تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
ابهامات و واقعیت‌های قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین در گفتگوی اقتصاد ۲۴ با دو کارشناس اقتصادی و نفتی؛

بازار ایران به بازار مطلق اجناس بنجل چینی تبدیل می‌شود؟/ ایران شریک استراتژیک نیاز دارد

صاحبنظران درباره طرح قرارداد ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین معتقدند؛ هرچند کشور به دلیل تحریم‌ها در شرایطی است که نیاز به یک شریک تجاری مطمئن برای فروش نفت خود نیاز دارد، اما باید با در نظر گرفتن اهداف بلند مدت، این قرارداد را تا حد امکان به نفع منافع ملی هدایت کرد.
قرارداد ایران و چین
اقتصاد۲۴- اوایل تیر ماه امسال بود که رسانه‌ها، خبر تصویب پیش نویس طرح یک قرارداد بلند مدت با چین به نام «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» در هیئت دولت را منتشر کردند.
 
حسن روحانی در توصیف این طرح گفته است: این همکاری، زمینه‌ای برای مشارکت ایران و چین در پروژه‌های اساسی و زیرساخت‌های توسعه‌ای از جمله طرح بزرگ کمربند ـ راه است و فرصتی برای جلب سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله صنعت، گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد بود.

سخنگوی دولت نیز این طرح را «اثبات کننده شکست‌های آمریکا و سیاست‌های این کشور برای منزوی کردن ایران و قطع ارتباط ایران با جامعه بین‌المللی و عزم جمهوری اسلامی بر توسعه روابط با دیگر کشورها» دانسته و گفت: این راهبرد با اتخاذ رویکرد برد - برد و تاکید بر سیاست‌های متوازن برای تأمین منافع متقابل، نوید بخش همکاری‌های طولانی مدت هم هست.
 
هفته پیش بود که وزیر نفت درباره قرارداد ۲۵ ساله با چین و مذاکره با وزارت نفت برای توسعه میادین نیز گفت: اولا قرارداد با چین مطرح نیست یک موافقتنامه کلی است. آنچه مربوط به نفت است با قاطعیت می‌گویم نه چینی‌ها از ما امتیازی خواسته‌اند و نه ما امتیازی داده‌ایم بلکه موضوع مربوط به همکاری درازمدت در توسعه میادین نفتی و گازی، پالایشی، پتروشیمی و خطوط لوله خواهد بود.


شرایط یکسانی برای انعقاد قرارداد وجود ندارد

 
صاحبنظران در این عرصه نظرات مختلفی را نسبت به این تفاهم نامه دارند. مرتضی افقه از جمله این اقتصاددانان است که با اشاره به اینکه از نظر اقتصادی قرارداد بلندمدت بین ایران و چین نمی‌تواند، معامله‌ای برد-برد برای طرفین باشد، در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: هرچند هنوز مفاد و شرایط این قرارداد آن هم در بخش فروش نفت به طور شفاف بیان نشده است، اما تاریخچه قرارداد‌های ایران با سایر کشور‌ها طی چند سال گذشته تاکنون؛ بیانگر این موضوع است که قطعا کشوری که با ایران تفاهم نامه‌ای را به امضا می‌رساند بسیار متنفع خواهدشد!

این اقتصاددان افزود: با توجه به اینکه ما سه سال است که در تنگنای اقتصادی قرار گرفته ایم، به طور قطع شرایط یکسانی برای انعقاد قرارداد وجود ندارد، از سوی دیگر در چنین شرایطی چین نیز از وضعیت ما آگاه است و به طور قطع امتیازات بیشتری را نسبت به گذشته طلب خواهد کرد.
 
افقه در پاسخ به این سوال که نفع ایران در این قرارداد چگونه پیش بینی می‌شود؟ گفت: فروش نفت به چین با دردسر‌های کمتری انجام می‌گیرد، اما در مقابل بازار‌های ایران از کالا‌های چینی آن هم نه کالای درجه یک، بلکه درجه سه یا چهار اشباع خواهد شد.
 
این اقتصاددان با تاکید بر اینکه هنوز اقتصاد کشور وابستگی کامل به فروش نفت و ارز حاصل از آن دارد، گفت: همین موضوع باعث می‌شود که تحت هر شرایطی با توجه به تشدید تحریم‌های نفتی، این محصول را با هر قیمتی به بازار جهانی بفرستند از اینرو این تفاهم نامه فرصتی برای عرضه نفت ایران بشمار می‌آید.
 
افقه با اشاره به اینکه هنوز جزئیات این قرارداد در ابهام است گفت: هرچند موضوع کلی قرارداد از سوی مقامات بازگو شده، اما باید جزئیات این تفاهم نامه نیز شرح داده شود، آن زمان است که متوجه خواهیم شد نفت را با چه شرایطی به فروش می‌رسانیم و آیا می‌تواند محرک اقتصاد باشد یا خیر؟.


چین مشتری استراتژیک نفتی ایران

 
اما محمدعلی خطیبی نماینده اسبق ایران در اوپک در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با اشاره به اینکه در دنیای فعلی کشور‌ها به شرکای استراتژیک نیاز دارند یعنی شرکایی که بتوانند با آن‌ها منافع بلند مدت داشته باشند گفت: با توجه به مشکلاتی که ایران با آمریکایی‌ها و برخی کشور‌های اروپایی دارد وجود یک شریک راهبردی و قوی که تحت تاثیر مشکلات و اختلاف موجود قرار نگیرد بسیار مهم است و این نیاز را البته چینی‌ها هم دارند، زیرا چینی‌ها پیشنهاد قرارداد ۲۵ ساله را ۶ سال پیش به ایران دادند که متاسفانه در ۶ سال گذشته این موضوع چندان جدی گرفته نشد.
 
خطیبی ادامه داد: در دنیای فعلی کشور ما به عنوان یک کشور تولیدکننده نفت باید با کشور‌های مصرف کننده ارتباط راهبردی داشته باشیم. با توجه به اینکه چین یکی از بزرگترین واردکننده‌های نفت در جهان است چنانچه چینی‌ها با ما قرارداد راهبردی داشته باشند حتی در شرایط تحریم، می‌تواند خرید نفت خود را از ایران ادامه دهد.
 
این کارشناس اقتصاد نفت گفت: کشوری که ۱۱ میلیون بشکه نفت نفت مصرف دارد ممکن است خرید ۱ میلیون بشکه برایش اهمیتی نداشته باشد، اما برای ما و در شرایط فعلی فروش یک میلیون بشکه نفت بسیار با اهمیت است.

خطیبی تصریح کرد: البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که باید این قرارداد درست و با دقت بسته شود، اما در عین حال با تمامی اوصاف ما نیاز داریم تا با کشور‌هایی که به آمریکا وابسته نیستند و قدرتمندند و می‌توانند شرکای خوبی برای ما باشند، همکاری کنیم.

نماینده اسبق ایران در اوپک تصریح کرد: بر اساس پیش بینی‌ها در چند سال آینده چین به بزرگترین قدرت اقتصادی جهان تبدیل خواهد شد، بنابراین داشتن کشوری مانند چین در کنار ایران می‌تواند بسیار مهم و مفید باشد.

خطیبی ادامه داد: توافق و قرارداد با کشوری مانند چین که نیاز زیادی به نفت و گاز دارد و نمی‌خواهد نیاز خود را از کشور‌هایی تامین کند که به آمریکا وابسته هستند و ممکن است با اشاره آمریکا برای واردات نفت و گاز این کشور مشکلاتی ایجاد کنند، خوب است.
 
وی در پاسخ به این سوالی درباره تاثیر پُر شدن ذخایر نفتی چین با توجه به اینکه خرید نفت از ایران را نیز ادامه می‌دهد، گفت: نباید به این مشکلات کوتاه مدت توجه کرد، زیرا بحث، بحث بلند مدت است و موضوع یک شراکت راهبردی است که می‌تواند در تامین نیاز‌های ما کمک کند.
 
به گفته نماینده اسبق ایران در اوپک، زمانی هم که مخازن نفتی چین پُر باشد به دلیل اینکه این کشور از جمعیت بالایی برخوردار است و اقتصاد پویایی دارد، همچنان خرید نفت ضروری است و هیچ علتی نمی‌تواند مانع آن شود.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حقیقت تلخ
1
0
سه‌شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
بگذارید من آب پاکی رو روی دستتان بریزم ، آمریکا بخاطر ثروت بیش از اندازه و احتمام عربستان در دشمنی با ایران و ایرانی و سود فوق العاده زیاد و دست و دل بازی خارج از تصور سعودیها پاشنه را کشیده و مصمم است برای دست یافتن به دلارهای سعودی هر خواسته آنها در رابطه با ایران را برآورده کند و دقت کنید گفتم دشمنی سعودیها با ایران و ایرانی و ربطی هم به جمهوری اسلامی ندارد و برای سعودها فرقی هم ندارد در ایران قدرت در دست کی هست ، عربستان میخواهد هر طور شده کار نیمه کاره ۱۴۰۰ سال پیش را تمام کند و ایران را به یک کشور عرب سنی تبدیل کرده و یا کلاً نابود کرده و به چندین کشور کوچک تجزیه نماید طوری که دیگر هیچ خطر ایدئولوژیک و استراتژیکی برای آنها نداشته باشد ، پس با تمام امکانات و ثروت خود در حمایت از تجزیه طلبان کوتاه نمی آید و آمریکا را هم با ارقام نجومی به عنوان یک مزدور سیاسی و نظامی استخدام کرده تا پرونده ایران را برای همیشه ببندد ، در این شرایط راههای پیش پای ملت ما خیلی زیاد نیست ، میتوانیم با ذلت به خواسته سعودیها تن داده و بصورت کامل از زبان و فرهنگ و مذهب و ... خود دست کشیده و به خواسته سعودیها تن دهیم ، میتوانیم از تمامیت ارضی کشور چشم پوشی کرده و به تجزیه ایران رضاست دهیم ، میتوانیم راه رهایی یا مرگ را انتخاب و وارد یک جنگ تمام عیار شویم ، میتوانیم همین تحریمها و مشکلات اقتصادی را برای سالیان سال تحمل کنیم ، میتوانیم مشکلات را دور بزنیم و با کشورهایی مانند چین قراردادهایی امضا کنیم تا اندکی از فشارهای آمریکا بکاهیم که البته باید امتیازهایی هم داد و از برخی منافع هم چشم پوشی کرد وگرنه هیچکس عاشق چشم و ابروی ما ایرانیها نیست که خودش را با سیاستهای کشوری مثل آمریکا درگیر کند ، ولی وقتی فکر کنید هزینه و ضرر ما در این ماجرا بسیار کمتر از زیان گاوهای شیرده سعودی است
ناشناس
0
0
جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
این قرارداد تا زمانی از سوی چین حمایت میشه که این کشور مثلا همیشه ارتباط تجاری خودشون با آمریکا و اروپا حفظ کرده باش هشدار زمانی برسه که کشورهای غربی پابه پای آمریکا چین و کالای چینی رو به خاطر ایران تحریم کنن آیا اون موقع چین حاضر میشه به ارتباط 25 ساله با ایران پایبند بمونه یا نه اینکه امروز گفته میشه چین دارد تبدیل به اقتصاد اول دنیا میشه بنظرم به خاطر ارتباطاتی که با کشورها دارد والا چین هم مثل برخی از کشورها یک کشور معمولی محسوب میشه
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

قیمت ماکارونی چقدر افزایش یافت؟

مرز‌های تقلب در کنکور ۱۴۰۳ جابجا شد

عکس/ بهاره رهنما با شلوار غیرمتعارف ظاهر شد!

ستاره پرسپولیس لیگ را از دست داد

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟

شیر و ماست از سبد غذایی خانوار حذف شد

تاثیر حراج شمش طلا بر قیمت بازار آزاد طلا

قیمت انواع روغن خوراکی امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول

اعلام ممنوعیت‌های تردد در محورهای شمالی