تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۲۵ تير ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بررسی شد؛

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین به نفع اقتصاد کشور است؟/ از تجربه‌های تاریخی درس بگیریم

مسعود دانشمند می‌گوید: به نظر می‌رسد بستن قرارداد‌های طولانی مدت با هر کشوری با توجه به تجربه تاریخی چندان مفید نباشد؛ برای مثال کارشناسان نسبت به قرارداد‌هایی مانند قرارداد نفتی دارسی در زمان ناصرالدین شاه اشکال دارند که عمده مشکل البته بر سر طولانی مدت بودن این نوع قرارداد‌ها بود.

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین

اقتصاد۲۴ -  قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین این روز‌ها حاشیه‌های فراوانی با خود به همراه داشته است. گمانه زنی‌ها البته هنوز پایه و اساس مستندی ندارد چرا که جزئیات آن هنوز منتشر نشده است. با این همه، اما محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به تازگی اعلام کرده است در اسفندماه چینی‌ها پیش‌نویس خود را بر مبنای پیش‌نویسی که ما تهیه کرده بودیم ارائه کردند و ما در حال حاضر در حال بررسی و نهایی کردن این دو پیش‌نویس هستیم تا به یک توافق برسیم.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ روز پیش در گفت‌وگوی ویدئو کنفرانسی که با وزیر خارجه چین داشتم به آن‌ها اطلاع دادم که ما آماده انجام مذاکره نهایی به منظور نهایی کردن پیش نویس هستیم.
 
حالا به نظر می‌رسد که قرار است این قرارداد شکل جدی به خود بگیرد. موضوعی که بین صاحبنظران در این خصوص و درباره نتایج اقتصادی آن اختلاف نظر‌هایی وجود دارد. برخی این قرارداد را پیش از آنکه منتشر شود استعماری دانسته و برخی آن را به نفع اقتصاد کشور می‌دانند.

با این همه مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید: نه جمهوری اسلامی مستعمره بشو است و نه در تاریخ چین کشور استعماری بوده است. آن‌ها بزرگترین مصرف کننده انرژی جهان هستند و ما منابع فراوانش را داریم و در مقابل نیازمند توسعه زیرساخت و تقویت تکنولوژی هستیم. نیاز به مشتری پایدار داریم و آن‌ها هم منابع پایدار می‌خواهند. در هر توافقی چیزی داده می‌شود در ازای چیزی که گرفته می‌شود.
 
همچنین بهرام امیراحمدیان کارشناس مسائل بین الملل هم معتقد است این قرارداد به نفع اقتصاد کشور است. این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه چین دومین قدرت اقتصادی جهان است، گفته بود: «طبیعتا امضای قرارداد همکاری با چنین کشوری برای ما نباید بد باشد، در حال حاضر بسیاری از کشور‌های دیگر نظیر آمریکا با چین میلیارد‌ها دلار تبادل اقتصادی دارند، در این رابطه چین یکی از سه شریک برتر تجاری ما محسوب می‌شود، اما در مقابل برای چنین حجم تجارت با ایران یک درصد از مبادلات این کشور را شامل نمی‌شود، بنابراین این مطالبی که برخی می‌گویند کشور را به چینی‌ها فروخته‌اند، هیچ مبنا و اساسی ندارد و بسیار بی‌معنا است».

اما این معاهده مخالفان و یا حداقل منتقدانی نیز دارد. افرادی که معتقدند این قرارداد نمی‌تواند چندان به لحاظ اقتصادی برای کشور سودمند باشد.

مرتضی افقه از جمله این اقتصاددانان است که با اشاره به اینکه از نظر اقتصادی قرارداد بلندمدت بین ایران و چین نمی‌تواند، معامله‌ای برد-برد برای طرفین باشد، اظهار کرده بود: با توجه به اینکه ما سه سال است که در تنگنای اقتصادی قرار داریم، به طور قطع شرایط یکسانی برای انعقاد قرارداد وجود ندارد، از سوی دیگر در چنین شرایطی چین نیز از وضعیت ما آگاه است و به طور قطع امتیازات بیشتری را نسبت به گذشته طلب کرده است.

افقه با اشاره به اینکه نفع این قرارداد برای ما فروش نفت به چین با دردسر‌های کمتری است، گفت: اما در مقابل بازار‌های ما پر می‌شود از کالا‌های چینی آن هم نه کالای درجه یک، بلکه درجه سه یا چهار.


معبر قرارداد چینی از تحریم‌های آمریکایی؟


مسعود دانشمند، کارشناس مسائل اقتصادی، اما در گفتگو با اقتصاد ۲۴ معتقد است تا زمانی که شرایط یک قرارداد معلوم نشود هر اظهارنظری غیر تخصصی می‌شود و نمی‌توان نظر تخصصی داد.

وی اما می‌گوید: اما به طور کلی اگر فرض را بر این بگیریم که چینی‌ها قرار است در نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد ما سرمایه گذاری کنند، سوال جدی این است که با تحریم‌های آمریکا قرار است چه کنند؟ فرض کنیم شرکت‌های بزرگ چینی بخواهند در ایران سرمایه گذاری کنند آیا از سوی آمریکایی‌ها تحریم نمی‌شوند؟

این اقتصاددان می‌افزاید: بنابراین اگر این مسئله حل نشود سرمایه گذاری در این صنایع و یا حتی بنادر کشور در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد داشت. به نظر می‌رسد پیش از اینکه قراردادی با ایران امضا شود چینی‌ها باید در این خصوص با آمریکایی‌ها توافق کنند.

دانشمند تاکید می‌کند: در هر حال کالایی که قرار است با سرمایه گذاری چینی‌ها در ایران ساخته شود باید در بازار فروخته شود که برای فروش آن‌ها نیز با توجه به تحریم‌ها دچار مشکل خواهند شد.
 
وی یادآور می‌شود: فارغ از اینکه حجم سرمایه گذاری و میزان آن چقدر است باید در نظر داشت که هر آنچه قرار است ماحصل این سرمایه گذاری باشد باید در بازار جهانی عرضه شود.


از تجربه‌های تاریخی قراردادهایمان درس بگیریم


دانشمند همچنین درباره مدت زمان این معاهده می‌گوید: برای مثال اگر قرار باشد یک پالایشگاه ساخته شود تا بخواهد شروع به تولید کند حدود ۳ سال زمان می‌برد و بعد از آن تا زمانی که محصولات آن را بخواهد وارد بازار کند و سرمایه خود را مستهلک کند حدود ۱۰ تا ۱۲ سال زمان می‌برد که بعد از آن تازه به سوددهی می‌رسد.

وی می‌افزاید: به نظر می‌رسد بستن قرارداد‌های طولانی مدت با هر کشوری با توجه به تجربه تاریخی چندان مفید نباشد. برای مثال کارشناسان نسبت به قرارداد‌هایی مانند قرارداد نفتی دارسی در زمان ناصرالدین شاه اشکال وارد می‌کنند که عمده مشکل البته بر سر طولانی مدت بودن این نوع قرارداد‌ها است، در حالی که می‌شد این قرارداد‌ها را کوتاه مدت و با قابلیت تمدید منعقد کرد.
 
دانشمند تاکید می‌کند: از این دست قرارداد‌های بلند مدت در تجربه تاریخی ما وجود دارد که البته نسبت به اکثر آن‌ها اشکالات جدی وارد است بنابراین شاید بهتر باشد از این تجارب درس بگیریم و قرارداد را با یک بازه زمانی ۵ ساله و با قابلیت تمدید ببندیم. این تمدید می‌تواند منوط به سود طرفین از این معاهده باشد.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۳
ناشناس
6
4
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹
درست
مهدی
9
16
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹
هر جور حساب کنیم کشور چین از ایران از هر نظر خیلی قویتر هست و این قرارداد بین ضعیف و قوی مثل قرارداد بین کارگر و کارفرما که موجب استثمار کارگر هست
As
درباره برجام از این حرفها نمی زدید
هموطن
10
33
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹
به قول خودتون روابط تجاری سودمنده. نه اینکه مدیریت منابع دست بیگانه بیوفته. چین دیگه دست بردار نیست خلیج فارس واقعا یه سرزمین ارزشمند که قدرشو نمیدونن
بی نام
درجوابASبه خدا بعضی افرادچه کوته بینند اولا چه میدانی از کدام جنا است دوم بفرضدربرجام صددرصداشتباه یعنی دوباره هم اشتباه کنیم یا اگراین طرف اشتباه کرده باید ای جناح هم اشتباح کنه بقول شاعر
بیندیش وانگه براورنفس
سخن بس کن زانپیش که گویند بس
..
1
7
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹
خاک بر سرمون میشه بعد از چند سال که دچار بحران شدیم نتونستیم کاری کنیم چینی ها با خرید بقیه سهام شرکت های نفتی پتروشیمی فولاد صاحب کل اونها میشه و ما باید از اونها نفت... تو کشور خودمون بخریم مثل کاری که با شروع کرونا کردن. بعد از کرونا که خیلی اقتصاد کشور هایی که چین با اونها قرارداد داشت پایین اومد و چین با خرید بقیه سهام اونها کل شرکت و سهام رو به نام خودش کرد و دست کسی هم جایی بند نبود
احمد
4
14
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹
چرا چین درچنین وضعیتی بخاطر ایران با غرب درگیر شود حتما بخاطر چنین ریسکی امتیاز بزرگی بدست می آورد
رضایزدی
اقا با کشورهای ضعیف مذاکره میکنیم میگن این گدا گشنه ها بدرد نمیخورن
این هم چین کشور قوی دیگه چی میگید
Mb
8
10
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹
استاد چقدر گرفتی به نفع آقایون صحبت کردی
ناشناس
2
15
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹
به نظر شما کدوم عقل سلیمی قبول میکنه چین توی ۲۵سال چیزی برای ایران باقی بزاره
ناشناس
ازموقعی که چین در ایران رخنه کرده عقل سلیم برای کسی نگذاشته
ناشناس
3
23
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹
وای نه خدانکنه همچین چیزی اتفاق بیقته خدایا خدایا وطنم پاره ی تنم اب وخاک ابا واجدایم رابه خودت خدای مهربانم میسپارم وخودت محافظش باش
ناشناس
1
15
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹
به نظرمن چین بعد از بیست وپنج سال دیگه چیزی واسه مردم ایران باقی نمیگذاره از ماهی وپرنده گان وچرنده گان همه را میخورد ومیبرد خدایا سرزمین کوروش را به خودت میسپارم نگهدارش باش ما‌که قدرت لغو قرارداد را نداریم و باید به آینده گان پاسخگو باشیم
ناشناس
6
16
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹
واقعا چقدر بد بخت شدیم که زیر بار همچین قرار داد باخت برو باید برویم.
ایرانی
1
16
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹
من که هر بار تاریخ خوندم از مظلومیت و بلاهایی که سر ایران اومده اعصابم فقط بهم ریخته خدا کنه دیگه پیش نیاد.
ناهید
1
14
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹
اره خوب برای چینها خوبه بارشون،بیشتر،ببندن
ناشناس
1
11
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹
باید از تاریخ. درس بگیریم.قرارداد ان هم 25 سال؟؟؟!!!!!!
ناشناس
0
13
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹
حزب کمونیست بی خدا با ایران اسلامی چه همکاریی میتوانند داشته باشند؟
ناشناس
0
10
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹
متن قرار داد رو کی خونده
فاضلین محترم
یه کم سوادرسانه ای داشته باشید
ناشناس
3
5
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹
انقدر موقعیت کشور سخت ووصعیت مردم طاقت فرسا شده که نمیتوان گفت ایکار خوب یابد .
چنانچه با تحریم.و ............ ما مجبور هستیم چرا25 سال حداقل بگونه ای حرکت شود .که شرایط برای دو طرف مطلوب بود تمدید واگر مطلوب نبود راه چارهای باشد
ناشناس
0
4
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹
اگر مجبور به انجام هستیم چرا 25 سال زمان کمتر با صلح دید تمدید شود نه یک مرتبه
ناشناس
0
7
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹
در عرض یه سال چین تمام منابع ما رو غارت میکنه ندیدین با ماهی های خلیج فارس چه کرد
گمنام
0
8
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹
من که دستم به جایی بند نیست و با کس سرشناسی ارتباط ندارم، امیدوارم مدیر محترم این سایت برای کمک به آینده کشور هشدار جدی زیر را به هر نحو ممکن به گوش مسئولین برساند:
در قراردادهای بین المللی دو جانبه باید شدیدا حواسمان به قراردادهای منعقد شده با کشورهای ثالث هم باشد.
به طور مثال ایران طبق قرارداد گازی کرسنت قرار شده بود گاز به امارات بفروشد (البته با قیمت ارزان و بدون پیش بینی آینده بازار نفت و گاز) بعد از طرف دیگر داشت گاز به ترکیه هم می فروخت با قیمت بالاتر و بیشتر.
ترکها امدند از ایران شکایت کردند که همانند قرارداد کرسنت باید ایران گاز ارزانتر به آنها می فروخت و ایران را به پرداخت غرامت سنگینی محکوم کردند.
این قضیه را در حقوق بین الملل شرط دولت کامله الوداد می گویند ؛یعنی اگر کشوری برای یکی از کشورهای دوست در قرارداد دوجانبه ای امتیازاتی درنظر گرفت، سایر کشورهای به اصطلاح دوست هم بلند میشوند و می گویند ما هم میخواهیم.
مثلا فردا هندی ها و ترکها و روسها بلند نشوند بگویند خوب ما هم که با ایران دوست هستیم ؛ مگه ما با ایران چه کردیم؟ که ایران امتیاز تامین انرژی ارزان به چینی ها داده! خوب چرا به ما گرانتر فروخته ؟ طبق این شرط شکایت می کنند به مجامع داوری بین المللی مصرح در قراردادها و برای انرژی گرانتری که به آنها فروختیم مطالبه غرامت می کنند و ماهم آش نخورده و دهن سوخته محکوم میشویم به پرداخت غرامت به همین راحتی؟!
سید
0
0
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹
الان امام خمینی که گفت نه شرقی نه غربی زیر سوال می‌ره با این کار ایران دست چین بیفته جمهوری اسلامی زیر سوال می‌ره پس قبول کردن همچین چیزی با اسلام جمهوری اسلامی هم مغایر است...
ناشناس
0
2
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹
تا حالا کاری انجام شده که نفع مردم لحاظ بشه؟ نظری از مردم خواسته بشه ؟
ناشناس
0
2
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹
نظری متفاوت دارم
حسین
0
0
پنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۰
دوستان قرارداد 25 ساله نیست.. در واقع یک تفاهم است که ما 25 سال با هم کار کنیم و ودر دل این تفاهم قراردادهایی بسته میشود که طول این قراردادها 5 یا 7 سال است..
قطعا قراردادهایی که به تبع این تفاهم بسته میشود رسانه ای میشود و ما میتوانیم داوری کنیم.. فقط زود رد یا قبول نکنید.. قطعا امتیازاتی به چین داده میشود و بی شک ما هم امتیازاتی بدست خواهیم آورد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

هشدار اتحادیه طلا و جواهر به خریداران طلا

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ +جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

عکس/ دورهمی ستارگان سینما در یک کافه

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

سد چمشیر فاجعه آفرید

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ مهناز افشار: در ایران پسر بازی هم می کردم

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ ایران در جایگاه بیست و پنجم طولانی‌ترین ساعات کاری در جهان

ریزش هزار تومانی دلار در بازار آزاد

چرا با وجود جنگ ایران و اسرائیل، دلار از کانال ۷۰ به ۶۰ هزار تومان سقوط کرد؟/ تداوم کاهش قیمت دلار به این شرط

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت روغن خوراکی امروز + جدول

قیمت روز لپ تاپ لنوو LENOVO

قیمت مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

دو تصویر از دختر خوش چهره حامی استقلال

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

فیلم/ صادق بوقی در هواپیما هم سر و صدا کرد

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

بانک مرکزی متهم ردیف اول افزایش قیمت دلار/ چه کسی در ابتدای سال سکه و ارز را گران کرد؟

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

فیلم/ آوازخوانی بااحساس علیرضا بیرانوند

یوجین فاما؛ نظریه‌پرداز معاصر اقتصادی در حوزه بازارهای مالی

سه فایده فوق‌العاده عسل

غذا‌هایی که کبد شما را نابود می‌کنند

بهترین فیلم‌های ژانر درام سینمای جهان

ترکیب این خوراکی‌ها با آب خطرناک است

۵ فایده فوق‌العاده کره بادام زمینی

احتمال کاهش قیمت سکه تا ۴۰ میلیون تومان/ خیال خوش بازار طلا به پایان تنش‌ها/ کف قیمتی طلای ۱۸ عیار چقدر است؟

فیلم/ یک مقام ارشد پیشین اسرائیل: نتانیاهو یک پایان سیاه برایمان رقم خواهد زد

وعده‌های رییس سازمان بورس به سهامداران

ایران از طریق مصر، به اسراییل پیام داد

فیلم/ استقبال عجیب مردم از بدل داریوش اقبالی

جزییات نخستین حراج سکه در سال جدید

فیلم/ ژیلا صادقی: شهروند آمریکا هستم

فیلم/ سقف متحرک مسجدی در مدینه عربستان

مسئولیت اوضاع جنگی فعلی بر عهده اسرائیل است، نه ایران!/ اگر اسرائیل پاسخ دهد، به نقطه جوش جنگ نزدیک می شویم/ در دولت رئیسی دیپلمات‌ها خانه‌نشین شده‌اند

تمرین امروز پرسپولیس با حضور دختر سروش رفیعی

فیلم/ حمله تازه اسراییل به جنوب لبنان

اینفوگرافی/ ایران در جایگاه بیست و پنجم طولانی‌ترین ساعات کاری در جهان

علم‌الهدی: در صورت هر حماقت اسرائیل، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد

بدنساز پیشین پرسپولیس درگذشت

فتوای رهبر انقلاب درباره کسی که پرداخت فطریه را فراموش کرده است

هفته حساس لیگ و تصمیم مهم فدراسیون

حمله اسراییل به ایران جدی شد؟

فیلم/ رقص مازنی علیزاده با پرچم ایران پس از کسب طلای آسیا

پیامک هم گران شد

اجاره خانه در کدام محله‌های تهران ارزان‌تر است؟

بلژیک سفیر ایران را احضار کرد

جایگزینی تاکسی های فرسوده تهران با تاکسی های برقی کرمان موتور