تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۰۹ تير ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱۵ نظر

چرا «ستایش» همچنان مخاطبان پر و پا قرص دارد؟

 از همان زمان آغاز پخش هم با استقبال مواجه شد، اما بازپخش سریال «ستایش۳» در حالی این روزها از شبکه آی‌فیلم روی آنتن می‌رود که در آمار تلویزیونی اینترنتی نیز، جزو پربیننده‌هاست.
چرا «ستایش» همچنان مخاطبان پر و پا قرص دارد؟
اقتصاد۲۴-در ابتدا قرار بود نقش حشمت فردوس را بر عهده بگیرد، اما به گفته سعید مطلبی نویسنده اثر، در میانه‌های راه به او گفته بودند که تلویزیون موافق بازی کردن او نیست.
بیشتر بخوانید:واکنش داریوش ارجمند به لو رفتن چت بازیگران سرشناس با مجری شبکه «من و تو»
به همین دلیل ایرج قادری تنها در مقام کارگردان ماند و داریوش ارجمند را به‌عنوان فردوس مجموعه ستایش انتخاب کرد. مرحوم قادری که به گفته کارگردان و دیگر عوامل این مجموعه، طراح اصلی این سریال است، به علت تشدید بیماری‌اش نتوانست کار را ادامه دهد و سرانجام سریال «ستایش» را سعید سلطانی کارگردانی کرد.

یک اعتراض مدیریتی به سریال ستایش

پخش فصل اول این مجموعه که از جمعه ۱۲ آذر ۱۳۸۹ آغاز شد و در ۶ آبان ۱۳۹۰ به پایان رسید، با استقبال خوب مخاطبان تلویزیون همراه شد. اما فصل دوم آن در حالی از دی‌ماه سال ۱۳۹۲ روی آنتن رفت که عزت‌الله ضرغامی رئیس وقت سازمان صداوسیما نسبت به بی‌محتوا بودن و به درازا کشاندن این مجموعه معترض بود و دستور داد اگر مشکل این مجموعه با باز تدوین حل نشود، جلوی پخش آن از همان ابتدا گرفته شود تا تهیه‌کنندگان متوجه شوند که هر چیزی را نباید برای پخش تحویل صداوسیما دهند. با همه این انتقادها، فصل دوم این مجموعه به پایان رسید و طرفدارانش فصل سوم را هم از ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ تماشا کردند.
چرا «ستایش» همچنان مخاطبان پر و پا قرص دارد؟
چرا ستایش همچنان پرمخاطب است؟

اگرچه این مجموعه با انتقادهای بسیاری نسبت به گریم، چهره‌پردازی، فیلم‌نامه و دیالوگ‌ها روبه‌رو شد، اما به دلیل موضوع و سوژه، همیشه به‌عنوان یکی از سریال‌های پربیننده نزد مخاطبان عام تلویزیون مطرح است، به‌طوری که «ستایش۳» پرمخاطب‌ترین مجموعه تلویزیون نامیده شد.

شبکه آی‌فیلم این روزها بازپخش این مجموعه را در برنامه خود قرار داده و نکته قابل توجه این است که آمارها در تلویزیون اینترنتی نشان می‌دهد که همچنان این سریالی تکراری به‌عنوان پربازدیدترین مجموعه‌ مطرح است. اما چرا این سریال با توجه به انتقادهای بسیاری هم که نسبت به آن صورت گرفته، در بازپخش هم جزو پربازدیدها و اثر محبوب مخاطبان آثار نمایشی است؟ درباره چرایی این اتفاق با مازیار معاونی، منتقد سینما و جلیل اکبری‌صحت منتقد و کارگردان سینما به گفت‌وگو پرداختیم.

مخاطب حرفه‌ای ندارد

مازیار معاونی درباره دلایل استقبال مردم از سریال ستایش و پیگیری فصل‌های این مجموعه نمایشی گفت: ستایش همچنان دیده می‌شود چون بخش قابل توجهی از مخاطبان تلویزیون، سینما و در کل مدیوم نمایش در کشور ما مخاطبان جدی و حرفه‌ای محسوب نمی‌شوند که بتوانیم انتظار داشته باشیم تفاوت بین این سریال و آثاری در این سطح کیفی را با مجموعه‌های با کیفیت امروز ایران و جهان به شکل درست و کامل تشخیص دهند.

بخشی از این عدم تشخیص نیز به تلویزیون خودمان باز می‌گردد که در یک رویکرد کلی، درصد مجموعه‌های بی‌کیفیت یا آثار با کیفیت متوسط به سریال‌های خوبش می‌چربد. همین اتفاق در طول دهه‌های گذشته، افت سلیقه و بینش مخاطب را سبب شده است. بیننده حرفه‌ای سریال‌ها که به تماشای آثاری همچون «بازی تاج و تخت»، «خانه پوشالی»، «برکینگ بد» و ...‌نشسته، هیچ‌وقت طرفدار و بیننده ستایش نیست. اما این بیننده خاص، چند درصد از کل بینندگان تلویزیون را تشکیل می‌دهند؟
چرا «ستایش» همچنان مخاطبان پر و پا قرص دارد؟
کاراکتر حشمت فردوس و کهن‌الگوهایی که ریشه دارند

این منتقد درباره تأثیرگذار بودن یکی از شخصیت‌های اصلی این مجموعه و سهم بسزایی که در محبوب شدن سریال ستایش داشته است، بیان کرد: نکته دیگر اینکه در فرهنگ ما، کاراکترهایی مثل حشمت فردوس به‌نوعی همان کهن‌الگوهایی هستند که در ناخودآگاه فرهنگی‌مان از دیرباز ریشه دارند. قهرمانانی با شمایل پررنگ مردانه و مردانگی، باابهت و سبیل کلفت و با رفتاری جوانمردانه و بزرگی کردن در حق اهالی محله و البته همراه با شخصیتی خشک و خودرأی برای خانواده و نزدیکان.

مخاطب غیرتخصصی و عام در این کاراکتر همان کهن‌الگوهای محبوب خود را می‌بیند و البته خاطرات نوستالژیک نمایشی خود را از ملک‌مطیعی تا پدرسالار و محمدعلی کشاورز. به اینها می‌توان کنجکاوی مخاطب و دنباله‌دار بودن قصه و وسوسه پیگیری سرنوشت قهرمانان را هم اضافه کرد تا بتوان دلایل محبوبیت ستایش و دنباله‌هایش را درک کرد. در تمام دنیا برنامه‌های دنباله‌دار طرفداران خاص خود را دارند. البته بیشتر در بین مخاطبان غیرحرفه‌ای که به‌طور معمول، مجذوب لایه‌های ظاهری آثار نمایشی می‌شوند.

وی با یادآوری کاریزمای ذاتی داریوش ارجمند و نقش‌آفرینی باورپذیرش گفت: هرچند که او در مجموعه ستایش کار خاصی برای پرورش نقش نکرده است و از همان توبره‌ای می‌خورد ‌که از فصل اول برای رنگ‌آمیزی شخصیت فردوس طراحی کرده بود؛ با این حال، هیبت مردانه، لهجه غلیظ تهرانی و تکیه‌کلام‌هایش، برای کسانی که به مدیوم نمایش نگاه حرفه‌ای و تخصصی ندارند، دوست‌داشتنی است.

رسیدن به باوری از یک زیست‌بوم ایرانی

جلیل اکبری‌صحت منتقد و کارگردان سینما نیز درباره فیلم‌نامه سریال ستایش و موفقیت آن در جذب مخاطب، گفت: سعید مطلبی نویسنده ستایش به باوری از یک زیست‌بوم ایرانی رسیده است. در طول دوره حرفه‌ای کاری‌اش که بخشی از آن به پیش از انقلاب و بخشی دیگر به بعد از انقلاب برمی‌گردد، درباره همان زیست‌بوم‌ها نوشته است. ریتم، داستان، نبرد خیر و شر، امید و تلاش برای موقعیت جدید، همیشه در آثاری که نوشته است اهمیت دارد، در این سریال نیز همین‌طور است.

نویسنده و تأثیرش در جذب مخاطب

این منتقد در پاسخ به این پرسش که آیا ارتباطی بین استقبال از سریال ستایش و فیلم‌نامه‌هایی که فیلم‌فارسی نامیده می‌شود، وجود دارد یا خیر؟ بیان کرد: بخشی از فیلم‌نامه‌هایی که نویسنده این اثر نوشته، در دوره پیش از انقلاب ساخته شده است که به‌اصطلاح به آنها فیلم‌فارسی گفته می‌شود. اینکه وی نویسنده فیلم‌فارسی است، نظری غیرمنطقی بوده و نباید چنین چیزی بگوییم. یک نویسنده است و براساس سفارش، فیلم‌نامه تولید کرده ‌است. فیلم‌نامه‌ای را نیز تولید کرده که هرچند من مخاطبش نبوده‌ و آن را ندیده‌ام، اما مردم می‌بینند و علاقه دارند.

به هر حال، چه مجموعه ستایش را اثری عوام‌پسند بدانیم یا نه، این سریال با کاراکترهایش بیننده تلویزیونی را با خودش همراه کرده و این همراهی تاکنون و در سه فصل ادامه داشته است و توانسته رقیب سریال پایتخت باشد.
منبع: ایرنا
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
بهمن جوانکار
2
2
دوشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۹
به نظر من سریال ستایش یکی از بهترین سریالهایی است که بعد از انقلاب ساخته شده است. متن فیلمنامه و بازی درخشان و حرفه ای هنرپیشگان اصلی و فرعی آن و کارگردانی دقیق آن را به اثری باور پذیر و به یاد ماندنی در نزد عامه مخاطبان بدل کرده است.
ز ب
1
3
دوشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۹
ستایش عالی بود
ناشناس
1
3
دوشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۹
سلام قشنگ بود ۴ هم بسازین
ناشناس
1
3
دوشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۹
به نظرم ستایش عالی بود و خیلی زیبا من ارزوی موفقیت برای همه ی بازیگران اصلی و فرعی ستایش از فصل اول تا سوم دارم
هر وقت که تلویزیون این سریال رو نشان میده من نگاش میکنم و کلی ذوق می کنم


واقعا یهترین سریالی که من دیدم
محمد
0
1
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹
هرکی از اول تااخراین سریال رادنبال کرده باشه متوجه میشه از اونجایی که مرحوم ایرج قادری دیگه نقشی در فیلمنامه نویسی نداشته، داستان خیلی ضعیف میشه. نمیشه نقش کسایی را که سالهاخاک صحنه را خوردند با اونهمه توانایشون رابه خاطر حب وبغض شخصی نادیده گرفت بقول سعدی :هنر در نفس‌ خود دولت است، هنرمند هر جا که رود قدر ببیندودر صدر نشيند و...
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹
منتقد محترم در اواخر مطلب فرموده اند: ... هر چند من مخاطبش نبوده و آن را ندیده ام..... بدون اظهار نظر در مورد سریال عرض میکنم که اگر واقعا ایشان سریال را ندیده باشند آیا درست است که اظهار نظر کنند؟؟؟
زهرا
0
0
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹
سلام فیلم ستایش فیلم عالیست خواهشا فصل 4 را هم بسازید ممنون
پریسا
0
0
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹
فوق العاده سریال مضخرفیه و بیخودی داره ادامه پیدا میکنه.ی سریاام مجبوری نگاه میکنند
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹
واقعاستایش یع سریال عالی وبی نقص انکار خانواده م بودن باز باتکرارش زندگی کردم دیدنش حالم خوب می کرد وقتی ناراحت بودن اشک می ریختن منم اشکم سرازیرمیشدووقتی خوشحال منم خوشحال میشدم انتخاب شهرام اسدپور یه انتخاب عالی وبه جا درکنارستایش بود ممنون واقعا دست همه درد نکنه اینقدر خانم نرگس محمدی دوست دارم عکسش رو پروفایل گذاشتم دوست دارم یع روز از نزدیک ببینمش بغلش کنم
ماهان
0
0
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹
به قول حشمت فردوس آدم با ریشه هرچقدبخوره زمین باز بلندمیشه کسی نمیتونه مانع پیشرفتش بشه،حالا این سریال هم باید برگردیم به ریشه این کار که زنده یاد ایرج قادری بزرگ سینمای ایران طراح این سریال بود وکسی همچون سعیدمطلبی که از دیربازتابه امروز هر فیلمنامه ای رو خلق کرده بهترین بوده بنابراین هرچقد نقد حسادت وکم لطفی درحق این عوامل سریال شد بازم نتونستن سلیقه مخاطب رو عوض کنن ،مهم مخاطب عام هست که شامل اکثریت جامعه میشه وچه بهترازاین وگرنه مخاطب خاص همون آدمایی هستن که همیشه سنگ اندازی میکنن...
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹
برای عموم جامعه واسیب ها
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹
انقدر سریالهای بی کیفیت ساخته شده که بیشترمون متوجه نمی شیم این جور سریال ها توهین به شعور مخاطب محسوب میشه و پولهای کلانی که به جیب تهیه کننده و بقیه عوامل سر ریز میشه.متاسفم که مجبوریم مالیات صدا و سیمایی رو بدیم که هیچ ارزشی نداره
وحید
0
0
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹
باعث تاسفه این همه افت سلیقه... که مردم چرندی مثل ستایش رو دوست دلرن ... یک زمانی هنر نزد ایرانیان بود و بس... یاد اون زمان به خیر
مریم
0
0
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹
پدربزرگهایی رو میشناسم که با وجود اینکه از طرفداران پروپا قرص این مجموعه هستن اما هنوز اشتباهات حشمت فردوس رو در زندگیشون ادامه میدهند
ناشناس
0
0
جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۹
فیلم سرگدشت بازیگر جوان گاندو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

تکرار سناریوی سرکوب ارز در سال ۱۴۰۳/ دلار ۸۰ هزار تومانی با فرود قوی سیاه در بازار ارز؟

فیلم/جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران!

پست جدید میلاد کی مرام با تم جشن تولد + فیلم

جزییات جدید از پرونده مرگ زهره فکورصبور!

سارا و نیکای پایتخت به ایران بازمی‌گردند؟

توماج صالحی به اعدام محکوم شد؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس /هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

قلیان اکسیژن چیست و چه خطراتی دارد؟

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

سونامی افزایش قیمت خودرو تا کی ادامه دارد؟/ همان پیکان را به مردم بدهند هنر کرده‌اند

پوستر «مست عشق»، سوژه خنده کاربران شد

حکم اعدام برای ۳ پسر به اتهام تجاوز به ۲ دختر نوجوان

شورای اسلامی نسیم شهر منحل شد

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

توماج صالحی به اعدام محکوم شد؟

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

بی‌انضباطی‌های نان دار برای فدراسیون

حسین انصاریان‌: نماز جماعت در کشور به خط پایان رسیده است

هشدار باران شدید در ۲۱ استان

عکس/خالکوبی منشوری تتلو

عکسی از پوشش جالب یک زن دیپلمات در دیدار با رئیسی

ماجرای تجمع مردم مقابل فرمانداری بندرعباس

تماس علی دایی با پدر ترانه علیدوستی

یادداشت یک پدر روی کلید کولر + عکس

رئیسی دکتری گرفت + عکس

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

یک نکته عجیب در عکس‌های جدید تتلو در دادگاه

خلاقیت عجیب و خبرساز وزارت بهداشت در تولید قلیان!

قتل جوان ۱۷ ساله و دستگیری قاتل در نهاوند

حمایت تمام‌قد میرسلیم از بازگشت گشت ارشاد

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

شیرینی فرانسه رفع پلمب شد

تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی

خبر بد و ناراحت‌کننده برای بانوان هوادار تراکتور

چرا مردم هشدار‌های سیل را جدی نمی‌گیرند؟

کاهش محسوس علاقه پسران به دانشگاه ها؟

این سه ادویه، ماکارونی شما را معرکه می‌کند!

سه سناریو درباره رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۳

عضو اتاق بازرگانی: بانک مرکزی مسئول قیمت نهایی نیست

گل مژه چشم چیست؟ و آیا درمان دارد؟

اولین تمدیدی پرسپولیس مشخص شد!

ممنوعیت ورود زنان تبریزی به استادیوم+ عکس

یک مزایده بی نظیر در تاریخ صرافی ها: مزایده "ساتوشی حماسی (Epic) " کوینکس اکنون در حال برگزاری است

کت و شلوار هوتن شکیبا جهانی شد+ عکس

قتل وحشتناک مدیر یک شرکت مشهور در برج ۲۰ طبقه‌اش

حقوق رایزن‌های اقتصادی ایران در خارج چقدر است؟

درآمد شغل مدلینگ در ایران چقدر است؟

اعتراض ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل

قیمت جدید انواع برنج ایرانی در بازار

شاسی بلند جدید چری که خیلی گران نیست! + عکس

فیلم/پاداش ۱۸ میلیونی فرزند آوری در یک وزارت خانه

فیلم/ وقوع سیل در نطنز

نگاهی به هزینه‌های صداوسیما در سال ۱۴۰۳+ اینفوگرافی

فیلم/ این دولت را دیگر کسی گردن نمی‌گیرد، حتی مسعود‌های ده نمکی!

سقف درآمد مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۳ تغییر کرد؟