اقتصاد۲۴ - حسین آخوندزاده افزود: پیش از این نبود زیرساخت لازم برای پذیرش خودروهای سنگین حامل سوخت در گمرک افغانستان موجب معطلی تانکرهای ترانزیتی در مرز دوغارون ایران شده بود.
آخوندزاده همچنین افزایش نیافتن نرخ کرایه تانکرهای حمل سوخت در داخل افغانستان، پرداخت نشدن عوارض گمرکی در مرز اسلامقلعه آن کشور و همچنین در نظر گرفته نشدن هزینه افت بار و زمان تلف شده برای خودروهای سنگین از سوی تاجران افغانستان را از دیگر علتهای متوقف ماندن تانکرها و کامیونهای ترانزیتی از سوی افغانستان به مقصد مرز دوغارون ایران برشمرد و ادامه داد: طی هفته گذشته افزون بر ۵۰۰ دستگاه کامیون حامل انواع سوخت در گذرگاه رسمی دوغارون متوقف شده بود.
مدیر اجرایی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: هماکنون ۲۰۰ دستگاه کامیون از گمرک اسلامقلعه در افغانستان برای بارگیری فرآوردههای نفتی وارد منطقه ویژه اقتصادی دوغارون شده است که با ورود این تعداد کامیون در هفته جاری توقف کامیونهای در صف انتظار تخلیه در مرز دوغارون به حداقل میرسد و روند تردد ناوگان حمل و نقل کامیونهای سوخت نیز به حالت عادی برگشته است.
وی به فعالیت ۱۰ واحد باسکول در گمرک منطقه ویژه اقتصادی و نیز بازارچه مرزی دوغارون در ایران برای تسهیل و شتاب در اعزام تانکرها و کامیونهای ترانزیت و صادرات سوخت و کالا اشاره کرد و ادامه داد: این در حالی است که گمرک افغانستان در آن سوی مرز تنها یک دستگاه باسکول در اختیار دارد.
مدیر اجرایی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: کمبود باسکول در گمرک افغانستان دیگر علت معطلی خودروهای سنگین حامل بار و سوخت در نقطه صفر مرزی ایران برای ورود به افغانستان بوده که در طول سال هر از گاهی باعث معطلی کامیونهای ترانزیتی در معبر زمینی دوغارون میشود.
آخوندزاده افزود: به منظور تسهیل در روند ورود و خروج خودروهای سنگین در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون ساعات کار این منطقه اقتصادی روزانه ۱۰ ساعت از هفت تا ۱۷ تعیین شده است.گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری تایباد قرار دارد.