تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۰۸ تير ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

انحصار در فروش مواد اولیه تولید تایر/ چشم انتظاری ۵ ماهه صنعت تایر برای گشایش ارزی

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر معتقد است؛ برای تعیین قیمت تایر، دستگاه‌های نظارتی با حساسیت بالا موضوع را پیگیری می‌کنند، اما نکته قابل توجه در این است که هیچ کنترلی بر کارخانه‌های تولید مواد اولیه مورد نیاز این صنعت وجود ندارد و به راحتی در سایه بی نظارتی به انحصار در فروش خود ادامه می‌دهند.
کارخانه لاستیک سازی
اقتصاد۲۴ - در حالی که طی هفته‌های گذشته طرح افزایش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک به صورت علی‌الحساب در جلسه ستاد تنظیم بازار مطرح شد، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به تازگی مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت انواع تایر را به شرکت‌های تولیدکننده ابلاغ کرد.
 
این روز‌ها اختلاف قیمت تقریباً دو برابری تایر از کارخانه تا بازار آزاد و کمبود آن متقاضیان این محصول را سرگردان کرده است. به اعتقاد فعالان این عرصه هر کالایی که تقاضایش زیاد و عرضه آن محدود باشد، به طور حتم شاهد افزایش قیمت خواهد شد.
 
به گفته آنان در طول یک ماه اخیر عرضه لاستیک از سوی کارخانه‌ها به بازار کاهش پیدا کرده و همین توزیع نامناسب کالا عاملی برای افزایش قیمت و کمیابی انواع تایر‌های سواری در سطح بازار است.


کمبود‌ها در مسیر تولید

 
پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای لاستیک خودرو هنوز تغییرات قیمتی این کالا در بازار اعمال نشده بود، اما تاثیر آن بر قیمت لاستیک محسوس شد. لاستیک هم مانند خودرو در بازار با قیمت دو برابری فروخته می‌شود این درحالی است که کارخانه با قیمت نصف آن به افراد و مغازه‌ها می‌فروشد، دلیل این اتفاق چیست؟

در همین ارتباط مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: زمانی که واردات مواد اولیه به مبنای ریالی آن تغییر کند بر قیمت تولید تاثیرگذار خواهد بود و در ادامه قیمت نهایی تایر نیز افزایش می‌یابد.

به گفته سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر، از اوایل بهمن سال گذشته تا امروز تقریبا ارزی به تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه داده نشده و روند افزایشی تولید به نوعی موجودی مواد اولیه انبار آن‌ها را به صفر نزدیک کرده که این روند می‌تواند منجر به کمبود محصول در بازار باشد.

وی افزود: اصلی‌ترین مشکل کارخانه‌ها تأمین به موقع مواد اولیه مورد نیازشان است که البته منحصر به مواد اولیه خارجی هم نیست، تولیدکنندگان ما در تأمین مواد اولیه داخلی هم مشکلات کم ندارند.
 
تنها ادامه داد: برای تدارک تامین مواد اولیه، حدود ۵ ماه است که هیچ گشایش اعتباری برای تولید تایر انجام نگرفته است. چطور تولیدکننده می‌تواند بدون در نظر گرفتن اعتبارات تولید خود را ادامه دهد؟!.
 
تنها یادآور شد: باید در نظر داشت مشکلات کاهش عرضه زمانی اتفاق می‌افتد که ارز به موقع تأمین نمی‌شود یا تأمین شده، اما انتقال داده نمی‌شود. امروز در شرایط تحریم تبادلات مالی بین ما با خارج از کشور راحت صورت نمی‌گیرد، بنابراین تأمین مواد دچار نوساناتی می‌شود که تولید را هم دچار نوسان می‌کند.

این مقام صنفی تاکید کرد: در جریان علت گرانی و یا کمبود تایر، مسئله ارز حائز اهمیت است. ظاهرا برنامه بر این بوده که انبار‌های مواد ما خالی شود و در حال حاضر نرخ ارز تغییر کرده و به ارز نیمایی تبدیل شده است و جایگزین کردن مواد اولیه و پر شدن انبارها پرهزینه و ارز بر است.
 

تلاش تولیدکننده برای جبران کاستی‌ها

 
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در پاسخ به این سوال که حالا با شرایط به وجود آمده در این صنعت، هدف گذاری برای تولید سال ۹۹ چگونه است، گفت: سال گذشته ۲۶۰ هزار تن تایر تولید شد که این رقم نسبت به سال ۹۷ حدود ۵ درصد افزایش داشته است. در دو ماهه اول سال جاری نسبت به سال ۹۸ با افزایش تولید تایر سواری به میزان ۳۰ درصد مواجه بوده‌ایم.
 
تنها تاکید کرد: برنامه ریزی ما افزایش ۲۰ درصدی تولید نسبت به سال گذشته و هدف ما نیز برقراری ثبات در بازار و تامین نیاز داخل است.
 
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر ادامه داد: مشکل تایرسازان این است که برای تعیین قیمت محصول باید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نظارت داشته باشد در صورتی که برای زنجیره تأمین، کنترلی بر قیمت‌ها نیست و هیچ مرجعی به آن رسیدگی نمی‌کند، در نتیجه کسانی که مواد اولیه ما را تأمین می‌کنند دست‌شان باز است که با هر قیمتی که می‌خواهند مواد اولیه به تولید کننده بفروشند.

این مقام صنفی با تاکید بر اینکه نرخ تعرفه مواد تولید داخل قیمت بالایی دارد، گفت: تأمین ارز با مشکل مواجه است و قیمت بالایی دارد؛ این مجموعه عوامل باعث می‌شود که تولیدکنندگان داخلی عملاً معادل قیمت ارزی را تبدیل به ریال کرده و با ارز آزاد به ما می‌فروشند.
 
وی ادامه داد: در ادامه زنجیره تأمین دشوار مواد اولیه داخلی، برخی کارخانه‌های تأمین‌کننده مواد اولیه از آنجایی که می‌دانند برای تولید نیاز به مواد اولیه است با توجه به انحصاری که در دست دارند به راحتی سوء استفاده کرده و فشار قیمتی بیشتری به تولید کننده وارد می‌کنند.
 
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در پایان تاکید کرد: برای تعیین قیمت تایر، دستگاه‌های نظارتی با حساسیت بالا موضوع را پیگیری می‌کنند، اما نکته قابل توجه در این است که هیچ کنترلی بر کارخانه‌های تولید مواد اولیه مورد نیاز این صنعت وجود ندارد و به راحتی در سایه بی نظارتی به انحصار در فروش خود ادامه می‌دهند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران