تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۹

چرا خودرو گران شد؟

قیمت خودرو این روز‌ها با توجه به رکود بازار افزایش پیدا کرد که برخی از فعالان بازار معتقدند که گران شدن دو خودروی پراید و ۴۰۵ به تبعیت از اعلام خبر توقف خطوط تولید آنهاست.

علت افزایش قیمت خودرو

اقتصاد۲۴ - افزایش قیمت خودرو با توجه به رکود بازار، این روز‌ها بسیاری از دست اندرکاران خودرو و همچنین مشتریان را سردرگم کرده است.

در این بین خودروسازان از روال عادی عرضه می‌گویند حال آنکه برخی از فعالان بازار تولید‌کنندگان را متهم به مدیریت بازار می‌کنند. آنچه مشخص است افزایش قیمت، بیشتر در محصولات زیر ۱۰۰ میلیون تومان بازار رخ داده که در این بین نمی‌توان از روند صعودی قیمت دو خودرو پراید و ۴۰۵ گذشت.

بر این اساس برخی از فعالان بازار معتقدند که این دو خودرو به تبعیت از اعلام خبر توقف خطوط تولیدشان با افزایش قیمت همراه شدند. البته این مساله از سوی سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران رد می‌شود.

این مقام صنفی روز گذشته گفته است: زمانی که یک خودرو از رده خارج می‌شود ارزش قیمتی آن هم کاهش خواهد یافت، زیرا با معرفی خودروی جایگزین مردم هم به‌دنبال محصولات به روز هستند، نه خرید خودرو‌های از رده خارج.

موتمنی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به وضعیت حاکم بر بازار خودرو‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومانی و تاکید بر اینکه شرکت‌های خودروساز نیاز بازار را تامین نمی‌کنند، افزوده است ایران‌خودرو و سایپا نیاز بازار را در خودرو‌های پرتیراژ تامین می‌کنند که با اختلال در این موضوع رشد قیمت‌ها به‌وجود آمده است.

در حالی که رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران اختلال در وضعیت عرضه شرکت‌های خودروساز را عامل افزایش قیمت می‌داند، احمد نعمت بخش رئیس انجمن خودروسازان در گفتگو با «ایسنا» این مساله را رد می‌کند.


بیشتر بخوانید: قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو


این مقام صنفی برخلاف موتمنی افزایش قیمت محصولات خانواده پراید را در بازار ناشی از اخبار منتشر شده در ارتباط با برنامه زمان‌بندی خروج این خودرو می‌داند. نعمت بخش با مقایسه شرایط فعلی پراید با پیکان در زمان توقف تولید می‌گوید در بازار کشور ما معمولا خودرو‌هایی که با توقف تولید مواجه می‌شوند، در بدو امر افزایش قیمت را تجربه می‌کنند، اما به‌تدریج و با فروکش کردن این التهاب روانی، بازار به تعادل بازمی‌گردد. این مساله در زمان خروج پیکان از خطوط تولید ایزان خودرو نیز اتفاق افتاد.

دبیر انجمن خودروسازان به سابقه عرضه خودرو پراید به بازار هم اشاره کرد و گفت: در دو ماه گذشته فروش اینترنتی محصولات خانواده پراید توسط سایپا انجام شده و در آخرین عرضه، فروش نقدی و اعتباری پراید ۱۳۱ به مدت ۱۰ شبانه‌روز روی سایت اینترنتی سایپا فعال بود؛ بنابراین بحث «عرضه کم» از سوی خودروساز و تاثیرپذیری قیمت این خودرو از این مساله و افزایشی شدن آن نمی‌تواند منطقی باشد.

همچنین احمد نعمت بخش در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت تنها در محصولات خانواده پراید اتفاق نیفتاده و شاهد هستیم که قیمت سایر محصولات زیر ۱۰۰ میلیون تومانی سایپا و نیز ایران خودرو افزایشی شده‌اند می‌گوید: دلیل این مساله را باید در بازگشت دلال‌ها به بازار خودرو جست و جو کرد. این مقام صنفی تنها مسیری را که می‌تواند سد راه دلالی و واسطه گری در بازار شود، فروش محصولات خودروسازان در حاشیه بازار عنوان می‌کند.

وی ادامه می‌دهد که سرکوب قیمتی و در کنار آن ایجاد مانع برای حضور دلالان در طرح‌های فروش خودروسازان دو مسیری است که از سوی سیاست گذار کلان خودرو به منظور رساندن خودرو با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده واقعی دنبال می‌شود.

نعمت بخش با اشاره به اینکه این دو مسیر نتوانسته منویات مدیریت ارشد وزارت صمت را محقق کند ادامه می‌دهد که در این میان تنها اتفاقی که افتاده این است که شرکت‌های خودروساز با ضرر محصولات خود را به فروش می‌رسانند و از طرف دیگر مصرف‌کننده واقعی به دلیل کوتاه ماندن دستش از طرح‌های فروش خودروسازان مجبور است به بازار ورود کند و محصول مورد نیاز خود را گران‌تر از قیمت کارخانه خریداری کند.

رئیس انجمن خودروسازان تاکید می‌کند که برنده سیاست‌های تکلیفی تنها دلالان و واسطه گرانی هستند که با پیدا کردن راهکارهایی، محدودیت‌های اعمال شده در طرح‌های فروش خودروسازان را دور می‌زنند و از این طریق سودی که باید در اختیار خودروساز قرار گیرد را تصاحب می‌کنند.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

داستان موش عظیم‌الجثه‌ای که در فاضلاب مکزیک کشف شد + ویدئو

اینفوگرافی/ افزایش حقوق و حداقل دستمزد در سال‌های گذشته

انفجار در پاکستان جان ۹ نفر گرفت

تازه‌ترین عوارض خالکوبی را بشناسید

روغن نارگیل؛ نوشدارو یا زهر خالص؟

اولویت‌های ۳۵گانه وزارت صمت ابلاغ شد

کرونا فقر در شرق آسیا را افزایش خواهد داد

حال صنف خياطان رو به راه نيست

مدیرعامل استقلال برکنار شد

فیلم/ اشتباه بزرگ فعالان بورس در این روزها

انبساط ۷۱ درصدی وام‌های بانکی در ماهه نخست سال

فروش سهام توسط حقوقی‌ها در بورس ممنوع نیست؟

بازنشستگی برای مادران شاغل دارای ۳ فرزند یا بیشتر

صندوق بازار گردانی شستا با مدیریت صبا تامین تشکیل شد

فیلم/ جنگ بین خرس با سگ‌ها در مسابقه‌ای وحشیانه

امیر کویت درگذشت

علت گرانی قیمت مسکن چیست؟

مهمترین چالش‌های پیش روی وزیر جدید صمت چیست؟

واریز پاداش برد السد به حساب پرسپولیسی‌ها

همراه با ریزش اندک بهای جهانی طلا، توقف رشد دلار

دولت ترامپ چه خوابی برای نظام بانکی ایران دیده است؟

فروش ۳۸۰ میلیارد تومان اوراق بدهی دولت

پوتین در حال تصمیم‌گیری درباره استفاده از واکسن کرونا

وضعیت بازار مسکن در نیمه دوم سال چگونه است؟

چه خوراکی‌هایی ایمنی بدن را در برابر کرونا بالا می‌برد؟

علیرضا بیرانوند مصدوم شد

اینفوگرافی/ میزان ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف

توییت احمدی نژاد در جواب آنجلینا جولی + عكس

محسن هاشمی: مردم احساس ناایمنی در تهران دارند

بازارگردانی سهام تا هفته آینده فراگیر می‌شود/ ورود بانکی‌ها و شستا به میدان بازارگردانی

سعادتمند: یک بازیکن قلیان مصرف کرده نه همه تیم استقلال

فيلم/برگزاری اولین دادگاه‌های مربوط به جرم سیاسی در آبان ماه

صوت/ بغض سحر زکریا ترکید: خانم‌هایی که با مهران مدیری کار کردند سرنوشتشان چه شد؟

معامله ارز بدون درج قیمت ممنوع شد+نامه کانون

تاثیر برخی قوانین بر کاهش منابع ورودی و ناپایداری صندوق بازنشستگی کشوری

ارسلان مطهری دوپینگ کرده است؟/ علت استوری عجیب ارسلان

گران‌فروشی آسمان/ ماجرای بخش‌نامه‌ای که بلیت ارزان سفر‌های هوایی را نیست کرد!