تاریخ انتشار: ۰۷:۵۵ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

تاثیر احتمالی کرونا بر مذاکرات مزدی چیست؟/ نماینده کارگران: پرونده مزد ۹۹ باید بسته شود

از تبعات حضور کرونا نفس گیرتر شدن مذاکرات مزدی سال ۹۹ است؛ به حکم تجربه اقتصاد آکنده از بحران ایران، آبستن هر امر محالیست؛ شاید برای امسال، مذاکرات مزدی موقتا لغو یا از راه دور دنبال شوند؛ احتمالی که «علی خدایی» عضوی کارگری شورای عالی کار قاطعانه می‌گوید تصورش را هم نباید کرد.
تاثیر احتمالی کرونا بر مذاکرات مزدی چیست؟/ نماینده کارگران جلسات را برگزار می کنیم
پانید فاضلیان، اقتصاد۲۴ - کرونا با آمدنش به ایران خیلی چیز‌ها را برهم زده است؛ ترس گرفتن کرونا سایه‌ای است که سنگینی آن حتی بر معاشرت‌های مرسوم اجتماعی مشهود است؛ حالا چند روزی است که به صورت دستوری یا خودجوش عادی‌ترین برخورد‌های اجتماعی به کمترین میزان خود رسیده است؛ روبوسی و دست دادن که همیشه رفتاری از سر ادب و احترام تلقی می‌شد و حالا خیلی‌ها عطایش را به لقایش بخشیده اند؛ در محل‌های کار ساعات حضور تا حد ممکن کاهش یافته و فعلا کارکنان از انگشت زدن دستگاه‌های حضور و غیاب معافند؛ در یک کلام این روز‌ها دورکاری به شِق مسلطی در روابط کار تبدیل شده است؛ اما تبعات این موج جدید تغییرات در مناسبات بازار کار تا کجا ادامه خواهد یافت؟
 
در دنباله همین تحولات تازهِ معاشرت‌های اجتماعی، وزارت کار دستور داده تا تمامی نشست‌های صنفی کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی تا پایان فروردین ماه سال ۹۹ لغو شوند؛ این اتفاق در حالی است که می‌بایست این روز‌ها شورای عالی کار برای تعیین تکلیف میزان افزایش دستمزد‌های سال ۹۹ کارگران در تهران تشکیل جلسه بدهد؛ جلسه‌ای سه جانبه که در ترکیب اعضای آن افرادی به نمایندگی از بخش کارگری، کارفرمایی و دولتی حضور خواهند داشت و به صورت مشخص ممکن است اعضای کارگری و کارفرمایی آن از چهار گوشه کشور راهی پایتخت شوند.
 
افزایش دستمزد کارگران
مطابق ماده ۴۱ قانون کار تعیین سالانه دستمزد کارگران وظیفه شورای عالی کار است و در دهمین فصل از این قانون ضوابط تشکیل شورای عالی کار مشخص شده است؛ در ایران افزایش سالانه دستمزد کارگران، اتفاقی است که
پرونده آن همیشه در روز‌های پایانی هر سال بسته می‌شود و از همین روست که می‌توان صحن شورای عالی کار را محل وقوع بالاترین و بزرگترین برخورد علنی میان تشکلهای صنفی کارگری و کارفرمایی دانست، برای سال ۹۹ هم تا به اینجا در کمیته دستمزد‌های شورای عالی کار تکلیف به‌روزرسانی ارزش واقعی سبد هزینه‌های زندگی روشن شده است و آنچه باقی مانده، تصمیمی است که اعضای شورای عالی کار باید به صورت حضوری در اندک روز‌های باقیمانده از سال ۹۸ برای چگونگی افزایش دستمزد‌های کنونی کارگران بگیرند اما آیا کرونا برای امسال مهلت چنین کاری را خواهد داد؟

تاثیرات احتمالی کرونا بر مذاکرات مزدی

بی اغراق جلسات تعیین مزد شورای عالی کار همواره یکی از نفس گیرترین مذاکرات صنفی هرساله است؛ مذاکراتی که در غالب مواقع نتیجه آن برای کارگران مزدبگیر خوشایند نبوده است؛ هرچند علت سنگینی این جلسات و نارضایتی از نتایج آن به ایراداتی بازمی گردد که از جانب منتقدان به همسویی اقتصادی دولت با کارفرمایان و ساختار تشکل‌های صنفی موجود وارد شده است.
 
برای همین بیهوده نیست که اگر گفته شود یکی از تبعات حضور کرونا نفس گیرتر شدن مذاکرات مزدی سال ۹۹ است؛ از جمله سناریو‌هایی که ممکن است در نتیجه حضور کرونا برای مذاکرات مزدی اتفاق بیفتد:
۱- برگزاری غیرحضوری جلسات تعیین مزد سال ۹۹ شورای عالی کار؛ اینکه اعلام شود به دلیل ترس از کرونا، اکثریت اعضای شورای عالی کار موافقت کرده‌اند تا از راه دور در جلسات افزایش مزد تشکیل جلسه دهند.
۲- موکول شدن جلسات افزایش مزد سال ۹۹ به زمانی دیگر؛ اینکه اعلام شود به دلیل ترس از کرونا، برگزاری جلسات تعیین مزد به زمان دیگری موکول شده و تا آن زمان دستمزد‌ها باید به صورت علی الحساب یا توافقی پرداخت شوند.
بیشتر بخوانید: درخواست عجیب وزیر کار از کارفرمایان

تعیین مزد ربطی به کرونا ندارد

از آنجایی که تجربه نشان داده است که در اقتصاد آکنده از بحران ایران، اتفاق هیچ امر محالی ناممکن نیست؛ خبرنگار اقتصاد ۲۴ این احتمالات را با «علی خدایی»، عضو کارگری شورای عالی کار درمیان گذاشت.
 
علی خدایی
 
این فعال صنفی کارگری با اعلام اینکه تاکنون می‌بایست جلسات افزایش دستمزد سال ۹۹ شورای عالی کار ادامه می‌یافت در پاسخ به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: هنوز خبری از برگزاری ادامه جلسات نیست؛ قرار بود این هفته جلسه دیگری داشته باشیم، اما معلوم نیست که چرا این اتفاق نیفتاده است؟ دستور اخیر سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوط به مجامع عادی و انتخاباتی تشکل های صنفی است؛ تصمیمی اصولی و درست که ما هم به آن احترام می‌گذاریم، اما ارتباطی با مذاکرات تعیین مزد شورای عالی کار ندارد.
 
عضو کارگری شورای عالی کار با قبول نفس گیر بودن مذاکرات مزدی می‌گوید: سنگینی جلسات تعیین مزد منحصر به فرد است؛ شب زنده داری، داد و بیداد و قهر و آشتی دارد؛ برای برگزاری آن اعضا از نقاط مختلف کشور می‌آیند و در نهایت پس از تمام شدن پرونده افزایش سالانه مزد در سراسر کشور پراکنده خواهند شد؛ اما هیچ کدام از این‌ها عامل سرایت ویروس کرونا نیست؛ هویت افراد حاضر در این جلسه و همچنین ماهیت جلسات شورای عالی کار صنفی است اما با برگزاری مجمع عادی یا فوق العاده انتخاباتی یا غیر انتخاباتی فلان تشکل صنفی تفاوت دارد؛ رسالتش چیز دیگری است و نمی توان آنرا برگزار نکرد یا از راه دور برگزارش کرد. 
 
خدایی می‌افزاید: وزارت کار متولی اصلی H.S.E در محیط‌های کاری است. در وزارت بهداشت هم پزشکان خبره زیاد هستند بنابراین می‌توانند با همکاری هم شرایط را طوری تنظیم کنند که جلسات تعیین مزد در فضایی ایزوله برگزار شود؛ اعضا هم با رعایت کامل مسائل بهداشتی حاضر خواهند شد و ما هم قول می‌دهیم که نه با کسی دست بدهیم و نه روبوسی کنیم.
بیشتر بخوانید: کرونا چه هزینه‌ای برای زندگی مردم تراشید؟
 
وی ادامه می‌دهد: تا به امروز ترفند‌های زیادی به کار برده شده تا مسئله افزایش سالانه دستمزد‌ها به امری ثانویه تقلیل یابد، اما اعضای گروه کارگری همه آن‌ها را پشت سر گذاشته اند؛ امیدواریم این بار ویروس کرونا و فضای پرالتهاب فعلی را بهانه‌ای برای طفره رفتن از برگزاری این جلسات قرار ندهند.

قرنطینه نیستیم که جلسات لغو شوند

عضو کارگری شورای عالی کار در عین حال راجع به احتمال تشکیل غیر حضوری جلسات تعیین مزد سال ۹۹ و یا موکول شدن زمان برگزاری این جلسات به فرصتی دیگر می‌گوید: کشور در شرایط قرنطینه نیست، مادامی که جلسات هیات دولت و مجلس برگزار می‌شود و کارگران صنایع تعطیل نشدنی مانند خودروسازی‌ها، پالایشگاه‌ها و بیمارستانی در محل کارشان حضور دارند، دلیلی برای تشکیل مجازی جلسات شورای عالی کار و یا موکول کردن به زمان دیگر وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: ابدا چنین احتمالی وجود نخواهد داشت. پرونده مزد سال ۹۹ باید بسته شود؛ حتی خیال لغو جلسات و یا موکول کردن آن به زمان دیگر نباید از ذهن کسی عبور کند؛ کارگران مدتهاست که بابت عقب نگه داشته شدن مزدشان بستانکارند؛ با هزار مشقت ثابت کردیم و اقرار گرفتیم که ارزش سبد هزینه‌های زندگی یک خانوار به ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان در ماه رسیده است؛ حالا زمان ترمیم درآمد کنونی است.
بیشتر بخوانید: مبنای افزایش مزد ۹۹ مشخص شد

خدایی می‌افزاید: گروه کارگری تا به اینجا سختی‌های زیادی را متحمل شده و زیر بار دورکاری جلسات مزدی یا توقف موقت آن نمی‌رود؛ مگر چنین تصمیمی از جای دیگری گرفته شود که در آن صورت مسببانش باید خود پاسخگوی کارگران باشند.
 
عضو کارگری شورای عالی کار ادامه می‌دهد: با همه فراز و فرود‌های اقتصادی- اجتماعی، تمام تلاش اعضای کارگری شورای عالی کار جبران قدرت خرید از دست رفته کارگران است؛ افزایش واقعی مزد کارگران یک مطالبه صنفی و قانونی و است و به هیچ وجه قصد قهرمان‎سازی و قهرمان‌پروری را نداریم.
 
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

رکوردداران ورود و خروج پول حقیقی از بورس

طراحی جدید این خودروی محبوب، کاربران را شوکه کرد!

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

ترمز ریزش قیمت خودرو کشیده شد

خیز وزارت کار برای حذف نمایندگان کارگری در تعیین دستمزد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده

یک اتفاق جدید در بازار مسکن

فیلم/ بازداشت خشونت‌آمیز استاد دانشگاه اموری در آمریکا

فیلم/ درگیری پلیس آمریکا با حامیان فلسطین در دانشگاه‌ها

اختلاف‌‌ بر سر افزایش حقوق بازنشستگان

جدیدترین قیمت خانه در شرق تهران + جدول

معصومه حائری، عروس امام خمینی که بود؟

رستاخیز یکخوابه‌ها + جدول آپارتمان های ۳۰ تا ۵۰ متر در تهران

تغییر قیمت لاستیک خودرو + عکس

فرونشست به آثار باستانی ایران رسید

صعود محسوس انس جهانی طلا

توهم آمریکایی درباره خاورمیانه پرآشوب / پشت پرده سیاست‌های شکست خورده امریکا در خاورمیانه

فیلم/ اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

شنبه محبوب و پنجشنبه مغموم؛ صفر تا ۱۰۰ پیشنهاد افزایش تعطیلات آخر هفته

فیلم/ مسابقه خنده‌دار فوتبالی

آماری هولناک از فقر در کشور؛ ۸۹ درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند

افت شدید مصرف لبنیات در ایران

اولین شوک بازار امسال با افزایش قیمت پیاز!

پایان سکوتِ مجلس مقابل دولت، هرچند دیرهنگام / قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

دلار هرات در مرز ورود به کانال ۶۱ هزار تومان

دلار ریتم افزایشی قیمت طلا را بر هم زد

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

اما استون کیست؟

عکس/ نماز جماعت پشت سر محمود احمدی‌نژاد!

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

عکس/ تمرینات ویژه سیدحسین حسینی در کنار دخترش

عکس/پاریس‌گردی خانم بازیگر مشهور با استایل جذاب

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ترکیه

عکس/پاسخ خلاقانه یک دانش‌آموز به سوال امتحان ریاضی

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن

رییس جمهور دنبال حیا است نه رای

حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها اطراف زاهدان/ ۲ تروریست کشته شدند

فیلم/لایی الحاجی دیوف به امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه

۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد