اقتصاد۲۴ - محمدرضا عبدالرحیمی اظهار داشت: این منطقه از سال ۹۲ با تکمیل، ایجاد و توسعه زیرساختهای حمل و نقل، لجستیک و صنعت از جمله بزرگراه، فرودگاه مدرن، جادههای منتهی به شهرهای واقع در منطقه، شهرکهای صنعتی و برنامهریزی برای احداث خط آهن و فراهمسازی حمل و نقل چند وجهی، احداث نیروگاه برق، احداث سدهای مختلف (از سوی دولت) در سطح منطقه در کنار موقعیت جغرافیایی و منابع مزیتدار طبیعی، فرصتهای سرمایهگذاری و کسب و کار ارزشمندی را پیش روی فعالان اقتصادی گشوده است تا گامهای موثری در تحقق اهداف کلان کمک به تقویت اقتصاد ملی و پیوند آن با اقتصادهای منطقهای و بینالمللی و البته کمک به عمران و آبادانی و توسعه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی ۶ شهر متوسط و کوچک و ۲۶۰ روستای واقع در سطح منطقه بردارد.
عبدالرحیمی لجستیک و حمل و نقل، کشاورزی، دامپروری و شیلات، معادن سنگهای ساختمانی و تزئینی، کانیهای فلزی و غیر فلزی و صنایع پایین دست آنها، گردشگری طبیعت و بومگردی و صنایع مختلف مزیت گیرنده از موقعیت جغرافیایی ـ اقتصادی و کشورهای همجوار را کسب و کارهای محوری منطقه آزاد ماکو دانست.
بیشتربخوانید: منطقه آزاد ماکو برای طرح های عمرانی و سرمایه ای ۷ هزار میلیارد ریال هزینه کرده است
وی تصریح کرد: با دسترسی به انرژی ارزان و نیروی کار فراوان به همراه مشوقهای قانونی مناطق آزاد از جمله معافیت بیست ساله مالیاتی برای انواع فعالیتهای اقتصادی، معافیت خدمات و محصولات عرضه شده در منطقه از مالیات بر ارزش افزوده، واردات مواد اولیه و ماشین آلات تولیدی معاف از عوارض گمرکی، صادرات بدون عوارض گمرکی، امکان تاسیس شرکتهای مختلف با سهامداری کامل و مشارکتی داخلی و خارجی، جامعه محلی فهیم و فرهیخته بیش از ٢٠٠ هزار نفری منطقه و سایر مزیتهای حمایتی قانونی و تلاش در مسیر فضای کسب و کار سهل و آسان و رها از دیوانسالاریهای معمول، موجب توجیهپذیری فعالیتهای اقتصادی و سرمایهگذاریهای این منطقه شده است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان جوانترین و پهناورترین منطقه آزاد کشور با برخورداری از حدود ۷۵ درصد مساحت مجموعه مناطق آزاد کشورمان و با ١٣٠ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری ترکیه و ١٤٠ کیلومتر با جمهوری آذربایجان (نخجوان) درعین حال یکی از غنیترین مناطق آزاد کشور محسوب میشود که به عنوان تنها دروازه زمینی ورود ایران به اروپا از دیرباز تاکنون مرکز تجارت و تعاملات اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف بوده است و قریب ۱۲۰ کیلومتر از کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب و شرق به غرب از آن عبور میکند. صادرات و واردات بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار تجارت خارجی کشور و نزدیک ۲۶ میلیارد دلار تجارت بین المللی در قالب ترانزیت خارجی از طریق مرزهای رسمی این منطقه به تنهایی حکایت از اهمیت راهبردی این منطقه دارد.