تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۰۱ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
مجلس ترمز گرانی را می کشد؟

جدیدترین راه حل برای کاهش قیمت خودرو

در زمان حاضر کشور ظرفیت تولید خودرو را دارد، اما به‌دلیل توزیع غیرشفاف این محصول، بازار فروش خودرو دچار آسیب‌های فراوان شده است.

خودرو

اقتصاد۲۴ - موضوع قیمت خودرو طی یک دهه گذشته به موضوع چالش بر انگیز تبدیل شده و تعیین قیمت خودرو در این دهه با موافقان و مخالفان زیادی همراه بوده است، اما نقطه عطف قیمت گذاری با ورود شورای رقابت به حیطه قیمت گذاری در سال ۹۱ کلید خورد.
این شورا با توجه به قانون تسهیل رقابت و منع انحصار وارد قیمت گذاری خودرو شد و طی حضور خودش به عنوان مرجع قیمت گذاری فراز و نشیب‌هایی را طی کرد. بعد از اینکه شورای رقابت به قیمت گذازی خودرو برگشت داستان حاشیه قیمت و ضرر و زیان زیان خودروساز‌ها بسیار داغ شد.
یک سری پیشنهاد دادند هم اکنون که بورس شرایط خوبی دارد و استقبال از آن زیاد است، قیمت گذاری خودرو هم به بورس ببریم. اولین بار آقای رئیسی رئیس قوه قضاییه این پیشنهاد را مطرح کردند. اکنون هم خودروساز‌ها این پیشنهاد را می‌دهند که قیمت گذاری را به بورس ببرند.
بسیاری افراد به دنبال این بودند که قیمت گذاری خودرو آزاد شود یا قیمت آن را به حاشیه بازار بسپرند که دولت این پیشنهاد را قبول نکرد. حالا این پیشنهاد روی میز است تا در نهایت ببینیم این بازار آشفته، آرام می‌شود یا خیر؟


رضا شیوا رئیس شورای رقابت، گفت: در اقتصاد سالم، بورس جای رقابت کالا‌ها و قیمت هاست، یعنی چند کالا در بورس می‌آید و تعدادی متقاضی هم برای آن وجود دارد و حق انتخاب دارند و می‌دانند کدام کالا را بخرند.
رئیس شورای رقابت تشریح کرد: این فروشنده‌ها و تولید کنندگان که صاحب این کالا‌ها هستند، در اثر رقابت قیمت کالا را به یک قیمت منطقی می‌رسانند و بورس جای رقابت کالا با یکدیگر برای پایین آمدن قیمت است.


بیشتر بخوانید:فاصله عجیب قیمت خودرو از کارخانه تا بازار


چرا کالا را وارد بورس می‌کنند؟

شیوا در پاسخ به این سوال مبنی بر علت ورود کالا به بورس، گفت: برای آن کالا‌ها از نظر اینکه توزیع درست انجام شود، افرادی که باید کالا را بخرند مشخص و دلال بازی نباشد، به بورس می‌روند. بحث کالا‌های انحصاری متفاوت است، بعضی از کالا‌های انحصاری را برای اینکه مسئله توزیع داشته ایم، آن‌ها را دستور دادیم و مصوب کردیم که در بورس عرضه شود، اما دلیل این بود که میزان عرضه و تقاضا حدودا با هم همخوانی داشت.
او ادامه داد: مانند اینجا نیست که میزان عرضه به مراتب پایین‌تر از میزان تقاضا باشد. فلسفه کشف قیمت مطرح است که باید کشف قیمت شود. برای کشف قیمت هر چه که در میزان عرضه است اتفاق می‌افتد قیمت بالاتر می‌رود و، چون در انحصار یک تولیدکننده است می‌تواند با کاهش تولید در قیمت‌ها اثر بگذارد و معلوم نیست به چه قیمتی برسد که ما نگران این موضوع هستیم.

وظیفه شورای رقابت چیست؟

رئیس شورای رقابت بیان کرد: وظیفه شورای رقابت این است که قیمت کالا‌های انحصاری را به قیمت تعادلی برساند یعنی جایی که رقابت عرضه و تقاضا به مقدار زیاد است و آنجا قیمت تعیین می‌شود و به آن قیمت به دست مصرف کننده برساند و مطمئنا با این وضعیتی که، چون میزان تولید بسیار کم است و تقاضا اگر خودرو را به بورس ببریم قیمت تعیین می‌شود، اما آن قیمت مشخص نیست تعادلی باشد.
این مقام مسئول ادامه داد: البته به مراتب قیمت بالاتر از تعادلی باشد، چون شورای رقابت این وظیفه را دارد که خودرو را به دست مصرف کننده برساند. ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. اگر افراد دیگر می‌توانند این کار را انجام دهند.
او افزود: قیمتی که اعلام می‌کنیم می‌تواند متفاوت باشد، مصرف کننده واقعی اگر شرایط را محدود کند، قیمت تعادلی به دستش می‌رسد. نکته مهم این است، برخی می‌گویند قیمت تعادلی نباید به دست مصرف کننده برسد.

فروش در حاشیه بازار و بورس تنها گزینه‌های پیشنهادی خودروسازان

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران، در خصوص وضیعت بورسی خودروسازان و قیمت گذاری خودرو در بورس، گفت: پیشنهاد ما این است که خودرو در بورس ارائه شود چرا که مکانیزم بورس شفاف است و اینگونه قیمت خودرو شفاف خواهد شد.
دبیر انجمن قطعه سازان ایران تشریح کرد: هم اکنون قیمت بسیاری از نهاده‌های تولیدی خودرو مانند فولاد، مس و ... در بورس ارائه می‌شود و اینگونه کشف قیمت شده اند. برای اینکه قیمت خودرو در بورس عرضه باید پیشنهاد داده ایم که ۱۰ درصد از محصولات ایران خودرو و سایپا در بورس عرضه شود تا به قیمت واقعی آن برسیم.
بیگلو با بیان اینکه تقاضای واقعی در بورس مشخص خواهد شد، گفت: قرعه کشی یکی از راهکار‌ها برای کاهش دست دلالان و کاهش قیمت خودرو بود، اما اینگونه حاشیه سود افزایش یافته و هم چنان متقاضیان واقعی مشخص نمی‌شوند. معتقدم باید راهی را برویم که قیمت خودرو تک نرخی شود چرا که هر کالای دو نرخی منشاء رانت و فساد در بازار است.
او بیان کرد: اگر چه شروط وزارت صمت در پیش فروش و یا پیشنهاد دریافت مالیات از خریداران می‌تواند به کنترل قیمت و تقاضا در بازار کمک کند، اما راهکار اصلی استفاده از تجربه دهه ۷۰ و فروش خودرو در حاشیه بازار است موضوعی که براساس یک اصل اقتصادی مطرح می‌کند قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.
دبیر انجمن قطعه سازان ایران تشریح کرد: برای جلوگیری از ورود سرمایه‌های سرگردان و تعدیل قیمت و تقاضا در بازار دولت باید اجازه دهد که خودرو در حاشیه در بازار به فروش برسد و یا اینکه در بورس کشف قیمت شود راهکار‌هایی که در صورت اجرای هر یک از آن‌ها ضمن اینکه موجب تک نرخی شدن قیمت در بازار خودرو می‌شود بلکه خروج ۸۰ تا ۹۰ درصدی متقاضیان غیر واقعی از بازار خودرو را ضمانت می‌کند.
بیگلو افزود: کل نیاز به خودرو در کشور بین یک میلیون و ۵۰ تا ۱۰۰ است، اما زمانی که ۸ هزار نفر در طرح‌های پیش فروش ثبت نام می‌کنند، نشان از حاشیه سود بالا در این طرح است. زمانی که آلومینیوم در بازار عرضه می‌شد قیمت سرسام آوری داشت، اما به محض ورود به بورس قیمت آن کاهش یافت.
او تشریح کرد: ساز و کار انجام این کار وجود دارد. نگرانی‌هایی از انجام این کار وجود دارد، به طور مثال این نگرانی وجود دارد که در صورت درخواست ۴ هزار خودرو در بورس نابسامانی ایجاد خواهد شد، اما اینگونه نیست. کل تولید خودرو در هفته ۲۰ هزار خودروست، که پیشنهاد داده ایم ۱۰ درصد تولید را در اول هفته ارائه شود تا قیمت آن مشخص شود و الباقی پس از تعیین قیمت نهایی عرضه کنند.


در همین رابطه ایزدخواه نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به کشف قیمت تعادلی خودرو در بازار بورس، گفت: اگر قیمت تعادلی خودرو در بورس بالاتر از قیمت تمام‌ شده باشد از اختلاف قیمت بین قیمت بازار و قیمت تمام‌شده، مالیات گرفته می‌شود تا رانت موجود به‌جای این که به جیب دلالان یا خودروساز رود در اختیار دولت قرار گیرد و صرف افزایش تولید خودرو شود تا قیمت‌ها پایین بیاید.
او گفت: در طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک پیشنهاد شده است از مالیات اخذشده از بورس خودرو، ۲۰ درصد به خزانه برود و صرف توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود و ۷۰ درصد هم به خودروساز‌ها وام کوتاه‌مدت داده شود تا تولید خود را افزایش دهند.
نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این میان فقط ۱۰ درصد برای پاداش به خودروسازان در نظر گرفته شده است تا اگر عرضه خودروی آن‌ها بالا بود به‌ تشخیص شورای رقابت به خودروسازان تعلق گیرد و به این ترتیب تلاش شده است سود خودروساز صرفاً در افزایش تولید قرار گیرد.
 
ایزدخواه با اشاره به اینکه کیفیت خودرو دغدغه نمایندگان است، گفت: در شاخص‌هایی که برای فرمول جدید قیمت‌گذاری قیمت تمام‌شده خودرو پیشنهاد شده است، مؤلفه‌هایی مانند ایمنی، مصرف سوخت و صادرات خودرو هم در نظر گرفته شده است، با این روش درصورتی که خودرویی ایمنی بالایی داشته باشد، خودروساز با اجازه قانون می‌تواند سود بیشتری از فروش خودرو به‌دست آورد و عملاً مجبور به افزایش کیفیت خودرو می‌شود.
او افزود: در طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک امکان تولید خودروی دست‌ساز و غیرکارخانه‌ای هم فراهم شده است تا با این روش به کاهش قیمت خودرو از جنبه‌های مختلفی کمک گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
حمید کنعانیان
1
2
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹
سلام بنظر من بهترین راه برای جلوگیری از افزایش قیمت خودرو و شکاند این بی ثباتی بازار شرکت‌های خودروسازی هنگام ثبت نام و تحویل فوری خودرو در سند قید شود تا 3 سال حق فروش و انتقال بغير صلب می‌گردد آنموقع کسانی که واقعاً نیازمند خودرو هستند در قرعه کشی شرکت خواهند کرد
احمد
به خدا خیلی خسته شدم حالا 6بار شرکت میکنم ولی خبری ازبرنده شدن نیست.
ناشناس
فقط نخریدن تنها راهه
لیلا
2
3
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹
قیمت خوردو بالا گرفته برای ما که با یک ماشین درامد خانواده۴ نفره هست چه خبره
افشین
0
0
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹
سلام من یه نظر دارم شاید بعضی ها بخندن ولی شدنی هست
میشه خود دولت مکان های بزرگ در شهر ها مثل بنگاه درست کنه و دفتر خونه و تعویض پلاک هم تو همون مکان بیاره هر کسی بخواد بفروشه می‌فروشد به دولت و دولت می‌فروشد به مردم کسی هم نمتونه بیرون از این مکان خرید فروش کنه اینجوری مشتری خیلی راهت میتونه بخره چون دولت با کار شناسای ماشین تست میکنن ایرادات ماشین میزنن روی شیشه ماشین و هر کسی بسته به پولش ماشین میخره و هیچ کسی نمیتونه قیمت بابا پایین کنه همین کارم میشه در مورد خونه هم کرد
علی
0
9
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹
تنهاراه بستن دوخودرو ساز دولتی یا خصوصی شدنشونه وهمزمان آزاد شدن واردات خودرو ولاغیرررررررررررررر
ناشناس
0
6
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹
بنظر من خودرو باید بدون قرعه کشی و به نوبت ثبت نام بشه و حق فروش تا 5 سال خریدار نداشته باشه اونوقت فقط خریدار واقعی برای ثبت نام و خرید اقدام میکنه
ساسی
0
7
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹
چقدرشماهاساده این ایناها همش بازی هست مگه میشه دولت نتونه کنترل کنه ایناهاهمشون باهم دستشون تویک کاسه هست وگرنه پرایدو ده سال پیش هفت تومن میدادن کی میخرید
علی
احسنت دقیقاً همینطوره.
این سیا بازیا برای خالی کردن جیب مردمه راهشم فهمیدن ایجاد صف خرید.مردمه عاشق صف و همیشه در صحنه هم حضور دارند که همین باعث افزایش قیمت شده
ناشناس
1
9
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹
اگر وارد بورس بشه این بار بورس باد میکنند تا قیمت باز بر بالا کلان درست بشو نیست
محمد
0
5
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹
بهانه ای برای افزایش قیمت دوباره قیمت آزاد کنید چطوری بخریم نفهماااااااااااا
ناشناس
0
1
پنجشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۹
راهش اینکه که بندر ها قیمتش ازاد بشه ماشین ارزان بیاد ودیگه خودرو داخلی تولید نشه با اون کیفیت بدش
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت قند و شکر امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

فیلم/ لحظه شروع سیل در شهر شیراز نوروز ۱۳۹۸

فیلم/ طعنه ابطحی خطاب به آقای ‎صدیقی: رابین هود دوران بوده جاعل!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

ماجرای کاظم صدیقی؛ از ابهر تا اُزگل / دو روایت از زمینی که به نام صدیقی سند زده شد

عکس/جلب‌توجه هانده ارچل

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

آیا آیت الله کاظم صدیقی استعفا داده است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

گردش عاشقانه نرگس محمدی و علی اوجی در کانادا + عکس

عکس/جدول کامل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳

شاخص بورس توانایی رسیدن به ۴ میلیون واحد را دارد؟

کیفیت هوای تهران در آخرین روز سال ۱۴۰۲

جاده چالوس بازگشایی شد

قیمت واقعی دلار چقدر باید باشد؟

آیا اسرائیل بعد از ۷ اکتبر در غزه موفقیتی داشته است؟

فیلم/ علاقه علی پروین و حسن روشن به هایده و معین جنجالی شد!

عواملی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تغییر می‌دهند

وضعیت هواشناسی امروز

خط لوله صلح فرصتی برای تبدیل شدن به هاب گازی/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان + تفسیر و معنی

رقم دقیق حداقل دستمزد کارگران مشخص شد

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

۷۳سال پس از ملی شدن صنعت نفت؛ واپسین روز از سال ۱۳۲۹ برای مردم ایران بیش باد + فیلم

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است/ کارگران و بازنشستگان از آرامش اقتصادی مایوس شده‌اند

بهترین زمان خرید ارز‌های دیجیتال

محور کرج-چالوس و آزادراه تهران-شمال مسدود شد

۸ دلیل برای سردرد‌های صبحگاهی

آخرین قیمت دلار در سال ۱۴۰۲

صعود قیمت طلا و سکه در راند آخر سال ۱۴۰۲

۳ سریال کره‌ای از کارگردان «دونگ‌یی» و «یانگوم» برای تعطیلات نوروز

زنان به کدام ویتامین‌ها نیاز دارند؟

۳ عارضه حذف وعده‌های غذایی

مصرف این ۱۰ ماده غذایی به خواب بهتر کمک می‌کند

بهترین انتخاب برای سرمایه گذاری روی طلا/ چرا نباید در بازار سکه سرمایه گذاری کرد؟/ پیش‌بینی حباب سکه در سال ۱۴۰۳

آخرین اخبار از نشست تعیین دستمزد کارگران

شعب بیمه ملت در ایام تعطیل فعالند

کاندیدای برنده ورامین، ردصلاحیت شد

مشتری جدید پرسپولیس از راه رسید

هم پوشانی ارز و مالیات در سال ۱۴۰۳

صعود ادامه‌دار قیمت طلای سیاه

عکس/ باغ متعلق به کاظم صدیقی در گوگل مپ

فیلم/ اعتراف یک بازیگر به تقلب در کنکور

عادل فردوسی‌پور از صدا و سیما بازنشسته شد

ماجرای برد پوتین در یک رقابت بسیار سالم انتخاباتی

آخرین اخبار از واریز معوقات معلمان

رقم مزد پیشنهادی جامعه کارگری مبلغ چقدر است؟

دکوراسیون خاص آقازاده سریال هفت سر اژد‌ها/ رونمایی مجید واشقانی از استایل تازه

فیلم/ مسافران شمال در ترافیک گیر افتادند

استایل جوان‌پسند لعیا زنگنه در کنسرت علیرضا قربانی

فیلم/ لحظه شروع سیل در شهر شیراز نوروز ۱۳۹۸

این استان منتظر بارش فوق سنگین باشد

آیین‌های نمایشی نوروز؛ از پایکوبی و هلهله تا بازگشت مردگان/سیاهِ آیین‌های نمایش ایران بی‌ربط به برده‌داری