تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۲۳ تير ۱۳۹۹
در راستای طرح توسعه سواحل مکران؛

بندر شهید بهشتی چابهار به هاب تجارت کالایی و نفتی ایران تبدیل می شود/نبض تند فرصت‌ها در دروازه ملل

بندر شهید بهشتی چابهار به جذابیتی مشترک در نگاه تجاری کشورهای هند، چین و روسیه تبدیل شده و فرصت‌ بی‌بدیلی برای توسعه این منطقه فراهم آمده است.
منطقه آزاد چابهار
اقتصاد۲۴ - کمتر از ۲ سال از فعال شدن فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار، موسوم به دروازه ملل می‌گذرد و تا اینجای کار ضمن برآورده شدن رضایت کامل ۳ کشور فعال در تفاهمنامه این بندر شامل ایران، هند و افغانستان، لذت تحریم ناپذیر بودن همکاری‌های چندملیتی در خطه «چهار بهار» ایران نیز تجربه شده است. این بندر به‌صورت بالقوه دروازه کریدور حمل‌ونقلی شمال - جنوب (نستراک) است که هند و چین را با حمل‌ونقل ترکیبی به آسیای میانه، روسیه و اروپا متصل می‌کند و روسیه نیز از هواداران استفاده از آن است.

بندر شهید بهشتی چابهار یکی از نخستین بخش‌های منتفع شده از طرح توسعه سواحل مکران است؛ طرحی که ده‌ها سال روی کاغذ مانده بود و عاقبت با ورود مقام معظم رهبری به ماجرا به‌صورت جدی موردتوجه قرار گرفته و به‌تدریج قطعه‌های پازل آن در حال جفت‌وجور شدن است. نوار ساحلی ایران در جنوب شرقی، تنها مرز آبی ایران با آب‌های اقیانوسی است و از این منظر، حتی نسبت به آب‌های استراتژیک خلیج‌فارس نیز برتری دارد. این مزایا باعث شده دروازه ملل برای تبدیل‌شدن به هاب تجارت کالایی و نفتی ایران مدنظر قرار بگیرد و البته آهسته و منقطع توسعه پیدا کند.


کریدور استراتژیک پشت دروازه ملل

مسیر‌های شمال - جنوب و شرق - غرب ایران سال‌هاست که به‌عنوان کریدور‌های استراتژیک و حیاتی جهان مطرح شده‌اند و اقدامات توسعه‌ای نیز برای عملیاتی کردن آن‌ها انجام شده است؛ اما همچنان کاستی‌هایی به‌خصوص در حوزه قوانین و قواعد ترانزیت وجود دارد که امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌های مستتر در این شاهراه‌ها مهیا نشده است.
بیشتربخوانید: منطقه آزاد چابهار فرصتی ویژه برای اقتصاد کشور/ توسعه سواحل مکران، نیازمند عزم ملی
بندر شهید بهشتی چابهار از سال ۹۲ و با حضور هندی‌ها در طرح توسعه فاز اول این پروژه رسما به‌عنوان مطلع کریدوری است که شمال و جنوب ایران را به شاهراه‌های بین‌المللی متصل می‌کند معرفی شد و با سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون یورویی هند، توافق افغانستان برای استفاده از ظرفیت‌های این بندر و بسیج امکانات و تخصص‌های داخلی برای احداث زیرساخت‌های این بندر سریعا به بهره‌برداری رسید.
 
این بندر به‌واسطه مختصات جغرافیایی قادر است کریدور شمال - جنوب را به‌گونه‌ای پشتیبانی کند که مسیر‌های موازی با این کریدور را از رونق بیندازد. کریدوری که یک‌سوی آن در جنوبی‌ترین نقطه استان سیستان و بلوچستان به آب‌های آزاد می‌رسد و سر دیگر آن از طریق بندر انزلی به آب‌های دریای خزر می‌پیوندد. تکمیل و توسعه شبکه ریلی در این مسیر، توسعه زیرساخت‌های بندری در دوسر کریدور و همچنین زمینه‌سازی برای اصلاح یا تنقیح قوانین و قواعد حوزه ترانزیت ازجمله اقداماتی است که سال‌ها برای تحقق آن‌ها کار شده، اما همچنان نیازمند تلاش و کار جدی هستند.
 
از منظر عملیاتی شدن کریدور شمال جنوب، بندر شهید بهشتی چابهار را می‌توان برگ برنده این کریدور در رقابت با کریدور‌های موازی میان جنوب و شرق آسیا با شمال و شرق اروپا تلقی کرد که صرفه اقتصادی مسیر ایران را در مقابل همه مسیر‌ها تضمین می‌کند.


روس در شمال، چین در جنوب



یکی از مشخصات اصلی کریدور شمال - جنوب، فراهم کردن دسترسی آسان برای همه قدرت‌های اقتصادی آسیا، اوراسیا و اروپاست که باعث شده ظرفیت توسعه آن با استفاده از همکاری‌های چندملیتی افزایش پیدا کند؛ اما به‌نظر می‌رسد به‌دلیل نبود نقشه راه مشخص و منسجم برای فعال کردن کریدور‌های بین‌المللی در ایران، کمتر از این ظرفیت‌ها استفاده شده است.
بیشتربخوانید: روسیه در فکر جایگزینی چابهار با کانال سوئز در کریدور شمال ـ جنوب
کاهلی در توسعه کریدور‌های زمینی در کشور تا جایی است که حتی چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین حامی احیا، احداث و توسعه کریدور‌های بین‌المللی هم نتوانسته است شراکت قابل‌توجه به ایرانی‌ها ایجاد کند. این مسئله در ماجرای مسیر ریلی راه ابریشم که قرار بود امکان سیر سریع قطار باری و ترانزیتی از چین تا اروپا را مهیا کند، کاملا واضح بود؛ چراکه این قطار برای ۲ هفته در ورودی مرز‌های شرقی ایران معطل ماند و برای خروج از ایران نیز با معطلی بیش از یک‌هفته‌ای مواجه شد و همه محاسبات چینی‌ها را به هم ریخت.
 
حالا اما، با تغییر موازنه‌های اقتصادی در جهان و معرفی شاهراه‌های جدید در کشور‌های همسایه ایران ازجمله کریدور جنوب به شمال پاکستان که چین را از طریق بندر گوادر به آسیای میانه وصل می‌کند، دیگر مجال فرصت‌سوزی در ایران باقی نمانده و خصوصا با ابراز علاقه روس‌ها برای فعال شدن کریدور شمال - جنوب باید حرکت جدی برای توسعه این شاهراه آغاز شود. تاکنون سختی استفاده از کریدور‌های سرزمین ایران به‌قدری بوده است که کشور‌هایی نظیر چین، حتی استفاده از فضای ناامن افغانستان و پاکستان و عبور از زیرساخت‌های نه‌چندان مدرن جمهوری‌های شوروی را به استفاده از مسیر ایران ترجیح داده‌اند.


علاقه پوتین به حضور در نستراک



کریدور شمال - جنوب به محموله‌های تجاری کمک می‌کند مسیر مبدأ تا مقصد را با کاهش حدود ۵۰ درصدی مسافت، زمان و هزینه طی کنند و همین مسئله ۳ کشور چین، هند و روسیه را به یکی از علاقه‌مندان اصلی استفاده از این مسیر تبدیل کرده است. از میان این ۳ کشور، هند با حضور در طرح توسعه بندر چابهار، موفق شده است اختلافات با پاکستان را بی‌اثر کند و ضمن انتقال تجارت سودآور با افغانستان به این بندر، برای فتح بازار‌های آسیای میانه خیز بردارد.
بیشتربخوانید: شتاب توسعه چابهار با الحاق به منطقه آزاد
همزمان چینی‌ها که سال‌هاست در توسعه بندر گوادر با پاکستان همکاری می‌کنند نیز به‌دنبال گرفتن سهمی در توسعه مکران و حضور در کریدور شمال - جنوب ایران هستند و به‌نظر می‌رسد با امضای نهایی توافقنامه ۲۵ ساله با ایران از طریق حضور در توسعه پایتخت جدید نفتی ایران در بندر جاسک خود را به یکی از شرکای حاضر کریدور نستراک تبدیل کنند. چینی‌ها ثابت کرده‌اند که حتی درصورت راه‌اندازی کریدور‌های موازی با مسیر ایران، بازهم از خیر حضور در کریدور ایران نمی‌گذرند همانگونه که در کنار فعال کردن مسیر جاده ابریشم در همسایه‌های شمالی ایران، همچنان خواستار شراکت ایران در طرح «یک کمربند یک‌راه» و دسترسی به مسیر‌های موازی در ایران هستند.
 
از سوی دیگر روسیه نیز آنگونه که عبدالرحیم کردی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار به تسنیم گفته است، شدیدا به جایگزینی کریدور شمال- جنوب از مسیر ایران (کریدور نستراک) با مسیر فعلی این کشور در تجارت با جنوب و شرق آسیاست و حتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شخصا انتقال تجارت بین این ۲ شاهراه را پیگیری می‌کند.
 
به‌گفته کردی، روسیه به‌دنبال این است که مسیر آستاراخان روسیه - انزلی- چابهار - بمبئی را جایگزین مسیر بمبئی-کانال سوئز - هامبورگ - سن‌پترزبورگ کند و در این تصمیم‌گیری به‌قدری صرفه اقتصادی کریدور نستراک بالاست که شخص رئیس‌جمهور روسیه را نیز مشتاق کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد مسیر کریدور شمال - جنوب از طریق ایران ۲۰ روز کوتاه‌تر از مسیر قبلی دسترسی روسیه به هند است و فاصله زمانی این نقطه را از ۳۸ روز فعلی به ۱۴ تا ۱۶ روز می‌رساند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۳ + جدول

قاضی رازینی در گذر زمان از سال ۱۳۵۷ تا امروز

عکس/ چهره متفاوت آتنه فقیه نصیری، سحر ولدبیگی و حمیرا ریاضی در سال ۷۹

عکس/ قاب ماندگار عارف، ناصر حجازی، ستار و پروین با استایل خاص

عکس/ واکنش رشیدپور به تویت عجیب سعید جلیلی

عکس/ واکنش ربیعی به حادثه تروریستی امروز

عکس/ نمایی از ساختمان محل ترور ۲ قاضی دیوان عالی کشور

عکس/ استوری احساسی بهنوش بختیاری در اینستاگرام غوغا کرد

عکس/ پوشش برف در ایران از نگاه ناسا

اینفوگرافی/ ۱۰ استارتاپ بزرگ ایران با ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان

عکس/ تمرین تیم استقلال در کمپ ناصر حجازی

عکس/ استقبال قاضیِ مقیسه از حمید نوری

عکس/ چهره خاص و دیدنی گوگوشِ در کنار پدرش ۶۴ سال پیش

عکس/ ترافیک شدید در بزرگراه‌های تهران

جزییات تیراندازی و شهادت دو قاضی مقابل کاخ دادگستری + عکس و فیلم

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عوارض نوشیدن قهوه با شکم خالی

چگونه خوب عمر کنیم؟

آیا جهانی شدن ادامه خواهد داشت یا متوقف می شود؟

پیش بینی قیمت طلا و سکه پس از تحلیف ترامپ/ بازار منفجر می شود یا اثراتش پیشخور شده است؟

تعیین تکلیف تعطیلی مدارس و ادارات تهران

پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی درپی درگذشت حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا

فیلم/ جزییات جدید از سوء قصد امروز به قضات بلندپایه از زبان پورمحمدی

دعوای صدراعظم آلمان با وزیر خارجه بر سر اوکراین

موسیمانه تا پای فسخ قرارداد با استقلال رفت

مدارس ابتدایی لواسان یکشنبه غیرحضوری شد

عکس/ مجریان صداوسیما لباس روسی بر تن کردند

روسیه از ایران خواسته به FATF بپیوندد

فیلم/ سخنگوی قوه قضاییه: در رابطه با ترور امروز افرادی شناسایی و دستگیر شدند

حضور دو بازیکن در استقلال منتفی شد

عکسی ماندگار در تاریخ /مارادونا در مقابل آلمان

زیاد النخاله: ایران حمایت همه جانبه‌ای از ما به عمل آورد

قیمت خانه و زمین در مکران افزایش یافت؟

نتانیاهو برای آتش‌بس با حماس دبه کرد؟

طعنه جمهوری اسلامی به کاظم صدیقی

فیلم/ رونمایی از نخستین شهر شناوری نیروی دریایی سپاه

دیپورت شاهزاده هری بریتانیا از امریکا؟

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت دو قاضی برجسته

مل گیبسون، جان وویت و سیلوستر استالونه سفیران ترامپ در هالیوود

فیلم/ مدارس ابتدایی دماوند در شیفت صبح فردا غیرحضوری شد

استراماچونی علیه طارمی

هشدار وزارت بهداشت: لبنیاتِ غیرپاستوریزه نخورید

چه کسی ابراهیم نبوی را کشت

رونمایی از شهر شناوری نیروی دریایی سپاه با حضور سرلشکر سلامی

رضا درویش در آستانه‌ خروج از پرسپولیس

کنکوری‌های سال آینده منتظر تغییرات نباشند

خبر خوش درمورد پاداش پایان خدمت فرهنگیان

فیلم/ عملیات شهادت طلبانه در تل‌آویو؛ یک کشته و ۲ زخمی

مدارس مقطع ابتدایی چهار شهرستان سیستان و بلوچستان تعطیل شد

پرواز آزادی به سوی استقلال + عکس

مسمومیت گسترده پرندگان در اهواز

پزشکیان: آماده تضمین امنیت در منطقه هستیم و نیازی به غرب نداریم + فیلم

فیلم/ بارش برف در زاهدان

آزادی ۲۹۶ اسیر فلسطینی محکوم به حبس ابد

کارتال به پرسپولیس نزدیک شد؟

چه بلایی بر سر لباس‌های جشن‌های ۲۵۰۰ساله آمد؟

۶ انتصاب جدید مسعود پزشکیان؛ حدادعادل پُست گرفت

ایلان ماسک در کاخ سفید دفتر کار خواهد داشت

عکس/ تصاویری از غزاله اکرمی بازیگر تلویزیون

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳۰ دی ۱۴۰۳/ بازار دلار در بلاتکلیفی

وزیر علوم: آماده اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان عراقی هستیم

عکس/ محمدرضا گلزار با ژستی جدی در کنار مایکل جکسون قلابی

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳

هوای تهران دوباره آلوده می‌شود

حمله به وزارت دفاع اسراییل با موشک بالستیک

لبنیات دوباره گران شد؟