تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۰ تير ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

بازار طلا نسبتا آرام است/ نگرانی جدید در بازار؛ خرید و فروش اینترنتی طلا و جواهر

سوای برقراری آرامش نسبی چند روزه در بازار طلا، محمد کشتی آرا، رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر کشور به نیابت از هم‌صنفانش از وجود یک نگرانی جدید در این بازار خبر می‌دهد؛ فعالیت برخی کسب و کار‌های مرتبط با صنف طلا و جواهر که در اصل فاقد مجوزند و با وجود ناچیز بودن تاثیرشان بر تحولات این بازار می‌توانند دربرهم زدن امنیت و سلب اطمینان مشتریان طلا و جواهر موثر باشند.
طلا و جواهر
اقتصاد۲۴ - «بازار طلای ایران از دو روز پیش تا به حال نسبتا آرام است، نوساناتش در حد معمول است و برخلاف روز‌های گذشته دیگر از تب جویندگان خرید و فروش طلا اثری نیست». این‌ها را محمد کشتی‌آرا، رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور درحالی به اقتصاد۲۴ می‌گوید که تاکید دارد «هیچ معلوم نیست که این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و از کجا معلوم که تا یک ساعت بعد شرایط تغییر نکند».
مقصود این چهره سرشناس صنف طلا و جواهر ایران از عادی بودن شرایط بازار طلا احتمالا مقایسه وضعیت کنونی با شرایط متفاوت و متغییر هفته‌های گذشته استکه باعث شده بود در مقاطعی در بازار طلا و جواهر صف‌های خریداران یا فروشندگان بیش از حد معمول طولانی و دراز شود.
بیشتر بخوانید: چرا این روزها همه فروشنده طلا شده‌اند؟
جدای از برقراری این آرامش نسبی تقریبا چند روزه در بازار طلا، محمد کشتی آرا به نیابت از هم‌صنفانش در اتحادیه صنفی طلا و جواهر از وجود یک نگرانی جدید در این بازار خبر می‌دهد؛ فعالیت برخی کسب و کار‌های مرتبط با صنف طلا و جواهر که در اصل فاقد مجوزند و با وجود ناچیز بودن تاثیرشان بر تحولات این بازار می‌توانند دربرهم زدن امنیت و سلب اطمینان مشتریان طلا و جواهر موثر باشند.
 
وی در توضیح این دغدغه خود و هم‌صنفانش می‌گوید: به صورت مشخص در حوزه طلا و جواهر کسب و کار‌هایی راه افتاده اند که نه اتحادیه آن‌ها را می شناسد و نه حاضرند تا با عضویت در اتحادیه در چارچوب مقررات فعالیت کنند؛ یک گروه از این کسب و کار‌ها آن‌هایی هستند که به صورت آنلاین و اینترنتی در زمینه فروش زیورآلات و طلا و جواهر فعالیت دارند در حالی که طبق قانون نظام صنفی هرگونه خرید و فروش طلا و جواهر به صورت غیر حضوری ممنوع است و حق برخورد با متختلفان و تحت پیگرد قراردادنشان محفوظ است.
 
کشتی آرا صحبت‌های خود را اینطور ادامه می‌دهد: طلا و جواهر پایه و پشتوانه پول ملی هستند؛ اگر در مناسبات این بازار خللی وارد شود کل اقتصاد کشور زیر و رو خواهد شد برای همین ضوابط داد و ستد در این بازار متفاوت از سایر بازارهاست و هرگونه عرضه اینترنتی، آنلاین یا غیر حضوری طلا و جواهر منع قانونی دارد؛ طبق مقررات فعلی باید در زمان معامله خریدار و فروشنده حاضر باشند و وجه معامله در ازاء دیدن مورد معامله پرداخت شود.
 
این مقام صنفی بازار طلا و جواهر در ادامه می‌گوید: درست است که در کشور‌های خارجی بازار اینترنتی و آنلاین طلا و جواهر وجود دارد، اما در ایران هنوز شرایط برپایی چنین بازار‌هایی را نداریم؛ چه تضمینی وجود دارد که کالای نمایش داده شده از طلا و جواهر باشد؟ اصلا حتی با فرض تحویل کالا آیا عرضه کنندگان حاضرند تا همراه کالای فروخته شده فاکتور رسمی طلا و گواهی جواهرات استفاده شده را نیز تحویل دهند؟ بیشتر صفحات اینستاگرامی یا تلگرامی عرضه کننده طلا و جواهر اصلا بی نام و نشانند و کسی نمی‌داند که کجا هستند و از کجا جنس می‌آورند؟
 
وی در ادامه انتقاد خود از فعالیت این قبیل کسب و کار‌ها در بازار طلا و جواهر میان عرضه اینترنتی طلا و جواهر با تبلیغات اینترنتی تفاوت قائل شده و می‌افزاید: مانند هر صنف و بازار دیگری برای طلاسازان و جواهرسازان نیز صفحات وبسایت، اینستاگرام یا کانال تلگرام محل خوب و ایده آلی برای تبلیغ محصولات است؛ در میان همین اتحادیه هم اعضا از این ابزار مدرن برای عرضه کاتولوگ محصولات و جذب مشتری استفاده می‌کنند، اما این استفاده تا همین جا محدود است و به دلیل حساسیت و استراتژیک بودن طلا و جواهر فعلا در ایران امکان عرضه اینترنتی و غیر حضوری چنین کالا‌هایی وجود ندارد.
 
کشتی آرا بابیان اینکه صاحبان صفحات مجازی عرضه کننده محصولات ساخته شده از طلا و جواهر تمایلی به شناخته شدن نداشته و ترجیح می‌دهند تا فعالیت خود را دور از چشم اتحادیه دنبال کنند؛ می‌افزاید: مشکلی که با آن مواجهیم این است که هیچ تضمینی نیست که محصولات خریداری شده از این بازار‌ها قابلیت داد و ستد در بازار مرسوم طلا و جواهر را داشته باشند؛ غالب خریداران این قبیل محصولات به همراه خود هیچ فاکتور یا شناسنامه معتبری که اصالت طلا و جواهر را ندارند و برای همین عرضه این قبیل اجناس در بازار مرسوم طلا و جواهر آسان نیست.
 
اما دومین گروه از کسب و کار‌هایی که این روز‌ها از دید رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر به نوعی این قابلیت را دارند که مخل آرامش و نظم بازار محسوب شوند فعالیت موسساتی است که این روز‌ها با الگوبرداری از ساختار کارگزاری‌های بازار سهام به محلی برای داد و ستد طلا و به خصوص طلای مستعمل و آب شده تبدیل شده اند؛ با گشت و گذاری کوتاه در فضای اینترنت می‌توان به مواردی از این دست رسید که مدعی هستند از طریق ایجاد محیط امن شرایط خرید و فروش طلاجات را فراهم کرده اند و در نتیجه هرکس می‌تواند به قصد سرمایه گذاری برای تثبیت یا افزایش دارایی عضو این بازار شده و از این طریق فعالیت خود را داشته باشد.
 
محمد کشتی آرا در این خصوص چنین می‌گوید: شرایط بیش از حد متزلزل ارزش پول ملی حالا بیش از هر زمان توجه سرمایه گذاران را به بازار طلا جلب کرده است؛ حالا همه مردم با هر موقعیت اقتصادی که دارند قصدشان یافتن راهی برای ورود به این بازار است؛ در این میان کسانی هم هستند که قصدشان پیمودن یک شبه راه صد ساله است و همین کافی است تا این قبیل کسب و کار‌ها این روز‌ها با اقبال عمومی مواجه شود غافل از اینکه طبق قانون نظام صنفی طلا و جواهر را نمی‌توان در چنین بازار‌ها عرضع کرد؛ این اتفاقی که می‌افتد تخلف است، اما صاحبان این کسب و کار‌ها به پشتوانه پولی که دارند حاضر به رعایت قواعد قانونی نیستند.
 
رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر کشور با یادآوری تجربه تلخی که چند سال پیش برای سرمایه گذاران سکه ثامن اتفاق افتاد؛ افزود: هیچ تضمینی نیست که مشابه این اتفاق نیز برای سرمایه گذاران جدید تکرار نشود؛ اصلا چه ضمانتی هست که در بازار مجازی ایجاد شده طلا و جواهر داد و ستد شود؟ حتی اگر این اتفاق بیافتد از کجا معلوم که مبنای معامله بر پایه ارزش واقعی بوده باشد؟ در کدام چارچوب تحویل اصل جنس و پول معامله تضمین شده است؟ وجود چنین ابهاماتی باعث می‌شود که نسبت به فعالیت چنین کسب و کار‌هایی خوشبین نباشیم؛ اگر خدای نکرده اتفاقی بیفتاد زیانش تنها متوجه به سرمایه گذاران نیست، چون طلا پایه پشتوانه اقتصاد کشور است هرگونه مختل شدن این بازار می‌تواند به کل اقتصاد لطمه وارد کند.
 
رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر کشور که عقیده دارد از یکسو به دلیل ناآشنایی عمومی مردم با مخاطرات این قبیل کسب و کار‌های مرتبط در حوزه طلا و جواهر و از سوی دیگر در نتیجه نوسانات اقتصادی اخیر حالا بر سیل علاقمندان ورود به این قبیل کسب و کار‌ها افزوده شده است؛ ادامه می‌دهد: از دیگر تبعات این اتفاقات جذاب‌تر شدن بازار طلای مستعمل و آب شده است؛ این بازاری بود که تا پیش از این بیشتر حرفه ای‌های بازار طلا در آن حضور داشتند، اما حالا افراد غیر حرفه‌ای هم حضور پررنگی دارند؛ فرض بگیرید یک آدمی که تا حالا هیچ سررشته‌ای از طلا ندارد برای خرید حدود یک میلیارد تومان طلای آب شده اقدام می‌کند و در مقابل فروشنده غیر منصفی نیز باشد که بدون برجای گذاشتن کوچکترین رد و نشانی طلای آب شده‌ای با ارزش عیاری به مراتب کمتر تحویل دهد؛ چه تضمینی برای پیگیری موضوع وجود دارد؟
 
کشتی آرا با بیان اینکه چنین کسب و کار‌هایی هنوز به آن درجه نرسیده اند که بتوانند تاثیری ملموس بر بازار طلا و جواهر داشته باشند می‌افزاید: از آنجا که این قبیل اتفاقات منشا بی اعتمادی است و بی اعتمادی در بازار حساسی مثل طلا و جواهر می‌تواند به مختل شدن اقتصاد کشور منجر شود؛ اتحادیه صنفی طلا و جواهر در راستای منافع صنفی و ملی اقداماتی را در دست انجام دارد تا از این طریق مانع بروز چنین اتفاقات ناگواری شود.
 
وی در توضیح اقدامات در دست انجام تشکل متبوعش می‌گوید: یک بخش شامل رصد کسب و کار‌های متخلفی است که با زیر پا گذاشتن قوانین صنفی در زمینه خرید و فروش هرنوع طلا و جواهر فعالیت دارند و امیدواریم که با همکاری قوه قضاییه این مشکل به زودی در آینده نزدیک مرتفع شود؛ اما از طرف دیگر، چون شاهد تاثیر نامطلوب این قبیل کسب و کار‌ها بر بازار طلای مستعمل و آب شده هستیم در اقدامی جداگانه به اعضای اتحادیه اعلام کرده ایم که از ابتدای مردادماه هرگونه معامله طلای مستعمل و آب شده با عیار ۷۳۵ (حدودا ۱۸) به اشخاص غیر حرفه‌ای و نابلد اکیدا ممنوع است و فروشندگان باید در زمان معامله از آشنایی حرفه‌ای خریدار با طریقه سنجش عیار و وزن طلا مطمئن شوند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد