اقتصاد۲۴ - شاهدات خبرنگاران همشهری، بیانگر تداوم سونامی رشد قیمتها در بازار خودرو است. عبور قیمت پراید۱۱۱ از مرز ۱۴۵میلیون و رسیدن نرخ پژو۲۰۶ تیپ۲ به بیش از ۲۴۰میلیون تومان را در شرایطی شاهدیم که شیب افزایش قیمت در بازار خودروهای مونتاژی بهمراتب بیشتر از خودروهای تولید داخل بوده؛ بهنحوی که قیمت ساندرو استپ وی اتوماتیک به مرز ۶۰۰میلیون تومان رسیده و قیمت پژو۲۰۰۸ از مرز یکمیلیارد تومان فراتر رفته است. این افزایش قیمتها موجب حذف خودروهای مونتاژی از سبد خرید طبقه متوسط شده است. در بازار خودروهای پرتیراژ داخلی نیز سیر صعودی قیمتها موجب کوتاه ماندن دست مشتریان کمدرآمد از خرید این خودروها شده است.
از کاهش عرضه تا افزایش قیمت
آمارهای ارائهشده خودروسازان در سامانه کدال بورس از رشد ۱۰درصدی تولید خودروهای سواری داخلی در نیمه نخست امسال با رسیدن به تیراژ تولید بیش از ۴۰۵هزار دستگاه انواع خودروی سواری در ایران خودرو، سایپا و پارسخودرو، نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.این آمارها نشان میدهد ایرانخودرو با تولید ۲۰۸هزار دستگاه محصول تا پایان شهریور و رشد ۴۰درصدی تیراژ تولید، بیشترین افزایش تولید را بهخود اختصاص داده اما تیراژ تولید خودروهای سواری در سایپا طی ۶ماه نخست امسال روندی نزولی داشته و دومین خودروساز ایران با تولید فقط ۱۵۰هزار دستگاه انواع خودرو در مقایسه با پارسال، ۱۲درصد کاهش تولید داشته است.همچنین پارسخودرو تا پایان شهریور امسال ۴۷هزار دستگاه خودرو تولید کرده که در مقایسه با پارسال ۱.۳درصد کاهش تولید داشته؛ این روند، شکاف عرضه و تقاضا در بازار خودرو را تشدید کرده است. با توجه به وضع تولید و عرضه خودرو و عبور نرخ دلار از مرز ۳۰هزار تومان، بهنظر نمیرسد بازار خودرو در نیمه دوم امسال به ثبات و آرامش برسد؛ مگر آنکه نرخ ارز تثبیت شود و تولید و عرضه خودرو افزایش یابد.
رشد هفتگی و روزانه قیمت خودرو
افزایش دوبرابری قیمت برخی خودروهای تولید داخل و رشد ۲ تا ۳برابری نرخ خودروهای مونتاژی از ابتدای امسال تاکنون، چشمانداز قیمتها را در بازار خودرو در طول نیمه دوم امسال تیره و تار کرده است. یک کارشناس بازار خودرو با اشاره به نزول بورس میگوید: بهنظر میرسد قیمت خودرو در بازار احتمالا بازهم افزایش خواهد یافت، البته افزایش قیمتها به معنای رونق نیست، بلکه احتمالا بازار خودرو در ماههای آینده بیش از پیش راکد خواهد شد.امیرحسین کاکائی رشد تولید و عرضه را پیششرط بازگشت ثبات به بازار خودرو دانست و افزود: اگر با روی کار آمدن وزیر جدید صنعت، بدهی خودروسازان به قطعهسازان پرداخت شود و تولید و عرضه رشد کند، شاید در ۶ماه دوم امسال، شرایط برای تثبیت قیمتها در بازار خودرو فراهم شود.
من سوال ام اینجاست چرا باید بین بازار و کارخانه 70میلیون اختلاف باشه.این که به جیب شرکت سازنده نمی ره پس چی میشه
مافیای در کار است......
لطفا در این مورد یک گزارش تهیه کنید
تا کی باید تاوان اشتباه یک عده دیگه را ما بدیم.
اونا اشتباه کردن ما تاوان میدیم.
بسه دیگه خسته شدیم. دست از سرمون بردارید. نمیتونید کاری کنید برید کنار یک آدم با عرضه بیاد سر کار.
فرق خودرو با موبایل یا کامپیوتر و بسیاری از اقلام چیست؟ ایران توان تولید نیاز داخلی ندارد، چرا کشور در مزیقه خودرو قرار دادید و این انحصارگراتیی غیر رقابتی (غلاوه برگرانفروشی، موجب کمی کیفیت و عدم ارتقای فناروی داخلی شده!) و قیمت گزاف تورمی و گرانی را بر مردم کشور تحمیل کرده اند؟