌های سهام، ارز و طلا درمواجهه با «کرونا» و «FATF» چگونه بود؟

واکنش ۳ بازار به ۲ رخداد

درنخستین روز هفته جاری و سومین روز از آخرین ماه سال، بازار‌های سرمایه‌گذاری ایران با رخداد مهم روبه‌رو شد که در قالب ریسک‌های جدید خود را به نمایش گذاشتند.
بازارهای سرمایه گزاری


اقتصاد۲۴ - درنخستین روز هفته جاری و سومین روز از آخرین ماه سال، بازار‌های سرمایه‌گذاری ایران با ۲ رخداد مهم روبه‌رو شد که در قالب ریسک‌های جدید خود را به نمایش گذاشتند.
دراین روز انتشار اخبار شیوع ویروس «کرونا» در تعداد زیادی از شهر‌های کشور، قرار گرفتن دوباره ایران در لیست سیاه کارگروه اقدام مالی یا FATF ریسک‌های تازه‌ای بود که اقتصاد ایران و بازار‌های مختلف را تحت تأثیر خود قرار دادند.

بورس

درحالی که در نخستین ساعت کاری بورس تهران، شاخص با افت بیش از ۱۱ هزار واحدی به ریسک‌های جدید بازار واکنش نشان داد، اما این ریزش دوام چندانی نداشت و بسرعت جای خود را به رشد داد.

ارز

دلار که روز چهارشنبه درصرافی ملی ایران ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود، دیروز این نرخ به ۱۴ هزار و ۵۳۰ تومان رسید که ۳۳۰ تومان (معادل ۲.۳ درصد) افزایش نشان می‌دهد. نرخ یورو نیز در صرافی ملی نسبت به روز چهارشنبه ۱۸۰ تومان (معادل ۱.۱ درصد) رشد داشت. در روز چهارشنبه نرخ فروش این ارز ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شد که دیروز به ۱۵ هزار و ۵۸۰ تومان رسید.

سکه

به موازات رشد نرخ ارز، بازار طلا و سکه نیز رکورد‌های تازه‌ای در کارنامه خود ثبت کرد. این درحالی است که دیروز اونس جهانی طلا ۱۶ صدم درصد افت داشت. دراین روز هر اونس طلا هزار و ۶۴۳ دلار ارزش‌گذاری شد که ۲ دلار و ۶۰ سنت کمتر از روز جمعه بود. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۵ میلیون و ۷۲۶ هزار تومان رسید که ۳۹۶ هزار تومان نسبت به روز کاری قبل رشد داشت.

بازار‌های جهانی

پایگاه خبری بلومبرگ هم نوشته است که بی‌ثباتی در بازار‌های بورس باعث تمرکز توجهات به سمت طلا شده است. براساس گزارش FX استریت، قیمت طلا در هفته جاری حدود ۶۰ دلار افزایش یافته است.
پایگاه خبری «کیتکو» نیز درباره علت افزایش قیمت بی‌سابقه طلا می‌نویسد، افزایش تقاضا برای دارایی‌های سنتی به‌دلیل تأثیر شدید منفی ویروس کرونا و آینده مبهم بازار‌های جهانی باعث تقویت موقعیت طلا و نقره در اقتصاد جهانی شده است.

تحلیل

کارشناسان بر این باور هستند که بازار‌های سرمایه‌پذیر در برابر اخبار و رویداد‌هایی که روی ارزش سرمایه‌گذاری آن‌ها تأثیر می‌گذارد واکنش نشان می‌دهد و این نشان از پویایی این بازارهاست.
درنخستین روز هفته جاری و سومین روز از آخرین ماه سال، بازار‌های سرمایه‌گذاری ایران با رخداد مهم روبه‌رو شد که در قالب ریسک‌های جدید خود را به نمایش گذاشتند.
دراین روز انتشار اخبار شیوع ویروس «کرونا» در تعدادی از شهر‌های کشور، قرار گرفتن دوباره ایران در لیست سیاه کارگروه اقدام مالی یا FATF ریسک‌های تازه‌ای بود که اقتصاد ایران و بازار‌های مختلف را تحت تأثیر خود قرار دادند.
ویروس کرونا که پس‌از قربانی کردن بیش از دو هزار نفر در چین انتهای هفته گذشته باعث مرگ ۵ هموطن شد، یکی از ریسک‌هایی است که بتازگی پا به دنیای اقتصاد ایران گذاشته است. زمانی که این ویروس در چین شناسایی شد و بسرعت به سایر قاره‌ها شیوع پیدا کرد، باعث سقوط بازار‌های مالی دنیا بخصوص کشور چین شد؛ روندی که در بازار جهانی نفت نیز تکرار شد. اما برعکس این دو بازار، کرونا در بازار ارز و طلا به‌عنوان دارایی‌های امن‌تر که قدرت نقدشوندگی بالاتری دارند، رشد شاخص‌ها را به‌دنبال داشت.
انتشار بیانیه کارگروه اقدام مالی در روز جمعه درخصوص بازگرداندن ایران در لیست سیاه، با وجود چراغ سبزی که برای ایران درنظر گرفته است، ریسک دیگری بود که به‌دلیل محدودتر کردن روابط بانکی و تراکنش‌های مالی بر بازار‌های مختلف تأثیر گذاشت. هرچند روز گذشته قیمت‌ها در بازار ارز و طلا رشد قابل توجهی را تجربه کرد، اما به اعتقاد برخی از کارشناسان این روند موقتی خواهد بود چرا که تأثیر هیجانی و روانی آن بیش از آثار واقعی آن بر اقتصاد است. به اعتقاد این کارشناسان به هر روی ویروس کرونا کنترل و مهار خواهد شد و سایه آن از اقتصاد کشور کنار خواهد رفت. درخصوص قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF نیز کارشناسان معتقدند گرچه تصمیم اخیر کارگروه اقدام مالی این شرایط را تشدید می‌کند، هم‌اکنون نقل و انتقالات مالی و بانکی ایران در حداقل خود قرار دارد. ضمن اینکه این کارگروه چراغ سبزی هم برای خروج دوباره ایران از لیست سیاه با اجرای توصیه‌ها نشان داده است.


واکنش متفاوت بورس

درحالی که در نخستین ساعت کاری بورس تهران، شاخص با افت بیش از ۱۱ هزار واحدی به ریسک‌های جدید بازار واکنش نشان داد، اما این ریزش دوام چندانی نداشت و بسرعت جای خود را به رشد داد. به طوری که دراین روز کف و سقف شاخص ۱۴ هزار و ۷۴۷ واحد اختلاف داشت که ناشی از ریزش شاخص به ۴۶۷ هزار و ۱۲۰ واحد تا رشد به ۴۸۱ هزار و ۸۶۹ واحدی بود.
دراین روز نهاد ناظر بازار با تجربه‌ای که در حمایت از بازار درشهادت سردار سلیمانی داشت، توانست با کمک حقوقی‌ها، از ریزش هیجانی شاخص جلوگیری کند. البته با ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار در ماه‌های اخیر و نقدینگی بزرگی که به بورس آمده، آنقدر تقاضا برای خرید سهم بالاست که براحتی بازار سهام از این ریسک‌ها عبور کرد.
این درحالی است که بررسی واکنش بورس به رخداد‌هایی که از نظر بنیادین بر شاخص‌های بازار تأثیر ندارد، نشان می‌دهد که بازار با تجربه‌تر از قبل چندان اسیر جو روانی نمی‌شود ضمن اینکه فعالان بازار نیز دید بلندمدت‌تری نسبت به تداوم روند صعودی شاخص‌ها دارند.
البته روزگذشته سهام شرکت‌هایی که تأثیر مستقیمی از ریسک‌های کرونا و اف‌ای تی اف می‌پذیرند با تغییرات بیشتری همراه بود. درهمین راستا سهام بانک‌ها با افت بیشتری نسبت به سایر صنایع همراه شد و در مقابل سهم دارویی‌ها و تولیدکننده‌های شوینده‌ها رشد بالاتری را تجربه کرد.
بدین ترتیب درپایان معاملات سومین روز اسفند ماه جاری، شاخص کل بورس با رشد ۳ هزار و ۱۱۳ واحدی (معادل ۰.۶۵ درصد) در یک روز پرریسک رکورد جدیدی را به ثبت رساند و در ارتفاع قله ۴۸۱ هزار و ۸۶۹ واحدی ایستاد. با این رشد بازدهی کل بازار از ابتدای سال تا دیروز با رسیدن به ۱۶۹.۷ درصد در آستانه عبور از مرز ۱۷۰ درصدی قرار گرفت، سودی که فاصله معناداری با سایر بازار‌های رقیب دارد.


ورود دلار آزاد به کانال ۱۵ هزار تومان

روز گذشته بازار ارز با رشد قیمتی بالایی همراه شد. دراین روز علاوه بر افزایش ۳۳۰ تومانی نرخ دلار در صرافی ملی ایران به‌عنوان مرجع اصلی تعیین نرخ صرافی‌های مجاز، نرخ این ارز در بازار غیررسمی نیز وارد کانال ۱۵ هزار تومان شد.
درحالی که در روز چهارشنبه نرخ فروش دلار درصرافی ملی ایران ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود، دیروز این نرخ به ۱۴ هزار و ۵۳۰ تومان رسید که ۳۳۰ تومان (معادل ۲.۳ درصد) افزایش نشان می‌دهد. نرخ یورو نیز در صرافی ملی نسبت به روز چهارشنبه ۱۸۰ تومان (معادل ۱.۱ درصد) رشد داشت. در روز چهارشنبه نرخ فروش این ارز ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شد که دیروز به ۱۵ هزار و ۵۸۰ تومان رسید.
بدین ترتیب، در صرافی‌های مجاز همین نرخ‌ها روی تابلوی قیمت‌ها نشست. اما پوند انگلیس با رشد چند برابری نسبت به سایر ارز‌ها هزار و ۶۳ تومان رشد کرد و به ۱۹ هزار و ۶۵۲ تومان رسید. درهم نیز با رشد ۱۹۴ تومانی به ۴ هزار و ۱۴۹ تومان و لیرترکیه با رشد ۱۱۶ تومانی به ۲ هزار و ۴۸۹ تومانی رسید.
اما در بازار غیررسمی و آزاد، نرخ‌ها رشد بیشتری نشان می‌دهد. براین اساس درشرایطی که طی روز‌های اخیر دلار آزاد در محدود ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان قرار داشت، دیروز با عبور از مرز روانی ۱۵ هزار تومان به ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان رسید.

رکوردشکنی سکه

به موازات رشد نرخ ارز، بازار طلا و سکه نیز رکورد‌های تازه‌ای در کارنامه خود ثبت کرد. براین اساس و در زمان تنظیم این گزارش، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۵ میلیون و ۷۲۶ هزار تومان رسید که ۳۹۶ هزار تومان نسبت به روز کاری قبل رشد داشت. سکه تمام بهارآزادی طرح قدیم نیز با رشد ۳۶۵ هزار تومانی به ۵ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان دست یافت.
همچنین دراین روز نیم سکه ۲ میلیون و ۹۵۳ هزار تومان قیمت خورد که اختلاف ۱۶۰ هزار تومانی با روز کاری قبل داشت. ربع سکه هم با نرخ یک میلیون و ۸۱۳ هزار تومانی ۱۲۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت. سکه گرمی نیز با کمترین میزان رشد، ۱۰ هزار تومان بالا رفت و به ۹۶۲ هزار تومان رسید.
در بازار طلا هم هر گرم طلای ۱۸ عیار در آستانه ۶۰۰ هزار تومان قرار گرفت. دراین روز این نوع از طلا ۵۹۴ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت خورد که ۴۵ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش نشان می‌دهد. از سوی دیگر مثقال طلا نیز با رشد ۱۹۴ هزار تومانی، ۲ میلیون و ۵۷۲ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.
این درحالی است که دیروز اونس جهانی طلا ۱۶ صدم درصد افت داشت. دراین روز هر اونس طلا هزار و ۶۴۳ دلار ارزش‌گذاری شد که ۲ دلار و ۶۰ سنت کمتر از روز جمعه بود.
منبع: روزنامه ایران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

اما استون کیست؟

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کریستوفر نولان فیلم ساز افسانه‌ای کیست؟

عکس/استایل خیابانی بازیگر سریال یانگوم

عکس/استایل نوجوان‌پسند نانسی عجرم در لس‌آنجلس

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

فیلم/آموزش کنسرو کردن خورشت قرمه سبزی

سید هادی شیخ الاسلامی، مدیرعاملی در نقش تخریب‌گر!/ ری برندیگ ناکام بیمه میهن

فیلم/طعنه سنگین جواد هاشمی به مهران رجبی!

فیلم/ خلق چهره با کفش و کفی

انتقاد تند و تیز نماینده زنجان از دولت رئیسی

آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!

فیلم/لحظه معجزه آسای نجات کودک از سیلاب رودخانه‌ای در بم

فیلم/پوزخند عباس جدیدی هنگام سخنرانی علیرضا دبیر

فیلم عجیبی که از یک دانشگاه در تهران لو رفت!

فیلم/شانه‌زدن مو‌های آقای رئیس‌جمهور سوژه شد!

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

آلومینیوم ۴ (۶) - پرسپولیس (۵) ۴، حذف مدعی بزرگ!

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند