اقتصاد۲۴ - مهندس امین افقی عضو هیات مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان با اشاره به پهلوگیری بزرگترین کشتی حامل غلات که تاکنون وارد این بندر شده است، اظهار داشت:این کشتی تجاری حامل بیش از ۵۳۰۰ تن غلات، صد و پنجاهمین کشتی است که تاکنون در این بندر منطقه ازاد انزلی پهلوگیری کرده است و از بزرگترین محمولههای غلات وارد شده از طریق دریای خزر به بنادر شمالی کشورمان بود که عملیات تخلیه آن در مجتمع بندری کاسپین آغاز شده است.
مهندس افقی با بیان اینکه تعداد کشتیهای وارده به این بندر در یک ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۳۰ درصدی داشته، افزود: از ابتدای امسال علی رغم محدودیتهای به وجود آمده، ۱۳فروند کشتی جمعاً با بیش از ۳۷ هزار تن انواع کالاهای اساسی همچون روغن خوراکی، ذرت، جو و دانه سویا و مواد اولیه واحدهای تولیدی کشور در این بندر تخلیه و بارگیری شده که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۳ فروند کشتی جمعاً به تناژ ۱۰ هزار تن بوده است.
بیشتربخوانید:
تخلیه و بارگیری ۱۱۷ کشتی تجاری در مجتمع بندری کاسپین در سال 98
وی با بیان اینکه در بندر انزلی که در محدوده این منطقه واقع شده نیز ظرف ۲۰ روز نخست سال جاری میزان تخلیه وبارگیری کالا از ۹۰ هزار تن عبور کرده افزود: نکته حائز اهمیت اینکه بخش عمده کالاهایی که توسط این بندر وارد کشور شده، شامل کالاهای اساسی بوده و در عین حال در مقایسه با میزان بار تخلیه و بارگیری شده در بندر انزلی در مدت مشابه سال گذشته با رشد ۶۶ درصدی نیز همراه شده است.
افقی در مورد افزایش صادرات کالای غیر نفتی در بندر انزلی افزود: عملکرد صادرات کالای غیر نفتی بند انزلی در مدت مذکور ابتدای سال ۹۹ با رشد قابل توجهی روبرو بوده و به میزان ۳۴۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته میباشد.
معاون بندری و حوزه خزر سازمان با بیان اینکه با رعایت پروتکلهای بهداشتی، بندر کاسپین یکی از فعالترین بنادر شمالی در تامین کالاهای اساسی کشور در شرایط کرونا بوده است خاطر نشان کرد:سرعت تخلیه، بارگیری و ترخیص کالا در این بندر موجب شده تا در یک ماهه نخست سال جاری با وجود محدودیتها و تعطیلی بسیاری از مشاغل و بنگاههای اقتصادی، تعداد ۱۲۰۰ سفر کامیون از این بندر کالاهای وارده را جهت مصرف هم میهنان به سراسر کشور حمل کنند که مؤید رونق و نقش بی بدیل این بندر در تأمین کالاهای اساسی کشور است.
عضو موظف هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی خلق ارزش و ایجاد مزیتهای رقابتی، کوتاهی مسیر، آبخور بالا و پسکرانه وسیع بندر، کاهش هزینههای حمل و نقل، تسریع و تسهیل خدمات به فعالان اقتصادی و بندری، ارائه مشوقهای قانونی متنوع از سوی این سازمان بهمراه توسعه زیرساختها و نزدیکی به تهران و مراکز تولیدی و جمعیتی کشور را از مهمترین دلایل استقبال بازرگانان از مجتمع بندری کاسپین عنوان کرد.
وی تکمیل و توسعه زیرساختهای بندری، اتصال راه آهن سراسری به مجتمع بندری کاسپین، احداث اسکله "رو رو" در حال ساخت، جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه احداث اسکلهها و پسکرانه و رشد مبادلات تجاری از مسیر کریدورهای بین المللی عبوری را از اهداف و برنامههای راهبردی سازمان منطقه آزاد انزلی در سال جاری در این مجتمع بندری عنوان و تصریح کرد: باتوجه به ظرفیت تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و مزیتهای قانونی منطقه ازاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور، این مجتمع بندری در آینده به عنوان کانون ترانزیت کالاهای استراتژیک با کشورهای عضو این اتحادیه تبدیل خواهد شد.
منبع: منطقه آزاد انزلی