تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
در گفتگوی رئیس اتاق ایران و چین با اقتصاد ۲۴ بررسی شد؛

آیا مقایسه اقتصاد ایران با ژاپن درست است؟/ هیچ کشوری الگوی کامل توسعه اقتصادی نیست/ نمی‌توان دور کشور دیوار کشید

مجیدرضا حریری می‌گوید: هر اقتصادی مختصات مربوط به خود را دارد که باید از آن استفاده کرد. بسیاری از کشورها مانند استرالیا معادن خود را با کمال افتخار می‌فروشد و البته این اقدام با تعریف مشخص صورت می‌گیرد.

مقایسه اقتصاد ایران با ژاپن

اقتصاد۲۴ -  همواره طی چند دهه گذشته کشورهای در حال توسعه مانند ژاپن، مالزی، ترکیه، چین و حتی کشورهای توسعه یافته اروپایی به عنوان الگو برای توسعه اقتصادی در کشور مطرح شده اند. از ایده « ژاپن اسلامی » گرفته تا نمایندگانی که از علی طیب نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم انتظار داشتند مانند ماهاتیر محمد در مالزی و کمال درویش در ترکیه، اقتصاد ایران را زیر و زبر کند! با این همه اما استعفای آبه شینزو نخست وزیر ژاپن طی روزهای گذشته باز هم بازار مقایسه ایران و این کشور توسعه یافته را داغ کرده است.

آبه شینزو روز جمعه ۸ شهریور از مقام نخست وزیری یکی از مهم‌ترین، مدرترین و ثروتمندترین کشورهای جهان استعفا داد. آبه از دسامبر ۲۰۱۲ (حدود ۸ سال) نخست‌وزیر ژاپن و رهبر حزب لیبرال دموکرات است. او در بین نخست وزیران پس از جنگ جهانی دوم ژاپن، سومین دوره طولانی تصدی این پست را دارا بود. شینزو آبه پس از حدود چهل سال اولین  نخست‌وزیر ژاپن بود که سال ۱۳۹۸ به ایران سفر کرد.

آبه در حالی استعفا داد که اتهامی متوجه‌اش نبود و دولت تحت مدیریتش در اوج و جایگاه و احترام کشورش از هر حیث در عالم به مراتب بالاتر از گذشته بود. او با ظاهری آراسته از طریق لنز دوربین‌ها به مردمش گفت؛ به دلیل بیماری و ترس از اینکه کسالتش بر تصمیماتش تاثیر منفی بگذارد، استعفا می‌دهد؛ موضوعی که باعث شد تا کاربران شبکه های اجتماعی و تحلیلگران، آن را با شیوه مدیریت در ایران مقایسه کنند و یکی از دلایل عقب ماندگی اقتصادی را در این موضوع ارزیابی کنند.
 
با این همه اما کارشناسانی هستند که معتقدند باید هر کشور را با مختصات خود ارزیابی کرد. چنانکه می توان نکات مثبت و منفی را بررسی و الگوبرداری کرد اما نمی توان به طور کامل یک کشور را به عنوان الگوی کامل توسعه در نظر گرفت.
 
مجید رضا حریری

دستگیره داشته هایمان برای توسعه اقتصادی چیست؟

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با اقتصاد۲۴ می گوید: هر اقتصادی مختصات خود را دارد که جغرافیا، تاریخ و فرهنگ هر کشور نیز در الگوهای توسعه اقتصادی در نظر گرفته می شود بنابراین نمی توان به طور مطلق یک کشور را برای توسعه الگو کرد، هرچند می توان از نقاط مثبت و منفی روند توسعه هر کشور درس هایی آموخت.
 
وی می افزاید: در این سال ها همواره کشورهایی از آسیای شرقی و یا در همسایگی خودمان مانند ترکیه به عنوان الگو مطرح شده است. این کشورها عموماً در حال توسعه بودند که کشورهایی مانند مالزی، ترکیه ، چین و ژاپن را در بر می‌گرفته است.

حریری تاکید می کند: می توان بر روی اقتصاد هر کشور مطالعه و تحقیق کرد، اما نمی توان بدون در نظر گرفتن ویژگی های خاص کشور الگوبرداری مطلق از کشوری داشت. نوع اقتصاد، منابع طبیعی و جغرافیای ما در اقتصاد تاثیرگذار است. باید ببینیم چه داشته هایی در کشور ما می تواند به دستگیره های توسعه یافتگی تبدیل شوند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح می کند: ممکن است کشوری به دلیل نداشتن منابع به صنعت روی آورد، اما در کشور ما هم منابع زیر زمینی وجود دارد و هم موقعیت جغرافیایی ما در دنیا بی نظیر است. هیچ کشوری در دنیا موقعیت جغرافیایی ما را برای اتصال نقاط شرق به غرب عالم ندارد. در کشور ما قابلیت هر نوع انتقالی اعم از زمینی، هوایی، دریایی و حتی اتصال لوله را دارد که در صورت ثبات شرایط، مناسب ترین منطقه برای ترانزیت هر نوع کالایی است.

نفت نعمت است نه نقمت

حریری با بیان اینکه منابع زیر زمینی مانند نفت نعمت بزرگی برای کشور است، اظهار می کند: اما متاسفانه یک تفکر غلط رایج شده که افرادی برای اینکه ثابت کنند تحلیلگر هستند می گویند باید درب چاه های نفت را بست و این را نوعی از دانش در خود می پندارند در حالی که خداوند به ما نعمت داده است و باید از آن استفاده کرد.

وی معتقد است نباید این فرصت ها را از اقتصاد کشور به بهانه عبور از نفت دریغ کرد. هر اقتصادی مختصات مربوط به خود را دارد که باید از آن استفاده کرد. بسیاری از کشورها مانند استرالیا معادن خود را با کمال افتخار می فروشد و البته این اقدام با تعریف مشخص صورت می گیرد.
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می افزاید: در ایران همه این کارها با شرمندگی انجام می شود. برخی صحبت هایی مطرح می شود که نفت نعمت نیست نقمت است در حالی که این به بیراهه بردن اصل موضوع است. اگر بتوانیم و نفت نفروشیم افتخاری نیست بلکه نوعی حماقت است.

حریری با بیان اینکه از دیدگاه دینی و شرعی نیز این کار نوعی کفران نعمت است، اظهار می کند: در کشور عناصر معدنی شناخته شده در جهان را داریم که باید از آن استفاده کنیم. هر کدام را که در کوتاه مدت به صرفه است باید در بازار جهانی عرضه کرد. امروز کار سختی نیست که پیش بینی کنیم کدامیک از منابع ما طی 100 سال آینده خریدار دارد بنابراین منابع را باید با محاسبه صرفه اقتصادی یا به صورت فرآوری و یا به صورت خام به فروش رساند.

در دنیای مدرن نمی توان خودکفا بود

حریری همچنین تصریح می کند: اینکه فکر کنیم ما می توانیم در همه حوزه ها اعم از کشاورزی و صنعتی همه چیز را تولید و خودکفا شویم در دنیای مدرن امروز مبتنی بر تقسیم کار جهانی، پاسخگو نیست.
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می گوید: باید دید در تقسیم کار جهانی بهترین نقطه ای که می توان ایستاد کجاست؟ حتی کشوری مانند ژاپن همه چیز را در کشور خود تولید نمی کند بلکه با بررسی ظرفیت های خود دست به تولید می زند.
 
وی با بیان اینکه اگر نتوانیم جهانی بیندیشیم و جهانی فکر کنیم اوضاع بر همین منوال خواهد گذشت، می‌افزاید: اینکه فکر کنیم به لحاظ اقتصادی فقط خودمان در هستی زندگی می کنیم راه به جایی نخواهیم برد. اقتصاد در دنیا یک تقسیم کار بین المللی است.
 
حریری یادآور می شود: در دنیا حدود 20 تا 30 خودروساز مطرح داریم که تیراژ آنها بین 8 تا 10 میلون خودرو در سال است اما در کشور ما به تنهایی 28 تا 30 خودروساز داریم که راه به جایی نبرده‌اند. یا در کشور کره جنوبی حدود 5 تا 6 کارخانه سیمان وجود دارد که معادل 100 کارخانه سیمان در کشور ما تولید می کنند.
 
وی ادامه می دهد: کمپانی تویوتا در ژاپن است اما سایت های مهم تولیدی آن در سایر کشورهاست. این اقدام به دلیل در نظر گرفتن مختصات اقتصادی این کشور است. بنابراین الگوبرداری باید مبتنی بر شناخت مختصات جهانی و داخلی اقتصادی باشد.

نمی توان دور کشور دیوار کشید

حریری معتقد است: اگر فکر کنیم که می توان دور کشور را دیوار کشید و همه کارهای اقتصادی را در داخل انجام داد مانند مرد خانه ای می ماند که بخواهد نانوایی را در داخل خانه راه اندازی کند و سایر کارها مانند درست کردن لوله و... را نیز خود انجام دهد در حالی که هزینه این کار بیشتر از آن می شود که برخی از کارها را در بیرون از خانه انجام دهد. آن فرد می تواند یک شغل خوب و حرفه ای داشته باشد و با درآمد آن از سایر  افراد برای تامین مایحتاج خود استفاده کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطر نشان می کند: باید هر کشوری با شناخت استعدادهای خود بتواند اقتصادش را به زنجیره جهانی پیوند بزند. در طول تاریخ همواره این روحیه از زمان قاجار وجود داشته که یکی بخواهد سرتا پای کشور را فرنگی کند و یا کسی بخواهد کشور را کامل صنعتی کند؛ از زوایه دیدی که نگاه می کردند شاید درست هم بوده اما اگر بپذیریم که دنیا یک منشور است می‌بینیم که تصویر دیده شده همه استعدادهای آن منشور نیست بلکه می تواند زوایای مختلفی داشته باشد.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
2
جمعه ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
البته که ایران ژاپن نمیشه چون شمایی که اونجا نشستی و حرفهای صد من یه غاز می زنی حتما به جایی وصل هستی در غیر اینصورت معلوم نیست که کجا بودی
Hosein
1
2
جمعه ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
بسیار درست و دقیق تحلیل کردید...
فقط مشکلی که هست اینه که چرا قراره هرچی رو بعد از سالها و کلی هزینه دادن متوجه بشید.
حاج حسین
0
2
جمعه ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
گویا فراموش کردید که چه کشورهایی دور کشور ما دیوار کشیدند !! اتفاقا نظر انقلاب این بود که اسلام مرز نمیشناسد !! و این دشمنان این تفکر بودند که دیوار کشیدند تا این نوع تفکر انقلابی به جاهای دیگر رخنه نکند اما غافل از اینکه کار خدا مانع بردار نیست !!
سید ابراهیم
0
1
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
باسلام
البته که جغرافیای کشور ما خوبه اصلا منحصر به فرد اما اقایونی که مملکت رو بین خودتون تقسیم کردید از کدوم یک از ظرفیت ها درست استفاده میشه ترانزیت ؟ منابع زیر زمینی؟اثار باستانی؟جاذبه های توریستی؟دریاها؟مغز های فراری؟
نه واقعا از کدوم یکی از هزاران فرصت اقتصادی که در کشور وجود داره درست استفاده میشه فقط چسبیده اید به فروش نفت که همونم نمیتوانید
حیف شد ایران
علی
0
1
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
ژاپن محصول فرآیندفرهنگ سخت کوشی صادقانه سامورایی است با فرهنگ غرب.پایه های مستحکم فرهنگ سامرایی با نرم افزار فرهنگ غرب ژاپن جدید را ساخت.
و اما ایران گمشده در تاریخ خود .
سونیا
0
0
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اصلا قابل مقایسه نیست...ژاپن کجا و ما کجا....از هر لحاظ.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ استایل جالب ولیعهد عربستان در دفتر کارش

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

افت ۱۶درصدی بارش های امسال نسبت به سال‌های پیش

فیلم/ مرد مجسمه‌ای ایران

زمان بازگشت بیرانوند به میادین مشخص شد

تاج: درآمد فدراسیون از جریمه بیانیه‌ها تامین نمی‌شود

اقدام به خودکشی جوان تهرانی در ایستگاه مترو سرسبز

رکورد ویژه استقلال در تاریخ لیگ برتر

امیرعبداللهیان: قصد پاسخ‌گویی به اسراییل را نداریم

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ سوتی عجیب مریم امیرجلالی

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

تاثیر تعطیلی پنجشنبه‌ها بر اقتصاد کشور

فیلم/ روایت بلاگر کویتی از سفر به شیراز

استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش مصرف انرژی

ورق روغنی چیست؟

جولان ۴۰۰ هزار سگ ولگرد در استان تهران

ماجرای گروگان‌گیری دختر ۱۶ ساله کردستانی در تهران

ستاره پرسپولیس ۱۰۰ تایی شد

ماجرای پرسپولیسی شدن جانشین علیرضا بیرانوند

درآمد دولت از مالیات در سال ۱۴۰۲

خبر فوری وزیر کار درباره افزایش حقوق کارگران

هزینه عملیات وعده صادق چقدر بود؟

علت استارت نخوردن خودرو چیست؟

صف طولانی تعمیر خودرو‌های مردم/ بی‌کیفیت‌ترین قطعات چینی به ایران می‌آیند؟

هشدار جدی میرسلیم به دولت رئیسی درباره فساد+ عکس

تصمیم مهم سرمربی پورتو در مورد مهدی طارمی

حمله هادی چوپان به رئیس فدراسیون پرورش اندام

فرهاد مجیدی به لیگ برتر برمی‌گردد؟

اعلام آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳

عکس/حال خوب دریاچه ارومیه

فیلم/ چالش جالب هواداران دختر استقلالی در ورزشگاه آزادی

فیلم پربازدید از جشن تولد دختر کریستیانو رونالدو

ریخت‌وپاش نجومی در پتروشیمی بندر امام

سرنوشت سینما آزادی چه شد؟

عکس/ سفره کارگران در سال جدید کوچک‌تر شد

جزییات افزایش کرایه‌ حمل و نقل عمومی پایتخت

قیمت جدید روغن مایع امروز ۱ اردیبشهت ۱۴۰۳+ جدول

آمادگی نهاد وکالت برای همکاری با دولت در دو محور آموزشی و پژوهشی/ آماده دفاع از کشور در مجامع حقوقی بین‌المللی هستیم

فیلم/جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه

خرید جت خصوصی برای عموم آزاد است

عکس/زیبایی بهار در دیواندره کردستان

قیمت گوشت گوسفندی امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

خواهر زن علی اوجی کیست؟ + عکس

ماجرای خواستگاری مازیار لرستانی از رابعه اسکویی حقیقت دارد؟

این جیلی، خودرو ارزنده‌ای است! + عکس

کاهش میلیونی قیمت سکه در بازار

جزییات طرح یارانه‌ای دولت برای کودکان

جشن هزار دف پالنگان

قرص لاغری ناف، هیچ مبنایی ندارد

استایل جذاب و ورزشکاری بهنوش طباطبایی + عکس

غیبت یک پرسپولیسی در جام حذفی