تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹

سونامی وزرای احمدی‌نژاد مقابل قالیباف

گرچه مرد طرقبه‌ای سیاست تا به امروز شانس بیشتری نسبت به رقبایش برای تکیه زدن بر صندلی ریاست مجلس یازدهم دارد، اما حضور پرتعداد کاندیدا‌ها مسیر او برای رسیدن به صندلی شماره یک پارلمان را پرپیچ و خم و دشوار ساخته است.
قالیباف
اقتصاد۲۴- نامزد‌های تصدی ریاست مجلس تقریبا روشن شده اند و حالا همه منتظر هستند تا ببینند پس از آغاز به کار مجلس یازدهم در تاریخ ۷ خرداد، چه کسی خواهد توانست بعد از ۱۲ سال، صندلی ریاست را مال خود کند. در این رقابت، اما همگان شانس مرد طرقبه‌ای سیاست ایران را بیش از بقیه میدانند. ادامه گزارش برآوردی کلی از سبد رای نامزدهاست.


زاکانی؛ انصراف به قصد...؟


یکی از اتفاقات مهم اخیر پیرامون رقابت بر سر ریاست مجلس یازدهم، انصرافی بود که علیرضا زاکانی به شکل توئیتری اعلام کرد. او در این باره تاکید کرد: «ضمن احترام به دعوت برخی همکاران، برای حفظ وحدت و انسجام نیرو‌های انقلاب در مجلس یازدهم، اجرای برنامه تحول را انشاءالله در همکاری و هماهنگی با فرد فرد با نمایندگان دنبال خواهم نمود.» این انصراف واکنش بقیه چهره‌های اصولگرایی از جمله قالیباف را در پی داشت؛ واکنشی که نشان می‌داد باید منتظر باشیم در رقابت بر سر ریاست، سبد رای زاکانی به سمت قالیباف سرازیر شود.

قالیباف درباره این انصراف در توئیتر نوشت: «به لطف خدا این مجلس، مجلس کار، همکاری و برادری در حل مسائل مردم خواهد بود.» گرچه زاکانی از نامزدی ریاست مجلس انصراف داد، اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در مقابل انصراف او، نائب رئیسی و به ویژه، ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس به زاکانی پیشنهاد شده است.


حاجی بابایی، گزینه پایداری‌ها در برابر قالیباف


یکی دیگر از اتفاقات مهم در روز‌های گذشته بالا آمدن یکباره حاجی بابایی در کورس رقابت بر سر ریاست مجلس بود. برخی شنیده‌ها حکایت از حمایت جبهه پایداری از نامزدی حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی [فراکسیون نزدیک به پایداری‌ها در مجلس دهم]در برابر قالیباف دارد. پایداری‌ها با لیدری آقاتهرانی - که خود ترجیح داد برای حفظ وجهه اش هم که شده وارد گردونه رقابت نشود - با همکاری برخی نیرو‌های درون و برون پارلمانی، مشغول ارتقا و بیشینه سازی آرای حاجی بابایی هستند.

پایداری‌ها که یکی از شروط شان برای پیوستن به لیست «ایران سربلند»، حذف شخص قالیباف و حتی برخی چهره‌های نزدیک به او بود - تا حدی که وحید یامین پور گزینه متبوع به خود را صرفا به دلیل حمایت جزئی از قالیباف، مورد بغض خویش قرار دادند - اکنون و در درون مجلس، مشغول تدارک یک دوقطبی قدرتمند با محوریت حاجی بابایی علیه شهردار پیشین تهران هستند.

بنابر شنیده ها، این جبهه به وزیر آموزش و پرورش دولت دهم، وعده جمع آوری ۱۷۰ تا ۱۸۰ رای را داده است. با این حال و با توجه به تمایل سبد آرای زاکانی به سمت قالیباف و ساز جداگانه آرای سیدشمس الدین حسینی یا علی نیکزاد [دو چهره وابسته به گفتمان جدایی طلب احمدی نژاد]بعید به نظر میرسد این میزان رای محقق شود. گرچه برخی شنیده‌ها از سوی چهره‌های عضو پایداری حکایت از احتمال ائتلاف لحظه آخری پایداری‌ها با قالیباف را دارد، ائتلافی که می‌تواند مشابه بستن لیست ایران سربلند همراه با دادن امتیازات ویژه به این جبهه باشد.


میرسلیم؛ مردی برای اعاده حیثیت موتلفه


حزب موتلفه اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ و بعد از آن، کارکرد صرفا تامین مخارج انتخاباتی جناح راست را به کناری نهاد و تصمیم گرفت به عنوان یکی از تشکیلات ریشه دار این جناح، آستین‌ها را بالا زده و خود مستقیما برای تصرف نهاد‌های قدرت، وارد گود شود. در میان همه موتلفه ای‌های سرد و گرم چشیده، آن مردی که در مقایسه با دیگران هم سواد آکادمیک بیشتری دارد و هم سابقه مدیریتی کلان تر، سیدمصطفی میرسلیم است و برای همین، در انتخابات ریاست جمهوری قبلی به نمایندگی از این حزب تا پایان ایستاد و کنار نکشید.

در رقابت بر سر ریاست مجلس یازدهم نیز گویا میرسلیم، خیال کنارکشیدن به نفع گزینه یا گزینه‌های دیگر را ندارد. اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه چندی پیش با حمایت از نامزدی میرسلیم گفته بود: «حزب موتلفه اسلامی در جمع‌بندی به این نتیجه رسیده که گزینه اصلح و ارجح، برای ریاست مجلس یازدهم، آقای مهندس سیدمصطفی میرسلیم است.»

با این حال، بسیاری برای مهندس موتلفه‌ای هیچ شانس پیروزی قائل نیستند. مثلا عباس سلیمی نمین فعال اصولگرا گفته است: «رسانه‌های اصلاح‌طلب هم با هدف اختلاف‌افکنی با جوسازی‌هایی آقای میرسلیم را گزینه‌ای مناسب برای ریاست مجلس مطرح می‌کنند. این نوع رفتار‌ها در حالی از سوی عده‌ای سر می‌زند که معلوم است میرسلیم جایگاهی برای ریاست مجلس ندارد.» برخی ناظران، اما معتقدند که میرسلیم با وجود پایین بودن شانسش برای کسب مقام ریاست، میتواند بر سر نواب رئیسی یا اگر پرستیژش اجازه بدهد، حتی برای بقیه کرسی‌های هیئت رئیسه نیز در مظان نامزدی قرار بگیرد.


احمدی نژادی ها؛ اقلیت قدرتمند


در میان نمایندگان نزدیک و وابسته به دولت‌های نهم و دهم، دو نفر بیش از دیگران در مظان نامزدی ریاست مجلس قرار دارند؛ علی نیکزاد و سیدشمس الدین حسینی. در این میان، نیکزاد از وجهه سیاسی بیشتری برخوردار است [همراهی اش با سیدابراهیم رئیسی در جریان سفر‌های تبلیغاتی انتخابات ۹۶ گویای همین امر است]و همین امتیاز، او را در مقایسه با حسینی، از قابلیت و توانایی بیشتری جهت سازماندهی آرای نمایندگان منتخب به نفع خود برخوردار کرده است.

آنطور که از شواهد امر پیداست، خود این طیف از مدیران دولت احمدی نژاد به نیکزاد بیشتر از حسینی تمایل دارند و نیکزاد به واسطه پشت گرمی به آرای آذری زبان‌های مجلس، انگیزه قوی تری برای نامزدی و رقابت با دیگر گزینه‌ها به ویژه با قالیباف را دارد. در این باره، چندی پیش محمدجواد ابطحی عضو جبهه پایداری در گفتگو با «خبرآنلاین» گفته بود: «اگر آقای شمس الدین حسینی به نفع آقای نیکزاد کنار برود، شانس نیکزاد برای ریاست مجلس بیشتر خواهد شد. آقای نیکزاد آذری زبان است و نمایندگان مناطق آذر نشین نشان دادند که متحد هستند تا به کسی که آذری زبان است رای بدهند.» آنطور که از شواهد امر پیداست نیکزاد با اعمال لابی‌های منظم با نمایندگان، اسب خود را برای کسب ریاست بدون در نظر گرفتن همه حواشی، زین کرده است و باید از همین حالا، او را یکی از جدی‌ترین چهره‌ها بدانیم.


قالیباف، شانس اول ریاست


با وجود این تلاش‌های ریز و درشت، تقریبا همگان به این قطعیت رسیده اند که قالیباف، شانس اول ریاست بر اولین دوره انتخابات هیئت رئیسه مجلس یازدهم است و باید از همین حالا، او را به عنوان اولین خلف علی لاریجانی پس از یک بازه زمانی ۱۲ ساله در نظر بگیریم. اما نکته مهم تری که در این میان جلب توجه میکند این پرسش است که نوع مناسبات درون پارلمانی و حتی برون پارلمانی پس از تفوق قالیباف بر امور، چگونه پیش خواهد رفت؟ آیا جریان‌ها و خرده جریان‌های درون مجلس یازدهم، دست یاری قالیباف برای همکاری را به گرمی خواهند فشرد یا مرد طرقبه‌ای آسمان سیاست ایران، شرایط سختی برای کنترل و مدیریت فضای مجلس خواهد داشت. از سویی نوع روابط قالیباف با دولت و شخص حسن روحانی، مورد دیگری است که روشن شدن شان، نیازمند گذر زمان خواهد بود.
منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اولین فیلم از مراسم ازدواج شیدا خلیق با کیوان ساکت‌اف با حضور سلبریتی‌ها

تعطیلی شنبه‌ها و نظر مراجع برای شورای نگهبان

از گران کردن بنزین تا واردات خودروهای دست دوم؛ راه حل ناترازی بنزین چیست؟/ متهمان اصلی معضل بنزین در ایران

عکس/هنرمندان در مراسم تشییع زری خوشکام

بدحساب‌ترین طرف صندوق توسعه ملی، دولت‌ها بوده‌اند/ ۱۰۰ میلیارد یورو صندوق کجاست؟/ ثروت نسل آینده، قربانی تبانی و ندانم‌کاری‌های مدیریتی شده است

تتر چیست و چرا جای دلار را در ایران گرفته است؟

آخرین وضعیت قیمت دام زنده در بازار

بازیگر جذاب مست عشق بر روی فرش قرمز کن + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

دمنوشی که برای لاغری معجزه می‌کند

معرفی چند منبع طبیعی پروتئین برای کاهش وزن

دلار قدرت بلامنازع بازار طلا/ چرا طلا در ایران بیشتر از بقیه کشورها رشد کرد؟/ پیش‌بینی صعود طلا در دراز مدت

بازیکنان پرسپولیس در انتظار تسویه کامل

فلاحت‌پیشه: سال ۹۷ گفتم بشار اسد روزی از پشت به ایران خنجر خواهد زد

فیلم/ شادباش متفاوت عروسک‌های مهمانی برای تولد آقای مجری

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش: ناتوانی در صدور کارت امتحانی پذیرفتنی نیست

مهدی افشارنیک با قرار وثیقه‌ آزاد شد

فیلم/ تیوپ‌سواری یک شهروند در مشهد در خیابان‌های مملو از آب

واکنش مایلی‌کهن به حکم شکایت قلعه‌نویی

راهنمایی کامل در امور طلاق و مهریه: حقوق خود را بشناسید

جدایی سروش لشکری (هیچکس) از همسرش | آزاده اکبری کیست؟

فیلم/ وضعیت پیاده‌روهای مشهد پس از سیل امروز

اعلام زمان برگزاری مراسم یادبود زری خوشکام

واریز حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان کشوری

قوه قضاییه: اژه‌ای در شبکه‌های اجتماعی حسابی ندارد

ترس از بمب‌گذاری جشنواره کن را مختل کرد

واکنش تراکتور به شایعه قراردادی ۶۰ میلیاردی

میزان فروش نمایشگاه کتاب در ۱۰ روز

فیلم/ غرق‌شدن دوباره زیرگذر انقلاب مشهد

ابعاد فساد در فوتبال گسترده است

آموزش و پرورش اطلاعیه صادر کرد

جزییات جدید دزدی اسناد هسته‌ای ایران به دست اسراییل

بانکی‌پور: پلیس ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

واکنش تصویری AFC به خداحافظی اشکان دژاگه + عکس

ماجرای مخالفت برخی علما با تعطیلی شنبه چیست؟

مقصد بعدی زنوزی مشخص شد

هشدار مدیریت بحران برای سیل در ۱۰ استان

لغو امتحانات نهایی روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت

عکس/ تگرگ شیشه خودروها را در مشهد شکست

فیلم/ نجات جان یک شهروند از غرق‌شدن در سیلاب شاندیز

برادران عالمیان تنیس روی میز ایران را المپیکی کردند

الهه محمدی جایزه خود را به روزنامه‌نگاران فلسطینی تقدیم کرد

فیلم/ نجات کبوتران حرم امام رضا از باران سیل آسا

نخستین ستاره با پرسپولیس به توافق رسید

فیلم/ تصاویری دیگر از بارش شدید باران در حرم امام رضا (ع)

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ درگیری حامد بهداد با یک هوادار در مراسم ختم

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

نرخ تورم کدام کشور اروپایی کمتر است؟

چرا سیگار گران شد؟

یک اقتصاددان: دولت شجاع باشد و یارانه‌های پنهان را حذف کند

ماجرای رسوایی اخلاقی ترامپ با ستاره پورن چه بود؟

دوئل عشقی در باغ قرچک حادثه آفرید

فیلم/ بارش شدید تگرگ به حرم رضوی رسید

تولید موتورسیکلت‌های BMW در ایران

فیلم/ آسمان مشهد در روز روشن تاریک شد!

امکان ثبت‌نام خودرو‌های برقی وارداتی با حساب وکالتی بانک سینا فراهم شد

حمله تند رائفی پور به دولت رئیسی + عکس