تاریخ انتشار: ۰۷:۰۵ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ انتقاد شد؛

نبرد صنعت خودرو با افزایش تورم و نقدینگی/ اگر خودروسازان را حمایت نمی‌کنند حداقل تعطیل‌شان کنند

کارشناس صنعت خودرو گفت: در حالی که تنها در اسفند ۹۸ نرخ مواد اولیه در تولید خودرو ۲۰ درصد افزایش داشته است و سالانه ۲۷ درصد به طور اتوماتیک وار به حجم نقدینگی کشور افزوده می‌شود، تورم بالای ۲۵ درصد دور از انتظار نیست. پس چطور باید خودرویی که از کارخانه به سمت بازار راهی می‌شود از لحاظ ارزش ۴۰ درصد زیر قیمت تمام شده تعیین نرخ شود؟! اگر صنعت خودرو را حمایت نمی‌کنند حداقل اجازه دهند که تعطیل شود.
خودروسازی
 
اقتصاد۲۴- این روزها که بازار خودرو در سیلاب افزایش قیمت دست و پا می‌زند، هجمه‌ها علیه خودروسازان افزایش یافته و از نمایندگان مجلس گرفته تا منتقدان به توسعه و افکار عمومی، همه با مقصر جلوه دادن خودروساز، آن ها را عامل برهم ریختگی بازار می دانند .

اما با این تلاطم ها رویکرد دولتی‌ها در سال جاری نیز در بخش صنعت خودرو همان قیمت گذاری دستوری است، ثبات قیمت ظاهری خودرو، ارتقاء استاندارد‌ها و اخذ یورو ۵ قطعا باعث چالش‌هایی در تولید خودرو شده و این چالش‌ها در ادامه باعث جهش‌های اضافه در بازار خودرو می‌شود. به نظر می‌رسد در سال جاری به دلیل تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی افزایش در کف بازار خودرونیز رقم بخورد . تمام اتفاقاتی که در اقتصاد کلان کشور رخ دهد یک به یک بر بخش خودرو نیز تاثیر می‌گذارد.

این درحالی است که علی رغم همه نبردها ،بر اساس آمارهای منتشره توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت شرکت‌های خودروساز خصوصی در مجموع طی سال گذشته ۳۲ هزار و ۵۲۶ دستگاه تولید داشتند، حال آنکه طی سال پیش از آن خودروسازان خصوصی توانسته بودند ۹۳ هزار و ۳۹۸ دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید نهایی کنند.

این تعداد خودرو در شرایطی طی سال ۹۷ در کشور تولید شده بود که از مجموع ۱۲ شرکت خودروساز خصوصی فعال در سال گذشته، چهار خودروساز در سال ۹۷ تولیدی نداشتند اما در سال ۹۸ فعالیت خود را آغاز کردند. بدین ترتیب خصوصی‌ها سال گذشته را به نسبت سال پیش از آن با افت تولید ۶۵ درصدی به پایان رساندند.

چه کسی تاوان جهش نرخ ارز و مواد اولیه را می پردازد

پافشاری بر قیمت‌‌های دستوری خودرو علیرغم افزایش مواد اولیه نتیجه‌ای جز زیان شرکت‌های خودروسازی درسال گذشته و استمرارآن در نیمه اول سال جاری نخواهد داشت .

اگرچه قیمت خودرو درهمین ابتدای سال نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته اما صورت‌های مالی شرکت‌های خودروسازی نشان می‌دهد حتی با وجود این میزان افزایش، قیمت خودرو همپای جهش نرخ ارز و مواد اولیه حرکت نکرده و در نتیجه، عدم تناسب قیمت فروش با بهای تمام شده منجر به ضرر خودروسازان خواهد شد.

بیشتر بخوانید: انفجار بمب قیمت خودرو در راه است؟
در همین ارتباط امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت به اقتصاد ۲۴ گفت: دولت هم به دنبال اشتغالزایی و هم کنترل تورم است یعنی در ادامه سیاست های خود در سال جاری نه اجازه تعدیل نیرو و نه افزایش قیمت در این بخش را می‌دهد.

به گفته  دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، هرچند دولت تا به امروز به دنبال ایجاد آرامش در بازار خودرو است و با تعیین نرخ های غیرواقعی عزم را جزم کرده و در ظاهر، این تصمیمات نشان از افزایش اندک قیمت خودروها در کارخانه را می دهد اما باید یادآور شد این نوع سیاست گذاری هیچ نتیجه ای برای بازگشت ثبات به بازار در پی نخواهد داشت .

حالا جای این سوال باقی است که چرا همواره صنعت خودرو دچار ضرر و زیان می شود، صنعتی که می تواند به عنوان صنعت پیشرو در کشور ضعف های سایر صنایع را با توسعه و تولید و حتی صادرات از بین ببرد. کاکایی در پاسخ به این سوال می گوید: پس از آغاز تحریم ها، اتفاقاتی در سطح کلان پیش آمد که منجر به تورم شد، دولت برای کنترل این تورم ارز ۴۲۰۰ تومانی را به عرصه آورد و در همان ابتدا قیمت خودرو مشمول قیمت گذاری شد.

نرخ تورم در قیمت گذاری نادیده گرفته می شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه قیمت‌گذاری خودرو در حالی اجرایی شد که واقعی نبوده و از نرخ تورم موجود پایین‌تر بود، گفت : دولت و مردم بر این اعتقادند که هزینه های خودروسازان بالا و باعث افزایش هزینه های مازاد این بخش شده است و با اهرم فشار قیمت گذاری می توانند از افزایش هزینه های مازاد در این بخش جلوگیری و در نهایت قیمت ها را کنترل کنند، اما در جای دیگر، طی این مدت قیمت تمام نهاده‌های تولید (مواد پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم و غیره) رشد بیش از چهار برابری داشت درحالی که ارز پایه در سال ۹۷ ، ۳۵۰۰ تومان بود و همین ارز در سال ۹۸ وارد کانال ۱۲ هزار تومانی شد؛ این سرآغاز یک تنش جدید قیمتی شد، چراکه علی رغم تولید با ضرر، بازار به دنبال سود خود در سایه افزایش تورم بود .

کاکایی گفت : در حالی که تنها در اسفند 98 نرخ مواد اولیه در تولید خودرو 20 درصد افزایش داشته است و سالانه 27 درصد به طور اتوماتیک وار به حجم نقدینگی کشور افزوده می شود، تورم بالای 25درصد دور از انتظار نیست، پس چطور باید خودرویی که از کارخانه به سمت بازار راهی می شود از لحاظ ارزش 40 درصد زیر قیمت تمام شده تعیین نرخ شود؟! اگر صنعت خودرو را حمایت نمی کنند حداقل اجازه دهند که تعطیل شود .

این کارشناس در بخش صنعت خودرو معتقد است: وقتی قیمت‌گذاری پایین تر از افزایش نهاده های تولید و هزینه‌های آن باشد، ۴۰ هزار میلیارد تومان زیان رسمی خودروسازان حاصل خواهد شد چراکه هیچ استدلالی در مقابل این نوع سیاست دوام نخواهد آورد .

به گفته کاکایی، قیمت گذاری باید از حیطه دستوری خارج شود و در برابر تورم، افزایش نهاده های تولید و سایر موارد دیگر تعیین شود که این نوع روش تنها با مقیاس عرضه و تقاضا از سوی بازار تعیین کننده است در غیر این صورت برای کسب رضایت مردم، زیان های سنگینی به بخش تولید وارد می شود که غیر قابل جبران است.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عبدالحسن شریفی
2
1
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
باید قیمتهای خودرو منطقی باشد اقایی که میگه چون تورم هست باید قیمت بالا باشد چرا واقعیت را همیشه به نفع خودرو ساز اعلام میکنید تورم برای کارگر و کشاورز و قشر ضعیف جامعه وجود ندارد ولی برای خودرو ساز وجود دارد؟دستمزد کارگر الان زیر سه ملیون هست باید چند سال کار کند تا یه پراید مزخرف بخره . به نظر من دادگاه قضایی ما باید به دنبال زنده کردن خلخالی باشد تا پدر این دلال بازی و سرکیسه کردن مردم را در بیاره و همه را به چوبه دار ببنده تا کسی جرات احتکار خودرو و امثال مایحتاج مردم را نداشته باشه
هوشنگ
0
0
پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
چراچرت وپرت میگی‌کدوم تورم ،تورم فقط براشماست ،بهقول این‌دوست‌عزیز‌کارگری‌که زیر سه‌میلیون‌حقوق‌میگیره‌واقعا‌تورم‌نداره،فقط‌یه‌چیزی‌اگه داری‌میخونی،دیگه‌‌نمیتونین‌دلال‌بازی‌دربیارین‌،این آقای مدرس خیابانی روکه من میشناسم،دمارازروزگارتون درمیاره،پرایدی،که‌با۱۲میلیون،جمع میشه‌رود‌کردین‌۹۰ میلیون‌،بازم‌میگین تورم‌،اون‌بالایی‌‌جای‌خوبی‌نشسته مطمئن‌باش‌وخیالت راحت که دیگه خبری ازبازار داغیتون نیست،چون توروم خودتون درست کردین،نمونه اش همین احتکارتون
ایرانی
0
0
پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
واقعا تاسف اوره مردم رو چی فرض میکنید اقایون مسئول چرا چرند میگی یه پراید 8 ملیونی رو تا 90 ملیون میبرید بالا بعد میارید رو 40 ملیون الانم میگید به ضرر خودرو سازه اقای مسئولی ک داری حرف میزنی از حقوق و دستمزد کارگر خبر داری؟؟؟؟ میدونی یه کارگرد باید چن سال کار کنه تا بتونه یه ماشین بخره !؟!؟!؟ تازه یه ماشین ک هیچ استانداردی نداره !!! یکم به فکر این مردم بدبخت باشید بخدا دیگ هیچ کس امید به زندگی نداره . الانم بحث ماشینو انداختین و یه جو روانی درست کردید که چی بشه بسته لطفا اگه مرحم نیستید نمک روی زخم نباشید برای یکبار هم که شده بیایید به فک مردم باغیرت مملکتمون باشید بخدا این مردم رو هیچ جای دنیا نمیتونید پیدا کنید همه با بدبختی و نداری دارن زندگی میکنن .
به امید روزی ک همه مردم ایران در کنار هم شاد باشن.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی