اقتصاد۲۴ -برات قبادیان روز دوشنبه در رویداد مجازی جذب سرمایه حوزه کالاهای تند مصرف از سلسله رویدادهای دوشنبههای استارتاپی سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: باید همکاری نزدیک میان دستگاههای اجرایی و سیاستگذاران راهبردی شکل گیرد تا استارتاپها در فعالیت خود موفق شوند. اگر این همکاری شکل نگیرد خلاقان استارتاپی که همه نسل جوان هستند، به یکباره دلسرد میشوند.
وی ادامه داد: باید از حالت جزیرهای خارج شویم و برای حل مسایلی که به نوعی مانع شتاب سریع و رشد استارتاپها میشود، ارتباط نزدیک ایجاد کنیم. وزارت صمت نیز به صندوق نوآوری و شکوفایی برای ارایه خدمات و حمایت از استارتاپها کمک میکند. کمک به استارتاپ ها، کمک به اهداف و ماموریتهایی است که در وزارت صمت ایجاد شده است.
قبادیان بیان کرد: بخش پژوهش وزارت صمت این آمادگی را دارد که همکاری نزدیک را در خصوص استارتاپها با زیر مجموعه وزارتخانه ایجاد کند.
وی در خصوص فعالیت استارتاپها در حوزه کالاهای تندمصرف نیز اظهار داشت: کشور ما نیز مانند بقیه کشورها وارد مباحث جدید در حوزه اقتصاد و زندگی مردم شده است. بحث کالاهای تند مصرف، بحث جدیدی برای خیلی از کشورها و برای کشور ما است و فعالیت در این زمینه میتواند بازار کسب و کار را رونق دهد.
قبادیان گفت: مباحث مربوط به اقتصاد دانش پایه و خلق ایدههای جدید و عملی کردن این ایدهها و به روز کردن آنها و کسب و کار دانش بنیان از طریق استارتاپها رونق میگیرد. در حوزه کالاهای تند مصرف هنوز در ابتدای راه هستیم و برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. ما باید با برنامه حرکت کنیم.
وی یادآور شد: اگر پیوند اساسی و کلیدی بین آنچه که به عنوان صنایع پیشرفته و برتر و فناوری نوین مینامیم با مباحث استارتاپی اتفاق بیفتد، یک حالت برد برد میان صاحبان صنایع پیشرفته و صاحبان استارتاپ حاصل خواهد شد.
قبادیان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: استارتاپها باید در انتخاب اسامی فارسی برای فعالیت خود کوشا باشند. صندوق نوآوری و شکوفایی نیز باید در خصوص نامگذاری استارتاپها دقت و نظارت ویژه داشته باشد تا از واژههای فارسی استفاده شود و به استارتاپها در این زمینه کمک کند.
بیشتربخوانید:طرح ملی تاپ، موتور محرکه انقلاب صنعتی
در رویداد جذب سرمایه حوزه کالاهای تند مصرف ۶ استارتاپ وندینگ ماشین (سازنده ماشینهای ارایه دهنده نوشیدنی گرم و تنقلات در اماکن)، بینج بار (سامانه تحت وب برای عرضه برنج ایرانی با اتصال مشتری به کشاورز)، سامت (سامانه ارتباط مشتری و تامین کننده مواد غذایی)، سیزون مارکت (سوپر مارکت اینترنتی)،ای تحفه (فروشگاه آنلاین سوغات و صنایع دستی)، بارخشک (فروش حبوبات و خشکبار به صورت آنلاین) ایدههای استارتاپی خود را به سرمایه گذاران معرفی کردند.
کالای تندمصرف (انگلیسی: Fast-moving consumer goods) محصولی است که بهسرعت و با قیمت نسبتاً پایینی بهفروش میرسد. کالاهای بیدوام مانند خوراکیهای بستهبندیشده، نوشیدنیها، وسایل بهداشتی، و داروهای غیرداروخانهای از جمله این کالاها هستند.