اقتصاد۲۴- چند وقتی است که قیمت روز خودرو نقل همه مجالس شده و افراد زیادی را از دستیافتن به خودرو محبوبشان محروم کرده است. بحران کرونا نیز بر مشکلات اقتصادی کشور افزوده و بازار خودرو را بیش از پیش با مشکل روبهرو کرده است. اولین اقدامی که مسئولین برای کنترل بازار خودرو انجام دادند، حذف قیمت روز خودرو از سایتهای اینترنتی مشهور مثل باما، همراه مکانیک، دیوار و شیپور بود. اما این اقدام واقعا چقدر موثر بوده است؟!
اقتصاددانان عوامل مختلفی را به عنوان دلایل گرانی قیمت خودرو بیان میکنند که در ادامه به اختصار آنها را توضیح میدهیم:
ناتوانی در پاسخگویی به میزان تقاضا بازار:
چند وقتی است که خودرو به یک کالای سرمایهای تبدیل شده و جذابیت زیادی برای دارندگان سرمایههای سرگردان پیدا کرده و در نتیجه افراد مختلفی به این بازار پرسود هجوم آوردهاند. اما در مقابل به دلیل افزایش قیمت قطعات و هزینههای تولید، عَرضهی خودروسازان نه تنها افزایش نیافت بلکه نسبت به قبل کمتر هم شد. طبق پایهای ترین اصول اقتصادی، زمانی که تقاضا زیاد است و عرضه کم، قیمت کالا خودبهخود افزایش مییابد. بیتردید ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا روی قیمت هم تاثیر میگذارد و ترمز افزایش قیمت را میکشد.
بالا رفتن قیمت دلار و افزایش قیمت خودروهای خارجی:
قیمت خودروهای لوکس به هیچ چیز به اندازه قیمت دلار وابسته نیست. اخیرا دلار به دلایل مختلف روند صعودی پیش گرفته و قیمت خودروهای لوکس را بسیار بالا برده است. تا حدی که سانتافه از مرز یک میلیارد تومان گذاشت و لکسوس NX در طول یک هفته با افزایش قیمت 500 میلیون تومانی روبهرو شد! بعضی اوقات برای چند روز قیمت دلار پایین میآید، ولی فروشندگان قیمت خودرو را کم نمیکنند و چند روز صبر میکنند تا به قیمت بیشتر بتوانند خودرو خود را بفروشند. برای همین است که تنها کاهش پایدار قیمت دلار میتواند باعث کاهش قیمت خودروهای وارداتی شود.
نبود نظارت کافی:
سایتهای مطرح از کارشناسان خود برای کشف قیمت خودرو در کف بازار استفاده میکنند و کانالهای تلگرام و اینستاگرام نیز از همین سایتها یا منابع غیررسمی قیمتها را برمیدارند. اگر یک مرجع رسمی برای اعلام قیمت روز خودرو وجود داشت، دست همه دلالان از التهابهای بازار کوتاه میشد. تنها بازنده این بازی، مصرفکننده نهایی است که هر روز باید با قیمت جدیدی برای خودرو مورد نظرش مواجه شود.
حذف قیمت سایتهای معتبر تنها دو اثر قابل توجه داشته است:
از بین رفتن شفافیت بازار:
تقریبا اواخر اردیبهشت بود که خبر پراید 90 میلیونی همه جا را پر کرد. حذف قیمت روز خودرو از سایتها، اولین اقدامی است که مسئولین سریعا انجام میدهند تا قیمت خودرو کاهش یابد. اما این کار واقعا چقدر موثر است؟ حذف قیمت روز خودرو از سایتهای معتبر باعث کاهش شفافیت در بازار شده و مردم را به زحمت انداخته است. افراد مجبورند برای آگاه شدن از قیمت خودرو موردنظرشان به تک تک آگهیها زنگ بزنند که کار دشوار و بیهودهای است.
نمودار قیمت روز پژو 206 تیپ 5 مدل 98 را در تصویر زیر میبینید. در ده روزه پایانی اردیبهشت که همزمان با قرعهکشی بزرگ ایران خودرو بود، قیمت 206 کمی کاهش پیدا کرده اما بلافاصله بعد از اتمام قرعهکشیها، افزایش یافته تا جایی که در 7 تیر 99 به قیمت عجیب 159 میلیون تومان رسیده است!
هجوم مردم به فضاهای غیررسمی و شبکههای اجتماعی برای فهمیدن قیمت روز خودرو
همزمان با حذف قیمت خودرو از سایتها، بسیاری از افراد که نمیتوانند به تک تک آگهیها زنگ بزنند تا از قیمت روز خودرو آگاه شوند، به شبکههای اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام هجوم میبرند و قیمت خودرو را از صفحاتی برمیدارند که معلوم نیست چه کسی و با چه معیاری در آنها قیمتگذاری کرده است. این موضوع نیز فقط التهاب بازار را افزایش میدهد.
در انتها قضاوت را به شما میسپاریم تا تصمیم بگیرید که آیا واقعا حذف قیمت از سایتها در کاهش قیمت خودرو موثر بوده است یا خیر؟!؟