اقتصاد۲۴ - قریب دو ماه بعد از آنکه اعضای
کارفرمایی و
دولتی شورای عالی کار در غیاب همتایان
کارگری خود برای سال ۹۹ افزایش ۲۱ درصدی حداقل مزد پایه، ۴۰۰ هزار تومانی شدن حق بن کارگری و ۱۷۵ هزار تومانی شدن مزایای پایه سنوات کارگری را تصویب کردند؛ این مصوبه در جلسه شب گذشته با جابجا شدن برخی مزایای مزدی و تعیین ۳۰۰ هزار تومان به عنوان حق مسکن کارگری مورد بازنگری قرار گرفت.
بیشتر بخوانید: حقوق بازنشستگان و شاغلان چقدر افزایش مییابد؟
به موجب مصوبه جدید مبلغ ۷۵ هزار تومان از مزایای تعیین شده برای
پایه سنوات کسر و به مبلغ تعیین شده برای
حداقل مزد پایه افزوده شده است.
این جابجایی به منزله افزایش ۲۶ درصدی مزد پایه در سال ۹۶ خواهد بود؛ برابر مقررات قانون کار کارگران تازه وارد به بازار کار تا مدت یکسال قرار نیست مزایای پایه سنواتی را دریافت کنند و برای همین میتوان گفت که تاثیر این جابجایی چیزی غیر از بیشتر شدن دامنه نفوذ افزایش عمومی قدرت همه کارگران از تازه وارد گرفته تا باسابقه نخواهد بود.
افزایش سه برابری حق مسکن کارگری نیز تغییر بعدی است که با مصوبه بازبینی شده دستمزدهای سال ۹۹ از این پس قرار است در زندگی کارگران شاغل اتفاق بیفتد، اما عملیاتی شدن این تغییر یک شرط کوچک دارد و آن تصویب هرچه سریعتر این افزایش در جلسه هیات دولت است؛ هرچه باشد طبق قانونی بدون موافقت هیات دولت این بخش از مصوبه شورای عالی کار در هیچ جای کشور قابلیت اجرایی شدن را نخواهد داشت.
حقوق بازنشستهها چه میشود؟
همه اینها به جای خود، انتظار طولانی مدت کارگران بازنشسته برای افزایش مستمریهای سال ۹۹ به جای خود؛ در روزهای گذشته مدیران دولتی در واکنش به طاق شدن طاقت کارگران بازنشسته طوری موضوع افزایش مستمریهای سال ۹۹ را به برگزاری جلسه شورای عالی کار ربط داده بودند که انتظار میرفت، در جلسه شنبه شب این شورا تصمیمی هم در این خصوص گرفته شود، ولی بازهم آنچه که نامعلوم ماند وضعیت معیشتی این گروه از کارگران بود.
با همه این اوصاف حالا که حداقل مزد کارگران در مرحله بازنگری به ۲۶ درصد رسیده میتوان با قرائتی استنباطی از مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی اینطور استدلال کرد که دیگر کف حداقل مستمریهای سازمان تامین اجتماعی نباید مبلغی کمتر از یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان باشد؛ هرچند این مبلغ هنوز با مصوبه سال گذشته مجلس پیشین مبنی بر تعیین حداقل دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به عنوان حداقل حقوق شاغلان و بازنشستگان اختلاف معناداری دارد.
اگرچه پرداختیهای سازمان تامین اجتماعی به خانواده پنج میلیون نفری کارگران بازنشسته طیف متنوعی را دربرمی گیرد و دامنه آن از حداقل مستمری به اندازه حداقل دستمزد تا هفت برابر گسترده است، اما اهمیت تعیین حداقل مستمری آنجاست که به اذعان مقامات رسمی مدتهاست قریب ۶۰ درصد کارگران بازنشسته همین حالا در زمره حداقل بگیران و زیر حداقل بگیران قرار دارند.
واضح است که در این شرایط برای دولت اعلام مبلغ حداقل مستمری کارگران بازنشسته کار راحتی نیست، از یکسو میان حداقل مستمری احتمالی با حداقل حقوق مصوب مجلس نزدیک به یک میلیون تومان اختلاف وجود دارد و از سوی دیگر سازمان تامین اجتماعی نیز میتواند این طور استدلال کند که بیمه شدگان در زمان اشتغالشان بابت مزایای حق مسکن و حق خواروبار حق بیمهای پرداخت نکرده اند و در نتیجه حالا که بازنشسته شده اند نمیتوانند بابت این مزایا مستمری جداگانهای دریافت کنند.
جدای از حساسیتی که موضوع افزایش حداقل مستمریهای سازمان تامین اجتماعی دارد، مطلب حائز اهمیت دیگر نحوه افزایش مستمری سایر سطوح است و به بیان دیگر این طیف از کارگران بازنشسته همانهایی هستند که نه حداقلی بگیرند و نه حداکثری بگیر و مابین این دو گروه هر ماهه مبالغ متفاوتی را بابت مستمری بازنشستگی دریافت میکنند.
به صورت مشخص تا به امروز که همه حرفها در مورد افزایش مستمریهای کارگران بازنشسته چیزی فراتر از حدس و گمان نبوده است، دو سناریو برای سایر سطوح پیش بینی شده بود، یکی افزایش ۲۱ درصدی تمامی سطوح و دومی افزایش پلکانی ۱۵ درصدی به علاوه رقم ثابت ماهیانه ۹۰ هزار تومان و حالا باید دید که با اتفاقی که در جلسه شنبه شب شورای عالی کار برسر حداقل دستمزد کارگران شاغل افتاد، در روزهای پیشرو سرنوشت افزایش مستمریهای کارگران بازنشسته به کجا خواهد رسید؟ و تازه پس از بسته شدن این پرونده نوبت بازگشایی پرونده پیگیری سهم خواهی کارگران بازنشسته از اعتبارات درنظر گرفته دولت برای همسان سازی خواهد رسید.
مخالفت با افزایش حقوق بازنشستگان و شاغلین به روش پلکانی معکوس
ریاست جمهوری اسلامی ایران،
جناب آقای دکتر روحانی؛
وزیر محترم کار و رفاه اجتماعی،
جناب آقای دکتر شریعتمداری؛
وزیر محترم اقتصاد،
جناب آقای دکتر دژپسند؛
ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه،
جناب آقای دکتر نوبخت؛
باعرض ادب واحترام
اینجانبان، امضاکنندگان این کارزار، با روش افزایش حقوق به صورت پلکانی معکوس چه برای شاغلین و چه برای بازنشستگان در بخش دولتی و نیز کارگری به شدت مخالف بوده و از آن مقام محترم تقاضامندیم جلوی این اجحاف بزرگ را در حق کسانی که سابقه کار، سابقه بیمهپردازی و سوابق تحصیلی بالاتری دارند بگیرید. این روش افزایش حقوق و مستمری در کشوری که ادعای پیروی از حکومت علوی دارد مانند وصله ناجور میباشد. کجای عدالت اینگونه تفسیر میشود که افرادی که تازه استخدام شدهاند و یا بیمهپردازی و سوابق کاری و یا تحصیلات کمتری دارند باید افزایش حقوق و مستمری بیشتری داشته باشند و در مقابل افرادی که بالاترین سوابق کاری را داشته و بالاترین حق بیمه را پرداخته و سطح تحصیلی بالاتری دارند از کمترین افزایش حقوق برخوردار باشند؟ این است عدالت حکومتی که مدعی پیروی از امیرالمؤمنین علی (ع) است؟ کجای این روش مطابق عدالت است؟ در این روش به غیر از بیعدالتی چیز دیگری به چشم نمیخورد.
تورم موجود در کشور برای تمام شاغلین و بازنشستگان به یک اندازه دردآور و خردکننده است. لذا خواهشمندیم افزایش حقوق برای کلیه شاغلین و بازنشستگان چه در بخش دولتی و چه در بخش کارگری بر اساس یک فرمول واحد و بر اساس تورم موجود کشور به شکل ثابت عمل شود و از افزایش پلکانی معکوس جلوگیری شود. به این بیعدالتی پایان دهید. با این روش افزایش حقوق، افرادی که سابقه، بیمه پردازی و تحصیلات بیشتر داشتهاند روز به روز ضعیفتر شده و به سمت خط فقر کشانده میشوند. این عدالت نیست، این عین بیعدالتی است.
با تقدیم احترام
https://www.karzar.net/method-of-increasing-salaries