تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بررسی شد؛

یارانه کور کرونایی به ضرر اقتصاد خواهد بود/ مبارزه با رکود، مهمتر از تورم

سعید مسگری گفت: شاید چاره‌ای نباشد که در شرایط فعلی از خلق پول استفاده کرد چرا که در شرایط فعلی تورم دغدغه اصلی اقتصاد نیست. در نیمه نخست سال جدید باید به فکر تامین منابع مورد نیاز کرونا بود. خلق پول و استقراض از بانک مرکزی البته باید کنترل شده و با سیاست‌های پولی مناسب، تبعات تورمی آن تا حد ممکن کنترل شود.

تعطیلی بازارها بخاطر کرونا

ژوبین صفاری، اقتصاد ۲۴- صندوق بین الملی پول می‌گوید بحران اقتصادی کرونا تبعاتی مانند جنگ برای جهان داشته است. کشور‌های بسیاری با بحران اقتصادی روبرو شده اند. در همسایگی مان و در کشور ترکیه حدود دو ملیون نفر بیکار شده اند و اقتصاد ایران حالا، اما با همه بحران‌های ریز و درشت اش باید با تبعات کرونا ویروس هم دست و پنجه نرم کند. در حالی که منابع مالی ما از فروش نفت بسیار محدود شده و عملاً کسری بودجه دولت وارد مرحله تازه تری خواهد شد. اما در این بین بسیاری از کسب و کار‌هایی که پیش از این با بحران تقاضا و رکود روبرو بودند حتی به مرحله ورشکستگی رسیده اند. بسیاری از اقشار آسیب پذیر نیاز به حمایت دولت دارند که البته این حمایت‌ها اگر به صورت غیر هدفمند صورت گیرد می‌تواند تبعات بدتری برای اقتصاد کشور داشته باشد.

همچنین وزارت اقتصاد در گزارشی به پیامد‌های اقتصادی که در سطح وسیع تری رخ می‌دهد، پرداخته است که از جمله آن کاهش سرعت گردش پول، معوق شدن اقساط بانکی، معوق شدن حق بیمه ها، افزایش آمار چک‌های برگشتی و افزایش دعاوی اقتصادی، کاهش درآمد مالیاتی دولت، افزایش مخارج دولت برای جبران خدمات بخش سلامت، تأثیر منفی بر عملکرد شرکت‌ها و بازار سرمایه در صورت تداوم رکود جهانی است.
 
اما در این بین دولت با ارائه راهکار‌هایی وعده داده تا کسب و کار‌های خسارت دیده را از مهلکه نجات دهد، مهلکه‌ای که به نظر می‌رسد مانند گردابی اقتصاد ایران را در خود فرو برده است. با این حال کارشناسان معتقدند بسته‌های حمایتی باید با سرعت بیشتر و به دور از بوروکراسی‌های مرسوم و البته هدفمند به دست کسب و کار‌ها و اقشار آسیب پذیر برسد.

 

بسته‌های حمایتی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند


سعید مسگری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: این روز‌ها بحث در خصوص کرونا و پیامد‌های اقتصادی آن بسیار است و کارشناسان بحث‌های مختلفی را مطرح کردند، اما چند راهکار عملیاتی برای اجرا توسط دولت و سیاستگذاران می‌توان در نظر گرفت.

وی افزود: نخست آنکه لازم است چند بسته جامع و شفاف طراحی شود. اینکه هر وزارتخانه و سازمان به صورت جزیره‌ای بخواهد کمک‌هایی را انجام دهد و بسته‌های حمایتی به صورت موازی طراحی شود ثمربخش نخواهد بود و دولت باید بسته‌های جامعی طراحی کند که نقش هر وزراتخانه و ارگان در آن مشخص شده باشد و تحت مدیریت یک نفر مانند معاون اول رئیس جمهوری اجرا و نظارت شود.
 
مسگری با بیان اینکه این بسته باید واجد ویژگی‌هایی باشد از جمله آنکه در آن عرضه و تقاضا دیده شود، اظهار کرد: شوک کرونا هم عرضه و هم تقاضا را تحت تاثیر قرار داده است هرچند که هر دو این بخش‌ها مهم است، اما تاثیر آن بر تقاضا اهمیت بیشتری دارد.
 

یارانه‌های کور به ضرر اقتصاد خواهد بود

 
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: اقتصاد کشور طی دو سال گذشته با توجه به بحران‌هایی که داشت دچار رکود تورمی شده بود و در حالت عادی نیز تقاضا در اقتصاد با مشکل روبرو کرده بود که کرونا آن را تشدید کرده است.
 
وی افزود: باید راهکار‌هایی برای احیای تقاضا ارائه کرد، ولی به نظر می‌رسد دولت توجه بیشترش به سمت عرضه بوده است که این رویکرد باید با توجه به شرایط موجود تغییر کند.
 
مسگری تصریح کرد: سیاست‌هایی مانند پرداخت وام کم بهره خوب هستند، اما این تسهیلات مانند یارانه‌های کوری هستند که می‌توانند با خطای زیادی همراه باشد بنابراین نظارت بر پرداخت این وام‌ها باید با دقت بیشتری همراه باشد.
 
این اقتصاددان تاکید کرد: از سوی دیگر موضوع حمایت از اقشار آسیب پذیر که تاکنون به آن توجه چندانی نشده بود در این شرایط باید به مراتب بیشتر شود. خیلی از افراد هستند که درآمد ثابت ندارند و مانند راننده ها، کسبه ها، دستفروشان و... در این روز‌ها با مشکلات جدی روبرو شده اند که باید با یارانه‌ها و بسته‌های حمایتی هدفمند حمایت شوند.
 
وی با بیان اینکه سالهاست که یارانه‌های کور پرداخت می‌شود که باید در این شرایط این یارانه‌ها هدفمند پرداخت شود، افزود: باید کمیته‌هایی برای شناسایی جامعه هدف در وزارت صمت تشکیل شود و اقشار مختلف مورد ارزیابی قرار گیرند.


رکود مهمتر از تورم


مسگری با اشاره به مشکلات تامین مالی در اقتصاد گفت: در تامین منابع مالی هم مشکلات زیادی داریم. پیش از کرونا مسئله کسری بودجه وجود داشت که در حال حاضر این مشکل بیشتر هم خواهد شد. قرار بود که از صندوق توسعه ملی برداشت صورت گیرد که هنوز تکلیف آن روشن نشده است. از سوی دیگر انتشار اوراق نیز به عنوان یک گزینه مطرح است هر چند تا به حال نیز از این ظرفیت استفاده زیادی شده است، اما تا جای امکان باید از آن بهره برد.
 
این اقتصاددان اظهار کرد: شاید چاره‌ای نباشد که در شرایط فعلی از خلق پول استفاده کرد چرا که در شرایط فعلی تورم دغدغه اصلی اقتصاد نیست. در نیمه نخست سال جدید باید به فکر تامین منابع مورد نیاز کرونا بود. خلق پول و استقراض از بانک مرکزی البته باید کنترل شده و با سیاست‌های پولی مناسب، تبعات تورمی آن تا حد ممکن کنترل شود.
 
وی یادآور شد: یارانه‌های پرداختی باید هدفمند باشد و نباید آن را به همه مردم و یا بنگاه‌ها پرداخت کرد. باید با ملاحظات دقیق بسته‌های حمایتی به بخش‌های مختلف آسیب دیده کمک شود که در این شرایط خلق پول ناچاراً می‌تواند کارساز باشد هر چند که تبعاتی هم داشته باشد چرا که اگر بحران تقاضا تشدید شود می‌تواند به تعمیق رکود و تشدید بیکاری در جامعه دامن بزند.
 
مسگری افزود: اولویت ما در شرایط فعلی مبارزه با رکود است و نه تورم بنابراین سیاستگذاران باید در نیمه نخست سال بر این مسئله تمرکز داشته باشند و در نیمه دوم سال باید بر مسئله کنترل تورم تاکید کرد.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: نکته دیگر آن است که تعطیلات نوروز حدود ۳ هفته طول کشید که در این میان علیرغم حضور فعال هیئت دولت، اما بسته‌های حمایتی به نقطه عملیاتی نرسیده اند. اما در حال حاضر باید بروکراسی را کنار گذاشته و تصمیم‌ها با سرعت به نقطه اجرا برسند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟

شیر و ماست از سبد غذایی خانوار حذف شد

تاثیر حراج شمش طلا بر قیمت بازار آزاد طلا

قیمت انواع روغن خوراکی امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول

اعلام ممنوعیت‌های تردد در محورهای شمالی

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاه بازار دلار در آخر هفته به چه اتفاقی است؟

تصویر محرومیت در ایران؛ سیستان وبلوچستان با اختلاف بسیار بالا، محروم‌ترین استان!

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه در تهران می‌توان خرید؟

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

مهاجرت با ویزای جعلی؛ علت ایجاد بازار سیاه مهاجرت و کسب‌وکار غیرقانونی چیست؟

فیلم/رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی اش

کارنامه آمریکا در جنگ غزه؛ واشنگتن تا چه اندازه در رسیدن به اهدافش در جنگ اسرائیل و حماس موفق بود؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

تکرار قصه تلخ گشت ارشاد در خیابان‌های شهر؛ دولت رئیسی همچنان مدافع رویکرد‌های تند و سلبی در موضوع حجاب/تذکرات اصولگرایان فراموش شد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

بازدهی بورس در هفته اول اردیبهشت ماه

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

آخرین وضعیت بازار مسکن در اصفهان

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول