تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

آیفون SE ۲۰۲۰ دربرابر رقبای اندرویدی

اپل با آیفون SE ۲۰۲۰ به‌نوعی به‌طورجدی به دنیای گوشی‌های هوشمند میان‌رده وارد شد که هم‌اکنون می‌توان پیروزی آن را بر رقبای اندرویدی پیش‌بینی کرد.
آیفون SE ۲۰۲۰ دربرابر رقبای اندرویدی
اقتصاد۲۴ - آیفون SE ۲۰۲۰ چند روز پیش رسما معرفی شد و از آن زمان، اخبار و مقاله‌های متعددی درباره‌ی ارزان‌ترین گوشی هوشمند اپل در بازار منتشر شده است.
بیشتر بخوانید:اپل واچ ۶ با قابلیت تشخیص حمله پانیک به بازار عرضه می‌شود
اپل با آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ به‌نوعی نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی حرفه‌ای خانواده‌ی SE را معرفی کرد که حتی سرسخت‌ترین رسانه‌های اندرویدی نیز لب به تحسین آن گشوده‌اند. قیمت پایه‌ی ۳۹۹ دلاری گوشی جدید اپل آن را به رقیبی جدی برای بسیاری از گوشی‌های اندرویدی میان‌رده تبدیل می‌کند.
 
نگاهی اولیه به آیفون SE ۲۰۲۰ (آیفون SE ۲) آن را از هر نظر شبیه به آیفون ۸ نشان می‌دهد. البته تفاوتی اساسی بین این دو گوشی اپل وجود دارد و آن هم استفاده از تراشه‌ی A۱۳ Bionic در گوشی سال ۲۰۲۰ است. همین پردازنده نقش مهمی در برتری محصول جدید اپل دربرابر نسل‌های قبلی آیفون و رقبای کنونی اندرویدی ایفا می‌کند.

شاید برخی کاربران ادعا کنند کارایی پردازنده‌ی A۱۳ در پردازش‌های تک‌رشته‌ای و چندرشته‌ای رقابت را به دیگر پردازنده‌ها می‌بازد یا پردازنده‌ی گرافیکی A۱۳ به‌خ‌دلیل رزولوشن کم گوشی‌های آیفون عموما فشار پردازشی زیادی تحمل نمی‌کند.
 
با وجود همه‌ی این حقایق، نتایج مقایسه‌ای نشان می‌دهد A۱۳ در کاربرد‌های روزمره تقریبا در تمامی دسته‌ها پردازنده‌ی پرچم‌دار کوالکام، یعنی اسنپدراگون ۸۶۵ را شکست می‌دهد. آیفون ۱۱ با همین پردازنده در بازار حضور دارد و تاکنون برتری خود را ثابت کرده است. تنها ضعف تراشه‌ی مذکور، پشتیبانی‌نکردن از ۵G است؛ چون کوپرتینویی‌ها فعلا ۵G را جزو اولویت‌های خود نمی‌دانند. البته دراین‌میان، برخی شایعه‌ها ادعا می‌کنند شاید آیفون ۱۲ با تراشه‌ی ۵G کوالکام به بازار عرضه شود.
آیفون SE ۲۰۲۰ دربرابر رقبای اندرویدی
همان‌طورکه گفته شد، سرسخت‌ترین رسانه‌های اندرویدی مانند Androidcentral نیز آیفون SE ۲۰۲۰ را تحسین می‌کنند. این رسانه می‌گوید کارایی‌های روزمره‌ی گوشی هوشمند از کار با دوربین تا مرور صفحات وب و حتی استفاده از قابلیت‌های واقعیت افزوده همگی به قدرت و کارایی پردازنده‌ی مرکزی وابسته هستند. دراین‌بین، آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ با بهره‌مندی از پردازنده‌ی A۱۳ عملکردی حتی بهتر از OnePlus ۸ Pro و Galaxy S۲۰ Plus خواهد داشت.

شاید در نگاه اول استفاده از پردازنده‌ی پرچم‌دار و حرفه‌ای اپل در گوشی ارزان‌قیمت و اقتصادی منطقی به‌نظر نرسد. قطعا استفاده از پردازنده‌ای همچون A۱۱ برای اپل ارزان‌تر تمام می‌شد؛ اما آن‌ها مجبور بودند از پردازنده‌ای متفاوت با تراشه‌ی مرسوم خود در گوشی پشتیبانی کنند که احتمالا بسیار هم پرطرفدار خواهد شد. درنتیجه، هزینه‌های پشتیبانی و نگه‌داری از پردازنده‌ی پرچم‌دار (با طراحی اختصاصی) در محصولی اقتصادی منطقی به‌نظر می‌رسد.

استفاده از پردازنده‌ی A۱۳ در آیفون SE ۲۰۲۰ به‌معنای به‌روزرسانی آسان‌تر نرم افزار آن نیز خواهد بود. طرفداران اپل اکنون با خرید گوشی هوشمند ۳۹۹ دلاری، تا زمان دریافت به‌روزرسانی در آیفون ۱۱، به‌روزرسانی‌های iOS را از همان روز اول دریافت خواهند کرد.

آیفون SE ۲۰۲۰ دربرابر رقبای اندرویدی
توانایی اپل در عرضه‌ی گوشی ۳۹۹ دلاری با پردازنده‌ی پرچم‌دار، به‌خاطر طراحی اختصاصی پردازنده ممکن شد؛ به‌همین‌دلیل، بسیاری از کارشناسان ادعا می‌کنند گوگل هم باید سریع‌تر پردازنده‌ی اختصاصی خود را طراحی کند.
 
به‌هرحال، آیفون SE ۲۰۲۰ با اینکه بسیاری از قابلیت‌های موجود در پرچم‌داران اندرویدی را ندارد، با بهره‌مندی از پردازنده‌ی پرچم‌دار A۱۳ Bionic خود را ازلحاظ قابلیت‌های پردازشی درکنار بزرگان قرار می‌دهد.

آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ با وجود قیمت ۳۹۹ دلاری، از قابلیت‌های پرطرفدار و حرفه‌ای دیگری هم بهره می‌برد که آن را به انتخابی مناسب دربرابر رقبا تبدیل می‌کند. این گوشی به شارژ بی‌سیم و گواهینامه‌ی IP۶۷ مقاومت دربرابر آب و گردوغبار مجهز است؛ قابلیتی که در اغلب گوشی‌های هوشمند در بازه‌ی نزدیک به ۴۰۰ دلار دیده نمی‌شود و حتی برخی از گوشی‌های گران‌قیمت‌تر نیز از آن‌ها بی‌بهره هستند.

تنها نکته‌ای که آیفون SE ۲۰۲۰ را پایین‌تر از برخی از رقبای میان‌رده‌ی اندرویدی قرار می‌دهد، بهره‌مندی از دوربین تک‌لنزی در پنل پشتی است. امروزه، گوشی‌های میان‌رده‌ی متعددی می‌توان در دنیای اندروید پیدا کرد که حتی چهار لنز دوربین داشته باشند. دراین‌میان، آیفون SE جدید با وجود قابلیت‌های متعدد در دوربین، بدون بهره‌مندی از لنز‌هایی همچون واید و تله‌فوتو، رقابت را به برخی از میان‌رده‌های اندرویدی می‌بازد.

بسیاری از کاربران دنیای فناوری طراحی تقریبا قدیمی آیفون SE ۲۰۲۰ را دلیلی احتمالی برای تمایل‌نداشتن به خرید آن بیان می‌کنند. گوشی جدید کوپرتینویی‌ها از طراحی آشنای قدیمی با حاشیه‌های زیاد در بالا و پایین بهره می‌برد و شاید طرفداران اندرویدی آشنا به گوشی‌های بدون حاشیه‌ی امروزی، به خرید آن تمایلی نداشته باشند.
 
باتری کوچک‌تر آیفون SE ۲۰۲۰ هم در برخی مقایسه‌ها موجب شکست آن از پرچم‌داران و حتی میان‌رده‌های اندرویدی می‌شود. البته باتری این گوشی با آیفون ۸ برابر است؛ اما همان محصول سال ۲۰۱۷ هم نقد‌های مثبتی در بخش باتری دریافت نکرد.

شاید بتوان گوشی گوگل Pixel ۳a را نزدیک‌ترین و شبیه‌ترین رقیب اندرویدی آیفون SE ۲۰۲۰ دانست. گوشی میان‌رده‌ی اپل تحسین بسیاری از کارشناسان را به‌همراه داشت. قابلیت‌های مناسب نرم‌افزاری و دوربین قدرتمند و شباهت با گوشی‌های پرچم‌دار گوگل، Pixel ۳a را انتخابی مناسب در دسته‌ی میان‌رده نشان می‌دهد.

گوشی Pixel ۳a مانند آیفون SE ۲۰۲۰ فقط از یک دوربین در پنل پشتی بهره می‌برد و با حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایت و طراحی مشابه با گوشی‌های اندرویدی قدیمی، شباهت استراتژیک زیادی به میان‌رده‌ی کوپرتینویی‌ها دارد. به‌هرحال، گوشی میان‌رده‌ی گوگل به قابلیت‌های پیشرفته مانند مقاومت دربرابر آب و گردوغبار و شارژ بی‌سیم مجهز نیست و اهالی مانتین‌ویو در آن از پردازنده‌ی نه‌چندان قوی اسنپدراگون ۶۷۰ استفاده کرده‌اند که در‌مقایسه‌با A۱۳ حرفی برای گفتن ندارد.

در بررسی‌های یادشده، متوجه شدیم اپل اکنون به موقعیتی رسیده است که می‌تواند محصولی با طراحی قدیمی و مجهز به پردازنده‌ی پرچم‌دار تولید و عرضه کند؛ گوشی هوشمندی که حداقل نیم‌دهه پشتیبانی نرم افزاری دریافت می‌کند. هیچ‌یک از شرکت‌های دیگر دنیای گوشی‌های هوشمند نمی‌توانند چنین محصولی تولید کنند و برای تولید گوشی جدید، عموما باید با کوالکام مداکره کنند که قیمت‌های موردپسند خود را برای پردازنده‌های جدید در نظر می‌گیرد.
آیفون SE ۲۰۲۰ دربرابر رقبای اندرویدی
همان‌طورکه گفته شد، اپل با طراحی اختصاصی پردازنده، توانایی مانور بیشتری در قیمت‌گذاری محصولات خود دارد. امروز کوپرتینویی‌ها بدون محدودیت A۱۳ را تولید می‌کنند و می‌توانند گوشی مجهز به آن را چندصد دلار کمتر قیمت‌گذاری کنند.

دلیل دیگر برتری اخیر آیفون در بازار میان‌رده، نرم‌افزار این شرکت، یعنی همان سیستم‌عامل اختصاصی iOS است. دیگر شرکت‌های فعال در صنعت گوشی‌های هوشمند (بخوانید رقبای اندرویدی) برای عرضه‌ی گوشی جدید و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، وابسته به مالک اندروید، یعنی گوگل هستند؛ درنتیجه، به‌روزرسانی نرم‌افزاری گوشی میان‌رده هم برای اپل آسان‌تر خواهد بود.

مجموع دلایل گفته‌شده نشان می‌دهد رقبای اپل در دنیای گوشی‌های هوشمند در ارائه‌ی گوشی توانمندی مشابه با آیفون SE در دسته‌ی میان‌رده موانع متعددی پیش روی خود می‌بینند. شاید در سال‌های آینده حتی شاهد عرضه‌ی محصولات میان‌رده از اپل با دوربین‌های چندگانه هم باشیم که تنها برتری‌های رقبای اندرویدی را هم از بین ببرد.
 
منبع: زومیت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

عکس/ نخستین تصویر از مراسم ازدواج شیدا خلیق و کیوان ساکت‌اف

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ افشاگری رائفی‌پور درباره حرف بد کروبی به احمدی‌نژاد

چهره جذاب بانو سوسانو در سن ۴۳ سالگی + عکس

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

سکه در مرتبه دوم افت بازدهی

بیشترین و کمترین بازدهی نماد‌های بورس در هفته چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳

پیکاپ‌های غول چینی در بازار ایران

فیلم/ آبگرفتگی خانه‌ها در بجنورد

عکس/ استوری جدید شروین حاجی‌پور با ژست خاص

مخالفت امام جمعه تهران با تعطیلی روز شنبه

طالبان به دنبال تجارت ۱۰ میلیارد دلاری با ایران

کاهش آمار طلاق پس از سه دهه!

مدیر بحران شهرداری مشهد عزل شد

عکس/ باغ‌نشینی بهاره رهنما در اصفهان

فیلم/ افشای فساد در فوتبال ایران روی آنتن زنده

راز فروش ساعت‌های ارزشمند میشائیل شوماخر

۲۰ نکته درباره حواشی سریال هفت سر اژد‌ها

پاسخ صریح حسن روحانی به یک ادعای شورای نگهبان

فیلم/ بغض رامین رضاییان ترکید

افعی تهران و تلخی کودکی ما در دهه ۶۰ ؛ همه اصناف می‌خواهند مقدس باشند و جامعه هم اصلاح شود

عکس/یانگوم در کنار پدر و مادر واقعی‌اش

اتفاق عجیب پس از به‌روزرسانی آیفون

خشک ترین استان کشور رکورددار رشد بارش شد+ جدول

عکس/ استوری مرجانه گلچین برای علیرضا طلیسچی

ابلاغیه تازه ستاد مبارزه با قاچاق برای حل مشکل طلافروشان

عکس/ قابی کمتر دیده شده از عروسی پدر و مادر لیلا حاتمی

فهرستی از آپارتمان‌های ارزان پایتخت + جدول

فیلم/ جراحی دقیق ربات سونی روی دانه ذرت

اینفوگرافی/ میوه‌ها در یک سال اخیر چقدر گران‌تر شدند؟

عکس/ ابراز علاقه سیما خضرآبادی به همسرش در فضای مجازی

اعلام نحوه خرید لاستیک دولتی

شرایط جدید اخراج کارگران اعلام شد

اطلاعیه زندان اصفهان درباره توماج صالحی

فیلم/ تراول‌پاشی شمخانی با پیراهن صورتی در تخت جمشید

استقلالی سابق به دنبال حضور در پارالمپیک+ عکس

بانک خسیس، بانک دست‌ودلباز؛ جدیدترین آمار پرداخت وام

خسارت سیل در مناطق مختلف مشهد

بازیگر پیش از انقلاب و مادر لیلا حاتمی درگذشت

هزینه سرسام آور تخت ICU در کشور

استوری تلخ جواد نکونام برای مردم مشهد+ عکس

پیش‌بینی قیمت خودرو در هفته آخر اردیبهشت ۱۴۰۳

عکس/ استایل متفاوت مازیار لرستانی با عینک دودی

عکس/ شایعه فوت بازیگر زن مشهور قبل از انقلاب

رشد ۸۶ درصدی خروج سرمایه از بورس

اقدام جدید پلیس درباره ثبت جرائم رانندگی

علت مرگ بروسلی چه بود؟

۳ تفنگدار نیمه‌ژاپنی در راه بازار خودرو ایران

فیلم/ پخش مستند فردوسی از تلویزیون ترکیه

قیمت املاک کلنگی مناطق جنوبی تهران در اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

مولوی عبدالحمید از ایران خارج شد

اعلام شرایط معافیت از مالیات بر اجاره

تردد روان در جاده های شمالی کشور

کارت اهدای عضو به‌مثابه یک وصیت‌نامه

سهامداران بورس ۲ برابر بیشتر شد