تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
اقتصاد ۲۴ بررسی کرد؛

راهکارهای عبور از بحران اقتصادی در پسا کرونا/ دیپلماسی اقتصادی جدی گرفته شود

سعید مسگری گفت: راه اندازی یک خط اعتباری جدید و ارائه تسهیلات کم بهره به کسب و کار‌های متضرر شده که در پرداخت حقوق هم دچار مشکل شده اند از جمله راهکار‌هایی است که می‌توان برای کاهش تبعات اقتصادی کرونا در نظر گرفت تا از رشد بیکاری جلوگیری شود.
تاثیرات اقتصادی کرونا
 
اقتصاد ۲۴-  برخی منابع گفته اند شیوع کرونا فقط در دو ماه نخست سال جاری میلادی ۱۸۵ میلیارد دلار به اقتصاد چین زیان رسانده است، زیانی که البته حالا فقط مختص به کشور چین نخواهد بود. بیش از ۵۰ کشور دنیا درگیر با ویروس کرونا هستند و البته زیان کاهش روابط تجاری با چین به کشور‌های اروپایی هم خواهد رسید. موضوعی که برخی از صاحبنظران معتقدند اقتصاد جهانی را مانند سال ۲۰۰۸ با بحران جدی روبرو خواهد کرد. اما تفاوت این بحران با بحران ۱۲ سال پیش در این است که اثر اقتصادی این بحران بر کشور ما برخلاف سال ۲۰۰۸ به طور مستقیم خواهد بود، اقتصادی که به واسطه تحریم‌های بین المللی با رکود و رشد منفی روبرو بود حالا عامل اثرگذارتری مانند کرونا نیز به آن اضافه شده است.

پدرام سلطانی، نایب رئیس سابق اتاق ایران معتقد است این ویروس، فعالیت‌های اقتصادی را در بخش‌های مختلفی که با مردم در ارتباط است، بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد و به فعالیت‌هایی نظیر گردشگری، رستوران‌داری، ورزشگاه، سینما، مراکز خرید، برگزاری همایش‌ها، سالن‌های زیبایی، هتل‌داری، حمل‌ونقل در حوزه‌های مختلف زمینی، ریلی و هوایی و سایر مواردی که در آن‌ها اجتماعاتی شکل می‌گیرد، بیشتر لطمه می‌زند.

بسیاری از کسب و کار‌ها به دلیل ترس از ویروس کرونا تعطیل شده و حتی کارگران روزمزد بیکار شده در آستانه شب عید با مشکلاتی روبرو شده اند، موضوعی که برخی از صاحبنظران معتقدند دولت باید برای آن راهکار‌هایی را در نظر بگیرد.

پیشنهاد پرداخت یارانه بیشتر، یکی از راه‌های حمایتی دولت بوده که نماینده مردم رشت یعنی جعفرزاده ایمن آبادی به آن اشاره کرده است. اما باید دید که پرداخت یارانه می‌تواند گره‌ای را از زندگی کارگران باز کند یا خیر؟ پیشنهاد پرداخت یارانه بیشتر، در حالی مطرح می‌شود که موضوع پرداخت نقدی از ابتدا مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان بوده و آن را نه تنها بی تاثیر در رفع مشکلات می‌دانند بلکه معتقدند یکی از ابزار‌های تورم در جامعه بوده و پرداخت نقدی در واقع نمی‌تواند کمکی را به افراد کند.

البته این تمام ماجرا نیست اقتصاد ایران از چند جنبه می‌تواند مورد آسیب از سوی ویروس کرونا باشد که البته نقش دولت و نهاد‌های حاکمیتی برای جبران این خسارات بسیار مهم است.

برای مثال چین هم به عنوان یک قدرت اقتصادی قطعاً برای دوران پسا کرونایی برنامه ریزی‌هایی را خواهد داشت. پیش از این مجید رضا حریری در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفته بود: «کافی است چین برای جبران تعطیلات کرونا از آخر فوریه یک ساعت به ساعت کاری اضافه کند و یا یک روز از تعطیلات آخر هفته کم کند تا بتواند این خسارت را جبران کند که البته این احتمال نیز وجود دارد.»
اقدامی که البته دولت ایران هم می‌تواند از آن به عنوان یک الگو استفاده کند.

دیپلماسی اقتصادی، راهکار جبران خسارت

در همین زمینه سعید مسگری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با اشاره به اثرات اقتصادی ویروس کرونا بر اقتصاد ایران و راهکار‌های جبران خسارات آن، گفت: کرونا ویروس سه تاثیر مهم بر اقتصاد ایران دارد که می‌تواند منجر به کاهش رشد اقتصادی کشور شود. در وهله اول بسته شدن مرز‌های تجاری است که هم در قیمت ارز و هم در صادرات ما تاثیرگذار است هر چند اخیراً خبر‌های خوبی در خصوص باز شدن برخی مرز‌های تجاری به گوش رسیده است.

وی افزود: در این شرایط نقش وزارت اقتصاد و وزارت صمت در دیپلماسی اقتصادی برای بازگشایی مرز‌ها و صادرات و واردات کالا‌های اساسی بسیار مهم است.

وزارت میراث فرهنگی به میدان بیاید

مسگری ادامه داد: اما زیان دوم در خصوص بحث گردشگری است که وجود این ویروس، گردشگری در نوروز را تحت تاثیر قرار خواهد داد که در کوتاه مدت اقدام موثری نمی‌توان داشت، اما وزارت میراث فرهنگی باید از همین الان برای روز‌های بعد از کرونا به خصوص در تابستان برای ارائه تسهیلات گردشگری و رونق آن بیش از گذشته برای جبران نوروز برنامه ریزی کند.

راهکار‌هایی برای عبور از بحران اقتصادی کرونا

این اقتصاددان گفت: اما مهمتر از همه و در واقع زیان سوم، کاهش تقاضای موثر در اقتصاد است که به دلیل رکود در اقتصاد شکل گرفته است. در یکی دو سال اخیر رشد اقتصادی منفی بسیاری از بخش‌های اقتصادی و کسب و کار‌ها را با رکود مواجه کرده بود که بسیاری امید داشتند تا شب عید امسال بتوانند بخشی از رکود سال را جبران کنند، اما این ویروس بحران تقاضا را تشدید کرد.

مسگری تاکید کرد: بحران تقاضا در اقتصاد، مستقیم به رشد اقتصادی ارتباط دارد که دولت باید برای این مسئله بعد از نوروز و بعد از کرونا تمهیداتی را در نظر بگیرد. با توجه به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان طرح‌هایی را برای تحریک تقاضا در بازار از جمله فروش‌های ویژه و... با کمک اصناف در نظر بگیرند.
 
وی تصریح کرد: تقویت فروشگاه‌های آنلاین و مجازی و تقویت آن باید توسط کسب و کار‌ها و البته با حمایت دولت انجام پذیرد به هر حال این رکود شکل گرفته باید توسط دولت مدیریت شود.

این اقتصاددان همچنین گفت: راه اندازی یک خط اعتباری جدید و ارائه تسهیلات کم بهره به کسب و کار‌های متضرر شده که در پرداخت حقوق هم دچار مشکل شده اند از جمله راهکار‌هایی است که می‌توان برای کاهش تبعات اقتصادی کرونا در نظر گرفت تا از رشد بیکاری جلوگیری شود.

افزایش یارانه، تیغ دو لبه عبور از بحران

پیش از این غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در توئیتر خود خواستار افزایش یارانه نقدی کارگران شده است. وی در صفحه مجازی خود اینگونه نوشت: «افزایش ۵۰ درصد حقوق کارمندان، مشمول کارگران و کارگران روزمزد و اقشار کم در آمد نمی‌شود. ضعف اقتصادی خانوارها، استرس و اضطراب ویروس کرونا را مخوف‌تر کرده. پیشنهاد و درخواست بنده این است: به مدت چند ماه یارانه به دریافت کنندگان حداقل دو برابر در هر ماه پرداخت شود.»

موضوعی که البته مورد نقد برخی کارشناسان قرار گرفته است. هادی حق شناس کارشناس مسادل اقتصادی در این خصوص گفته بود: درخصوص حمایت از کارگران روزمزد نیز باید بگویم که بخشی از این افراد تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، اما افرادی را در نظر بگیرد که تحت پوشش نبوده و در شرایط فعلی مجبور به بیکاری باشند. مسئله‌ای که وجود دارد این است که شناسایی این افراد یک کار زمانبر خواهد بود؛ بنابراین به نظر می‌رسد که پرداخت یارانه نقدی بیشتر، راهکار مناسبی برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه نباشد. همانطور که قبلا اشاره کردم دولت در چنین شرایطی می‌تواند به توزیع اقلام خوراکی و بهداشتی بپردازد.
 
پرداخت‌های نقدی قطعا همان مشکلی را ایجاد خواهد کرد که ما در دور اول پرداخت‌های سال ۸۹ داشتیم و این در حالی است که هنوز هم در پرداخت‌های نقدی ماهانه دچار مشکلات بی‌شماری هستیم. شناسایی و میزان پرداخت‌های نقدی مشکلات مخصوص به خود را دارد و بهتر است به جای اینگونه راهکارها، کمک‌های غیرنقدی برای خانوار‌های هدف در نظر بگیریم.
 
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ رقیب مهم هادی چوپان در مسترالمپیا ۲۰۲۴ کیست؟

اثر خیره‌ کننده برندگان مسابقات عکاسی طبیعت در سال ۲۰۲۴

عکس/ ست الهام حمیدی و همسرش در کنسرت

تصویری عاشقانه از بازیکن سابق پرسپولیس و همسر جذابش

معرفی مرسدس بنز G کلاس با پیشرانه شش سیلندر هیبرید

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی