اقتصاد۲۴ - در میانهی دههی ۱۳۸۰، یعنی زمانیکه خودروهایی مانند تویوتا کمری گرند ششسیلندر بازار سدانهای بزرگ وارداتی را قبضه کرده بودند، ناگهان ورود کرهای جدید خوشهیبت و تا حدودی شبیه به هیوندا سوناتا را شاهد بودیم که توجههای بسیاری را به خود معطوف کرد. هیوندا آزرا بهدلیل بهرهمندی از ابعاد بزرگ، کابین جادار، امکانات مناسب و پیشرانه قدرتمند خیلی زود در کانون توجه علاقهمندان زیادی قرار گرفت و رفتهرفته به یکی از سدانهای وارداتی محبوب تبدیل شد.
نسلهای بعدی این خودرو که به درون مرزهای کشورمان راه پیدا کردند، باتوجهبهنام نیکی که هیوندا آزرا نسل چهارم TG از خود در بازار ایران بر جای نهاده بود، بهطرز مطلوبی با استقبال خریداران مواجه شد.
نسل چهارم هیوندا آزرا بهعنوان نخستین سری از این محصول که وارد کشور ما شده بود، از طراحی نسبتا ساده، اما لوکس سود میبرد که درمقایسهبا خودروهای همعصر خود جلوه و پرستیژ بیشتری ارائه میداد. این خودرو بهعنوان سدان بزرگ نیمهلوکس با ارائهی طرح بدنهای مطابق با سلیقهی عمومی، در آن دوران توانست رضایت اکثر مشتریان را به شمایل بیرونی خود کسب کند.
نبود خطوط پیچیده و بهرهمندی از عناصر بیآلایش و درعینحال لاکچری ازجمله ویژگیهای طراحی ظاهری آزرا ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ بهشمار میرود. طراحی داخلی این خودرو بهویژه طرح داشبورد کاملا قدیمی و ساده بوده و عناصر مستطیلی روی کنسول میانی آن نمیتوانند رضایت مشتریان، بهویژه درقیاسبا محصولات مدرن را کسب کنند.
بیشتر بخوانید:مرسدس ۶ خودروی برقی جدید تولید میکند
مدل ۲۰۱۱ این خودرو با بهروزرسانیهایی در بخش سپر و چراغها و برخی قسمتهای دیگر همراه شد که نمایی جذابتر و اسپرتتر به آزرا TG بخشید؛ اما نسل پنجم هیوندا آزرا که از سال ۲۰۱۲ به بازار ایران راه پیدا کرد، ازلحاظ طراحی دستخوش تحولات بنیادین شد و نمای ظاهری بسیار چشمنواز و مدرن و متفاوت از گذشته را ارائه داد و همین مهم سبب شد تا خیلی زود آزرا HG که به آزرا گرنجور نیز معروف بود، به محبوب دل مشتریان بدل شود.
حجمپردازی مناسب بدنه بههمراه اشکال هندسی مدرن و اسپرت و خانوادگی و بهطور کلی ظاهر بسیار مهیج، ازجمله ویژگیهای بصری آزرا نسل پنجم بهشمار میرود. طراحی داخلی این خودرو نیز درمقایسهبا گذشته کاملا دستخوش تحولات بنیادین شد و نمایی بسیار مدرنتر و منحصربهفرد برای آن به ارمغان آورد.
واردات آزرا از سال ۲۰۱۴ به کشور ممنوع شد تا آنکه شرکت کرمان موتور مدل ۲۰۱۸ این خودرو را با عنوان مونتاژ داخل بهصورت نسبتا محدود بهدست مشتریان ایرانی رساند. طراحی ظاهری هیوندای آزرا گرنجور ۲۰۱۸ را میتوان نقطهی اوج هنر طراحان هیوندا در ترسیم نمای بیرونی خودرو دانست؛ سبکی مدرن و درعینحال خانوادگی و همهپسند به نحوی که ایراد چندانی نمیتوان به ظاهر هیوندا آزرا ۲۰۱۸ وارد کرد.
در این خودرو نیز همهچیز بسیار لوکس و مدرن بهنظر میرسد؛ اما بااینحال طرح غربیلک فرمان یا نمایشگر عمودی روی داشبورد تا حدودی از تناسب کمتری با سایر عناصر بهرهمند هستند که البته چندان درخورتوجه نیست.
هیوندا آزرا معمولا در همهی مدلهای خود از امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری درمقایسهبا رقبا بهره میبرده است و در اینجا نیز، تنها به امکانات جدیدترین مدل این خودرو یعنی هیوندا آزرا ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ کرمانموتور اشاره خواهیم کرد. این امکانات عبارتاند از:
کروزکنترل تطبیقپذیر، کنترل توقف در سربالایی، سامانههای کنترل پایداری و کشش، سه حالت رانندگی نرمال و اکو و اسپرت، حسگرهای پارک در هر دو انتها، حسگر باران و فشار باد تایر، ترمز پارک برقی، ABS و EBD، اتوهلد، دیلایت، چراغ خودکار، مه شکن، فرمان برقی حساس به سرعت، گرمکن فرمان، سیستم صوتی اینفینیتی، نمایشگر مرکزی ۸ اینچی، نمایشگر ۴/۲ اینچی صفحهکیلومتر، اپل کارپلی و اندروید اتو، دوربینهای عقب و جانبی و ۳۶۰ درجه، ۹ عدد کیسه هوا، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش کشنده و محدودکننده، استارت دکمهای و ورود بدون کلید، تهویهی خودکار دوگانه بهعلاوه دریچهی تهویهی عقب، صندلی راننده با تنظیمات برقی ۱۴ جهته بهعلاوه مموری، صندلی سرنشین با تنظیم برقی، گرمکن برای هر دو ردیف صندلیها، سردکن صندلی جلو، روکش صندلی چرمی، صندوق برقی هوشمند، آینهوسط الکتروکرومیک، آینههای بغل با تنظیم برقی و گرمکن، سقف پانوراما و سانروف پردهی برقی و سقف جیر.
نسلهای چهارم و پنجم هیوندا آزرا با پیشرانهی ششسیلندر به بازار ایران راه پیدا کردند. هیوندای آزرا ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ زیر کاپوت خود موتوری ششسیلندر به حجم ۳/۳ لیتر با قوای ۲۳۵ اسببخار و ۳۰۴ نیوتنمتر گشتاور پنهان کرده است. شتاب این خودرو ۱،۶۵۰ کیلوگرمی حدود ۸/۵ ثانیه است و حداکثر سرعتش به ۲۳۴ کیلومتربرساعت میرسد.
هیوندا آزرا نسل پنجم ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ نیز به پیشرانهی ششسیلندر سهلیتری مجهز شده است. حداکثر قدرت این موتور ۲۵۰ اسببخار و حداکثر گشتاورش ۲۸۲ نیوتنمتر است. شتاب صفر تا صد هشت ثانیه، حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتربرساعت و میانگین مصرف سوخت ۹/۶ لیتر در صد کیلومتر، ازجمله آمار و ارقام فنی مهم این مدل از هیوندا آزرا بهشمار میروند.
جدیدترین مدل هیوندا آزرا موجود در ایران، یعنی آزرا گرنجور ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، بهدلیل ممنوعیت ورود خودروهای با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سیسی با پیشرانهی چهارسیلندر ۲/۴ لیتری همراه شده است. جعبهدنده ششدندهی خودکار قوای ۱۸۷ اسببخاری و گشتاور ۲۴۱ نیوتنمتری این خودرو را بهسوی محور جلو ارسال میکند. شتاب صفر تا صد هیوندا آزرا ۲۰۱۸ حدود ۹/۷ ثانیه و بیشینهی سرعتش ۲۱۳ کیلومتربرساعت و میانگین مصرف سوخت آن ۸/۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.
مدلهای هیوندا آزرا همگی ازجمله خودروهای سدان نسبتا لوکس بازار هستند که بهدلیل بهرهمندی از امکانات مناسب، ایمنی رضایتبخش، کیفیت ساخت مطلوب و طراحی ظاهری مناسب، همواره بهعنوان خودرویی پرفروش از دریچهی چشم خریداران به آنها نگاه شده و با وجود قیمت نسبتا گران آنها بهویژه در مدلهای جدیدتر، همواره از بازار معاملات گرم و پرحرارتی بهره بردهاند.