تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱۸ نظر

نجفی‌منش: پراید ۹۰ میلیونی اصلا گران نیست

ریشه آشفتگی بازار خودرو کجاست؟ محمدرضا نجفی منش، کارشناس صنعت خودرو می‌گوید ریشه این اشفتگی را باید در صنعت خودر جستجو کرد چرا که این روز‌ها صنعت خودرو با مشکلات متعددی دست به گریبان است.
واکنش نجفی منش به قیمت پراید ۹۰ میلیونی
اقتصاد۲۴ - بحران بازار خودرو حالا طولانی‌تر از انتظار شده است، فعالان بازار از رکود سخن می‌گویند، اما طرح‌های ویژه فروش خودرو صف‌های طولانی دارد. محمدرضا نجفی‌منش که عضو اتاق بازرگانی و عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان است می‌گوید در حالی که خرید هر خودرویی از خودروسازان بین ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان سود برای خریدار به همراه دارد، اما خودروساز خودرو را با ضرر می‌فروشد و همین موضوع سبب شده است خودروساز پول قطعه‌ساز را با تاخیر تحویل دهد و این چرخه قطعه ساز را نیز با بحران روبرو کرده است. وی در گفتگویی تصویری به سئوالات متعددی پاسخ داد که در مشروح آن در پی می‌آید:

نابسامانی بازار خودرو حالا بسیار طولانی شده است و طرح‌های متعددی که در این حوزه اجرا شده است، همچنان پاسخگو نیست، فکر می‌کنید دلیل ادامه این روند چیست؟

مهمترین دلیل افزایش قیمت خودرو به رشد قیمت دلار در بازار باز می‌گردد. وقتی قیمت دلار افزایش یابد، قیمت تمام کالا‌هایی که به نوعی با دلار در ارتباط هستند و البته قیمت اقلامی که با دلار در ارتباط نیستند نیز افزایش می‌یابد. حالا اتفاقا صنعت خودرو در ارتباط مستقیم با دلار است و از سوی دیگر انتظار افزایش تورم در آینده نیز سبب شده است که قیمت‌ها در بازار روندی افزایشی را طی نماید. به هر حال مردمی که می‌خواهند سرمایه‌شان را از تورم مصون بدارند حالا خودرو را نیز بازار مناسبی می‌دانند و این اتفاق در کنار مشکلات صنعت خودرو که ناشی از تحریم رخ داده و منجر به کاهش تولید در دوره‌ای شده است، زمینه را برای رشد قیمت مهیا کرد هر چند من معتقدم ریشه اصلی داستان به دخالت دولت در مساله قیمت‌گذاری و صنعت خودرو باز می‌گردد. افزایش سی درصدی نقدینگی در هر سال را نیز در این میان نباید نادیده گرفت.

به موضوع دخالت دولت در قیمت‌گذاری اشاره کردید، حداقل در ماه‌های اخیر خودروسازان مجوز‌های لازم برای افزایش قیمت را گرفته‌اند، مشکل حل نشده است؟

خیر کافی نیست.

چطور؟ صنعت خودرو یکی از مهمترین صنایع غیر نفتی یا به عبارت دیگر مهمترین صنعت غیرنفتی ایران است، چطور می‌شود هم تولیدکننده از این وضعیت ناراضی باشد، هم مصرف کننده و هم دولت؟

سئوال خوبی مطرح کردید. چطور همه ناراضی هستند و در این میان راضی کیست؟ بررسی جالبی می‌تواند باشد. ببینید من وقتی از دخالت دولت صحبت می‌کنم به موضوعی عمیق‌تر اشاره دارم. دخالت دولت در قیمت‌گذاری و البته دخالت دولت در تولید. اگر ایران‌خودرو توسط صاحبان اصلی‌اش اداره می‌شد امروز چنین وضعیتی را داشت؟ باور کنید خیر. یک بنگاه اقتصادی می‌داند چطور خودش را اداره کند، می‌داند چه کند که از بازار حذف نشود. دولت، اما دست گذاشت روی این صنعت و سایر صنایع و مسیر را تغییر داد. مدیریت دولتی طبیعتا نگاه موشکافانه بخش خصوصی یا صاحب اصلی را ندارد. پس مشکلات آغاز می‌شود. فاصله قیمتی خودرو در کارخانه و بازار هم نشان می‌دهد کارخانه‌ها رد حال ارزان‌فروشی هستند. حالا برسیم به قیمت‌گذاری. مثلا همین پراید که افکار عمومی بر آن حساس است و امروز دائم انتقاد می‌کند چرا به ۹۳ میلیون تومان رسیده است را مد نظر قرار بدهیم. شاید شما فکر کنید این قیمت گران است.

به نظر شما گران نیست؟

من قیمت تحویل کارخانه را مد نظر قرار می‌دهم. قیمت تحویل کارخانه قبلا چقدر بود؟ در محدوده ۳۷ میلیون تومان، از این مبلغ نیز ۵ میلیون تومان هزینه شماره‌گذاری و بیمه و قیمت‌گذاری و ... می‌شد و ۳۲ میلیون تومان در کل، دست خودروساز را می‌گرفت در حالی که قیمت در بازار از ۶۰ میلیون و ۷۰ میلیون بالاتر رفته بود. صحبت من این است که بازار اصلا اشتباه نمی‌کند. اصلا! بازار هیچ کالایی را به اشتباه گران نمی‌خرد.

خوب اگر قیمت پراید چقدر باشد، مشکل برطرف خواهد شد؟

من کمی عقب می‌روم. دلار وقتی هزار تومان بود، پراید چقدر قیمت داشت؟ حدود ۶ میلیون تومان، یعنی ۶ هزار دلار و هنگامی که دلار به ۳۲۰۰ تومان رسید، پراید ۲۰ میلیون تومان شد و در نتیجه باز هم در محدوده ۶ هزار دلار بود. حالا، اما پراید چند است؟ ۹۳ میلیون تومان و دلار چقدر قیمت دارد؟ اصلا شما بیست هزار تومان در نظر بگیرید، می‌بینید که پراید باید ۱۲۰ میلیون تومان باشد و از این روست که بازار خطا نمی‌کند و پراید را می‌خرد، چون می‌داند قیمتش کمتر است. همین حالا اگر بخواهیم پراید را صادر کنیم مطمئن باشید به قیمت ۶۰۰۰ دلار از ما می‌خرند.

هر چند پراید از خط تولید خارج شده است، اما بفرمایید چرا حتی قبل از خروج صادر نمی‌شد و چرا سایر خودرو‌ها صادر نمی‌شود.

خوب دلیل اصلی را باید در مشکلات ناشی از مبادلات بانکی و تنگ شدن فضا جستجو کرد. بازار اصلی ما سوریه و عراق بود. اتفاقا هنوز هم طالب خودرو‌های ما هستند، اما این مشکلات و نبود امکان جابجایی پول سبب شده است صادرات با مشکل روبرو شود. البته ما در حال پیگیری برای حل مشکل هستیم و توجه داشته باشید که وقتی بسیار خوبی برای صادرات است.

بیشتر بخوانید: پراید ۹۰ میلیونی نتیجه قیمت‌گذاری دستوری است

نکته دیگری را درباره قیمت خودرو اشاره کنم و آن این است که قیمت تمامی مواد اولیه افزایش یافته است، تمامی مواد اولیه طبق تصمیمات دولت باید در بورس کشف قیمت شوند، آلومینیوم، مس، فولاد، محصولات پتروشیمی و فولادی همه گران شده‌اند. فقط فولاد رشدی دو برابری را تجربه کرده است. از سوی دیگر دستمزد ۴۵ درصد افزایش یافته، مگر می‌شود قیمت خودرو گران نشود حالا با توضیحاتی که دادم وقتی جلوی افزایش قیمت خودرو را می‌گیرید، بازار کار خودش را می‌کند، هجوم می‌برد برای خرید خودرو به قصد سرمایه‌گذاری و اتفاقی که نباید، می‌افتد. به قول شما هم مصرف کننده ناراضی می‌شود، هم تولید کننده و هم دولت. پس باید تعادل برقرار شود و مشکلاتربرطرف گردد.

پس به نظر شما پراید ۹۰ میلیونی هم در بازار ارزان است؟

شفاف بگویم بله. ارزان است، چون ۶هزار دلار می‌شود ۱۲۰ میلیون تومان.

بسیاری معتقدند با ۶ هزار دلار خودرویی بسیار بهتر است پراید در بازار جهانی می‌توان خرید.

من سراغ ندارم. ۶ هزار دلار خیلی ارزان است. اصلا در بازار خودرویی مثل پراید نیست. خوب ما هم دیگر تولید نمی‌کنیم. کف قیمتی همین ۲۰۶ و خودرویی شبیه آن در بازار‌های جهانی ۱۰هزار دلار است، کسانی که می‌گویند با قیمت ۶ هزار دلار، می‌توان خودروی بهتر خرید حتما منظورشان خودروی دست دوم است والا خودرو‌هایی که در بازار جهانی استاندارد است، این قیمت را ندارد و حداقل من سراغ ندارم. از سوی دیگر بازار پول اضافه برای هیچ جنسی نمی‌پردازد. خودروساز هم با تعدد مشتری روبروست و بسیاری به قصد همین سود و فاصله ۴۰ تا صد میلیونی قیمت کارخانه و بازار خودرو می‌خرند پس خریدار در بازار هم هست.

پیشنهاد شما برای ساماندهی وضعیت کنونی چیست؟

من فکر می‎کنم گام اول این است که دولت جز در کالای ضروری و اساسی که به سفره و خوراک مردم ربط دارد، از قیمت‌گذاری خارج شود. خودرو نیاز اصلی نیست، باید درست عمل کرد باید اجازه داد صنعت خودرو نفس بکشد. خودروساز نباید متضرر شود. اصلا من به تجربه خودمان در دهه هفتاد اشاره می‌کنم. در این دوره دولت، قیمت را بر اساس حاشیه بازار تعیین کرد. به عنوان مثال می‌گفت این خودرو اگر هفت میلیون تومان است، خودروساز به قیمت ۶ میلیون و پانصد هزار تومان تحویل دهد. کم کم بازار با قیمت کارخانه هماهنگ می‌شد و کارخانه دوباره سیصد هزار تومان قیمت را پایین می‎آورد. دیدیم این وضعیت آرامشی ۱۳ ساله را در بازار خودرو ایجاد کرد. به عبارت دیگر ر این دوره سیزده ساله قیمت نهاده‌های خودرو ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافت، اما خودرو تنها ۲۵ درصد گران شد. این تجربه خوبی بود که می‎تواند دوباره مد نظر قرار گیرد.

حتی در این دوره تشدید تحریم؟

خوشبختانه نهضت داخلی سازی به راه افتاده و سیاستگذاران و دولت دریافته‎اند که قطعه‌سازی و تعمیق تولید چقدر مهم است. میلیارد‌ها دلار صرفه‌جویی در این حوزه اتفاق افتاده. جلسات تخصصی برگزار می‌شود و هر کالایی امکان تولید داخل دارد، در داخل کشور در حال ساخته شدن است. الان طرح ایران خودرو برای تولید K ۱۳۲ در حال به ثمر رسیدن است. بیش از هشتاد درصد از قطعات این کشور داخلی است. پس می‌توان در همین شرایط با ادامه این نهضت و تعمیق تولید داخل اتفاقات خوبی را رقم زد. سال ۱۳۹۰ را به خاطر بیاورید. حجم تولید خودرو به یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه رسید و خودروسازان کلی شرایط مناسب پیش پای مشتری می‌گذاشتند که سه ساله پول را پرداخت کن یا اقساطی خرید کن. این اتفاق می‌تواند دوباره رخ بدهد. این بار با تعمیق تولید داخلی. کاش تنها به این نکته توجه کنیم که نیازی نیست این تعداد دستگاه و نهاد در صنعت خودرو دخالت داشته باشند. ما فهرستی تهیه کردیم که نشان می‌دهد ۲۹ دستگاه و نهاد اصلی و چندین شورا ستاد در صنعت خودرو دخالت دارند.

ممکن است نام این نهاد‌ها را ببرید؟

بله این فهرست بر پایه گزارش مرکز پژوهش‌های بازرگانی تدوین شده است. من بعضی مواقع شوخی می‌کنم که فقط سازان ملل در صنعت خودروی ما دخالت ندارد. حالا این فهرست را می‎خوانم. مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، قوه قضاییه، قوه مجریه، بانک مرکزی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیروی انتظامی، پلیس راهنمایی و رانندگی، وزارت کشور، وزارت راه وشهرسازی، وزارت دادگستری، وزارت نفت، وزارت صمت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور، معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، سازمان تعزیرات حکومتی، شرکت ملی نفت و شرکت ملی پالایش و پخش، معاونت امور صنایع وزارت صمت، سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف‌کننده، معاونت امور اقتصادی و بازرگانی یا بازرگانی داخلی وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت، شورای سیاستگذاری خودرو، گمرک، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی، سازمان امور مالیاتی، بیمه مرکزی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، شورای عالی محیط زیست، شورای استاندارد، شورای رقابت، ستاد تدابیر ویژه اقتصادی و ستاد تنظیم بازار. دلیل اینکه این فهرست طولانی‌تر از ۲۹ دستگاه و نهاد است اشاره به شورا‌ها و ستاد‌ها در این فهرست است و در عین حال زیر مجموعه وزارتخانه‌های مختلف که با صنعت خودرو سر و کار دارند را نیز اعلام کردم. می‌بینید که فهرست بسیار طولانی است.
منبع: خبر آنلاین
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
سید عباس
4
0
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
به نظرم منطقی می باشد
تهرانی
4
0
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
راس میگه انصافا ماشینهای سایپا هنوزم ارزونن قیمتشون پایینه
مژگان
4
2
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
وسع مردم نمی‌رسه ماشین بخرند اونها دلالند که با شرکتهای خودرو سازی بده بستون دارن ضمنا اصلا چرا نباید بساط دلالی چیده شه و قیمت خودرو تو بازار و درب کارخانه یک یا لااقل نزدیک هم نباشه
علی
0
6
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
مردمومن مگر ۹۰میلیون تومان علف خرسه؟ اگر مملکت قانونمندی داشتیم و تعرفه عادلانه بود بهترین ماشین خارجی راسوار می‌شدیم
هیچ
0
8
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
ممدرضا نجفی منش،دولت پایه حقوقِ کارگرا رو بکنه ۱۰ میلیون تومن پراید بشه ۱۰۰ تومن هیچ ایرادی درش نیست!اما وقتی پایه حقوق وزارت کاری شده ۱/۸۰۰/۰۰۰ هزارتومن چرا پراید بایدبشه ۱۰۰ میلیون تومن!!چطور میشه کالا و اجناس رو شماها با نرخ دلار تعیین میکنید اما پایه حقوق کارگری رو به ریال محاسبه میکنید!شرم برشما
شیری کوهدشت
0
6
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
پراید از تمام ماشینها ارزانتره مقایسه کنید بانیسان زامیاد با پژو پارس درگذشته ۱۰میلیون اختلاف داشتن الان صد میلیون در مقایسه با ملک سر به فلک کشیده. ماشین هم الان دیگه برای خودرو ساز سود آوره . قیمتش ارزان نیست برای مصرف کننده. بدش دلال بازی چیه؟اقتصاد باید سالم کار کنه. دلال یعنی چی هرکی حرف کم میاره این حرف میزنه .دلال که پول میده هرچی بخره . تو اقتصاد دنیا این که میگن دلال سود میکنه جای نداره این حرف عذر بدتر از گناه. من باغ داشتم اگه کاسب دلال نبود تمام میوه هام نابود میشدخرید فروخت نوش جانش
ناشناس
0
1
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
ننگ بر تو باد
امیر
0
2
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
اقای محترم.شاید حقوق و درآمد شما به دلار باشد ولی اینجا ایران است.و مردم به ریال درآمد و حقوق دارند.هر وقت حقوق و دستمزد کارمند و.کارگر را به دلار
پرداخت کردید ان وقت این حرف را بزنید خواهشها ناسنجیده مصاحبه و نظر ندید .پراید که شما تولید میکنید سالیانه جان چندین هزار خانواده ایرانی را میگیرد.بعد شما صحبت از قیمت پراید با دلار میکنید.شرم کنید مردم حق انتخاب ندارند مجبورند پراید میخرند چون صنعت خو.درو سازی در ایران مافیای اداره میشه
علی
0
2
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
خداوکیلی دلتون میاد ۹۰ میلیون بدید پراید سوار شید پرایدی که با یه باد مخالف راه نمیره با رفتن روی یه سنگ چپ میکنه وخدایی نکرده چپ کنه سرنشینانش در دم فوت میکنند بخدا دزدی حقه بازیه من که میلیاردها پول مفت دستم بیاد پراید نمیخرم با ۹۰ میلیون میشه یه ال۹۰ مدل ۸۹ خریدنهایت ۱۰ میلیونم اگر خراب باشه خرجش میکنی ولی اون کجا ،آن کجا
ناشناس
0
5
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
پول مفت میخوره حرف مفت میزنه
علی
0
2
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
این بیسوادها را ازدولت دورکنی تا اباد بشه.چرا قیمت ماشین ومحصولات دیگه رابادلار حساب میکنی اینجا ایران است..حقوق یک کارگرهم به دلار حساب کنید
چرادولت اجازه میده هرکسی برا مطرح کردن خودش میاد
دل مردم بیچاره را ناراحت میکنه.پراید۶میلیون بود شد۸ بعد
۱۲.۱۴.۱۶.۲۰.۴۰.۶۰.۸۰ حالاحقوق یک کارگر از۱۰۰ شده ۱۲۰ هزار
مثل اینکه همه جهانی فکرمیکنی..پس دستمزد وکارهای دیگر هم به دلار حساب کنید.یادمه زمان احمدی نژاد دریکی از شبکه ها گفته بود پرای ۱۰تومان هم زیاده.
وکارشناسان اعلام کردن به خودکفارسیدیم
کو هرکسی میاد یک چیزی میگه
خالق
0
0
جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
وظیفه دولت پایین نگه داشتن قیمت خودرو هست و اینکه تمام مردم آرامش داشته باشند. خودروی ساخت داخل چه ربطی به دلار داره شما دیگه شورشو در آوردین پس ۶۰سال چه کاری میکردین که تا حالا نتوانستین یک خودروی تمام داخلی درست کنید فقط بلدین لاف بزنید .تنها راه چاره اینه که رقابت آزاد باشه و اجازه ورود بدون یک ریال گمرکی و عوارض و حمایت از تولید کننده داخلی باشه .
یوسف
0
0
جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
سلام این اقایونی که میگن قیمت ماشین به دولار ربط داره چرا ماشین نمی برن کشور خارج قیمت گزاری کنن تاماهم به قیمت دولار خریداری کنیم
مهدی
0
0
جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
میشه به این بگید حرف مفت نزنن،شما مدعی خوکفایی هستید ،بعد حرف مفت دلار که با ارز قیاس میکنید رو از کجاتون در میارید، فقط نیت خراب کردن بازار و خالی کردن جیب مردم رو دارید؟ برای تابوت هایی که جان مردم توش مثل ارزن بیارزشه،
واقعا خجالت نمیکشید
واقعا تا کی دنبال رانت
خر
0
0
جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
حاجی نفست از جا گرم بلند میشه ها
پراید 90 ملیونی برا تو ارزونه برا مردم بدبخت چی اخه تا کی باید بره بالا چرا هروز ک از خواب پامیشیم یکی دو تومن رفته رو قیمت ماشینا چرا بین قیمت کارخونه و بازار این تفاوت فاحش هس کی جواب میده اخه
ناشناس
0
0
جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
اگه ارزونه برو بخر سوار شو
ناصر
0
0
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
توهین ب شعور مردم
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
شما شکمت سیره دلار کی برده بالا شما ها چرت پرت نگو بگو پراید ۹۰ گران نیس حرف مفت میزنی پراید که ۷ میلیون بوده چرا الان اینطوریه افتضاح هسش
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

هشدار اتحادیه طلا و جواهر به خریداران طلا

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ مهناز افشار: در ایران پسر بازی هم می کردم

سد چمشیر فاجعه آفرید

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ +جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

عکس/ دورهمی ستارگان سینما در یک کافه

قیمت قند و شکر امروز

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

حادثه دلخراش، امیرحسین صادقی را راهی بیمارستان کرد

اردن به هیچ کشوری حریم هوایی خود را نخواهد داد

زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

آرش رضامند چه نوشت که احضار شد؟

سی ان بی سی: کابینه جنگی اسرائیل بین گزینه خویشتن داری و انتقام علیه ایران قفل شده

نتانیاهو تحت فشار است

فیلم/لایو جنجالی بهاره رهنما در مورد رابطه بدون ازدواجش

اطلاعیه پلیس: فوت دختر جوان در ساختمان وزرا کذب است

نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟

معلمان در دایره فقر؛ روایتی سیاه و کدر از وضعیت معیشت و حقوق‌های ناچیز آموزگاران

جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس

شایعات جدید و جنجالی درباره فیلم «مست عشق»

احضار یک استقلالی به خاطر استوری جنجالی اش+ عکس

عکس/ آنا نعمتی قید آرایش را زد

عکس‌های جذاب بازیگر دونگ‌یی در طبیعت کره‌جنوبی

پیشتازی بانک ملی ایران در واگذاری‌ها با ثبت رکورد‌های جدید توسط آینده پویا

عکس/ تغییر چهره جذاب پادشاه سوکجونگ در ۵۲ سالگی

معرفی ورژن جدید خودروی محبوب مولتی‌میلیاردر‌های ایرانی + عکس

حمله هکری به سایت‌های اطلاعاتی اسرائیل

فیلم/لحظه دردناک خودکشی یک زن در ترکیه

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس + جدول

عکسی تلخ از التماس سرباز روس برای زنده ماندن!

حمایت صریح محمد خاتمی از پاسخ ایران به اسرائیل

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

بانک رفاه کارگران دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد

معرفی ۵ کارت گرافیک عالی برای سیستم گیمینگ و گیمر‌های حرفه‌ای

۱۴۰۲؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم

آمریکا درباره حمله به ایران برای اسراییل چه شرطی گذاشت؟

قیمت گوشت گوسفندی امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

ماجرای احضار مدافع استقلال به کمیته انضباطی

فیلم/استوری مریم مومن از مافیا با صدای خواننده زن قدیمی

زمان صدور کارت سوخت تغییر کرد

عکس/ سلفی مثلا بی‌حواسی حدیثه تهرانی در ماشین

عکس/احترام نظامی به محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس

قرارداد اوسمار با پرسپولیس تمدید می شود؟

طرح کالابرگ ادامه‌دار می‌شود؟

مخالفت اتاق بازرگانی با تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه‌ها

فیلم/ رقم درآمد حامد آهنگی که شما را شوکه می‌کند!

موافقت رهبر انقلاب با عفو تعدای از محکومان تعزیرات

مخمل کوه در گستره زاگرس - لرستان

خواهر پیمان معادی کیست؟ + عکس

سکه امامی یک کانال بالا رفت

طرح توسعه پروژه «تبادل الکترونیک نسخ دارویی» بیمه تجارت‌نو عملیاتی شد

ناگفته‌های زورگیران صدر

دلار در روند رنج قرار گرفت

فیلم/ محمدرضا گلزار به دیدن بچه های آسمان رفت

استخدام ۷۰ هزار معلم در سال ۱۴۰۳

فیلم/سیل در پارسیان ۲۰۶ را با خود برد

شروع زودهنگام نقل و انتقالات پرسپولیس