اقتصاد۲۴ - مشاهده قیمتهای ۶۰ و ۷۰ هزار تومانی و بیشتر برای جا به جایی مسافرین در داخل شهر تهران به وسیله تاکسیهای اینترنتی شاید یکی از عجیبترین تصاویری باشد که این روزها میتوان با آن رو به رو شد. قیمتهای گزافی که به هیچ عنوان منطقی نیستند و حتی از هزینه جا به جایی با آژانسها و تاکسیهای شخصی نیز بیشتر است و موجب اعتراض بسیاری از شهروندان شده است در صورتی که تاکسیهای اینترنتی ابتدا برای کاهش قیمتها پا به میدان گذاشتند. اما ماجرا از چه قرار است؟
قیمتهای تاکسیهای اینترنتی رقابتی است/شکایتی دریافت نکرده ایم
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این رابطه گفت: قیمتهای تاکسیهای اینترنتی در یک فضای رقابتی که میان شرکتهای متعدد وجود دارد تنظیم میشود. شورای شهر در این حوزه دخالتی ندارد، اما اگر تخلفی صورت بگیرد، شهروندان میتوانند به تعزیرات شکایت کنند. در خصوص تخلفات رانندگان نیز یک کمیته تخلفات تشکیل شده است که یک عضو آن نیز از اعضای شورای شهر است به تخلفات این حوزه نیز رسیدگی شود.
او افزود: اینکه آیا هزینه ۶۰ تا ۷۰ هزار تومانی برای جا به جایی درون شهری معقول است یا خیر را شهروندان باید تشخیص دهند و اگر در این حوزه خلاف قانونی افزایشی صورت گیرد و در صورتی که شهروندان شکایت کنند تعزیرات رسیدگی خواهد کرد. البته در این حوزه ما نیز به شکایات شهروندان رسیدگی میکنیم.
این مقام مسئول شهری خاطرنشان کرد: تا این لحظه شورای شهر شکایتی مبنی بر افزایش نرخ هزینهها دریافت نکرده است. رانندگان تاکسیهای اینترنتی در شرایط کرونا از دریافت مجوز مستثنی شده اند به شرطی که سالانه طرح ترافیک ثبت نام کنند و اگر ثبت نام نکنند آنها نیز باید همچون سایر خودروها عوارض پرداخت کنند.
علیخانی تاکید کرد: تا زمانی که گزارشی مبنی بر تخلف واصل نشود هیچ نهادی برای رسیدگی به هزینه جا به جاییها ورود نمیکند و تا زمانی که شاکی وجود نداشته باشد نمیتوان فی البداهه ورود کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه شهروندان در صورتی که مشاهده کنند هزینههای غیرمعقول دریافت میشود باید طبیعتا گزارش کنند، افزود: قطعا ما پس از آن رسیدگی و پیگیری خواهیم کرد. شهروندان میتوانند از طریق سامانه ۱۸۸۸ نیز شکایتهای خود را مطرح کنند و این شکایتها پس از بررسی به شورا ارجاع داده میشود.
رانندگان ما رادر تنگنا میگذارند/ باید قیمت پایینتر کرایه اعلام شود
رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در این خصوص گفت: وزارت کشور دستورالعملی چند ماه پیش ابلاغ کرد که مقوله تاکسیهای اینترنتی به صورت کامل در آن تشریح شده است. کرایه تاکسیهای اینترنتی به صورت دینامیک و بر اساس چندین مقوله تعیین میشود. از جمله شاخصهای این حوزه، ترافیک، میزان تجمع رانندهها و مسیر و ساعت شبانه روز است.
او افزود: در سال جاری افزایش قیمت صورت گرفته است که به تناسب نیز در این حوزه افزایش پیدا کرده است. در بسیاری مواقع ما از طرف رانندهها در تنگنا قرار میگیریم و آنها اذعان میکنند که کرایهها برای گذران زندگی آنها کافی نیست و نمیتوانند از پس هزینههای خود برآیند. این شکایتها همواره وجود دارد، اما امروزه به علت مشکلات اقتصادی بیشتر دیده شده است. اگر هم کسی در این حوزه شکایت دارد میتواند با شهرداری مطرح کند و در کمیته مربوطه رسیدگی شود.
بیشتر بخوانید: تقسیم کرایه نفر چهارم بین ۳ مسافر در تاکسیها
الفت نسب با اشاره به خلاهای موجود در این حوزه گفت: اگر در مسیری هزینه جا به جایی تاکسیهای اینترنتی از هزینه تاکسیهای بی سیم که توسط شورای شهر ملاک قرار گرفته است بیشتر باشد باید به شهروندان همان زمان اطلاع داده شود تا او با اختیار سفر خود را انجام دهد. ما منتظر هستیم قیمتهای مصوب ابلاغ شود تا طبق آن این اقدام در دستور کار قرار گیرد، اما در این حالت غالبا کرایه تاکسیهای اینترنتی از کرایه تاکسیهای بی سیم کمتر است. ملاک ما آژانسها نیستند پس نباید با آنها مقایسه کرد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی اظهار کرد: پس از ابلاغ قیمتهای مصوب از سوی وزارت کشور و شورای شهر هر نرم افزاری که قیمت پایینتر را به کاربر خود نشان ندهد مرتکب تخلف شده است و با آن برخورد میشود. این شرکتها به خوبی میدانند که اگر قیمتهای خود را به صورت زیادی افزایش دهند مشتری خود را از دست خواهند داد و کسب و کار آنها مختل میشود پس بنابراین آنها نیز حواسشان به این امر است.
او در پایان گفت: پس از ابلاغ نیز قیمتها مصوب خواهد شد و در آنجا نیز مسیر شکایت وجود ندارد صرفا به شهروندان به صورت شفاف اعلام میکند که قیمت پایینتر نیز وجود دارد و میتوانید از طریق دیگری به مقصد بروید. قیمتهای فعلی از نظر قانونی هیچ مشکلی ندارد و صرفا باید شفاف سازی پس از ابلاغ قیمتهای مصوب صورت گیرد.
منبع: برنا