تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ نحوه تعیین قیمت خودرو بررسی شد؛

انفجار بمب قیمت خودرو در راه است؟/ دیگر دست مردم به خودرو نمی‌رسد/ دولت باید به جای تمرکز بر روی بازار، تولید خودرو را بیشتر کند

کارشناس صنعت خودرو کشور معتقد است؛ مداخله مستقیم و دستوری دولت در راستای تعیین قیمت خودرو حربه‌ای برای کسب سود بیشتر است در حالی که طی سال‌های گذشته و به دور از قیمت گذاری‌های دستوری، بازار خودرو بازاری برای همه مردم بود در حالی که امروز دست بیشتر مردم به دلیل نوسانات و گرانی‌های کاذب از این بازار کوتاه شده است.
کارخانه تولید پژو
 
اقتصاد۲۴-  مدتی است که خودرو به سبد سرمایه مردم وارد شده است، از این رو دولت تلاش دارد تا از این فرصت برای کسب سود بیشتر استفاده کند.

این موضوع تا جایی پیش رفته است که بازار این محصولات دیگر مجالی برای حضور مشتریان واقعی ندارد و تنها سودجویان و کاسب نما‌ها برای سودآوری بیشتر در این بازار جولان می‌دهند.

این روز‌ها وقتی اخبار خودرو را مرور می‌کنید ممکن است با خبر‌های متعددی در زمینه افزایش قیمت توسط خودروسازان مواجه شوید که رقم آن هر چند ناچیز است، اما برای عموم مشتریان و مسئولان توجیه ندارد.

با نگاهی به وضعیت تورم، افزایش قیمت مواد اولیه مورد استفاده در صنعت خودرو، سخت‌تر شدن تحریم‌ها و ده‌ها عامل دیگر متوجه خواهیم شد که خودروسازان برای مدت طولانی با وجود افزایش سرسام آور هزینه‌ها با قیمت گذاری دستوری ملزم به تثبیت قیمت‌ها شده‌اند و این موضوع زیان انباشته سنگینی را به آن‌ها تحمیل کرده است و در صورت تداوم این شرایط روز‌های سختی در انتظار صنعت خودرو و اقتصاد کشور خواهد بود.

هرچند خودروساز در این زمینه تضعیف شده است، اما عدم رعایت استاندارد و بی توجهی به تولید با کیفیت و همچنین برخی سنگ اندازی‌ها در عرضه به موقع در راستای دریافت حق و حقوق خود از دولت دستی بر آتش داشته و بازار را با سردرگمی و گرانی مواجه کرده اند.

سود به جیب چه کسانی می‌رود؟

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو مبنی بر قیمت تمام‌شده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده می‌تواند بازار را به تعادل قیمت برساند؟ در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: یکی از این روش‌ها این است که خودروساز با تمام مشکلات موجود ۵ درصد سود بر قیمت تمام شده محصول داشته باشد و قیمت نهایی یک محصول باشد.

وی تصریح کرد: باید راهی برای کاهش هیجان‌های کاذب در بازار پیدا کرد؛ با این روش در کوتاه مدت قیمت خودرو بالا می‌رود، اما این راه حل‌ها جلوی نابودی صنعت خودرو گرفته می‌شود و همچنین باعث افزایش تولید می‌شود. در این شرایط باید به دنبال مشتری بروند و این یعنی رسیدن به نقطه تعادل در عرضه و تقاضا.

دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر این موضوع  که از عدم حمایت‌های مالی کافی تا تعیین قیمت‌های دستوری، موضوعاتی است که این روز‌ها کابوس صنعت خودرو شده است، ادامه داد: در حال حاضر نه مشتری و نه خودروساز حال و روز خوبی ندارند. فقط یک عده به عنوان سرمایه گذار از این بازار بی نظم سودی را کسب می‌کنند.

وی افزود: با این طرح و برنامه‌هایی که مدتی است که از سوی دولت ارائه می‌شود به وضوح مشخص شده که صنعت خودروسازی کشور برای هیچ کسی اهمیت ندارد بلکه تنها سود حاصل از آن برای عده‌ای و شاید دولت مورد توجه است.

به گفته کاکایی، در شرایط بحرانی فعلی، منافع را بیشینه نمی‌کنند بلکه مضرات را کمینه می‌کنند؛ یعنی اینکه در حالت عادی خودروساز و تولید کننده ملزم است به دنبال کیفیت بالاتر و قیمت پایین و اشباع سبد تولید از تنوع و در واقع بهبود در تولید باشند و رقابت در این شرایط به شکل واقعی بروز می‌کند.

وی تصریح کرد: اما امروز در شرایط خاص بحرانی، به ویژه در صنعت خودرو به دلیل تحریم سنگین و تورم شرایط متفاوت است. طبق آخرین اعلام از سوی دستگاه‌های ذیربط، در اسفند سال ۹۸ قیمت فولاد و سایر مواد اولیه جهت تولید خودرو ۲۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، سیاستمداران کشور طی دو سال گذشته یک فرضیه داشتند و آن هم این بود که اگر قیمت خودرو در خودروسازی کنترل شود، می‌توانیم قیمت خودرو در بازار را نیز کنترل کنیم، اما استمرار در به‌هم ریختگی بازار گواه این است که طرح دولت برای مهار گرانی یک طرح بی اساس و بدون منطق بوده است چراکه هر روز شاهد خرابی بازار و گرانی افسار گسیخته محصولات شده ایم.

کاکایی تاکید کرد: عملا این فرضیه با توجه به اینکه در خودروسازی قیمت‌ها کنترل می‌شود، ولی در بازار کنترل آن از دست رها شده بود، منجر به شکست دولت و متضرر شدن خودروساز در قبال بی مسئولیت‌ها شد.

دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: هرچند در برخی موارد مانند کاهش عرضه به دلیل نبود امکانات تولید، محصولات به موقع به بازار خودرو نمی‌رسند، اما گرانی ها‌ی بازار ربطی به خودروساز نداشته است درحالی که با اجرای طرح‌های بی اساس، خودروساز زیان بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان را متحمل شده است. این عدد برای چنین صنعتی بسیار سنگین و غیر قابل جبران است.

این کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال که حالا چه باید کرد؟ گفت: واقعیت این است که با ادامه قیمت گذاری دستوری، صنعت خودرو قطعا به زمین می‌خورد لذا دولت باید به جای تمرکز بر روی بازار خودرو، تمرکز خود را به تولید بیشتر کند.
 
وی پس از بررسی مشکلات موجود در مسیر صنعت خودرو، مشکل اصلی موجود را قیمت‌گذاری غلط و دستوری خودرو‌ها عنوان کرد و گفت: مسئولان باید در زمینه قیمت خودرو‌ها تصمیم جدی بگیرند و قیمت خودرو‌ها را واقعی کنند.

بیشتر بخوانید: سیاست زدگی و رانت مانع خصوصی‌ سازی خودروسازان است
کاکایی ضمن مخالفت با ورود ارگان‌ها به مبحث قیمت‌گذاری گفت: اگر در سال ۹۷ شورای رقابت اعداد واقعی را در فرمول خودش قرار می‌داد این مشکلات به وجود نمی‌آمد.

دولت به فکر افزایش تولید باشد

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به سوالی درباره ارائه راه حل برای گذر از بحران موجود گفت: در شرایط کنونی نمی‌توان به دنبال حل تمامی مشکلات در کوتاه مدت بود.

دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، آزادسازی قیمت خودرو را راه حلی بلندمدت برای کاهش نارضایتی‌ها عنوان کرد و گفت: در صورت آزادسازی قیمت‌ها ممکن است طی مدت کوتاه همچنان وضعیت بازار خودرو راضی کننده نباشد و حتی گرانی بیشتر را شاهد باشیم، اما با ورود نقدینگی به شرکت‌های خودروسازی می‌توان در بلندمدت جهش تولید و تثبیت شرایط بازار خودرو را شاهد بود.

کاکایی افزود: در صورت تداوم روند کنونی ممکن است شاهد تعطیلی و ورشکستگی خودروسازان و ایجاد وضعیت بحرانی در کشور شود.

کارشناس صنعت خودرو در پایان تاکید کرد: با چنین دستورالعمل‌ها و مصوباتی، نگذارند تولید انجام شود چرا که در عمل به اسم مردم و به کام یک عده خاص می شود و با روشی که دولت در پیش گرفته دیگر دست مردم به خودرو نمی رسد و بازار در انتظار ترکیدن بمب قیمت خواهد بود.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
9
3
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
الان بهترین و به صرفه ترین خودرو تیباست کم مصرف و محکم
پیشوا
17
5
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
مگه الان دست مردم می رسه؟!
مهدی
3
19
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
اینها همش بازیه.هر روز یکی ازطرف شرکتهای خودرو سازی میاد و حرفهای قشنگ میزنه. ولی دراصل فقط داره به نفع خودروسازها حرف میزنه.گرونی خودروها دربازار توسط نمایندگیهایی هست که از خودبعضی از خودرو سازها دستور میگیرن.این شرکتهای خودروساز فقط به فکر منفعت خودشون هستند.هربار یه بهونه ای میارند تا خودروهاشون روگرون کنند.
مهرداد
2
17
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
بازی کثیف

تئاتر سیا بازی یادش بخیر قبلا ازین بازیا فقط تو لاله زار بود
اصغر
2
18
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدای نکرده به فکر واردات نباشین . انحصاری محصولات بی کیفیت و چینی به مردم ندین
حمید
4
15
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
دولت فقط به فکر جیب خودشه ما از بیرون تحریم نیستیم بلکه دولت ملت و تحریم کرده
امیر
1
11
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
یعنی روزی میشه ایران خودروسایپا کرمان خودرو به همه زیرمجموعه هاشون ورشکست بشن
ناشناس
1
5
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا هیچ کس بداد مردم نمیرسه ،
خدایا
امیر
1
6
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
پراید ۸ تومن بوده شما تولید میکردین سودم روش میخوردین . شما از سود گذر نکردین چهارتا ورق اهن جوش بده بهم یه موتور بزار روش میشه پراید ورق هارو حساب کنی سر هم ۵ تومن نمیشه ما میگیم ۱۵ تومن اتاق ؟؟ پنج هم موتوری که واقعا پنج نمیرزه همش پلاستیکه شد ۲۰ تومن. ۲۰ کجا ۹۰ کجا ببین شماها اینا همه با قیمت اردیبهشت ۹۹ حساب شده دستم تو کاره
مجید
0
10
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
خجالت بکشید خدا نگذره از شما
حسن
0
5
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
همه میدونن که چاشنی این بمبا فقط دست خودشونه پس الکی ادای ادمهای دلسوزو در نیارید مردم گوششون از این حرفا پره
ناشناس
0
7
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام واقعن قیمت ماشین ایران ۱۵ ملیون باشه...در واقیت ۵ ملیون است..
عباس
0
2
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سایپا مگر ماشینی بیرون میده میگن ۳ شیفت تولید داریم پس چرا خودرو دست مشتری نمیرسد و این همه تاخیر در تحویل دارند . از سال ۶۷ طرح تبدیلی برلیانس را که قرار بوده ساینا بدن را تا به حال ندادن از ماه شهریور ۹۸ که دعوت نامه آمده ومابقی پرداخت شده و قرار بوده یک ماه کاری تحویل بدن را هنوز ندان بگردید دنبال پرتغال فروش را
بابک
0
4
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
مثل بقیه کالا ها چهت تنظیم بازار مقداری خودرو وارد کنند
حیدر
0
4
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
من موندم سازمانی بنام حمایت از مصرف کننده چرا تشکیل شده. اقا اگه تعطیل بشه چن نفر بیکار میشن اونام مثل ما.خدایا چه گناهی کردیم که باید ثانیه به ثانیه توی دستای اینا له تر بشیم.
مولا
0
5
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگه خودرو پای شما گرون در میاد چرا به عراق ارزان میدید دروغگوها
سعید
0
5
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوب اگه براتون نمی صرفد ماشین وارد کنید هروقت براتون صرفید محصولات برای خودتون بزنید
آرش
0
4
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
خودروسازان ما نشان داده اند که دلسوز ملت ایران نیستند
ناشناس
1
0
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
اینا خودشون گرون میکنن ماشین رو میدن دست دلال که بفروشه این همه ماشین تو پارکینگها خوابیده بیاید با همون قیمت که گفتید بریزید تو بازار اونهای که طمع کردن ضرر کنن ولی نمیکنن چون کار خودشونه
پدر شرمنده
0
1
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدایا هیچ پدری رو شرمنده بچه هاش نکن
خدایا خودت یک ماشینی که سر به تعمیرگاه نباشه به همه پدرها عنایت بفرما
دست ما کوتاه و خرما بر نخیل
نادر
0
0
چهارشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
قیمت خودرو ها جوری شده که اگر اجازه بدن قطعات اصلی مثل موتور و گیریبکس رو مردم وارد کنن و خودشون تک تک شروع به تولید کنن قیمتش از قیمت بازار کمتر میشه
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ذوق بهاره افشاری برای زوج محبوب این روز‌ها

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

حقابهٔ ایران از افغانستان به «شوره‌زار» رفت؛ طالبان بند کمال‌خان را اصلاح نکرد

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

جایزه خودرو برای کم مصرفان برق خانگی!

برندگان دومین جشنواره بزرگ اصناف بانک تجارت معرفی شدند

ایران نفت خود را ارزان می‌فروشد؟

فیلم تبلیغی وزارت خارجه اسرائیل از حمله ایران!

نظر دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

شوخی محمدرضا گلزار با مردم در پانتولیگ

استوری بانک شهر بعد از خرید پرسپولیس+ عکس

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیر تتلو

دومین جلسه دادگاه امیرتتلو برگزار شد

قانون واردات خودرو گردن گیر ندارد!

ماجرای علی هیبتی بوکسور ایرانی چیست؟ + فیلم

استایل جذاب گلاره عباسی با لباس بندری+ عکس

تغییر چهره کامران نجف‌زاده قبل و بعد از آمریکا؛ از عمل بینی تا کاشت مو! + عکس

عکس/ تیپ کراواتی الیکا عبدالرزاقی در سفر خارج

فیلم/جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران!

عکس/ سلفی آسانسوری نجمه جودکی با لباس مهمانی

ورژن ایرانی بلایند دیت چیست؟

عباس عبدی: گروه سوم اصولگرایان دروغگو، بی‌شخصیت و هتاک هستند

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

پست جدید میلاد کی مرام با تم جشن تولد + فیلم

سقف برداشت از حساب‌های بانکی تغییر کرد؟

گزارش بورس امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است

سردار رادان: طرح نور با قوت ادامه دارد

واکنش عجیب روزنامه دولت به ایران خودرو!

فیلم/ ماشین لوکسی که هادی چوپان سوار می شود

چرا بغل کردن مادر رئیس جمهور ونزوئلا محرومیت نداشت، کاپیتان استقلال داشت؟

فیلم/ با طراح ایرانی شرکت ب ام و آشنا شوید

فیلم/ وقوع سیل بزرگ در چین

بودجه ستاد امر به معروف در سال ۱۴۰۲ چقدر بود؟

تداوم روند اصلاحی قیمت در بازار دلار

عرضه ۱۵۰۰ کیلو زعفران در بورس کالا

پشت پرده ماجرای دختر متروی تجریش و گشت ارشاد+ فیلم

فیلم/توضیحات سخنگوی دولت درباره افزایش تعطیلات آخر هفته

کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور

تداوم کاهش نرخ تورم سالانه در فروردین ماه

فیلم/ جنبش دانشجویان سیدنی در اعتراض به نسل کشی غزه

ادعای عجیب معاون رئیسی درباره شیرخوارگاه‌ها و زنان سرپرست خانوار!

فیلم/مردم ایران چقدر پول صدقه می‌دهند؟

پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن ارزان

اینفوگرافی/ نظر مردم درباره تعطیلی پنجشنبه

خبر جدید درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

تکلیف حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنجشنبه چیست؟

مالک جدید استقلال شاخ مجازی شد+ عکس

شکایت پلیس فراجا از دروازه بان استقلال

قیمت خرید مسکن در امامزاده حسن و منطقه ۱۷ تهران + جدول

حمایت ویژه اژه‌ای از طرح حجاب فراجا

فیلم/ واکنش وزیر صمت به افزایش قیمت پژو پارس

بخش املاک دیوار و شیپور مسدود می‌شود؟