تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بررسی شد؛

راهکار کاهش فوبیای مردم از ریزش سهام‌ها در بورس/ مولفه‌های ماندگاری در بازار سرمایه چیست؟

کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ امروز فوبیای مردم از ریزش سهام‌ها به دلیل عدم آگاهی از علم این بازار است و دولت در کنار حمایت از بورس باید با اطلاع رسانی شفاف، تازه وارد‌ها را از شرایط این بازار مطلع کند تا از صف کشی برای فروش سهام شرکت‌ها جلوگیری شود.

بازار سرمایه

اقتصاد۲۴ - طبق آمار ارائه شده به طور متوسط روزانه حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه می‌شود؛ تصور کنید اگر تنور این بازار گرم نمی‌شد این حجم از نقدینگی چه بلایی بر سر بازارهای موازی می‌آورد. البته باید بپذیریم این رشد به سایر بازار هم سرایت کرد اما هم‌اندازه با بازار سرمایه نبود. البته ناگفته نماند طبق صحبت‌های «محمدباقر نوبخت»رییس سازمان برنامه و بودجه، بازار سرمایه می‌تواند تا حدی کسری بودجه را جبران کند.

تمام این شرایط ایجاب می‌کند که دولت از بورس و بازار سرمایه حمایت کند و برای تقویت آن برنامه و راهکار عملیاتی داشته باشد که تا به امروز چند گام مهم در این مسیر برداشته‌ شد که مهم‌ترین آنها احیا و آزادسازی سهام عدالت، ورود صندوق های واسطه گری مالی و افزایش عرضه اولیه‌ها بوده‌ است.

به اعتقاد کارشناسان از آنجایی که رشد بازار سرمایه فرصت خوبی برای تامین مالی و توسعه اقتصاد کشور است، تنها این موارد برنامه‌های دولت برای تقویت این بازار نبوده و نخواهد بود.

لایحه افزایش سرمایه شرکت‌ها، مشوق‌های مالیاتی برای شرکت‌های تازه وارد به بورس و کاهش کارمزد معاملات از دیگر اقدامات دولت در راستای حمایت از سهام‌داران بوده‌ است که با هدف حمایت از بازار سرمایه قابل اجرا بوده است.

بازار تا یک ماه آینده شاهد حرکت های شارپی نخواهد بود

اکبر حامدی، کارشناس بازار سرمایه درباره نحوه حمایت از بازار سرمایه  در گفتگو با اقتصاد۲۴ اظهار کرد: شاید وضعیت کنونی کلیت بازار سرمایه بر مدار مثبت باشد اما در مقایسه با دو ماه گذشته که تمام شرکت های صنعتی همزمان رشد قابل توجهی را در بورس تجربه کرده اند امروز به آن شدت نیست و بازار تا یک ماه آینده شاهد حرکت های شارپی نخواهد بود.

حامدی تصریح کرد: به دلیل رشدهای هیجانی، امروز در بازار مسیرها از یکدیگر جدا می شود، یکسری سهم هایی هستند که زیر ارزش اضافی خود در حال معامله هستند و یکسری شرکت هایی هم وجود دارند که شاید دو برابر قیمت واقعی درحال معامله شدن هستند. این سهام ها باید تقویت شوند. از سوی دیگر سهام های جذاب هنوز بازار خود را حفظ کرده اند و به مسیر خود ادامه می دهند اما باز هم نمی توان نتیجه گرفت که کلیت بازار مثبت است . 

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: شرکت هایی که صادرات محور هستند با توجه به جهش قیمت های جهانی، شرکت های موفق هستند چراکه بازار ما صادرات محور است و نگاه به آینده وضعیت دلار و ارز تاثیرگذار بر وضعیت بازار است.


بیشتر بخوانید: رشد بورس از چه ماهی اوج می‌گیرد؟/ کدام شرکت‌ها مورد اقبال بازار سرمایه هستند؟


به گفته وی، اتفاق خوبی که ظرف چند وقت اخیر افتاده است این است که بعد از گذشت 30 -40 سال حرکت خیلی خوبی برای بازار سرمایه رُخ داده است، در واقع شرایط از حالت بانک محور به سرمایه محور تبدیل شده است، یعنی مردم سرمایه های خود را به جای سپردن در بانک ها به سمت سرمایه گذاری در بخش های سرمایه محور هدایت می کنند.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: امروز با توجه به مسائل مطرح شده یک انقلابی در حوزه مالی کشور به وقوع پیوسته  اما به دلیل اینکه ابتدای راه است و همچنین با توجه به ماهیت این بازار بالا و پایین ها و مشکلات خاص و خروجی های خود را دارد و شاید تا رسیدن به رفع چالش های موجود در این بازار زمان نیاز داشته باشیم اما در بلند مدت قطعا به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

حامدی با تاکید بر اینکه در بازارهای موازی مانند مسکن، خودرو، طلا و ارز دلال ها نبض سرمایه های مردم را در دست داشتند، گفت: در سال جاری اشخاصی کد بورسی گرفتند یعنی سرمایه خود را وارد این بازار کردند؛ دولت نیز از بازار سرمایه حمایت و تشویق کرد که مردم وارد بورس شوند که این اتفاق خوبی بود و ورود نقدینگی به بازار باعث رشد بازار و رشد شاخص شد.

جو حاکم صف فروش سهام را طولانی کرد

وی با تاکید بر اینکه همچنان که در مقطع قبل خریدها برای عده ای بی دلیل بود در حال حاضر هم صف های فروش همین به همین وضعیت دچار شده است، گفت: امروز اگر از کسی که در صف فروش، سهام خود را چیده بپرسید چرا می‌فروشد  فقط جو حاکم را علت آن عنوان می‌کند یعنی در جو قرار گرفته است که قصد فروش دارد و اتفاق خاصی و تغییری در بنیاد شرکت ها نیفتاده است، به همین خاطر پیشنهاد من این است که سهام داران تازه وارد قبل از هر چیز دانش مالی خود را ارتقاء دهند و حتما از پک های آموزشی استفاده کنند و هنگامی که وارد بازار شدند از کانال های تلگرامی ، فضای مجازی و سیگنال فروش ها دوری کنند.

این کارشناس بورس با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر کسانی که در سهام های خاص بدون دلیل موجه با مشکل روبرو شده اند اشخاصی بودند که از سیگنال ها فروش ها استفاده کردند، گفت: اشخاصی بودند که بدون تحلیل پشت سهمی صف کشیدند و خرید کردند؛ حال حجم معاملات همان سهم را نگاه کنید خیلی خیلی کمتر از آن روزهایی بوده است که بازار رونق داشته است و همین موضوعات بدون اهداف و قواعد کارشناسی می تواند برای بازار خطرناک باشد هرچند اینها تجربه است و در بازار اتفاق می افتد و بازار، بالا و پایین، نوسان و ریزش دارد ولی سهامداران تازه وارد برای تجارب بعدی این را حتما در نظر بگیرند.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: در ابتدا سهامداران باید شرکت ها را تحلیل کنند و گزارش شرکت ها را بخوانند و با سفارش کانال های تلگرامی اقدام به خرید سهم نکنند و قدر سرمایه خود را بدانند. پیشنهاد من در این زمینه این است که ما بتوانیم پولی که از طریق سهامداران جدید وارد شده و بسیار حرکت خوبی است ، زیرساخت ها را طوری درست کنیم که اینها در بازار بمانند.

وی یادآور شد: قسمتی از این موضوع به آموزش از طریق نهادهای مالی، سازمان ها و شرکت اطلاع رسانی بورس باز می گردد که می تواند از طریق شبکه های تلویزیونی و سایت ها آموزش دهند که سهامداران به صورت عمیق با مباحث بازار سرمایه آشنا شوند چون بسیاری به آن علاقه مندند. ممکن است معاملات یک ماه اخیر این اشخاص را خسته کرده باشد و با کمی ضرر بیرون آیند، این اشتباه است که به محض کوچکترین تغییر اقدام به فروش سهام کنند .

حامدی افزود: تجربه نشان داده بازار سرمایه در بلند مدت مثلا در بازه 10 ساله سوددهی خوبی دارد و بازدهی آن به مراتب بیشتر از بازار سکه، ارز، مسکن و سایر بازارها است، بنابراین کسی که در این بازار ماندگار  بماند و به بازار سرمایه نگاه کوتاه مدت و گذری نداشته است، قطعاً بازده ای به مراتب بالاتری از بازارهای موازی کسب خواهد کرد.

وی افزود: متاسفانه برخی ذینفعان بازارهای موازی بورس در فضای مجازی در حال تخریب بورس هستند و با کلیپ هایی که می سازند فضا را مسموم می کنند. چون بازار سرمایه دانش و تخصص می خواهد و اینها در دلالی خودشان این موارد را ندارند ما باید به این موضوع آگاه باشیم و به بازار سرمایه بها دهیم و نگاه موقت و کوتاه مدت به آن نداشته باشیم.

این کارشناس بورس در پایان تاکید کرد: امروز فوبیای مردم از ریزش سهام ها به دلیل عدم آگاهی از علم این بازار است و دولت در کنار حمایت از بورس باید با اطلاع رسانی شفاف، تازه واردها را از شرایط این بازار مطلع کند تا از صف کشی برای فروش سهام شرکت ها جلوگیری شود.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

عمل بینی در سال ۱۴۰۳ چقدر آب می‌خورد؟

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

نوسانات قیمت آهن در سال گذشته

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

عکس قدی خانم بازیگر با ست قرمز و دست تتو شده

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

عکس/ استایل عجیب نیما شعبان‌نژاد با شلوارک

عکس/ استایل جدید فرشته حسینی در تعطیلات نوروز

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

راه‌های کاهش وزن در ماه رمضان