تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

همه آنچه باید درباره واگذاری سهام دولت در بانک‌ها و بیمه‌ها بدانید +عکس و ویدئو

وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت با اهدافی چون مردمی کردن اقتصاد و تعمیق بازار سرمایه، باقیمانده سهام خود در برخی بانک‌ها و بیمه‌ها را واگذار می‌کند. برای مشارکت در طرح پذیره نویسی سهام دولت از صندوق واسطه گری مالی یکم کافی است از تاریخ ۱۴ تا ۳۱ اردیبهشت ماه از طریق یکی از درگاه‌های حضوری و غیر حضوری اعلام شده از سوی دولت تا سقف ۲ میلیون تومان برای هر کد ملی سرمایه گذاری مطمئن و سودآور انجام دهید.
وزارت امور اقتصادی و دارایی
 
اقتصاد۲۴ - وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران قصد دارد باقیمانده سهام خود در بانک ‏های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‏ های البرز و اتکایی امین را واگذار کند.

این واگذاری به مستند قانونی جزء (۲) بند (الف) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور صورت خواهد گرفت و فرآیند انجام کار از طریق پذیره‏ نویسی واحد‌های سرمایه‏ گذاری صندوق سرمایه‏ گذاری قابل معامله (ETF) "واسطه‌گری مالی یکم".ارزش تقریبی سهام قابل معامله (در تاریخ ۱۳۹۹/۲/۱۳)، ۸۰۰/۲۳ میلیاد تومان است.
این صندوق در حدود ۲۰ درصد و در حقیقت ۳۰ درصد نسبت به قیمت‌های روز ۱۳۹۹/۲/۱۳ برای مردم تخفیف دارد.
 
اهداف تشکیل صندوق
 
صندوق واسطه گری مالی با اهدافی چون مردمی کردن اقتصاد،تعمیق بازار سرمایه،جمع آوری نقدینگی خرد و ایجاد امکان دسترسی آحاد مردم کشور به بازار سرمایه و انتفاع عامه مردم از رشد این بازار تشکیل شده است.
 
مزایای صندوق

از جمله مزایای این صندوق می توان به شفافیت قیمتی، پایین بودن ریسک به دلیل داشتن ترکیبی از سهام ارزنده بانکی و بیمه ‏ای، بازارگردانی در راستای حمایت از سرمایه‏گذاران خرد اشاره کرد. 
 
در ادامه به برخی از سوالات در مورد شرایط و ویژگی های این صندوق پاسخ داده شده است که در ادامه  می‌خوانید:
 
*باتوجه به این‏که صندوق‏ های سرمایه ‏گذاری قابل معامله در بورس (ETF) سه صندوق (واسطه‏ گری مالی، خودروسازی و صنایع فلزی و صنایع پالایش نفت و پتروشیمی) هستند، آیا فردی که با کد ملی (یا کد بورسی) خود در صندوق اول (واسطه‏ گری مالی یکم) تا سقف ۲ میلیون تومان پذیره ‏نویسی می‏کند، امکان پذیره‏ نویسی در سایر صندوق‏ ها را دارد یا خیر؟

- بله، منعی برای پذیره‏ نویسی در سایر صندوق ‏ها وجود ندارد؛ لیکن تخفیف درنظرگرفته‏ شده فقط برای یک صندوق اعمال می‏ شود. (فعلاً چنین تصمیمی اتخاذ شده و بستگی به میزان استقبال مردم از صندوق واسطه گری مالی یکم دارد.)

بورس اوراق بهادار

 
 *مدت انجام پذیره ‏نویسی صندوق واسطه‏ گری مالی یکم تا چه روزی ادامه دارد؟
 
شروع پذیره‏ نویسی از بامداد روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۹/۲/۱۴ لغایت ساعت ۲۴ روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۹/۲/۱۳ انجام می‌شود.
 *پذیره ‏نویسی واحد‌های صندوق از چه طرقی قابل انجام است؟

- پذیره ‏نویسی واحد‌های این صندوق از طریق کارگزاری‏ های بورس، سامانه ‏های آنلاین معاملاتی و درگاه ‏های غیرحضوری و حضوری (شعب) بانک‏ های منتخب صورت می‏ پذیرد. 

درگاه ‏های غیرحضوری و حضوری بانک‏ های منتخب به‏ منظور پذیره ‏نویسی واحد‌های صندوق سرمایه ‏گذاری "واسطه‌گری مالی یکم" تاکنون به شرح زیر است:
 
درگاه های غیرحضوری پذیره نویسی ETF
 
در صورت افزایش درگاه ‏های غیرحضوری مندرج در جدول فوق توسط بانک‏ ها یا اضافه‏ شدن بانک‏ های دیگری به لیست بانک‏ های منتخب جهت انجام فرآیند پذیره‎نویسی، مراتب ازطریق روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی اطلاع‏رسانی خواهد شد.

در هر حال اکیداً توصیه می‏شود به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، پذیره ‏نویسی از طریق درگاه‏ های غیرحضوری بانک‎ها صورت پذیرد.

*نماد صندوق جهت پذیره ‏نویسی از طریق کارگزاری‏ ها چیست؟

- نماد صندوق "دارا یکم" است که افراد دارای کد بورسی می‏ توانند در روز‌های کاری از ساعت ۱۴:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰ اقدام به خرید کنند.
 
سهام دولت
*کف و سقف مبلغ پذیره ‏نویسی برای هر فرد چقدر است؟

- حداقل مبلغ پذیره ‏نویسی برای هر یک از اشخاص حقیقی ایرانی دارای کد ملی ۱۰ هزار تومان و حداکثر مبلغ پذیره ‏نویسی معادل ۲ میلیون تومان است. (مضربی از ۱۰ هزار تومان)

*آیا امکان پذیره ‏نویسی بیش از یک بار و در چند مرحله وجود دارد؟

- بله، انجام پذیره‏ نویسی به میزان کمتر از ۲ میلیون تومان و در چند مرحله برای هر کد ملی بلامانع است؛ مشروط بر این‏که مجموع پذیره ‏نویسی‏ های انجام شده برای هر کد ملی، بیشتر از سقف ۲ میلیون تومان نباشد.

درصورت عدم رعایت سقف ۲ میلیون تومان برای هر کد ملی، برگشت وجوه واریزی متقاضیان در طی مدت پذیره ‏نویسی توسط بانک‏ های منتخب ممنوع است.

*اشخاص حقوقی چگونه و تا چه سقفی می‏ توانند پذیره ‏نویسی کنند؟

- پذیره نویسی واحد‌های سرمایه‏ گذاری موضوع این دستورالعمل صرفاً شامل اشخاص حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی نمی‏ توانند در پذیره‏ نویسی شرکت کنند و استفاده از حساب آن‏ها برای پرداخت وجوه امکان‏پذیر نیست.
 
سهام دولت

* آیا امکان پذیره ‏نویسی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور وجود دارد؟

 - بله امکان پذیره نویسی برای هر فرد ایرانی دارای کد ملی بدون وجود محدودیت سنی وجود دارد.

* باتوجه به این‏که انجام معاملات واحد‌ها از ۲ ماه به بعد از تخصیص امکان‏پذیر است، مبنای محاسبه ۲ ماه، چه تاریخی است؟
 
- شروع پذیره ‏نویسی از بامداد روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۹/۲/۱۴ لغایت ساعت ۲۴ روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۹/۲/۱۳ بوده؛ لذا مبنای محاسبه دو ماه، تاریخ پایان پذیره‏ نویسی (۱۳۹۹/۲/۱۳) خواهد بود.

*پس از گذشت ۲ ماه، امکان معامله کل یونیت ‏ها مهیا می‏شود یا درصدی از یونیت‏ ها؟
 
-کل یونیت‏ ها.

* درصورت مشارکت بیشتر مردم، طبیعتاً تعداد یونیت کمتری به هر شخص تخصیص داده می‏ شود و بخشی از وجوه می‏ بایست به حساب مشتریان واریز شود. چه زمانی می ‏توان به‏طور دقیق تعداد یونیت‏ های اختصاص‏ یافته به افراد را مشخص کرد؟

- در تاریخ ۱۳۹۹/۲/۱۳ فرآیند پذیره‏نویسی به اتمام می‏ رسد و یک هفته پس از این تاریخ، مشخص می شود چه تعداد یونیت به هر فرد اختصاص می یابد. درصورت مشارکت کامل یا کمتر، حداکثر ۲۰۰ یونیت به هر کد ملی اختصاص می‏ یابد و درصورت مشارکت بیشتر، کمتر از ۲۰۰ یونیت (ازطریق تسهیم بالنسبه) اختصاص می ‏یابد.

* درصورت مشارکت بیشتر مردم، عودت مازاد واریزی‏ ها به چه شکل انجام می‏ شود؟
 
- عودت وجوه به هر دلیل از جمله اضافه پرداختی و مازاد ناشی از تسهیم بالنسبه توسط صندوق صرفاً به شماره شبای پرداخت ‏کننده صورت می‏ پذیرد.
 
واسطه گری مالی یکم دولت

*آیا این امکان وجود دارد که بانک‏ ها وجوه واریزی مردم بابت پذیره‏ نویسی را بابت طلب خود از مشتریان، برداشت کنند و پذیره‏ نویسی برای آن‏ها انجام نشود؟

- خیر، وجوه واریزی مشتریان بابت پذیره ‏نویسی، غیرقابل برداشت است.

*این مسأله که مردم برای خرید این سهام، وجوه خود را از بانک‏ ها خارج کنند، چگونه مدیریت می‏ شود؟

- درواقع وجوه از بانک‏ها خارج نخواهد شد، بلکه فرآیند جابجایی وجوه بین بانک‏ها انجام خواهد شد و نهایتاً پس از واریز به حساب خزانه، صرف تأمین هزینه ‏های دولت خواهد شد.

* آیا امکان درنظر گرفتن تسهیلاتی خاص برای اقشار ضعیف جامعه مانند عشایر و ... به‏ منظور بهره ‏مندی از فرصت ایجادشده و منتفع‏ شدن این گروه از مردم از رشد بازار سرمایه وجود دارد؟

- در شرایط فعلی و در پذیره‏نویسی صندوق واسطه‏ گری مالی یکم این امکان فراهم نشده، لیکن این احتمال وجود دارد که درخصوص دو صندوق دیگر در این خصوص اتخاذ تصمیم شود. هرچند نفس این اقدام و اعمال تخفیف قابل توجه، به نوعی حمایت از اقشار ضعیف جامعه است.


* آیا صندوق سود مشخصی دارد؟

- خیر. هدف از تشکیل این صندوق مشارکت همه مردم در این طرح و بهره‏ مندی همه ایرانیان از سود بازار سرمایه است. طبیعتاً تغییرات ارزش سهام موجود در این صندوق منجر به افزایش یا کاهش ارزش واحد‌های صندوق می‏ شود. ضمن این‏که تلاش می ‏شود از طریق سرمایه ‏گذاری مبالغ نزد صندوق برای بازارگردانی، حداکثر سود ممکن حاصل شود. بدین ترتیب، سود تضمینی برای واحد‌های سرمایه‏ گذاری صندوق وجود نداشته و صرفاً سود احتمالی به شرح زیر قابل حصول است:
۱- افزایش قیمت سهام موجود در صندوق.
۲- واریز سود سالانه ناشی از عملکرد سهام شرکت‏ های موجود در صندوق.
۳- سود حاصل از سرمایه‏ گذاری منابع صندوق به‏ صورت سپرده ‏گذاری و خرید اوراق.

*آیا افت شاخص بورس، پیش ‏بینی شده است؟

- تغییرات شاخص بورس قابل پیش ‏بینی نیست، لیکن حتی درصورت افت شاخص از آن‏جا که در حال حاضر مردم سهام را با تخفیف ۳۰ درصدی نسبت به قیمت‏ های مورخ۱۳۹۹/۲/۱۳ می‏ خرند، با فرض کاهش شاخص بورس در این حدود نیز متضرر نخواهند شد. ضمن این‏که حدود ۱.۰۰۰ میلیارد تومان برای انجام بازارگردانی نزد صندوق "واسطه ‏گری مالی یکم" نگهداری می‏ شود.

*مقرر شده است مشتریان در فرصت مناسب و طی ماه ‏های آینده، نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد معاملاتی (کد بورسی) اقدام کنند. لیکن فرآیند احراز هویت در کارگزاری‏ ها بسیار زمان‏بر است و گاهی اوقات نیاز است مشتریان در دو مرحله به کارگزاری‏ ها مراجعه کنند. به نظر می ‏رسد ضروری است این فرآیند تا حدی تسهیل شود.

- هرچند برای خرید واحد‌های این صندوق هیچ گونه نیازی به کد بورسی وجود ندارد، با توجه به مذاکرات و رایزنی‏ های انجام شده، در نظر است تا فرآیند احراز هویت قبل از پایان اردیبهشت‌ماه از طریق سجام به‏ صورت الکترونیک و غیرحضوری انجام شود. سازمان بورس نیز با تعامل با شبکه بانکی در حال فراهم نمودن بستر‌های لازم برای انجام این کار از طریق شعب تمامی بانک ‏ها است. ضمن این‏که در حال حاضر این امر از طریق برخی از شعب بانک ‏های صادرات ایران، شهر و آینده قابل انجام است.

بیشتر بخوانید: عرضه سهام بانک‌ها و بیمه‌های دولتی به حدود نصف قیمت در قالب ETF

* آیا ضروری است متقاضیان ظرف مدت دو ماه احراز هویت را انجام دهند؟

- ضرورت ندارد اشخاصی که نسبت به پذیره ‏نویسی اقدام کرده اند، حتماً ظرف ۲ ماه فرآیند احراز هویت را تکمیل کنند. این امر فقط درمورد آن دسته از متقاضیان صدق می‏ کند که قصد دارند پس از خاتمه دو ماه، واحد‌های خود را به فروش برسانند. درصورتی‏ که متقاضیان قصد فروش واحد‌های خود را نداشته باشند، فعلاً نیازی به اخذ تأییدیه سجام ندارند. به عبارتی اخذ تأییدیه سجام فقط برای معاملات بعدی مورد نیاز است.

* آیا داشتن حساب برای همه متقاضیان الزامی است؟

- خیر. در این مرحله الزامی به داشتن حساب نیست؛ لیکن متقاضیان برای امکان معامله این واحد‌ها در آینده می‏بایست حتماً حساب بانکی داشته باشند تا بتوانند کد بورسی اخذ کنند.

*آیا این طرح همان سهام عدالت است؟

- خیر. این موضوع کاملاً متفاوت از سهام عدالت است و در این طرح مردم می‏ توانند تا مبلغ ۲ میلیون تومان به ازاء هر کدملی سهام متعلق به دولت را از طریق خرید واحد‌های سرمایه گذاری صندوق واسطه گری مالی یکم، با تخفیف خریداری کنند.
در حالی که سهام عدالت سهامی است که قبلاً به حدود ۵۰ میلیون نفر از مردم تعلق گرفته و ظرف ماه‏ های آتی مدیریت آن به خود مردم منتقل می‏ شود و نیازی به واریز مجدد وجه توسط مردم برای تملیک سهام وجود ندارد.


ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/کارت جشن عروسی بنی‌صدر در سال ۵۳

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

مبلغ عیدی روز معلم ۱۴۰۳ مشخص شد

فیلم/ دختر آیت‌الله طالقانی: بی‌حجابی مجازاتی ندارد

ترکیب احتمالی استقلال مقابل تراکتور

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

ادا و اطوار نعیمه نظام دوست در پشت صحنه یک سریال + عکس

طلافروشان دوباره اعتصاب کردند؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

رونمایی از شغل دوم ابوالفضل پورعرب

دعوای زرگری مجلس و بانک مرکزی در بازار ارز/ مجلس بلوف می‌زند، خودش عامل مشکلات ارزی است/ کف قیمت دلار ۵۸ هزار تومان است

فیلم/سکانس عاشقانه سریال پایتخت که سانسور شده بود!

اولین واکنش به حواشی امروز، پیرامون نیکا شاکرمی

با روش فعلی فقط فقر تولید می‌شود

فیلم/ هنرنمایی قائدی مورد توجه شبکه تلویزیونی امارات

وزیر کشور: دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم

عکس/ استایل گران قیمت بهاره رهنما

عکس/ نفس بازغی در یک مکان زیبا

رئیس اتحادیه طلای تهران: اعتصاب طلافروش‌ها در واکنش به مقررات مالیاتی دولت

آزار شیطانی به بهانه گشایش بخت

اینفوگرافی/ بدهی بابک زنجانی چقدر بود؟

روحانی: از موارد ردصلاحیتم اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان بود

کنکور در این شهر دوباره برگزار می‌شود

سرمربی استقلال: واگذاری باشگاه اتفاق بزرگی بود

هشدار نارنجی هواشناسی برای این استان‌ها

عکس/استایل مجلسی المیرا شریفی‌مقدم در یک کنسرت

وزیر کشور: تقسیم استان تهران توسط دولت در دست بررسی است

رضا شیخی درگذشت

عکس/تیپ خاص و کژوال رضا عطاران

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

آئین تکریم مدیرعامل سابق و معارفه سرپرست جدید بانک سینا برگزار شد

حذف معافیت مشمولان ۳۵ ساله و دارای ۲ فرزند از قانون بودجه

افشاگری ترامپ درباره کناره گیری نتانیاهو از حمله مشترک به کاروان سردار سلیمانی

عکس/غلط املایی تابلو زیباکلام

عکس/کارت جشن عروسی بنی‌صدر در سال ۵۳

درگیری دو همکلاسی در شوش منجر به قتل شد

برق این شهر‌ها فردا قطع می‌شود!

پیش بینی قیمت دلار فردا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/رقص جذاب داوود رشیدی

زالو درمانی جه تاثیری دارد؟

تاثیر مصرف نمک در درد‌های زنانه

حقوق کارگران چقدر از تورم عقب‌مانده است؟

واکنش آذری جهرمی به ممنوعیت پخش سریال حشاشین

عکس/ خانه لاکچری هانده ارچل بازیگر ترک فیلم مست عشق

انگیزه متهم برای قتل زن مورد علاقه‌اش: فقط می‌خواستم گوشی‌اش را چک کنم

چگونه دو اسپیکر بلوتوثی را به هم وصل کنیم؟

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

چطور بفهمیم کیلومتر شمار خودرو دستکاری شده؟

فیلم/ اعتراف سارقان موتورسوار اتوبان های تهران

داور بازی استقلال و تراکتور استعفا داد!

سازنده واکسن آسترازنکا اعتراف کرد

فیلم/ چهره‌های فضای مجازی زیر ذره بین قوه قضاییه

فیلم/ دختر آیت‌الله طالقانی: بی‌حجابی مجازاتی ندارد

اعلام شرایط وام فوری ۲۰۰ میلیونی بانک ملی+ جزییات

خوشگذرانی نانسی عجرم به همراه فرزندانش در شهربازی + عکس

سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد

فیلم/ شادی یک جفت لک لک بعد از اولین تخم گذاری

اولین عکس از درب جدید طلای حرم امام رضا (ع)

فیلم/تعقیب و گریز دیدنی زورگیر‌های موتورسوار در الهیه