اقتصاد۲۴ - با توقف تولید پراید، مدیران این خودروسازی مدعی اند که تیبا و ساینا جایگزین خاصی این خودرو هستند. آیا این نوع رویکرد در شرایط فعلی صنعت خودروسازی کشور قیمتها در بازار خودرو را میتواند کنترل کند یا جریان سازی جدیدی برای افزایش قیمت هاست؟!
سال ۷۲ پراید وارد بازار کشور شد و به دلیل قیمت مناسب از طرف مردم مورد استقبال خوبی قرار گرفت؛ این خودرو بعد از پیکان جزو خودروهای پرطرفدار به شمار میرفت چرا که تمام اقشار جامعه توان خرید آن را داشتند.
این خودرو در کنار محبوب بودن معایب زیادی از جمله نداشتن ایمنی، مشکلات موتوری، کیفیت پایین ادوات و داشبورد، کیفیت پایین ساخت کابین و همچنین ساختار جلوبندی تعلیق ساده و ضعیفی که دارد باعث شد محبوبیت خود را از دست دهد و تنها مزایای این محصول قیمت پایین آن نسبت به خودرویهای دیگر در کشور و مصرف پایین بنزین در آن است.
امسال خط تولید پراید در کشور پس از ۲۵ سال متوقف شد، اما این خودرو همچنان در ایران خبرسازی میکند و این روزها قیمت آن به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.
عزاداری به جای جشن برای خروج پراید از خط تولید
قبل از توقف تولید پراید باید سیاست گذاران این بخش تصمیم میگرفتند، تکلیف اقشار کم درآمد جامعه برای خرید خودرو چیست؟ باید توضیح بدهند با چه هدفی جایگزین پراید را معرفی کرده اند و منظور از جایگزین با چه محوریتی است؟
در این زمینه امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ درباره ایجاد تنشهای بعد از توقف تولید پراید گفت: مدتهاست که تصمیم بر این گرفته شد که خودرو پراید از خط تولید خارج شود، اما هیچ گاه انتظار نمیرفت در چنین شرایطی این مهم اجرایی شود.
به گفته کاکایی، برای خروج پراید از خط تولید باید عزا میگرفتند و مرثیه سرایی میکردند نه اینکه جشن برپا کنند. در این وضعیت یکی از بزرگترین اشتباهاتی بود که دولت و سیاستمداران از طرف خود به مردم تحمیل کردند و باعث تشدید تنش در بازار خواهند شد. زمانی میتوانند ادعای خروج خودرویی را از خط تولید داشته باشند که متناظر و جایگزین آن، خودروی مناسب دیگری جایگزین کرده باشند.
دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: هیچ کسی مخالف توقف تولید پراید نیست اما امروز زمان این اقدام نبود.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اوضاع بازار خودرو آنقدر بد است که این تغییرات میتواند آسیبهای جدی تری به صنعت خودرو وارد کند. با این نحوه سیاستها مشخص نیست به کجا میخواهند برسند؛ خودروی پراید که به عنوان ارزانترین خودرو در بین مردم محبوبیت و افزایش تقاضا داشت را بدون ملاحظات اقتصادی، از چرخه خرید مردم خارج کردند.
دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران تاکید کرد: پراید از لحاظ قیمت و کاربرد در بین اقشار مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه تقاضای زیادی داشت چرا که به راحتی میتوانستند با هزینه پایینتر از سایر خودروهای تولیدی آن را تعمیر و قطعاتش را تعویض کنند.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، یک خودرویی که ۲۵ سال تولید میشود تمام هزینههای تحقیق و توسعه، قالب و ... را پرداخت کرده است؛ لذا در این مورد که ما نمیتوانیم خودرویی ارزانتر از این تولید کنیم، هرچند در اینکه این خودرو باز هم برای ما گران است شکی نیست. ناگفته نماند که تیبا و ساینا جایگزین پراید از لحاظ فنی هستند که همان استانداردهای دیتا را پوشش میدهند، اما به لحاظ قیمتی و تیراژ تولید تا مدتها نمیتوانند جایگزین پراید شوند.
کاکایی گفت: خودروهای تیبا و ساینا به دلیل شباهت فنی بسیاری که با پراید دارد شاید در ظاهر جایگزین مناسبی برای این خودرو باشد، اما از لحاظ تقاضا از سوی مردم به دلیل گرانتر بودن جایگزین محسوب نمیشود.
وی با تاکید بر این موضوع که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نیازهای واقعی، این اقدام (توقف تولید پراید) کاری اشتباه بود گفت: این وسیله برای اکثریت مردم کارآمد بود، اما این موضوع را با شرایط فعلی به راحتی کنار گذاشتند. با حذف این محصول نمیتوانند جایگزین مطابق با آن داشته باشند.
دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: عدهای که بهدنبال خرید این محصول بودند از این بعد به دلیل گرانی خودروهای جایگزین (تیبا و ساینا) دیگر خرید خودرو برایشان مقدور نیست و این موضوع میتواند باعث کاهش درآمد خودروساز شود. چطور در این شرایط که دولت به دنبال راه کسب درآمد است این اقدام را بدون توجه به مخاطرات احتمالی پیش بینی نکرده است؟! قطعاً موضوع چیز دیگری است.
کاکایی ادامه داد: هرگاه تولید هر محصول و کالایی برای دولت سود داشته باشد تحت هر شرایطی حتی اگر به صلاح مردم هم نباشد به تولید ادامه میدهد پس در خصوص توقف تولید پراید باید منفعتی در پیش باشد.
وی افزود: برای توسعه صنعت خودرو و بازگشت آرامش به بازار این محصولات، به جای اینکه دنبال راهکار درست باشند صورت مسئله را پاک کردند. یک عده تنها به دنبال نابودی صنعت خودرو هستند چرا که به راحتی تنش این کار را در بازار و صنعت میتوان دید.
به گفته کاکایی، اگر درآمد سالانه مردم ۲۰ هزار دلار بود، بله پراید یک محصولی بود که باید از تولید خارج شود نه اینکه مردم برای معیشت روزانه به دردسر افتاده اند و برای استفاده کسب درآمد یا مصارف شخصی به دنبال خرید خودرویی هستند که استطاعت آن را دارند و حالا با لطف آقایان این شرایط هم برای مردم سخت شد و اقشار ضعیف باز هم سرکوب شدند و خرید خودرو برایشان یک رویا باقی میماند.
این کارشناس صنعت خودرو در پایان یادآور شد: حالا قیمت
پراید در کف بازار بالا رفته است و مردم پیشاپیش به استقبال خروج پراید رفته اند هرچند قیمتها هنوز با دلار جدید نیست و افزایش قیمت پرایدهای کف بازار قطعی است و احتمال هم قیمت شدن پراید با ساینا و تیبا نیز وجود دارد.