تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بررسی شد

ریزش مشکوک بورس یا اصلاح طبیعی؟/ چه کسانی از افت بازار سرمایه سود می‌برند؟

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه چندان نمی‌توان به فرضیه‌های توطئه‌ای برای این بازار استناد کرد، اظهار کرد: بازار بورس از ابتدای امسال حدود ۱۰۴ درصد رشد کرده است در این شرایط طبیعی است که مدتی را هم به استراحت بپردازد.

بازار بورس

اقتصاد۲۴- شاخص بورس طی چند روز گذشته بر مدار کاهش قرار گرفته است، موضوعی که البته بعد از رشد‌های شارپی می‌تواند یک اصلاح به حساب آید. با این همه، اما ورود نقدینگی به بازار بورس در همان ماه‌های ابتدایی سایر بازار‌ها را تحت تاثیر قرار داده بود. با این همه، اما طی روز‌های گذشته و با کاهشی شدن شاخص قیمت طلا و دلار رو به افزایش رفت؛ در همین حال در روز‌های نخست ریزش شاخص و در حالی که تابلوی بورس تهران از ابتدای معاملات روز شنبه ۲۷ اردیبهشت قرمزپوش بود، اما تابلوی اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در همه نماد‌های زیرمجموعه «تسه» سبزپوش شده و در چند نماد نیز به سقف دامنه نوسان ۵ درصدی رسید.

موضوعی که می‌تواند در کنار سایر گزاره‌ها ذهن را به سمت هدفمند بودن پایین آمدن شاخص نیز ببرد. هرچند این موضوع فقط در حد یک فرضیه است و البته یک امر قطعی نیست. با این حال با شروع رشد بازار سهام، در خصوص این موضوع جوسازی‌های فراوانی صورت گرفت. از جمله نیرو‌های اپوزیسیون سیاسی در خارج از کشور که با بالا رفتن قیمت دلار مدام مردم را به خرید دلار تشویق می‌کردند و از بالا رفتن بیشتر قیمت سخن می‌گفتند حالا، اما در تحلیل بازار بورس خبر از یک سقوط بزرگ می‌دادند، موضوعی که حتی برخی از اهالی رسانه چه در شبکه‌های رسمی و چه در صفحه شخصی دانسته یا نادانسته به آن دامن زده اند.

پیش از این پیمان مولوی مولوی در پاسخ به این سوال که عده‌ای از زمین خوردن بازار سرمایه سود خواهند برد یا خیر گفت: به طور قطع در اقتصاد ذینفعانی وجود دارند که هر کدام در گروه‌های مختلف جای می‌گیرند.
این کارشناس اقتصادی گفته بود: ما در کشور ۴ بازار اصلی ارز، بازار طلا، بازار مسکن و بازار سرمایه را داریم. در حال حاضر بازار سرمایه مورد نظر مردم و سرمایه گذاری آنهاست. در این شرایط سایر بازار‌ها در هر اقتصادی و البته اقتصاد ایران منتظر این چرخش هستند؛ بنابراین بسیاری از فعالان ۳ بازار دیگر منتظر لغزش در بازار سرمایه هستند.

ریزش مشکوک یا اصلاح طبیعی؟


چه بخواهیم چه نخواهیم رشد بازار بورس برای عده‌ای چندان خوشایند نبود. هر چند ممکن است زور این افراد به انتقام از بازار بورس نرسد، اما با این حال تلاش‌هایی هم برای ترساندن مردم از بورس می‌شد.
 
همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه، اما با اشاره به قرمزپوش شدن بازار طی چند روز اخیر معتقد است بعد از آن رشد‌های شارپی، این اصلاح و استراحت طبیعی است.

دارابی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: خیلی به فرضیه‌هایی نظیر اینکه گروهی علیه گروه دیگر در بازار توطئه کنند ندارم چرا که برای مثال بازار املاک و مستغلات از ابتدای امسال تا حدود ۵۰ درصد رشد داشته است.
 
وی می‌افزاید: ما با پدیده‌ای در اقتصاد مواجه هستیم که آن تورم ناشی از افت ارزش ریال است. قیمت دلار هنوز بالا نرفته، نرخ سایر کالا‌ها و خدمات بالا می‌رود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه چندان نمی‌توان به فرضیه‌های توطئه‌ای برای بازار استناد کرد، اظهار کرد: بازار بورس از ابتدای امسال حدود ۱۰۴ درصد رشد کرده است در این شرایط طبیعی است که مدتی را هم به استراحت بپردازد.

دارابی می‌افزاید: باید سود‌ها شناسایی شوند و ببینیم نقدینگی تازه چقدر قدرتمند است تا دور جدیدی برای بازار رخ دهد. چیزی که عملاً در بازار رخ داد، یک قاعده ساده بود که بعد از هر دوره رشدی معمولاً یک دوره اصلاح و نوسان طبیعی است.
 
وی یادآور می‌شود: افراد تازه وارد حتما با مطالعه و گذراندن دوره‌های آموزشی به بورس وارد شوند و آن را به عنوان یک حرفه مهم یاد بگیرند. سهام شرکت‌ها را با انواع ابزار‌ها تحلیل کنند تا بتوانند خرید مناسبی داشته باشند.


سیاست ورزی علیه بورس


اما با رشد شاخص بورس بسیاری از سیاسیون نیز نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند. برخی منتخبین جدید مجلس شورای اسلامی که البته عموماً با مشی سیاسی دولت زاویه دارند نسبت به بورس هشدار دادند. این در حالی است که با توجه به رشد نقدینگی، هدایت پول به سمت بورس نه تنها برای اقتصاد خطرناک نیست که می‌تواند یک فرصت خوب برای اقتصاد کشور باشد، موضوعی که حتی حسن روحانی نیز به آن واکنش نشان داد و گفت بورس ما رشد کرده، اما عده‌ای از این موضوع ناراحت هستند.

در این زمینه سیدحمیدرضا علوی تحلیلگر بازار سرمایه در تحلیلی نوشته بود: بی شک، دوران تازه‌ای در بورس ایران آغاز شده است و با عرضه سهام دولتی ها، سهام عدالت و اقبال میلیونی شهروندان، با بازاری کاملا نو مواجه هستیم. پوست اندازی و دگردیسی بازار را به راحتی می‌توان در حرکت پرشتاب شاخص مشاهده کرد.
 
شناخت ابعاد و ماهیت تحول جدید در بورس ایران یک ضرورت است، اما متاسفانه در آن سوی فضای پرهیجان بازار شاهد گمانه زنی سیاسی عجیب هستیم. در همین گمانه زنی‌ها است که عده‌ای شایعه «خطر سقوط بورس» یا احتمال «ترکیدن حباب قیمتی» را مطرح می‌کنند و اخیراً نیز مدعی شده اند که بورس بعد از این، سیبل اصلی حمله اقتصادی و تحریم ترامپ خواهد بود.
 
این گمانه زنی سیاسی درباره سرنوشت بورس ابتدا از سوی برخی چهره‌های اپوزیسیون در رسانه‌های آن سوی آب‌ها مطرح شد و متاسفانه ظرف روز‌های اخیر توسط برخی از تریبون‌های داخلی نیز تکرار شده است.
 
به طور مثال یکی از فعالان اپوزیسیون که همیشه از تصمیم‌ها و رویداد‌های داخلی تصویر فاجعه آمیز ارائه می‌کند، این بار نیز مدعی شد که سازمان بورس در آستانه تحریم قرار دارد و در صورت تحریم بورس، همه شرکت‌های عضو اتوماتیک در معرض تحریم قرار می‌گیرند و بورس فرو می‌پاشد.

یا برخی دیگر از مخالفان سیاست‌های دولت مدعی شدند که دولت روحانی با کشاندن میلیون‌ها شهروند به بازار بورس، می‌خواهد سپر انسانی در برابر تحریم‌های احتمالی ترامپ بسازد، یعنی هزینه تحریم را بر طرف مقابل سنگین‌تر کند.

اما در این بحث و ادعا‌ها که به نظر می‌آید، عمدتاً با انگیزه ایجاد ترس و تردید میان سهامداران جدید الورود ارائه می‌شود، چند واقعیت مهم به عمد یا سهو نادیده گرفته می‌شود:
اول، بورس ایران اساساً هویت و مختصاتی متفاوت از بورس‌های شناخته شده بین المللی دارد بنابه همین تفاوت ماهوی، کمترین تاثیر را از تحولات اقتصاد جهانی می‌پذیرد. به اتفاقات همین ایام کرونا نگاه کنید، بار‌ها شوک تعطیلی کرونا باعث کاهش و سقوط ارزش سهام بازار‌های نیویورک، لندن یا هنگ کنگ شد بی آنکه در بورس تهران اتفاق مهمی رخ دهد.

دوم، اغلب مبادلات مالی ایران با کشور‌های دیگر هم اکنون تحت تحریم قرار دارد؛ بنابراین حتی در صورت اعلام تحریم جدید از سوی ترامپ، اتفاق خاصی رخ نخوهد داد.

تحلیلگران بازار سرمایه، برخلاف پیشگویان سیاسی، عرضه سهام بزرگ دولتی‌ها و حتی آمدن سهام عدالت به بورس را اتفاقی مثبت می‌بینند زیرا خروجی و نتیجه این اتفاقات، در بلند مدت به توسعه و عمق یافتن بازار منجر می‌شود ضمن آن که مجوز بالاترین مقام نظام برای عرضه سهام عدالت، تضمینی مهم برای ایمنی بازار و آرامش خاطر سهامداران است.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

استوری عاشقانه مهناز افشار و دخترش + عکس

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

امیدواری مادر امیر تتلو به آزادی پسرش!

عکس/ چهره واقعی صهبا شرافتی بازیگر نون خ

قیمت انواع لپ تاپ ایسر امروز + جدول

پیش‌بینی‌ها از بدتر شدن وضعیت اقتصاد ایران حکایت دارد/ ریال همچنان زیر تیغ

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت انواع موتور سیکلت در بازار + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

رژیم غذایی مناسب برای کاهش التهاب

خواص هل برای کبد چرب

حذف این وعده غذایی مهم باعث چاقی می‌شود

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه‌اند

ایران با چه موشک‌هایی به اسرائیل حمله کرد+ مشخصات

راهیابی وفایی به مرحله اصلی اسنوکر قهرمانی جهان

تحریم ایران ایر در راه است

بازگشت طارمی به ترکیب

فیلم/ اظهارات مهم سردار سنایی راد درباره تسلیحات معرفی نشده ایران

شنیده شدن صدای شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب

عکس/ لبخند رهبری به سردار حاجی‌زاده

بایدن: ایران به‌دنبال محو اسراییل است

قیمت عجیب لاستیک در بازار + عکس

تصاویری جالب از زنان پلیس در رژه امروز نیروهای مسلح

عکس/ استایل جالب علی دایی و همسرش در عکس یادگاری کنار عادل فردوسی‌پور

واکنش سیدحسین به محرومیت + عکس

کهنه سربازان دفاع مقدس: ۱۶۰۰ میلیارد دلار غرامت جنگ را از عراق طلب داریم

رئیس پیشین اطلاعات موساد: حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران روی میز است

فیلم/ روایتی تکان‌دهنده از میزان تمایل جامعه ایران به مهاجرت

فیلم/ دستمزد ۱۴۰۳ تغییر می‌کند؟

پایتخت بعدی ایران کدام شهر است؟

فیلم/ حرکت عجیب و حیرت انگیز هادی چوپان با وزنه ۳۰۰ کیلوگرمی

فیلم/ پاسخ محمد مرندی به استفاده از سلاح هسته‌ای در حمله به اسراییل

تنش در رختکن بارسلونا

سرمایه گذاری در بازار آهن آلات

سردار جلالی یک پیام صادر کرد

عکس/ تصویری از خالکوبی جالب یک سرباز در رژه نیروهای مسلح

جریمه ۳۰۰ میلیونی برای سیدحسین حسینی

رگبار و رعد و برق در ۴ استان

سردار حاجی زاده: ۱۰۰٪ درصد می‌زنیم

فیلم/ ماجرای کتک خوردن ارسلان قاسمی از سام درخشانی

تعیین دستمزد مدیران، دستیاران و همیاران تدارکات سینمای ایران

قیمت جدید پژو پارس اعلام شد

پیش‌بینی قیمت دلار فردا پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

عکس/ نخستین تصویر از سردار حاجی‌زاده پس از حمله سپاه به اسراییل