اقتصاد۲۴- گرانی ارز، تورم، رکود، تحریم، کرونا و ... مشکلاتی است که این روزها نگرانی صنایع مختلف و واحد صنفی مرتبط با آن را تشدید کرده است.
یکی از این بازارها صنعت لوازم یدکی و بازار آن است که هم گرانی و هم بی کیفیتی محصول در آن غوغا کرده است.
لوازم یدکی خودرو این روزها در شرایطی بسر می برد که کمتر مشتری جرأت می کند به دلیل افزایش قیمت و تقلبی بودن اکثر قطعات وارد آن شود.
اگر این روزها برای خرید لوازم یدکی خودرو خود سری به بازار این لوازم زده باشید قطعا از تغییر قیمت ها شگفت زده شده اید. این درحالی که تعمیرکاران خودرو تاکید دارند اکثر قطعات موجود در بازار تقلبی و بی کیفیت هستند.
طبق مشاهدات میدانی خبرنگار اقتصاد۲۴ تمام قطعات خودرو بین ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت داشتهاند. این در حالی است که فعالان این عرصه معتقدند؛ کمبود نظارتها و افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو مردم را برای خرید این محصولات با مشکل مواجه کرده است.
مسئولان این صنف علت گرانی را افزایش قیمت مواد اولیه و علت تقلبی بودن لوازم یدکی را نیز به دلیل واردات ارزان آن می دانند؛ اما سوالی که پیش می آید این است که کالایی که از قبل در انبار موجود است چرا باید با قیمت حال حاضر به فروش برسد؟
خیابان چراغ برق تهران جولان فروش لوازم یدکی است. از صاحبان اتومبیل ایرانی و محصولات ملی گرفته تا خودروهای چینی و کرهای و فرانسوی همه برای خرید لوازم مورد نیاز خودرویشان در این خیابان پرسه می زنند تا خرید داشته باشند.
اما مراجعه کنندگان و مشتریان خرید لوازم یدکی خودرو از گرانی شکایت دارند، افزایش قیمتی که هفتگی برای خود جهش دارد. از طرف دیگر بی کیفیتی لوازم یدکی ها نیز از دیگر گلایه های خریداران بود.
تاوان گرانی و بی کیفیتی لوازم یدکی خودرو را مردم می پردازند
شاید امروز مردم برای تهیه لوازم یدکی خودرو خود حاضر به پرداخت هزینههای سنگین باشند اما باید پذیرفت که این روند نمی تواند ادامه دار باشد چراکه مردم توان افزایش بیش از این حد را ندارند چراکه اکثریت مردم دارای خودروی تولید داخل هستند و نمیتوانند از سبد هزینهای خانوار خود رقم بیش از حد انتظار برداشت کنند چون سایر هزینههای زندگی کم نشده که هیچ هر روز افزودهتر هم شده است.
رضا یکی از خریداران در این خیابان از گرانی بی سر و سامان لوازم یدکی گلایه دارد و به اقتصاد۲۴ می گوید: به نظر می رسد که هیچ نظارتی بر بازار نیست و هر قیمتی که بخواهند برای کالاها تعیین می کنند. این حکمی است که اجحاف در خریدار است و تنها خریدار باید طبق عادت چند ساله اقتصاد کشور، تاوان گرانی ها را بپردازد.
به گفته این خریدار، دست روی هر لوازمی که گذاشته می شود، گرانی بیداد می کند و این افزایش قیمت از ابتدای سال جاری به طوری نشان داده می شود که هیچ کسی جرات خرید ندارد.
رضا از تقلبی بودن برخی لوازم یدکی خودرو ابراز گلایه می کند و می گوید: برای خرید یک قطعه مورد نیاز پژو 206 دو هفته است که سراغ هر فروشگاهی می روم نمی توانم قطعه باکیفیتی را خریداری کنم چراکه پیش از آن قطعه تقلبی به من فروخته بودند و همین موضوع مشکل خودرو را بیشتر کرده است.
این خریدار با تاکید بر اینکه واردات و تولید لوازم یدکی بی کیفیت شأن مردم ایران نیست می گوید: ما همیشه به دنبال ثابت کردن صنعت خود به جهان بودیم؛ درست است که دست ما به خاطر تحریم ها بسته شده اما نباید به شعور مردم توهین کرد.
نظارت در زنجیره تولید تا عرضه نیست
محمد یکی از فروشندگان این راسته از بازار هم به اقتصاد۲۴ چنین اظهار می کند: روزهایی که گرانی ارز، تورم و کرونا برایمان رقم زده بسیار ناراحت کننده است و ما نیز در این بحران مانده ایم و هیچ راهی برای گریز از آن نداریم.
این فروشنده درباره بازار گرانی لوازم یدکی تصریح می کند: گران شدن ارز، قطعات یدکی ماشینهای خارجی را بسیار گران کرده است و از سوی دیگر کارخانههای تولیدکننده قطعات یدکی برای خودروهای داخلی هم ناگزیر به گرانی محصولات خود شدند چون گرانی ارز باعث میشود مواد اولیه مورد نیاز خود را گران تر بخرند.
بیشتر بخوانید: مشکل تامین قطعات یدکی خودروهای چینی در بازار
این فعال صنفی ادامه می دهد: تحریمها باعث شده تا واردکنندگان نتوانند یک قطعه یدکی را به طور مستقیم از تولیدکننده خارجی بخرند و وارد کنند از این رو باید توسط واسطهگران و دلالان با چرخش چند دست جابجایی به دست فروشنده برسد این یک طرف داستان است. به طور مثال صفحه کلاچ و فیلترها، دیسک و صفحه، لنت و سایر قطعه دیگر پژو که از قبل عید سال ۹۹ تا حالا با افزایش ۳۰ درصدی مواجه شده که این موضوع به ضرر ما (فروشندگان) و خریداران شده است.
این فروشنده می گوید: از طرف دیگر همین وارد کنندگان برای سهولت در کارشان با توجه به تحریم اقدام به واردات لوازمی می کنند که فاقد کیفیت است و همین موضوع شرایط را برای مشتریان سخت تر کرده است.
این فروشنده لوازم یدکی خودرو، وجود واسطههای متعدد در عرضه و فروش قطعات پرمصرف خودرو را عامل افزایش بیش از انتظار قیمت این محصولات در بازار می داند.
وی با تاکید بر اینکه بیشتر لوازم یدکی بازار کمکیفیت است، می گوید: افزایش قیمت لوازم یدکی و جانبی ماشین با وجود داشتن کیفیت پایین نیازمند نظارت دقیق مسوولان ذیربط است.
محمد به نقل از فعالان صنعتی لوازم یدکی اظهار می کند: کمبود عرضه لوازم یدکی در بازار وجود دارد و کیفیت قطعات خودرو هم کاهش یافته و برخی از کارخانههای قطعهساز به علت نبود مواد اولیه به دلیل تحریمها از ارائه قطعات به بازار خودداری میکنند. این عوامل در کنار عدم نظارت، وضعیت زنجیره تولید تا عرضه لوازم یدکی را بهم ریخته و بحرانی کرده است.
بی توجهی به وضعیت
درحالی که دولتمردان و مسئولان با شعار رسیدگی به وضعیت مردم و اقتصاد کشور روز خود را سپری می کنند باید شاهد گرانی هایی باشیم که تاوان آن را مردم می پردازند.
از سوی دیگر در سایه بی نظارتی ها، بستر برای واردات و تولید لوازم بی کیفیت فراهم شده است که این بزرگترین لطمه را به مصرف کننده نهایی وارد می سازد.