تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۲۲ تير ۱۳۹۹

پشت پرده همکاری 25 ساله ایران و چین

اقدام جدید دولت بیشتر زمینه ساز سیاست خارجی دولت بعد است. درختی که روحانی قصد کاشتن آن را دارد، ثمره اش در دولت بعد مشخص می‌شود. درختی که یا در سال ۱۴۰۰ و بعدش میوه می‌دهد و یا می‌سوزد و دولت بعد را هم می‌سوزاند.
پشت پرده همکاری 25 ساله ایران و چین
اقتصاد۲۴ - بحث همکاری ۲۵ ساله ایران و چین یکی از آن موضوع‌هایی است که نظر بسیاری از کارشناسان و مردم را به خود جلب کرده است. عده‌ای آن را یک دستاورد بزرگ برای دولت می‌دانند و برخی دیگر نیز آن را ننگین و همپای گلستان و ترکمانچای می‌دانند.

اینکه قرارداد احتمالی ۲۵ ساله ایران و چین به نفع ایران است یا به ضررش یک بحث است؛ اینکه تاثیرات سیاسی و استراتژیک این همکاری چیست بحثی دیگر. بد نیست بر این دومی تمرکز بیشتری داشته باشیم. برای درک درست این موضوع مقدماتی لازم است که باید به آن اشاره کنیم.

چرخش اجباری روحانی از غرب به شرق

دولت حسن روحانی از ابتدای ورودش به پاستور در سال ۱۳۹۲ تا کنون، یک سیاست کلان را دنبال کرده است. روحانی در بحبوحه سال ۹۲ و بحران هسته‌ای سعی داشت از طریق توافق با اروپا و آمریکا وحل مساله هسته‌ای نوعی آرامش دیپلماتیک به کشور بازگرداند تا از این طریق، ثبات را به بازار سرمایه و ارز بازگردانده و تورم را تک رقمی کند. تاکید او در تبلیغات انتخابات ۹۲ بر حل دو مشکل اساسی کشور یعنی بحران هسته‌ای و تورم به خوبی این رانشان می‌دهد.

با ورود ظریف به وزارت امور خارجه مشخص شد که روحانی عزم خود را جزم کرده تا این سیاست کلان خود را پیش ببرد. این سیاست در دوره اول ریاست جمهوری روحانی نیز به خوبی پیش رفت. برجام منعقد شد و نوعی آرامش بر بازار ارز و گرانی حاکم گردید.

با خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۵، اما همه چیز به هم ریخت. حسن روحانی سعی کرد بدون آمریکا همچنان برجام را به عنوان پشتوانه آرامش اقتصادی خود پیش ببرد، اما آمریکای ترامپ سر سازگاری نداشت. نه تنها دونالد ترامپ تحریم‌های ایران را برگرداند بلکه اختلافات دو کشور تا جایی پیش رفت که عده‌ای از قریب الوقوع بودن جنگ سخن گفتند. روحانی که همواره اقتصادش را بر ثبات سیاست خارجی بنا کرده بود، با سقوط پشتوانه اقتصادی اش روبرو شد و در عرض ۱ سال با جهش تورم مواجه گردید. روحانی و تیم سیاست خارجی اش تلاش بسیار کردند که بار دیگر آرامش را به این عرصه بازگرداند، اما شهادت حاج قاسم سلیمانی به دست آمریکا تمام رشته‌ها را پنبه کرد و عملا امکان هرگونه مصالحه را بست .

سندروم سال پایانی دولت؛ تولد آنتی دیپلماسی

در کنار این، همواره باید به یک اصل نانوشته در سیاست نیز توجه داشته باشیم و آن "سندرم سال پایانی دولت" است. مدتی پیش روزنامه اعتماد در مقاله‌ای این اصطلاح را تعریف کرد. طبق گزارش این روزنامه، بیشتر دولت‌ها در سال پایانی دولت ۸ ساله خود دچار افت اقتصادی وحشتناکی شده و مشکلات فراوانی را به دولت بعدی خود به ارث می‌گذارند.

البته این تعریف، فقط وجهی از قضیه سندرم سال پایانی را شرح می‌دهد. به نظر می‌رسد دولت‌ها در سال پایانی عمر خود یک شباهت دیپلماتیک هم دارند. آن‌ها خواسته یا ناخواسته زمینه را برای راهبرد دیپلماتیک دولت بعد هموار می‌کنند. اما این یعنی چه؟ برای فهم دقیق این مطلب بد نیست به سال پایانی دولت‌های دوم دو رئیس جمهور قبل رجوع کنیم.

بیشتر بخوانید: واکنش عطاءالله مهاجرانی به توافق ۲۵ ساله ایران و چین

محمد خاتمی که در سال‌های ریاست جمهوری اش نشان داد علاقه دارد تنش‌های مختلف ایران را با اروپا و غرب حل کند، در سال‌های پایانی دولت دومش بالاجبار به مسیر دیگری افتاد. یورو نیوز به نقل از برخی فعالان سیاسی ایرانی، دوران ریاست جمهوری خاتمی را به دو دوره کلینتون و بوش تقسیم می‌کند. در این دوره دوم است که اتفاقات گوناگونی شکل می‌گیرد. حادثه ۱۱ سپتامبر، حمله آمریکا به افغانستان و عراق و سقوط رژیم بعث تحولات گسترده‌ای بودند که مسیر خاتمی را بالاجبار تغییر می‌دهد.

محمد خاتمی بعد از اینکه جرج بوش پسر در یک سخنرانی عجیب ایران را "محور شرارت" نامید شروع به انتقاد از دولت آمریکا کرد و در یک مصاحبه با شبکه سی ان ان دولت آمریکا را تروریست نامید.

این تغییر رویه یک بار دیگر در زمان محمود احمدی نژاد نیز تکرار شد. احمدی نژاد که بر خلاف خاتمی علاقه‌ای به رابطه با غرب نداشت، بعد از تبدیل شدن پرونده هسته‌ای ایران به یک بحران و صدور قطعنامه‌های مختلف، در سال پایانی اش تلاش کرد پرونده هسته‌ای ایران را حل کند. البته او برنامه دقیقی برای این کار نداشت، اما همین تلاش باعث شد که بعد از انعقاد برجام در زمان روحانی، این سند را دستاورد خود بداند.

احمدی نژاد در یکی از اظهاراتش به مذاکرات هسته‌ای مسقط اشاره کرد و گفت: "زمانی که قرار بود مذاکرات با آمریکا در عمان شروع شود، در جلسه‌ای با حضور مقامات کشور اعلام کردم که مذاکره در شرایطی که دشمن تصور می‌کند دست بالا را دارد و تحریم‌ها اثر گذار بوده است، به ضرر کشور تمام می‌شود و خواهش کردم که شش ماه مهلت دهند تا با اجرای چند برنامه ضربتی اقتصادی و تقویت قدرت اقتصادی مردم، آثار تحریم‌ها کنترل شود و مذاکره در شرایط برابر انجام گیرد. حتی اعلام کردم که حاضرم خانواده ام را به گروگان و تضمین بگذارم که اگر طرح‌ها موفق نبود، خود وخانواده ام را اعدام نمایند. "

بنابراین، شرایط به خوبی گویای این است که هر دولتی در سال پایانی خود زمینه ساز سیاست خارجی دولت بعد می‌شود و از این جهت شاید بتوان "سندرم سال پایانی" را به این حوزه نیز وارد کرد.

رابطه با چین؛ صدای دُهُلی که در دولت بعد شنیده می‌شود

حالا از دو مقدمه بالا چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت؟ به نظر می‌رسد که دولت روحانی نیز در سال پایانی خود در حال زمینه سازی سیاست خارجی دولت بعد است. محمد جواد ظریف به عنوان سکان دار تیم دیپلماسی روحانی از ابتدا نشان داد که ترجیح می‌دهد بر روابط ایران با غرب و اروپا تمرکز کند. با خروج آمریکا از برجام، اما چاره‌ای جز تغییر این سیاست نبود (اینجا بخوانید). ظریف در اولین سفر خارجی خود بعد از خروج آمریکا از برجام راهی پکن شد. این اتفاق به خوبی نشان می‌دهد که سیاست خارجی ایران بعد از شکست پروژ برجام چه تغییری کرده است.

همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در حالی پیش می‌رود که ایران و آمریکا در بدترین موقعیت ارتباطی با هم هستند؛ سازمان انرژی اتمی سازمان ملل و رئیس جدیدش (گروسی) رابطه خوبی با ایران ندارند؛ اسرائیل دور جدیدی از اقدامات خصمانه را علیه ما آغاز کرده و به خصوص اروپا و تروئیکایش (آلمان و فرانسه و انگلیس) دائما ایران را تهدید به اعمال مکانیسم ماشه می‌کنند. در همین حال، ایران تا کنون چند بار اعلام کرده که تعهدات هسته‌ای خود را کم می‌کند و به نظر می‌رسد با نابودی کامل برجام تنها یک گام دیگر فاصله دارد.

بیشتر بخوانید: ربیعی: درباره سند همکاری با چین هیچ چیز مخفیانه‌ای وجود ندارد

از طرف دیگر، روابط منطقه‌ای ایران به خصوص در سوریه و عراق نیز دچار تحولاتی شده است و به نظر می‌رسد که پوتین و روسیه نیز علاقه‌ای به همکاری بیشتر ندارد. در این شرایط ظریف و روحانی بالاجبار به سمت چین رفته اند تا با بستن پیمان ۲۵ ساله با او بتوانند ساختار دولت را بار دیگر بنا کنند.

همانطور که بیان شد، روحانی همواره به دنبال این است که از طریق نوعی ثبات سیاسی به ثبات اقتصادی برسد. به نظر می‌رسد این بار چین جانشین غرب شده تا این خلا را برای روحانی پر کند. اما با این وجود، مشخص است که اقدام جدید دولت بیشتر زمینه ساز سیاست خارجی دولت بعد باشد.

از یاد نباید برد که حسن روحانی پیش از این در کتاب "چین نو" به دفاع از اصلاحات به سبک چینی برخلاف اصلاحات گورباچف در روسیه پرداخته بود و حالا گویا می‌خواهد با پیوند تهران و پکن، این ایده را در سطح دیپلماتیک پیش ببرد.

درختی که روحانی قصد کاشتن آن را دارد، ثمره اش در دولت بعد مشخص می‌شود. درختی که یا در سال ۱۴۰۰ و بعدش میوه می‌دهد و یا می‌سوزد و دولت بعد را هم می‌سوزاند.
منبع: خبر فوری
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

لئوناردو دی کاپریو کیست؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن

رییس جمهور دنبال حیا است نه رای

حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها اطراف زاهدان/ ۲ تروریست کشته شدند

فیلم/لایی الحاجی دیوف به امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه

۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

عکس/سانسور کراوات غلامرضا تختی در بنر‌های شهرداری تهران

وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند

وضعیت ترسناک تابستان ۱۴۰۳

نگرانی آمریکایی‌ها درباره ریاست‌جمهوری مجدد بایدن

الحوثی: در ۲۰۲ روز، ۱۰۲ کشتی هدف قرار گرفتند

تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

پریسا صالحی کیست و چرا به زندان احضار شد؟

حکم اعدام توماج صالحی لغو می‌شود؟

پیشنهاد هلندی برای مهدی قایدی

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدید نظر کنید

طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

خاطره منشوری فریدون زندی از وحید هاشمیان!

در واگذاری سرخابی‌ها، کدام تیم سود کرد؟ کدام تیم ضرر؟

فرهاد مجیدی مهمان مخصوص فینال لیگ قهرمانان آسیا

سریال جدید مهران مدیری خبرساز شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف

پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد

بکارگیری منشی‌های خانم ممنوع شد!

تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

کدام مناطق ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه

فیلم/راز‌هایی از تایتانیک که هرگز نمی دانستید

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟