تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۹

خودرو‌های برقی و توان تولید داخل

عرضه نخستین خودروی تمام برقی و الکتریکی از سوی یکی از شرکت‌های خودروساز داخلی بهانه‌ای شد تا امکانپذیری تولید و توان ساخت داخل این خودرو‌ها را بررسی کنیم؛ ساخت خودرو‌های برقی در جهان رو به توسعه یک الزام به شمار رفته و حرکت به سمت تولید این خودرو‌ها در برنامه همه خودروسازان بزرگ جهانی وجود دارد.
خودرو‌های برقی تولید داخلی
 
اقتصاد۲۴ - از کاهش هزینه سوخت، هزینه کم نگهداری و استفاده، کاهش میزان آلودگی هوا، حفظ محیط زیست، کاهش شیوع مشکلات تنفسی، قلبی و ریوی، کاهش آلودگی صوتی و بازتولید انرژی به عنوان برخی از مزایای استفاده از خودرو‌های برقی و الکتریکی یاد می‌شود.

اگرچه در زمینه واردات خودرو‌های برقی، کشور ما نیز گام‌های کوتاه و بلندی را برداشته و حتی در خصوص ساخت این خودرو‌ها نیز اقداماتی انجام شده، اما باید پذیرفت که ایران در حوزه خودرو‌های الکتریکی از شرایط جهانی فاصله بسیاری داشته و راهی طولانی برای گسترش این خودرو‌ها در پیش رو است.

برخی از خودرو‌های برقی ایرانی هنوز در مرحله طرح باقی‌مانده و به تولید انبوه نرسیده‌اند و برخی دیگر در تعداد محدود تولید شده‌اند.

پیشتر "برات قبادیان" معاون وزیر صنعت یادآور شد: در زمان حضور «محمد شریعتمداری» در وزارت صنعت (شهریور۹۶ تا پایان مهر ۹۷)، برنامه راهبردی خودرو‌های الکتریکی نوشته و به روز شد، اما نبود ثبات مدیریتی در دو خودروساز بزرگ کشور، این برنامه‌ها را شکل اجرایی به خود نگرفت.

وی، یکی از گلوگاه‌های اصلی تولید و توسعه خودرو‌های الکتریکی و حتی موتورسیکلت و دوچرخه الکتریکی در کشور را تامین باتری آن‌ها برشمرد که با وجود ادعای برخی شرکت‌های مطرح داخلی، اما در عمل در این حوزه ضعف داریم.

قبادیان گفت: فناوری این باتری‌ها در گذشته متعلق به ژاپنی‌ها و برخی کشور‌های اروپایی بود، اما امروز این فناوری در اختیار چینی‌ها قرار گرفته و تولید اتوبوس‌های الکتریکی از سوی شرکت خودروسازی BYD چین نیز مشاهده می‌شود.

وی افزود: ظرفیت ساخت اتوبوس‌های برقی در کشور و در یک شرکت داخلی وجود دارد و پیشنهاد آن در سال‌های گذشته به این خودروساز داده شده بود.

به گزارش ایرنا، به تازگی یکی از خودروسازان مونتاژکار کشور اقدام به عرضه نخستین خودروی تمام برقی و الکتریکی خود کرده است. خودرویی که عرضه کنندگان آن معتقدند خودرویی پاک بوده و با اتکاء به پیشرانه الکتریکی خود نه تنها موجب صرفه جویی بسیاری در زمینه هزینه‌های حمل و نقل یک خانواده خواهد شد، بلکه با ویژگی‌های بارز خود همه انتظارات خریداران از یک محصول باکیفیت و با تکنولوژی روز را تأمین خواهد کرد.

پیشتر مدیر توسعه صنایع ریلی و خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: خودروی برقی بین سه تا چهار سال آینده وارد بازار ایران می‌شود که یک مزیت و الزام است.

"محمدرضا شیخ عطار" افزود: تولید خودرو‌های برقی نیازمند ۳۵ قطعه جدید است که نیاز به دانش فنی و همکاری‌های خارجی دارد.

همچنین، سوم شهریورماه امسال بود که مدیرعامل ایران خودرو گفت: امروز در بخش خودرو‌های برقی، سند و نقشه راهی در ایران خودرو به تصویب رسیده، این انگیزه مضاعف نیز وجود دارد تا با مجموعه مپنا در چارچوب ارتقای دانش فنی و افزایش بهره‌وری، همکاری شود.

«فرشاد مقیمی» افزود: سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و ظرفیت‌های موجود در شرکت مپنا، سبب می‌شود تا ایران‌خودرو نیز با استفاده از این امکان، مسیر حرکت برای تولید خودروی برقی را با سرعت بیشتری طی کند و با بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها پازل تولید خودروی برقی داخلی با سرعت تکمیل شود.

وی با بیان اینکه ایران‌خودرو فقط برقی کردن خودرو‌های سواری را در دستور کار قرار نداده، خاطرنشان کرد: زمینه برقی سازی خودرو‌های کار در کشور مساعد است و وارد این حوزه نیز شده ایم.

مقیمی تاکید کرد: این موضوع می‌تواند خلا‌هایی که منجر به درخواست برای واردات خودروی کار برقی شده را رفع کند، در این زمینه اولویت ما تعمیق ساخت داخل است، اما در صورت نیاز، می‌توانیم از شرکای استراتژیک نیز بهره ببریم.
بیشتر بخوانید: پازل تولید خودروی برقی ایران‌خودرو تکمیل می‌شود

در این زمینه، "محمدرضا نجفی منش" رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان استان تهران به ایرنا گفت: خودرو‌های برقی و الکتریکی، فناوری پیچیده‌ای ندارند و حتی در برخی موارد از قطعاتی ساده‌تر از خودرو‌های درون سوز برخوردارند.

وی اظهار داشت: در این خودرو‌ها باتری قطعه‌ای مهم است، با این حال مطابق سیاست‌های خودروسازی کشور می‌توان در آینده به همکاری‌های متقابل با دیگر کشور‌ها در این زمینه پرداخت.

توان بیش از ۷۰ درصدی داخلی سازی خودرو‌های برقی

همچنین، "آرش محبی نژاد" دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور معتقد است: صنعت قطعه سازی آمادگی ۱۰۰ درصدی برای همکاری با خودروسازان در زمینه خودرو‌های برقی و هیبریدی دارد و خودروسازان باید با برگزاری نشست با قطعه سازان و انجام توافق، به ترسیم نحوه همکاری بپردازند.

وی بیان داشت: اکثر قطعات این خودرو‌ها شاید تا بیش از ۷۰ درصد از جمله پلتفرم، شاسی، بدنه، تزئینات داخلی و خارجی و سیستم تعلیق، قطعاتی روتین و عادی و مشترک با خودرو‌های فعلی موجود در بازار است.

محبی نژاد تاکید کرد: شاید تنها تفاوت عمده آن‌ها با خودرو‌های دیزلی و بنزینی در سیستم قوای محرکه و انتقال قدرت باشد که در تخصص شرکت‌های خاصی است، شرکت‌هایی که باتری این خودرو‌ها را نیز تامین کرده و البته زباله‌های باتری خودرو‌های برقی خود یک چالش است که به طور حتم تولیدکنندگان فکری برای آن نیز کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: توانمندی بالایی در باتری سازان داخلی سراغ داریم، همچنین در سیستم قوای محرکه خودرو‌ها نیز پتانسیل بالقوه زیادی در کشور وجود دارد و بر این اساس در داخلی‌سازی این خودرو‌ها توانایی بالقوه بالایی در کشور وجود دارد.

پیشتر "عباس علی آبادی"مدیرعامل مپنا گفته بود: امروز برای تولید خودروی برقی، نقش اصلی را خودروسازان ایفا می‌کنند و این گروه صنعتی در زمینه فراهم سازی زیرساخت با آن‌ها همکاری خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ظرفیت‌های دانش فنی و زیرساخت‌های لازم برای برقی سازی خودرو‌ها فراهم شده، افزود: اکنون در زمینه باتری و ذخیره انرژی که از اهمیت بالایی برخوردار است، در حال سرمایه‌گذاری و آماده ارائه محصول هستیم.

با همه مطالب گفته شده امروز خودرو‌های برقی تولیدی در کشور‌های مختلف با معضلات اساسی روبرو هستند که از جمله آنها، ضایعات و زباله‌های باتری‌های استفاده شده در آنها، محل دفنشان و خسارت‌های وارد به محیط زیست است.

علاوه بر آن، این خودرو‌ها در طول شب به شارژ شدن نیاز دارند که استفاده تعداد زیادی از خودرو‌ها از شارژ برق، توان الکتریکی بالایی در شبکه می‌طلبد.

همچنین برخی کارشناسان معتقدند: اگر قرار باشد برق تولیدی کشورمان را با نیروگاه‌های با سوخت‌های فسیلی توسعه دهیم، به همان اندازه در آلودگی محیط زیست و گرم شدن زمین تاثیر خواهد داشت و برای تولید و استفاده از این خودروها، باید فکری به حال این مسائل شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت کیا اپتیما، اسپورتیج و سراتو در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

سقوط هلیکوپتر کاروان رئیس جمهور در جلفا

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

وضعیت سلامتی رئیسی پس از سقوط بالگرد

فیلم/صداوسیما سقوط هلی‌کوپتر رئیسی را تایید کرد

علت سقوط بالگرد رئیسی مشخص شد

نحوه صحیح تعویض دنده خودرو چگونه است؟

فیلم/رئیسی یک ساعت قبل از سانحه

جزئیات جدید از حادثه سقوط بالگرد رئیسی

آخرین استوری یکی از همراهان رئیسی+ عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/پخش نذری در میدان ولیعصر برای سلامتی رئیسی

چرایی رشد قیمت دلار پس از حادثه بالگرد رئیس جمهور/ دلار در این صورت، ارزان نمی‌شود

کامبک عجیبی که رئال مادرید خورد

اعزام پهپادهای بایراکدار و آکینجی ترکیه به ایران

معاون وزیر خارجه: دو بار با آل هاشم (سرنشین هلی کوپتر رئیس‌جمهور) تماس برقرار شده

محل احتمالی سقوط بالگرد رئیس جمهور شناسایی شد

پوشش خبرساز مجریان صداوسیما در شب تولد امام رضا(ع)

اظهار نگرانی سیدمحمد خاتمی برای حال رئیس‌جمهور

هلال احمر: گزارشاتی مبنی بر تماس از افراد حاضر در بالگرد رئیس جمهور داشتیم

عکس/درخواست صفحه اینستاگرام رئیسی از مردم بعد از سانحه بالگرد

اطلاعیه جدید هلال‌احمر درباره حادثه بالگرد

واکنش روحانی به وقوع سانحه برای بالگرد رئیسی

میدان نشان می‌دهد تا ۲ یا ۳ ساعت آینده به خبر قطعی می رسیم

عکس/ کلاه سبز‌های نوهد وارد عملیات تجسس شدند

نخستین واکنش رهبر انقلاب به سانحه بالگرد رئیسی

لاریجانی برای سلامتی رئیسی، دست به دعا شد

توییت خبرساز بهادری‌جهرمی درباره سانحه بالگرد رئیسی

علت سقوط بالگرد رئیسی مشخص شد

تکذیب خبر فوت آیت الله مظاهری توسط فرزندش

نیروهای امداد در یک قدمی سانحه بالگرد رئیسی

بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟

تسنیم: در محل حادثه برای بالگرد رئیسی تخته سنگ‌های عظیمی با ارتفاع بیش از ۷۰ متر پشت به پشت هم قرار دارند

کار برای جستجوی بالگرد حامل رئیسی دشوار شد

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

صدا و سیما: آخرین مکانی که جی پی اس بالگرد رئیس جمهور فعال بوده در نزدیک معدن مس سونگون بوده

آخرین اخبار از سانحه بالگرد حامل رییس جمهور/ عزیمت ۴۰ تیم واکنش سریع +عکس و فیلم

امکان وکالتی کردن حساب مشتریان بانک ملی ایران برای ثبت سفارش خرید خودروهای برقی

عکس/مه سنگین در تصاویر پشت سر خبرنگارِ حاضر در محل حادثه بالگرد

عکس/تصویری از جلسه تجسس و نجات بالگرد رئیسی

تصویری از منطقه‌ای که هلی‌کوپتر رئیسی در آن سقوط کرد

فیلم/رئیسی یک ساعت قبل از سانحه

استوری معاون هلال احمر که بیش از دو ساعت پیش منتشر شده

اعزام سگ‌های زنده‌یاب به محل حادثه بالگرد رئیسی

آخرین استوری یکی از همراهان رئیسی+ عکس

تصاویری از همراهان ابراهیم رئیسی در حادثه بالگرد

توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رئیسی + فیلم

وضعیت سلامتی رئیسی پس از سقوط بالگرد

جنگل دیزمار، محل دقیق‌تر وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیسی در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا

فیلم/صداوسیما سقوط هلی‌کوپتر رئیسی را تایید کرد

هرگز ناشتا شیر نخورید

افزایش آمار جراحی‌های زیبایی در ایران

فیلم/شرایط سخت آب و هوایی در محل سانحه بالگرد رئیسی

الهام علی اف در ایران چه می‌کند؟

اولین واکنش نماینده مجلس به وقوع حادثه برای بالگرد رئیسی

جزئیات جدید از حادثه سقوط بالگرد رئیسی

تلاش گسترده نیروهای امدادی برای جستجوی بالگرد رئیسی

عکس جذاب هازال کایا بازیگر سریال عشق ممنوع

فیلم/ خبر‌های تایید نشده از وقوع سانحه برای بالگرد رئیسی

عکس/ زیر نویس شبکه خبر درباره فرود سخت بالگرد حامل رئیسی

پشت پرده ویدئوی اخیر علی شمخانی چه بود؟