تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۴۰ نظر
اقتصاد ۲۴ بررسی می‌کند؛

گرانی سکه و مهریه‌های دردسرساز؛ طرح مجلس جواب می‌دهد؟/ یک وکیل دادگستری: نمی‌توان در امور قراردادها دخالت کرد

خوب یا بد سال هاست که سکه طلا معیار تعیین مهریه در ایران است؛ ماه گذشته قیمت این شاخص کلیدی در بازار اندکی با کانال ۱۱ میلیون تومانی فاصله داشت و حالا چند روزی می‌شود که بهای آن در کانال ۱۲ میلیون تومانی به راحتی آب خوردن تا به انتها پیشروی کرده است.

ساماندهی مهریه

اقتصاد۲۴ - برای جامعه‌ای که همین حالا به استناد اعلان‌های رسمی دستکم ۶۹۵ نفر از زندانیانش را زوج‌های بدهکار مهریه تشکیل می‌دهند، طبیعی است که مسئولانش ولو به صورت زبانی نسبت به گرانی برق آسای قیمت معیار‌های تعیین مهریه اعلام خطر کنند.
خوب یا بد سال‌هاست که سکه طلا معیار تعیین مهریه در ایران است؛ ماه گذشته قیمت این شاخص کلیدی در بازار اندکی با کانال ۱۱ میلیون تومانی فاصله داشت و حالا چند روزی می‌شود که بهای آن در کانال ۱۲ میلیون تومانی به راحتی آب خوردن تا به انتها پیشروی کرده است.

هرچند در اقتصاد پرنوسان امروز ایران استمرار افزایش قیمت طلا مانند دیگر کالا‌های سرمایه‌ای چندان دور از انتظار نبود، اما همان یک ماه پیش هم که خیلی‌ها از اوج گرفتن این رایج‌ترین معیار تعیین مهریه بهت زده بودند برای کمتر کسی قیمت‌های گرانتر امروز قابل پیش بینی بود، با این حال همان زمان شماری از نمایندگان مجلس دست به کار شده و آستین‌ها را برای نوشتن طرح «ساماندهی امور مهریه» بالا زدند طرحی که اگر روزی به تصویب و تایید برسد، شاید بتواند به وضعیت نه چندان به‌سامان این روز‌های اختلافات زن و شوهری سروسامانی بدهد.

تا به امروز درباره طرح ساماندهی مهریه غیر از یک نقل قول کوتاه از زبان سیدجواد حسینی کیا، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس هیچ مطلب و توضیح دیگری به صورت رسمی منتشر نشده است. در تنها نقل قول موجود هم که زمانش مربوط به یک ماه گذشته است آمده است:» در طرح ساماندهی مهریه پیشنهاد شده تا به جای سکه طلا، معیار تعیین مهریه پنج الی شش هزار روز از مزد کارگر باشد؛ این بدین معناست که اگر دستمزد یک کارگر روزی ۷۰ هزار تومان باشد، این رقم ضرب در پنج هزار روز شود و نهایتاً میزان مهریه ۳۵۰ میلیون محاسبه خواهد شد بنابراین قاضی می‌تواند تا ۳۵۰ میلیون تومان فرد را زندانی کرده و بیش از آن را خیر».

پشتوانه این طرح که به منظور حمایت از خانواده نوشته شده تاکنون امضای بیش از ۵۰ نماینده است و به زودی راهی صحن مجلس خواهد شد.


بیشتر بخوانید: حکایت سکه ۱۰ میلیونی و ۹۶۲ زندانی بدهکار مهریه/ سکه‌هایی که چشم و گوش‌ها را باز کرده است!


اینکه عاقبت بعد از گذشت یک ماه طرح مذکور و امضاهایش به سرنوشتی دچار شدند معلوم نیست، اما آنچه که محرز است روند سریعی است که سکه طلا در مسیر گرانی پیش گرفته است؛ به فاصله کمتر از یک ماه بهای رسمی هر عدد سکه طلا تنها اختلافی جزئی با ۱۳ میلیون تومان شدن دارد.

حتی با فرض اینکه مطابق روایت سید جواد حسینی کیا، طرح موسوم به ساماندهی امور مهریه عاقبت جنبه قانونی پیدا کند؛ هنوز معلوم نیست که این قانون احتمالی دقیقا شامل حال کدام گروه از زوجینی خواهد شد که بنا به هر علت مشترکا یا منفردا بر فسخ عقد نکاح خود اصرار دارند؛ آیا تنها شامل حال زوجینی که عقد نکاح آن‌ها از زمان تصویب و تایید قانون ساماندهی مهریه به بعد جاری می‌شود؟ در عقود نکاحی که مهریه از قبل بر اساس تعداد معینی سکه یا هر کالای ارزشمند دیگری مثل ملک، اتومبیل و... است تکلیف چه خواهد بود؟

جدای از اینکه عاقبت طرح مدنظر ۵۰ نماینده مجلسی که یک ماه است دغدغه آشفتگی محکومان مهریه را دارند چه خواهد شد، یک مطلب مشخص است و آن اینکه نمی‌توان به راحتی با تصویب یک قانون مبنای مهریه تعیین شده را از سکه طلا به مثلا پول رایج تغییر داد.

شیما قوشه، حقوقدانی که حالا پانزده سالی به عنوان وکیل دادگستری در دادگاه‌های خانواده هم حضور دارد در این باره به اقتصاد۲۴ می‌گوید: عقد نکاح مانند سایر عقود قانونی برپایه اهلیت و عقلانیت طرفین و موجه بودن موضوع عقد شکل می‌گیرد؛ اینکه مثلا مجلس یا دولت یا هر متولی دیگر تصمیم بگیرد تا با وضع قوانینی، ارزش مهریه‌های تعیین شده بر اساس سکه طلا را به نرخ تاریخ جاری شدن عقد نکاح تعیین کند، مداخله غیر قانونی و نقض حقوق ملت است. بر فرض اینکه شرایط اقتصادی –اجتماعی به چنین مداخله‌ای نیاز داشته باشد نمی‌توان آن را تنها به عقد نکاح محدود کرد و باید آن را در قالب یک قاعده کلی به همه عقود قانونی مثل مشارکت، اجاره، بیع و... نیز تعمیم داد.

وی می‎افزاید: اگر معدود راه‌های شدنی کنترل نوسانات اقتصادی از مسیر مداخله دولت در امور قرارداد‌ها می‌گذرد باید در محاسبه دیون مالی بدهکاران سایر عقود نیز لحاظ شود، مستثنی کردن یک گروه مشخص از مشمولان یک عقد خاص شاید شدنی باشد، اما ماخذ قانونی ندارد؛ نمی‌توان گفت در این وضعیت اقتصادی فقط زوج‌هایی که بدهی آن‌ها بر اساس تعداد معینی سکه طلاست می‌توانند از موقعیت پیش آمده برخوردار شوند.

به باور این وکیل دادگستری این روز‌ها دادگاه‌های خانواده به طرز مشهودی شلوغ و پرکارند؛ گروهی از زوج‌ها پیش از پاندمی کرونا پیگیری پرونده طلاقشان بودند و در نتیجه تعطیلی و نیمه تعطیل شدن شعب رسیدگی کننده حالا در صف نوبت قرار دارند؛ گروهی دیگری از زوج‌ها هم هستند که در دوره خانه نشینی بعد از شیوع کرونا دچار اختلاف شده اند و حالا در حال سپری کردن مراحل قانونی جدایی خود هستند.

در بحث وصول مهریه نیز هرچند گرانی‌های اخیر سکه طلا به طرز عجیب و غریبی بار بدهی زوج‌های بدهکار را سنگین کرده است، اما به باور این وکیل دادگستری، این گرانی‌ها به تنهایی سهمی در ازدیاد مراجعان به دادگاه‌های خانواده نداشته است: بیشتر آن‌هایی که خواهان طلاق بودند از قبل کرونا و گرانی سکه تصمیم‌شان را گرفته بودند؛ قطعا بحران اقتصادی و گرانی سکه در این میان تاثیرگذار است، اما اگر بخواهیم پرونده‌های منجر به طلاق را تقسیم بندی کنیم تنها معدودی زوجه‌ها هستند که با نگاه اقتصادی دادخواست طلاق داده‌اند. یادمان باشد بخش قابل توجهی از پرونده‌ها به طلاق توافقی می‌انجامد و معمولا در این طلاق‌ها زوجه از قبل اعلام کرده است که از دریافت تمام یا قسمتی از مهریه منصرف شده است.

قوشه در مورد احکامی که عاقبتش محکومیت زوج به پرداخت مهریه است می‌گوید: تا قبل از سال ۹۶ که سکه اینقدر گران نشده بود معمولا زوج ملزم بود که هر چند ماه یکبار معادل یک سکه را پرداخت کند؛ در جریان این نوسانات تعداد این ماه‌های مابین پرداخت هر عدد سکه تا ۸ ماه هم افزایش یافت؛ اما از زمستان گذشته که بوی گرانی سکه بلند شد این رویه تغییر کرد و دیگر ربع سکه معیار جایگزین پرداخت مهریه شد. البته اینکه فاصله مابین پرداخت هر عدد ربع سکه چند ماه باشد از هر پرونده به پرونده دیگر متفاوت است و بستگی دارد که قاضی وضعیت مالی زوج را در چه حد و اندازه‌ای تشخیص داده باشد. در نهایت سوای نوبت گذاری تعیین شده، زوج ملزم است تا بخشی از مبلغ مهریه را به صورت پیش قسط پرداخت کند، ارزش مثلا ۱۰ سکه پیش قسط به پول الان چیزی معادل ۱۳۰ میلیون تومان است و اگر زوج آن را نپردازد راهی زندان خواهد شد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
1
4
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
شما چه کارتان مشگل برای مردم ایجاد نکرده
مهسا
این خیلی کار سحتی نیست

روز عقد سکه چه قیمتی بوده. همون رو ملاک کنند در عدد سالهای ازدواج ضرب کنند و یک فرمول درست کنند که نه خانم و نه اقا متضرر نشوند.

من یادمه یک قانونی بود برای محاسبه مهریه زنانی که مثلا پنجاه سال پیش ازدواج کردن. خیلی فرمول خوبی داشت. هنوز هم هست

اصلا مهریه باید با توجه به سالهای زندگی زناشویی محاسبه بشه. اینکه خانم الان عقد کنه ماه دیگه طلاق که نمیشه. این خانم باید پنج درصد مهریه بهش تعلق بگیره
اون زنی که بیست سال با مردی زندگی کرده و جوونی گذاشته مادر شده باید حقش بیشتر باشه


سامان دادن به مسئله مهریه خیلی راحته نمیفهمم چرا انقدر جبری و بی قانونی رفتار میشه
اسماعیل نوغانچی صالح
4
14
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
بنده نمیدانم چرا زنانی که تمام الگوی زندگیشان غربیست اما مهریه اسلامی میخواهند تمام برابری های اجتماعی با مردان میخواهند باتوجه به اشتغال زنان در تمام ادراجات از بانکها گرفته تا بهداشت درمان و آموزش پرورش و غیره مبیایست برای مردان مهریه ءداشت چون درامدها به خانمها تعلق گرفته....
ناشناس
1
2
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
خدالعنتتون کنه
امراله مهماندوست
8
20
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
مهریه ظلم ... به مرد است
علی غفاری
دقیقا مشکل همینه زنان ایرانی در حق و حقوق خواستار برابری با مردانند اما پای مشغولیت و مسئولیت پذیری مهریه و تفرقه و ... می رسه یادتون از برابری می ره.
مهتا
5
12
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
خدا کنه یه فکری بکنن
کدوم جووون میتونه تو این شرایط 110 تا سکه بده
دوست من 4 ساله داره طلاق میگیره 8 ماهی یه سکه میگیره
برا خودش رفیقم پیدا کرده
میگه چه عجله ایی دارم برا طلاقدارم لذت میبرم از زندگیم
سرزندگیشم نیست الکی تو دادگاه میگه من تو خونم هستم
شوهرش نفقه هم مجبوره بده خونه و وسایل خونه رو هم گرفته
زنم بخواد اذیت کنه مرد رو میتونه
ناسناس
چقدر به حرفت ایمان داری و راست می گویی ماهی یک سکه ایا دشمنی با زن داری خودت خواهر و مادر هم داری درست بگو با صداقت و راستگویی حرفت را بزن الان در دادگاه ها شده سالی یک سکه
حسین آ
7
6
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
خوب مگه مردها موقع پاسخ در مورد میزان مهریه سحر شده آمد که هرچی زوجه میگه قبول میکنند و بعدش بخوان این طور برن گوشه بازداشتگاه
به نظرم تنها راه برون رفت از این مشکل بازگشت به فرهنگ اصیل اسلامی مردها اگر طبق احکام اسلامی مهریه را یه دین شرعی برای خودشون بدونن خوب طبیعی اول به شرایط جیبشون نگاه میکنند و بعد هر چی زوجه گفت قبول میکنند .
محسن
7
1
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
آخه خانم داره عمرو زندگیشو میذاره و به ظاهر دنبال زندگیشه که ادامش بده و آقا هم همینطور دیگه این چه کاسبییه همچین هزینه ای رو قبول کنی مگر آدم هالو تشریف دارن هرکسی قبول کرد حتما انجامش میده .
علی
8
5
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
مهریه کاسبی است وبدبخت کردن زوج ها
خدایاری
6
9
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
بنده برای زندگی کردن متعهد و عقد نامه را امضا کردم و تنها دو روز بعد از عقد از من مهریه مطالبه شده است.و میگویند مگر چاقو زیر گلویت گذاشتند عقد نامه امضا کنی.ان هم همسری که از درد پرداخت نفقه طلاقش هم داده ام.در کجای دین اسلام پیشوایان دین به همسرانشان اینگونه مهریه پرداخت کرده اند.هستند خانم هایی که با دل جان به شوهرشان عشق می ورزند اطراف بنده هم هستند.اما اینکه به قصد اخاذی ازدواج کنی و قانون هم حمایت کند تنها دو روز بعد از عقد مهریه بدهی اسمش نامردی نیست پس چیست؟مسولین هم که صبح جمعه متوجه همه چیز میشوند.
ناشناس
2
12
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
سر رئیس بانک‌مرکزی بسلامت آنچنان سکوت اختیار کردن گویا تو مملکت کاره ای نیست
هه وال
4
6
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
کسی که قبل ازکرونا وگرانی سکه مهریه اش روبه اجرا گذاشته علم غیب نداشته که سکه گران میشه ؟واین برمیگرده به مشکل دولت وتحریم ونمیشه روسرزوجه این کاستی رو جبران کرد .؟پس اگه اینطورشه باید طلاق هم بدست زوجه بیفته ویه حق وحقوقی بهش بدن .فرداسکه ارزان شه ایا دوباره اززوجه دفاع میشه ؟مسلما نه؟پس دولت نمی تواند درسند وعقد نکاح ومهریه ای که بین زوجین بوده دخالت کنه وبه حریم شخصی زوجه لطمه وارد کنه
ناشناس
افرین اگر فردا سکه ارزون بشه بعد چند سال مثلا اونوقت تکلیف زن چیه
خانوم
9
5
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
خیلیم خوبه که سکه طلاست.شما اقای عزیزعروس شدی مهریتوهرچی خواستی بزار.والا پرو
حسن
چراچرت میگی اخه کی سکه ارزان شده. باید شماها روبه هفده روش سامورایی سربه نیستتون کرد
ناشناس
برید عمو پدر مردها را در آوردییی
آقا
گدایییی
ناشناس
4
10
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
خانم وکیل شیوا قوشه ممنون و سپاسگزار که کسی پیدا شد درد دل من زن را بگوید پرونده مطالبه مهریه من برای تقریبا نزدیک به 5 سال هست که 4 سال فقطدر دادگاه شهید باهنر پرونده دارم و تا کنون هیچ از مهریه دریافت نکردم همان مبلع ناچیز را هم ندادند ان موقع نه کرونا بود نه گرانیسکه و همسرم من دختر 19 ساله را ترک کرده بود اقدام به تشکیل پرونده دادم اتفاقات الان برای من ناخوشایند است چون قن برای گرفتن حقم به دادرس رو اوردم ولی دادرسی نیست برای مرد زندانی نیست حتی همان مبلع کم برای مرد مجازات جایگزینی نیست قاضی حکم به زندان نمی دهد فتوا صادر کردند اما برای من زن نگفتند که چه طور به حقوق شرعی خودم برسمو سوال که کنجکاو هسنم این که چرا برای گرفتن حقم باید 5 سال از عمرم در کش و قوسدادگاه بگذرد
ناشناس
5
3
جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
مشکل جهات مختلفی دارد وقتی شوهر بی چیز مثلامعتاد همسران حتی حاضرن یه پولیم بدن وبرن ولی وقتی شوهر وضعش خوبه میخوان تاقرون آخرم بگیرن میزان مهریه یه رسم پس میتوان آنرا تغییر دادراه حل آن اینه که سکه را به قیمت روز قرارداد حساب وتاروز مطالبه بهره بانک محاسبه کنن فرض کنن سکه ازاقتصاد حذف شده است
ناشناس
2
2
جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
قوشه اینحرفهات صحیح نیست بیشتر طلاقها جدید بخاطر افزایش نرخ سکه ست
ناشناس
3
3
جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
زنی که بدون هیچ عذر و دلیلی زندگی مشترکش را ترک کند و حکم عدم تمکین توسط دادگاه صادر شود نباید ریالی از طرف زوج بیگناه که دار ندار و زندگی و عمر و آینده آش نابود شده به وی پرداخت شود بلکه باید از زوجه ای که از اول با هزار جور ترفند و نقشه قصد اخاذی و پول به جیب زدن داشته تقاضای خسارت هم بکند پس حق و حقوق مرد که کمرش این وسط شکسته و دنیایش و آینده نابود و تباه شده چه میشود الان در بین اکثر زنان حریص و طمع کار مد شده که طلب مهریه نموده و باهرطریق ناثوابی کمر مرد را شکسته و حتی روانه زندانش کنند خودشان با پول اون بدبخت به خوشگذرانی پرداخته و به ریش هرچه مرد است و خونوادشون بخندند متاسفم برای اینچنین قانونی
ناشناس
2
3
جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
از قانون گذاران محترم خواهشمندم با گرانی سکه یک فکر اساسی به جوانان مملکت بکنند مهریه سیزده میلیون را هیچ کس ندارد
ناشناس
چرا میگی فقط سکه گرون شده ؟
تورم برروی همه چی اثر گذاشته زنی که هیچ ممر درآمدی ندارد بامشکلات گرانی وتورم اگه مهریه اش هم از دست بده بعد از طلاق چطور زندگی کنه درضمن اگه زندگی زناشویی اش مشکل نبود طلاق نمی گرفت. درضمن همه زنها هم بی دلیل طلاق نمی گیرندبلکه بعسر حرج درزندگی رسیده اند
ناشناس
دقیقا یکی مصل خودم اینکارو باهام کرده سه ساله فراریم
ناشناس
2
2
جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
سلام
دقیقا حقوق مدنی زن نیز مانند مرد مشخص ومساوی شود سپس مهریه. کلا حذف بشه تا هم دادگاهها خلوت بشه وهم زوجین ازهمون اول تکلیف خودشون را بدونن ودردسرهای بعدی پیش نیاد
ناشناس
1
2
جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
کدوم ادم عاقلی توی این موقعیت ازدواج میکنه مگر دیوانه شدیم که بریم زن بگیریم وبرای خودمون مشکل درست کنیم اقایون برای خودتون ارزش قایل شیدوتنهازندگی کنید
حسین
1
1
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
مهریه حق زنه اما با این وضعیت گرونی سکه، واقعا سکه گرفتن درسته!!؟فکر کن اون مرد برادر وحتی شاید پدر خوده عروس باشه . واقعا عروس خانم اونموقع که برادر ویا پدرش تو دردسر پرداخت مهریه درگیر بشن هم همین دیدگاه ونظررا دارد. پس بهتر منطقی وعقلانی فکر کنیم .مهریه ای سکه باید برچیده بشه . وپول رایج مملکت براساس شاخص بانک مرکزی استواربشه، خانم وکیل که درخصوص مهریه صحبت کرده تعجب میکنم این شخص وکیله یا حامی قشر خاصی!!!خانم وکیل درد جامعه همین سکه ومهریه اس؟با این ادبیات حقوقی که محترمانه به بخشی از جامعه ظلم میکنی که بخش دیگر جامعه از شما تعریف و تمجید کننددرسته؟ به کجا به چنین شتابان .اگر بگم خانم وکیل دنبال رزق وروزی وکار خودشه شاید بگید این سخن سطحی وبی منطق هستش. اما واقعیت اینه این خانم بطور ۱۰۰ درصداز خانم های جامعه جانبداری کردن. حتی قضاوت عادلانه هم انجام نداده ، اصلا گیرم حرفتون درست باشه که نیست‌. آیا از الان به بعد ما دیگه مشکل خانوادگی وپرداخت مهریه توسط زوج در جامعه نخواهیم داشت؟وآیا بعد از کروناخانم های محترمی که مهریه اجرا می گذارند. اصلا مهریه اشان شامل ۱۳ میلیون (وچه بسا بیشتر)را اجرا نمی گذارن؟ متاسفانه دید این خانم بسته اس وکوچک فکر میکند، درپایان امیدوارم هیچ خانواده ای ازهم پاشیده نشه ودسته گلهای زندگیمان در زیر سایه پدر ومادر تربیت بشن وجامعه ای سالم وشکوفا داشته باشم ،ازهمگی پوزش میطلبم
ناشناس
0
1
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
الان کیه که مهریه بده مرد اونقدر زن رو اذیت میکنه و زن مجبور میشه خودش طلاق بخواد و کل مهریش رو هم میبخشه با این حال آقا هم طلاق نمیده و چندین سال الکی تو دادگاه وقت سپری میکنه،به نظرم تو بعضی موارد در حق زنان هم واقعا بی انصافی میشه، اما در حق بعضی مردا هم ظلم میشه، به نظرم باید اینطوری باشه که مهریه تعیین بشه و اگر مرد طلاق داد مهریه رو پرداخت کنه ولی زن هم حق طلاق داشته باشه اگه خودش طلاق خواست بگیره راحت باشه ولی دیگه مهریه بهش تعلق نگیره
ناشناس
1
1
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
بخدا همچین ک دید من یکم پول دارم پدرومادرش مجبورش کردن مهریه بگیره و الان چندساله زندگی برام جهنم کرده
ناشناس
1
1
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
مهریه شده کاسبی بعضی خانوم ها ازاون طرف،مهریه می گیرند ازطرف دیگه بایکی دیگه زندگی میکنن اینها توجامعه فراوون ،بامهریه یه ماشین میخره،پول یه مرد بدبخت دیگه تف به شرف هرچی بی غیرت وبی خونواده تورخدا جوون ها آگاه باشید وزیربارمسوولیت مهریه نروید،خودتون وبیچاره نکنید،هیچ قانون گذاری،ازمردحمایت،نمیکنه
ناشناس
2
3
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
اقای محترم به شما در کش و قوس دادگاه ها هم خوش می گذره چون تجدید فراش میکنید شرع به شما این اجازه رو داده نمیدونم چرا علما برای این مورد فتوا نمی دهند که زن باید نیازش رو سر کوب کنه اما تو مرد ازادی
ناشناس
0
0
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خوبه والله این همه مشکلات اجتماعی در حوزه زنان وجود داره مجلس حتی به خودش این سختی را نمی ده که یه پیش نویس الکی در این حوزه تنظیم کنه فقط می آن و گلو شون را برای چند همسری و حذف حقوق زنان پاره می کنند و به همدیگر لایک می دهند حالا اومدن واسه این یه ذره حقوق زنان که در دین از سر اجبار به زن تعلق می گیره و در مقابلش ۱۰۰۰ راه برای رنج دادن و نپرداختن حق زن به مرد واگزار شده اندیشه های جدید ارایه می دهند
ناشناس
0
0
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
مردی که نمیتونه مهریه رو بده بیجا می‌کنه می‌ره خواستگاری. می‌تونه روز خواستگاری بگه نمیتونم بدم. نیاز نیست حتما هم پی خوشگذرونیش باشه هم مهریه رو اول قبول کنه بعد بگه ظلمه.هم بعد ازدواج دنبال شادی و تفریحش. بشینهه سرجاش و اگر براش سنگینه به یک زن بسنده کنه. با همین اوصاف که مهریه اینطوریه یکسری آقایون یک همسر کافیشون انگار نیست.
بعدشم مهریه شرعا و قانونی حق یک زن هست و هیچ کسی نمیتونه بگه بیا چی تعیین کن.اگر حکومت اسلامی باشه کسی نمیتونه مبنای دیگه ای رو جایگزین کنه.
مهسا
3
0
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
من مخالف هستم. چون این جامعه از مردان و زنان تشکیل شده. مردهایی که بی دلیل خیانت میکنند و زنانی که بی دلیل طلاق میگیرند. شاید بهتر باشه که مهریه رو کلا بردارن و حقوق زنان و مردان رو یکسان کنند. مثلا باید از روزی که ازدواج میکنند هرچی بدست آمد نصف کنند چه مرد و چه زن. و باید نظارت دقیق باشه که کسی نتونه بنام خانواده خودش چیزی بخره البته همچین شخصی لیاقت زندگی رو نداره. با توجه به پیشرفت تکنولوژی کار سختی نیست محاسبه اموال افراد.
این درست نیست که زن برده باشه و مرد برده. باید مساوی باشند. هیچ کساختیار زندگی کس دیگه ای رو نداشته باشه.
الان دخترها حتی با مهریه بالا هم تن به ازدواج نمیدن چون میگن اسیر میشیم. چون حتی اجازه نداریم بدون اجازه شوهر آفتاب رو ببینیم.
بنظر من که دکتر روانشناس هستم باید این قوانین تغییر کنه.
باید کارشناسان دلسوز اعم از خانم و آقا جمع بشن و یک قانون درستی رو تدوین کنند که به روزگار امروز بخوره

نه کسی اسیر باشه و نه کسی حمال. فقط باید کارشناسهای عاقل و فهیم و بدور از تعصب این کار را انجام بدن والسلام
ناشناس
0
0
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
نزدیک به 5 سال هست دارم مشکل خودم را بهذعنوان یک زن می نویسم ولی گوش شنوایی نیست مردان با هم متحد شده اند علیه زنان چرا وقتی فقط حقوق قانونی من همین گرفتن مهریه هست سد و مانع بزرگی شده اند من زن را دچار مشکلات بی شماری کرده اند حق طلاق هم ندارم ایا می خواهید زن فاسد شود وقتی همسرم قصد ادامه زندگی ندارد و طلاق هم نمی دهد ایا من باید همین طور در زندان باشم و نتوانم ازدواج کنم
احمد
0
0
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹
دوس ندارن مشکل رو حل کنن
معادله پیچیده ای نیست هزار تا راه حل داره ولی مردم هرچی گرفتارتر بهتر (برای بالایی ها)
برای دولت هم درآمد داره چرا حل بشه
اگه از دید مسئولین نگاه کنید همه ش سوده
وقتی مردم به هم رحم نمیکنن چرا مسئولین باید به فکر باشن
انسان
0
2
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹
وکیل محترمی که نمی دونه مبنا و هدف مهریه تقویت روابط عاطفی زوجین است نه تجارت و ایشان ازدواج را با سایر قراردادهای تجاری یکی دانسته
ناشناس
0
0
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
بابا اینقدرسخت نیست مهریه رو به روزعقد محاسبه کنید خواهشا زودترتصمیم گیری کنید این مهریه شده نون دونی برای بعضیا خانم رفته شوهرکرده هنوز از همسراولش داره مهریه میگیره این چه قانونیه گناهمون این بودکه ازدواج کردیم ببخشید بار اخرم بود
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد