تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ تشریح شد؛

با تحریم بورس ایران، بازار سرمایه دچار فروپاشی می‌شود؟/ حبابیون بورس در اشتباهند

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: زمانی شاخص بورس از قیمت طلا، سکه و دلار پیروی می‌کرد، اما امروز آن‌ها دنباله‌رو شاخص بورس در حال پیشروی هستند، پس عملاً شاخص بورس امروز خط مشی اقتصاد کشور را تعیین می‌کند.

بورس تهران

اقتصاد۲۴- حدود ۱۲ میلیون کد بورسی در بازار سرمایه فعال هستند. توجه دولت به بازار سرمایه یک اتفاق تازه در اقتصاد کشور را رقم زده است، اتفاقی که حالا ممکن است به عناوین مختلف تحت تاثیر اتفاق‌های سیاسی قرار گیرد. از سم‌پاشی‌های رسانه‌های خارجی تا زمزمه‌های تحریم مستقیم بورس توسط ترامپ، همه دست انداز‌هایی است که قصد دارند بازار سرمایه را به حاشیه برانند. شکی نیست که در منطق اقتصادی بورس محور شدن اقتصاد نسبت به بانک محور بودن سودمند‌تر است هرچند ناگفته پیداست که بازار سرمایه همچنان دچار کاستی‌هایی است که کارشناسان درباره آن گفته اند.

اما در حال حاضر با عرضه سهام دولتی ها، سهام عدالت و اقبال میلیونی شهروندان، با بازاری کاملا تازه مواجه هستیم، بازاری که روند شاخص آن همچنان صعودی است و البته همین مسئله گاه نگرانی‌هایی را نیز برای یک شوک منفی در برخی ایجاد می‌کند. شاید، اما بتوان گفت با افزایش اقبال به بازار و هدفمند کردن نقدینگی در بازار بتوان از این ترس نیز عبور کرد.

اما همچنان سایه گمانه زنی‌های سیاسی بر بازار سرمایه وجود دارد. خطر سقوط کلید واژه برخی مخالفان سیاسی دولت در داخل و خارج بود، اما به تازگی هشدار‌هایی مبنی بر تحریم بورس توسط ترامپ داده می‌شود. اینکه این هشدار‌ها مبنای منفعتی برای عده‌ای داشته باشد محل بحث نیست، اما اینکه در صورت تحریم احتمالی بورس توسط ترامپ چه اثری بر بازار خواهد داشت، جای بررسی دارد.
 
سید حمیدرضا علوی کارشناس بازار سرمایه پیش از این در این خصوص گفته بود: این گمانه زنی سیاسی درباره سرنوشت بورس ابتدا از سوی برخی چهره‌های اپوزیسیون در رسانه‌های آنسوی آب‌ها مطرح شد و متاسفانه ظرف روز‌های اخیر توسط برخی از تریبون‌های داخلی نیز تکرار شده است.

به طور مثال یکی از فعالان اپوزیسیون که همیشه از تصمیم‌ها و رویداد‌های داخلی تصویر فاجعه آمیز ارائه می‌کند، این بار نیز مدعی شد که سازمان بورس در آستانه تحریم قرار دارد و در صورت تحریم بورس، همه شرکت‌های عضو اتوماتیک در معرض تحریم قرار می‌گیرند و بورس فرو می‌پاشد.

وی در ادامه افزوده بود: اول اینکه، بورس ایران اساساً هویت و مختصاتی متفاوت از بورس‌های شناخته شده بین المللی دارد، بنابه همین تفاوت ماهوی، کمترین تاثیر را از تحولات اقتصاد جهانی می‌پذیرد. به اتفاقات همین ایام کرونا نگاه کنید، بار‌ها شوک تعطیلی کرونا باعث کاهش و سقوط ارزش سهام بازار‌های نیویورک، لندن یا هنگ کنگ شد بی آنکه در بورس تهران اتفاق مهمی رخ دهد. دوم، اغلب مبادلات مالی ایران با کشور‌های دیگر هم اکنون تحت تحریم قرار دارد؛ بنابراین حتی در صورت اعلام تحریم جدید از سوی ترامپ، اتفاق خاصی رخ نخوهد داد.

حبابیون بورس در اشتباه هستند

همچنین فرزین رجب زاده کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: عده‌ای می‌گویند بورس حباب است، اما غافل از این هستند که ارز گران و متورم شده است. برخی معتقدند قیمت سهام برخی از شرکت‌ها بالاتر از سودی است که می‌سازند؛ این البته گزاره درستی است، اما مگر مسکن، خودرو و... برای ما سودی تولید می‌کنند که متورم و گران شده اند؟

وی می‌افزاید: اگر شرکت‌های بورسی ما به صورت حباب وار در حال رشد هستند چرا جلوی سکه، مسکن، دلار و اقلام خوراکی گرفته نمی‌شود و آن‌ها حباب نیستند؟

رجب زاده با بیان اینکه حباب بودن بورس به نظر منطقی نیست، اظهار می‌کند: زمانی که قیمت ارز بالا می‌رود طبیعتاً دارایی شرکت‌ها هم افزایش پیدا می‌کند که در ادامه قیمت سهم شان نیز افزایش پیدا می‌کند؛ این را حباب شناسان بازار متوجه نمی‌شوند و تصور می‌شود که تنها با سودسازی شرکت‌ها باید قیمت سهم شان بالا رود.
 

بورس خط مشی اقتصاد را تعیین می‌کند

 
این کارشناس بورس در ادمه می‌گوید: تا زمانی که تورم باشد، شاخص نیز بالا می‌رود. شاید مدتی اصلاح و استراحت باشد، اما در نهایت روند شاخص صعودی خواهد بود و قیمت‌ها خود را با تورم همسو می‌کنند.
 
وی می‌افزاید: خیلی از کالا‌های مصرفی با دلار ۲۰ هزار تومان منطبق شده است. زمانی شاخص بورس از قیمت طلا، سکه و دلار پیروی می‌کرد، اما امروز آن‌ها دنباله‌رو شاخص بورس در حال پیشروی هستند، پس عملاً شاخص بورس امروز خط مشی اقتصاد کشور را تعیین می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر تحریم بر بورس می‌گوید: کشور ما سالهاست در تحریم به سر می‌برد. زمانی که کرونا بازار‌های جهانی از جمله فولاد را تحت تاثیر قرار داد اکثر بازار‌های جهانی ریختند، اما بازار ایران راه خود را جدا کرد. دلیل آن این است که بازار بورس ایران به بازار‌های جهانی متصل نیست.
 
وی می‌افزاید: ارتباطات سوئیفت و فاینانس بین ما و جهان وجود ندارد. هر زمان که به بازار‌های جهانی متصل شدیم از نوسان آن‌ها تبعیت می‌کنیم.

رجب زاده بابیان اینکه وضعیت اقتصادی کشور ما با جهان متفاوت است، اظهار می‌کند: از زمان ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی تا به امروز شاخص بورس ما حدود ۹۰۰ هزار واحد در کمتر از ۷ ماه رشد کرد و امروز شاخص بالای یک میلیون و ۱۵۰ قرار دارد. این محصول ثبات امنیتی بسیار بالا در کشور است که هیچ کشوری نمی‌خواهد خود را با ایران درگیر کند.

این کارشناس بازار بورس می‌افزاید: در واقع این پیام از سوی ایران به جهان ارسال شد که اگر یک موشک بزنید چند موشک خواهید خورد؛ این اعتماد به مردم برگشت که سایه جنگ از سر کشور برداشته شد. ریسک‌های خطرناک از ذهن مردم پاک شد و به راحتی وارد بازار سرمایه شدند و استقبال از بازار سرمایه بیشتر شد.
 

تحریم بورس فقط جنگ روانی است

 
رجب زاده تصریح می‌کند: تا زمانی که پول، تورم، عرضه‌های اولیه و استقبال مردم باشد روند شاخص بورس صعودی خواهد ماند. شاید بتوان گفت که وضعیت اقتصادی بعد از تحریم نفت بهتر شده است چرا تامین مالی از طریق مالیات و بورس انجام می‌شود. به زودی شاهد عرضه نفت در بورس انرژی خواهیم بود. در این شرایط شاهد یک وجه شفاف از اقتصاد خواهیم بود. آینده بورس برای چندین دهه در اقتصاد درخشان خواهد بود.
 
وی معتقد است تحریم ترامپ کوچک‌ترین اثری بر بازار بورس نخواهد گذاشت.
 
این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: تحریم‌هایی به مراتب از این بدتر را داشته ایم که صنایع پالایشی، پتروشیمی و نفت را درگیر کرده است، اما از آن عبور کرده‌ایم. تحریم بورس تنها یک جنگ روانی است و مردم این اطمینان را داشته باشند که تحریم، کوچک‌ترین اثری بر اهداف اقتصادی و حاکمیتی کشور نخواهد داشت.
 
رجب زاده یادآور می‌شود: تحریم از سوی آمریکا شکست خورده است. روند اقتصادی کشور نشان داده است که تا یک دهه آینده کسب و کار در کشور چنان به رونق بیفتد که ما برای برخی مشاغل نیازمند واردات نیروی انسانی باشیم.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جابر
0
1
يکشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۹
فقط اونجاش که میگه: (روند اقتصادی کشور نشان داده است که تا یک دهه آینده کسب و کار در کشور چنان به رونق بیفتد که ما برای برخی مشاغل نیازمند واردات نیروی انسانی باشیم.)
ناشناس
3
2
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹
همه آنچه در بالا گفته شد نشان از آن دارد که اقتصاد ایران با هیچ منطق و علم اقتصاد همخوانی ندارد و این خود نشان از بروز فروپاشی بر اساس همان منطق بی منطقی خواهد داشت این امر دیر و زود داره سوخت و سوز نداره
من
0
4
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹
بازم دمت گرم که دلخوشمان کردی
ایران و ایرانی اگه بخواد واقعا هم باید نیروی کار وارد بشه
Omod
0
0
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹
حالا بگو ..امروز از این مقاله ها بنویس که اندک شرمایمون در بورس نابود نابود شد و دیگه تا بورس برگرده مدتها طول می‌کشه که برای ما دیگه فایده ندارن
محمد
0
0
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹
روزی برای قالب کردن سهام چاق به ملت برخی ابر سرمایه داران کلی آینده رویایی برای ملت به تصویر میکشیدند و الان همان زالوهای خون ملت آشام دارند کلی ترس و استرس بر سهامداران تازه کار وارد میکنند و انچنان جهنمی برایشان به تصویر میکشند که اکثر سهامداران تازه وارد با یک سوم و گاها یک چهارم سرمایه شون دارند از بازار خارج میشند و سهامشون رو بسیار زیر قیمت واقعی دارند میدهند دست همین افراد نه چندان محترم تا زمانی که فروشنده هست این افراد بر سر مال خواهند کوبید و مفت خری خواهند کرد وقتی این فروشنده ها تموم شدند ماجرا متفاوت خواهد شد.
قابل توجه همه عزیزان که از سوم ابان به این ور خرید این افراد شروع شده و تا کی ادامه خواهد داشت خدا داند وقتی خریدشون تموم بشه اون موقع بازار روی سبز خواهد دید.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها