تاریخ انتشار: ۲۰:۳۳ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۹

کلانتری: خودروسازان فقط به دنبال منافع خود هستند

معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نامه‌ای به معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد که خودروسازان با درخواست به عقب انداختن تولیدات خود مطابق استاندارد یورو ۵ فقط در پی منافع و ملاحظات اقتصادی خود هستند و موضوع آلودگی هوا جزو اولویت‌های آن‌ها نیست، سازمان محیط زیست به هیچ عنوان با این درخواست موافقت نمی‌کند.
خودروسازی
 
اقتصاد۲۴عیسی کلانتری در نامه خود به جهانگیری نوشت که عطف به نامه وزیر صنعت معدن و تجارت به شماره ۶٠/٣٣٢٧١٠ به تاریخ ۱۹ اسفند سال ۱۳۹۸ در خصوص تعویق زمان ارتقاء استاندارد یورو ۵ و همچنین بند اول نامه مشترک دو شرکت ایران خودرو و سایپا با موضوع موانع بر سر راه جهش تولید موارد ذیل را به استحضار جنابعالی می‌رساند؛ در روز‌های انتهایی سال گذشته خودروسازان مذکور نامه مشابهی به این سازمان ارسال کرده و این موارد را در آن نامه تشریح کرده بودند که پاسخ فنی و مستدلی به درخواست آن‌ها ارسال شد که خلاصه از آن به شرح ذیل است:

«قطعاً سلامتی و تندرستی شهروندان با هیچ منافع اقتصادی قابلیت جایگزینی ندارد و نمی‌توان برای جان شهروندان اعداد و ارقامی تعیین کرد، گزارش‌های متعددی از ضرر و زیان اقتصادی ناشی از اثرات سوء آلودگی هوا بر سلامتی مردم در کلانشهر‌های کشور موجود است و در آخرین گزارشی که از جانب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی منتشر شده زیان اقتصادی ناشی از مرگ و میر زودرس و بیماری‌های منتسب به آلودگی هوا در سالن ۹۶ در تمام کشور برابر با ۱۸۸ هزار میلیارد ریال برآورد شده است یقیناً هزینه‌های مذکور در مقایسه با هزینه‌های مربوط به ارتقاء استاندارد آلایندگی و تامین کاتالیست خودرو قابل توجه است.
 

بیشتر بخوانید: بازار خودرو آنلاین شد

در داخل کشور تولید کنندگان کاتالیست برای انواع خودرو‌های تولیدی وجود دارند که می‌توانند تمامی نیاز‌های خودروسازان داخلی را تامین کنند، تولیدکنندگان مذکور این موضوع را بار‌ها به این سازمان اعلام کرده اند که آمادگی کامل جهت تامین کاتالیست مورد نیاز برای خودروسازان را دارند بنابراین به لحاظ تامین این قطعه طبیعتاً باید مشکل خودروسازان را تهدید کند.

بر اساس پایش‌های صورت گرفته توسط سازمان ملی استاندارد و همچنین پایش‌های موازی توسط این سازمان، کیفیت سوخت بنزین توزیعی در کشور در وضعیت مطلوب قرار داشته و مشخصات مد نظر برای استاندارد یورو ۴ را برآورده می‌کند از لحاظ فنی نیز مصرف سوخت یورو ۴ برای خودرو‌های یورو ۵ به هیچ موجب تخریب یا صدمه به خودرو‌های بنزینی پاششی غیر مستقیم نمی‌شود.

تفاوت میان سطح آلایندگی یورو ۴ با یورو ۵ صرفا در انتشار آلاینده‌ها نیست و در گذر از استاندارد یورو ۴ به یورو ۵ تغییرات بسیار مثبت و مهمی در زمینه کنترل و کاهش آلایندگی خودرو‌ها از نظر دوام آلایندگی پایش سیستم‌های کنترل کننده آلایندگی خودرو، روش‌های آزمون و روش‌های نظارت بر آلایندگی خودرو‌های تولیدی اتفاق می‌افتد که هر یک می‌تواند تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت هوا داشته باشند.

سال گذشته با همین استدلال که از جانب خودروسازان ارائه شده بود موضوع ارتقاء با استاندارد یورو ۵ برخلاف مصوبه دولت یک سال به تعویق افتاد و در این مدت به تولیدکنندگان این فرصت داده شد که تمامی موانع و مشکلات پیش روی شان را حل و فصل کنند.

یقینا مرجعی که می‌بایست در خصوص تاثیر ارتقاء استاندارد آلایندگی خودرو‌های تولیدی در کاهش آلودگی هوا اظهار نظر کند سازمان حفاظت محیط زیست است، این سازمان نیز بر اساس استدلال‌های فنی و کارشناسی متخصصان، ارتقای استاندارد آلایندگی خودرو‌های بنزینی تولید داخل را مطابق مصوبه هیئت دولت ضروری می‌داند، خاطرنشان می‌سازد که خودروسازان در این مقوله صرفاً در پی منافع و ملاحظات اقتصادی خویش هستند و موضوع آلودگی هوا جزو اولویت‌های شان نیست.

سال گذشته برخی از تولیدکنندگان با تکیه بر شعار "رونق تولید " مسئولیت خود را در تضمین کیفیت محصولات تولیدی و رعایت ضوابط و استاندارد‌های الزامی فراموش کرده و اقدام به سوء استفاده کردند که امسال نباید به این تولیدکنندگان این اجازه داده شود که در شرایطی که کشور درگیر مسائل و مشکلات عدیده‌ای است، با سوء استفاده از شعار "جهش تولید " و عدم رعایت ضوابط و استاندارد‌های الزامی و کاهش کیفیت محصولات تولیدی خود بر این مشکلات بیفزایند و به معضلات موجود دامن بزنند یقیناً شعار جهش تولید نباید اهرم سودجویی عده‌ای خاص قرار گیرد.

با لحاظ جمیع موارد فوق این سازمان بار دیگر مخالفت قطعی و جدی خود را با هرگونه ارائه فرصت مجدد به خودروسازان برای ارتقاء استاندارد آلایندگی محصولات تولیدی اعلام می‌دارد و به خودروسازان توصیه می‌کند که در راستای اجرای تکالیف اجتماعی خود نسبت به قانون تمکین نموده و برای ارتقای استاندارد آلایندگی محصولات تولیدی شان اقدامات لازم را به انجام رسانند.

همچنین در خصوص پیشنهاد دیگر وزارت صنعت معدن و تجارت در مورد حذف تبصره ماده ۴ آیین نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک الزام به اسقاط خودرو‌های دیزلی فرسوده در مقابل تولید خودرو‌های دیزلی با استاندارد آلایندگی EEV را بیان می‌کند با ذکر این سوال که چگونه از توضیحات ارائه شده در نامه وزیر صنعت (که همگی معطوف به مشکلات ارتقاء استاندارد آلایندگی خودرو‌های بنزینی به یورو ۵ بود) این پیشنهاد نتیجه شده است با اشاره به این نکته که هم اکنون سهم عمده ناوگان خودرو‌های فرسوده به خصوص ناوگان خودرو‌های دیزلی در آلودگی هوای کلانشهر‌ها بر کسی پوشیده نیست و لزوم اسقاط خودرو‌های فرسوده به ویژه ناوگان فرسوده دیزلی به عنوان پیش زمینه برنامه‌های کاهش آلودگی هوا، مخالفت رسمی و جدید این سازمان با پیشنهاد مذکور اعلام می‌شود.»

در شهر تهران ۳۵ درصد از انتشار آلاینده ذرات معلق به عنوان متهم ردیف اول آلودگی هوا سهم خودرو‌های دیزلی است و حدود ۶۰ درصد ناوگان خودرو‌های دیزلی کشور فرسوده اند و کشور ما به کشور خودرو‌های اسقاطی بدل شده که منجر به تاثیر بسیار مخرب این ناوگان در کیفیت هوای شهر می‌شود و نیاز مبرم به اسقاط و از رده خارج کردن این ناوگان کاملاً ملموس است، تعویق یک ساله اجرای تبصره ماده ۴ آیین نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک در سال گذشته منجر به افزایش تعداد خودرو‌های دیزلی فرسوده شد و در صورت ادامه‌دار بودن این روند و عدم حذف خودرو‌های فرسوده از خیابان‌ها، نبایستی انتظار بهبود کیفیت هوا را داشته باشیم.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس/ افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس

عکس/جشن تولد علی شادمان با حضور رپر مشهور

عکس/ ژست دیدنی فردین کنار دو ستاره سینمای هند ۵۳ سال پیش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان

پیش بینی قیمت دلار فردا ۶ آذر ۱۴۰۳/ افزایش قیمت دلار ادامه دارد؟

پاداش بانک مسکن به مشتریان خوش حساب

حضور فعال بانک ملی ایران در یازدهمین همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت

بازدید دکتر بهشتی‌نژاد از غرفه بیمه سرمد در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی Iran Conmin ۲۰۲۴

بازگشت ستاره استقلال پس از ۵۶ روز

با قطعی برق خداحافظی کنید

ثبت آیفون مسافری از امروز آغاز شد

پیش‌بینی عجیب از درصد رشد جمعیت در ایران

صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه برقرار است

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۶ آ‌ذر ۱۴۰۳/ عقبگرد سکه با فرمان اونس جهانی طلا

ترکیب استقلال برای دیدار با پاختاکور

غرق شدن قایق پناهجویان در آب‌های یونان

معرفی گزارشگران دیدارهای استقلال و پرسپولیس

پزشکیان: باید با مردم درباره اصلاحات اقتصادی ضروری صحبت کنیم