اقتصاد۲۴ - رویکردهای آموزشی اشتباه که منجر به تربیت دانشآموزان فاقد مهارتهای اساسی زندگی و مهارتهای کاربردی هستند از جمله ایرادات اساسی نظام آموزشی ایران است؛ موضوعی که همواره مورد تاکید و مطالبه رییسجمهور نیز بوده است. رییسجمهور روحانی بر اصلاح رویکرد آموزشی مبتنی بر حفظیات تاکید کرد، اما جز چند افتتاح نمایشی و مانور رسانهای هیچ اصلاحی در برنامه آموزشی روی نداد. کرونا این فرصت را به فرزندان ما و نظام آموزشی داد که برنامههای زاید، مضر و غیرمفید از برنامه آموزشی حذف و تنها درسهای ضروری آموزش داده شود. اما نگاهی به کتابها و برنامه درسی سال جدید نشان میدهد، در بر همان پاشنه میچرخد و اساسا مسوولان این وزارتخانه درکی از شرایط جدید زندگی کرونایی ندارند و دانشآموزان را با کولهباری از کتابها و حفظیات تنها گذاشتهاند. انتظار این بود که وزیر آموزش و پرورش لااقل شرایط جدید را درک میکرد و دستور میداد یک برنامه آموزشی فشرده، مفید و ضروری و مبتنی بر شرایط واقعبینانه آموزشی در دوره کرونا تدوین شود و اصلاح جامع برنامه آموزشی را آغاز کند نه آنکه همان برنامه و کتابهای سال قبل دوباره چاپ و اجرا شوند. انتظار این است به جای حفظیات رویکردهای مبتنی بر آموزش مهارتهای زندگی و فعالیت گروهی آنلاین بهویژه در دوره کرونا اجرا شود.
تعطیلی گسترده تابستانی
تعطیلی آموزشی تابستان از جمله ایرادات نظام آموزش و پرورش ایران بود، تمامی کارشناسان آموزشی و معاونان و وزرای آموزش و پرورش بر این موضوع تاکیدات فراوانی داشتهاند، اما انفعال و روزمرّگی مانع اصلاح شده بود. همانطور که میدانیم در کشورهای پیشرو در آموزش، تعطیلات مدارس در تمام طول سال پخش است و نظام آموزشی تقریبا به صورت پیوسته در جریان است.
بیشتر بخوانید: دشواریهای تحصیل در دوران کرونا
براساس اظهارنظر مسوولان وزارت بهداشت پاییز و زمستان شاهد اوج و پیک ویروس تنفسی کرونا هستیم، آموزش و پرورش میتوانست اصلاح تعطیلات آموزشی را آغاز و برنامه آموزشی را به ۳ یا ۴ بخش تقسیم و آموزش ترکیبی حضوری/مجازی را از تابستان آغاز کند. اتفاقی که با انفعال همیشگی آموزش و پرورش حتی پیشنهادش هم طرح نشد.
۲ روز از سال تحصیلی کرونا و آخرین سال تحصیلی قرن ۱۳۰۰ گذشته است، ۲ روزی که بیش از همیشه نشان داد خانوادهها برای نظام آموزشی اعتبار و اعتنایی قائل نیستند و حاضر نشدند سلامت کودکان و فرزندانشان را به مخاطره بیندازند. این پیام مدیر یکی از مدارس غرب تهران است: باتوجه به عدم حضور دانشآموزان در روز یکشنبه جز ٣ دانشآموز- شورای مدرسه تصمیم گرفته کلاسها را تا اطلاع ثانوی به صورت مجازی و غیرحضوری برگزار نماید، لذا برنامه روزانه مجازی اجرا خواهد شد. کلاسها در اسکای روم از فردا صبح برقرار خواهد بود. رفتار وزارت آموزش و پرورش نشان داد نه تنها درکی از شرایط کرونا ندارند بلکه منفعل و بیبرنامه به دوگانه سلامت و آموزش دامن زده است.
سلامت دانشآموزان و معلمان از انتگرال و شیمی و فیزیک و… برای خانوادهها مهمتر است، درک این موضوع بدیهی نیاز به حساسیت و هوش بالایی ندارد. وزارت معارفی که سال ۱۲۹۰ تاسیس شد و تقریبا با همان شالوده و ساختار البته بعضا با تغییرات شکلی به امروز رسیده و در برابر تغییر و فناوری مقاومت کرده، میتواند با اجبار کرونا بروز و اصلاح شود. هنوز هم دیر نشده! آقای حاجیمیرزایی، وزارت کنید نه مدیریت! و البته به مدیرکلتان تذکر دهید شنبه صبح برای فهمیدن اینکه کودکان به مدرسه بروند یا نروند زمان مناسبی نیست!
منبع: روزنامه اعتماد