تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۰۳ آبان ۱۳۹۹
مطابق هرسال منتشر شد

برآورد بانک جهانی از آینده بازار کالاهای اصلی

«بانک جهانی» تازه‌ترین گزارش خود از چشم‌انداز بازار‌های کالایی را منتشر کرد. در این گزارش که دوبار در سال منتشر می‌شود، وضعیت پنج بازار کالای اصلی جهان – انرژی، کشاورزی، کودها، فلزات و موادمعدنی و فلزات گرانبها- مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برآورد بانک جهانی از آینده بازار کالاهای اصلی

اقتصاد۲۴«بانک جهانی» تازه‌ترین گزارش خود از چشم‌انداز بازار‌های کالایی را منتشر کرد. در این گزارش که دوبار در سال منتشر می‌شود، وضعیت پنج بازار کالای اصلی جهان – انرژی، کشاورزی، کودها، فلزات و موادمعدنی و فلزات گرانبها- مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر اساس این گزارش، قیمت تمام بازار‌های کالایی در فصل سوم ۲۰۲۰ پس از کاهش سنگین ناشی از شیوع بیماری اوایل سال، بهبود یافت. در این رابطه قیمت‌های نفت خام افزایشی بیش از دو برابری را از مقادیر حداقلی آوریل تجربه کردند. البته با وجود این افزایش که توسط کاهش تولیدات اوپک حمایت شد، اما قیمت‌ها همچنان در مقادیری یک‌سوم پایین‌تر از سطوح پیش از شیوع بیماری قرار گرفته‌اند. در واکنش به خیز مجدد تقاضای صنعتی چین، قیمت فلزات نیز با سرعتی فراتر از انتظار بهبود یافت. به خاطر کاهش تولیدات برخی محصولات عمدتا روغنی، قیمت برخی مواد غذایی هم در ماه‌های اخیر روی مسیر افزایشی قرار گرفت.


بیشتر بخوانید: پیش بینی بانک جهانی از قیمت نفت در سال آینده


چشم‌­انداز بازار‌های کالایی جهان

در این گزارش برخی از آمار‌های سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ بازار‌های کالای ایران نیز آمده است. بر اساس این آمارها، در این سال ایران با ۹ میلیون تن هفتمین واردکننده بزرگ ذرت؛ با ۲/ ۱ میلیون تن ششمین واردکننده بزرگ برنج؛ و با ۶/ ۶ میلیون تن ششمین ذخیره‌کننده بزرگ گندم جهان است. بر این اساس همچنین با نگاه به آینده، انتظار می‌رود قیمت‌های جهانی نفت به تدریج بهبود یابد و به‌طور میانگین به ۴۴ دلار برای هر بشکه در سال ۲۰۲۱ برسد، سطحی بالاتر از پیش‌بینی ۴۱ دلاری ۲۰۲۰. در این ارزیابی پیش‌بینی شده است قیمت فلزات و محصولات کشاورزی نیز به ترتیب رشد ملایم ۲ و یک درصدی را در ۲۰۲۱ به ثبت برسانند. ریسک‌هایی که متوجه این پیش‌بینی است عمدتا مربوط به طول مدت بیماری می‌شود؛ شامل تشدید امواج بعدی بیماری در نیم‌کره شمالی و سرعت توسعه و توزیع واکسن مقابله با آن. به اعتقاد «بانک جهانی»، ویروس «کووید-۱۹» برای بازار‌های کالایی جهان شوکی بزرگ بود، شوکی که سیاست‌گذاران حوزه صادرات کالا را با چالش‌هایی مواجه کرد: این بیماری تا چه حد کوتاه است و اقدامات سیاستی حمایتی می‌توانند به‌عنوان ضربه‌گیر علیه شوک‌های آن عمل کنند؛ یا اینکه این بیماری تا چه حد ماندگار است و سیاست‌گذاران باید اجازه دهند اقتصادهایشان با نرم‌های جدید سازگار شوند. البته شناسایی طول مدت شوک‌های قیمتی کالا‌ها چالشی است که سیاست‌گذاران حوزه صادرات کالا اغلب با آن مواجه هستند. در همین رابطه «بانک جهانی» در گزارش جدید خود پرونده‌ای ویژه پیرامون این موضوع ترتیب داده است. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد بازار‌های کالا‌های صنعتی عمدتا تحت‌تاثیر شوک‌های موقت قرار می‌گیرند، در حالی که بازار محصولات کشاورزی اساسا نگران شوک‌های دائمی هستند.

انرژی

بهبود قیمت‌های نفت کمک کرد قیمت‌های انرژی در مجموع فصل سوم افزایش یابد، آن هم پس از کاهش تقاضایی که به خاطر شیوع بیماری در فصل ماقبل آن اتفاق افتاد. با این حال عدم تداوم کاهش سطح تولیدات و شکل‌گیری نگرانی‌هایی پیرامون تشدید شیوع بیماری و پیامد‌های آن برای سطح مصرف نفت، به تازگی منجر به وقفه در بهبود قیمت این محصول شده است. در این رابطه انتظار می‌رود قیمت‌های نفت در سال ۲۰۲۱ به‌طور میانگین روی سطح ۴۴ دلار برای هر بشکه بایستد، فراتر از پیش‌بینی ۴۱ دلاری سال ۲۰۲۰. به گزارش «بانک جهانی»، ارتقای سطح مصرف در کنار بهبود اقتصاد جهانی به معنی آن است که قیمت‌های گاز طبیعی نیز در سال آینده بهبود خواهد یافت. عمده ریسک‌هایی که متوجه این پیش‌بینی است مربوط به طول مدت بیماری می‌شود، شامل تشدید شیوع بیماری در نیم کره شمالی و سرعت توسعه، تهیه و توزیع واکسن.
کشاورزی

شاخص قیمت محصولات کشاورزی «بانک جهانی» در فصل سوم امسال با معکوس کردن کاهش ابتدای سال خود بهبود ۶ درصدی را به ثبت رساند. در حال حاضر قیمت‌های محصولات کشاورزی شش درصد بالاتر از سطوح سال گذشته قرار دارند. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های عمده محصولات کشاورزی روندی رو به افزایش را در اواخر سال ۲۰۲۰ تجربه کنند، روندی که عمدتا به کمبود تولیدات برخی محصولات روغنی و غذایی، تقاضای قدرتمند برای مواد اولیه و تضعیف ارزش دلار باز می‌گردد. در این رابطه در پی کمبود تولیدات، قیمت محصولات روغنی و موادغذایی بیشترین افزایش را در میان این گروه تجربه کردند، محصولاتی که توسط نوشیدنی‌ها و مواداولیه دنبال می‌شوند. درخصوص سایر محصولات، سطح قیمت غلات عموما ثابت باقی ماند. این در حالی است که نگرانی‌ها پیرامون تضعیف تقاضا و اعمال محدودیت‌های تجاری به خاطر شیوع «کووید-۱۹» کمرنگ شده است. در این رابطه «بانک جهانی» پیش‌بینی می‌کند پس از افزایش ۳ درصدی در سال ۲۰۲۰، شاخص قیمت محصولات کشاورزی در سال ۲۰۲۱ نیز ۴/ ۱ درصد رشد دیگر داشته باشد، ارقامی که هر دو نسبت به پیش‌بینی گزارش آوریل افزایش را نشان می‌دهند. ریسک‌های متوجه این پیش‌بینی اساسا از قیمت‌های بالاتر انرژی، سیاست‌گذاری‌ها در حوزه سوخت‌های فسیلی، ظهور شرایط آب‌وهوایی «لانینا» و نااطمینانی‌های اقتصاد کلان ناشی می‌شود.

کود‌ها

پس از شش فصل متوالی کاهش، شاخص قیمت کود‌های «بانک جهانی» رشد ۷ درصدی را در فصل سوم به ثبت رساند، افزایشی که هرچند فراگیر نبود. بر این اساس قیمت کود‌های اوره و فسفات به خاطر تقاضای قدرتمند و افزایش هزینه‌های نهاده‌ها به‌طور قابل‌توجهی جهش یافت. در طرف مقابل، قیمت پتاس برای سومین فصل متوالی با کاهش مواجه شد. در این رابطه پیش‌بینی می‌شود قیمت کود‌ها در مجموع سال ۲۰۲۰ کاهش ۱۰ درصدی را به ثبت برساند، در حالی که افزایش ملایم حدود ۳ درصدی برای سال آینده اتفاق خواهد افتاد. ریسک‌های متوجه این بیماری عمدتا رو به بالا هستند: شامل اختلالات در عرضه، به خصوص اختلال در جابه‌جایی نیروی‌کار در پی طولانی شدن امواج بعدی شیوع بیماری. در مقابل از جمله ریسک‌های کاهنده قیمت می‌توان به کاهش هزینه‌های نهاده‌های تولید اشاره کرد.

فلزات و موادمعدنی

شاخص قیمت فلزات و موادمعدنی «بانک جهانی» پس از افت در فصل نخست، در فصل سوم جهشی ۵/ ۱۹ درصدی را به ثبت رساند. گرچه در ماه‌های سپتامبر و اکتبر قیمت‌ها تا حدی هموار شدند، اما در مجموع افزایش قیمت این گروه از کالا‌ها قابل‌توجه بود، افزایشی که مس و سنگ‌آهن در آن پیشگام شدند و رکورد‌های سال ۲۰۱۹ خود را جابه‌جا کردند. البته افزایش قیمت این کالا‌ها توسط اختلالات عرضه، بهبود ملایم فعالیت‌های اقتصادی (به‌خصوص در چین)، برداشته شدن محدودیت‌ها و به اجرا در آمدن سیاست‌های تشویقی نیز حمایت شدند. با این حال «بانک جهانی» پیش‌بینی می‌کند قیمت فلزات در مجموع ۲۰۲۰ کاهش یک درصدی را به ثبت برساند، هرچند این پیش‌بینی نسبت به گزارش آوریل بازبینی افزایشی دارد. برای سال ۲۰۲۱ نیز قیمت این گروه از کالا‌ها افزایش دو درصدی را تجربه خواهد کرد. ریسک‌های مربوط به این پیش‌بینی شامل تشدید شیوع بیماری «کووید-۱۹» و نوسانات قابل‌توجه ارزش دلار خواهد بود. به‌علاوه، تحولات پیش‌بینی‌نشده طرف عرضه نیز می‌تواند چشم‌انداز را تغییر دهد.

فلزات گران‌بها

همانند عمده گروه‌های کالایی، شاخص فلزات گرانبها نیز رشد ۵/ ۱۶ درصدی را در فصل سوم تجربه کرد. این جهش بازتابی از پرواز سرمایه‌گذاری‌ها به سمت دارایی‌های امن ناشی از نااطمینانی‌های «کووید-۱۹» و قرار گرفتن نرخ‌های بهره در سطوح بسیار پایین در پی تلاش بانک‌های مرکزی برای اجرای سیاست‌های تشویقی پولی بود. تضعیف ارزش دلار و اخلال در عرضه نیز به افزایش قیمت‌ها کمک کرد. بر این اساس در حالی که پیش‌بینی می‌شود در مجموع امسال قیمت فلزات گرانبها در سطوح ۲۷ درصد بالاتر قرار گیرند، اما در سال ۲۰۲۱ کاهشی ۴ درصدی برایشان اتفاق خواهد افتاد، کاهشی که عمدتا به خاطر بهبود شرایط اقتصادی خواهد بود. ریسک‌های افزاینده این پیش‌بینی از بهبود آهسته‌تر رشد اقتصادی جهانی تحت‌تاثیر عواملی همچون شیوع امواج بعدی بیماری و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک و تجاری ناشی می‌شود. از جمله ریسک‌های کاهنده نیز می‌توان به افزایش ارزش دلار اشاره کرد.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

تکرار سناریوی سرکوب ارز در سال ۱۴۰۳/ دلار ۸۰ هزار تومانی با فرود قوی سیاه در بازار ارز؟

پست جدید میلاد کی مرام با تم جشن تولد + فیلم

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کجای تهران با ۲۰۰ میلیون تومان خانه رهن کنیم؟ + جدول

عکس/ لحظات خصوصی لیلا بلوکات در پشت صحنه تئاتر

اینفوگرافی/با ۵۰۰ میلیون تومان چه خودرو‌هایی در ایران می‌توان خرید؟

عکس/وضعیت اسفبار خودرو‌های لوکس بعد از سیل دبی

اختلال محسوس قیمت مسکن در تبریز و تهران+ جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

گوگل پلی رفع فیلتر می‌شود؟

عکس/ جمیله علم الهدی همسر ابراهیم رئیسی در پاکستان

جدیدترین قیمت خرید خانه در یافت آباد و شادآباد و همان حوالی + جدول

فیلم/ یزد را آب برد!

آیا تابستان ۱۴۰۳ جهش تورمی رخ می‌دهد؟

فیلم/بارش شدید باران و جاری شدن سیل در خیابان‌های خور و بیابانک اصفهان

سرنوشت مهدی قایدی در فصل آینده

دیدار کارگران با رهبر انقلاب

تغییرات جدید در واریز سود سهام عدالت

هزینه ارسال پیامک از طریق پنل اس ام اس

علت بیماری ترانه علیدوستی چیست؟

چند درصد مردم تلویزیون می‌بینند؟ + عکس

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور

ترسیم فاصله بین محمود احمدی نژاد و صادق محصولی / چرا کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد؟

پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم؛ داعش خراسان چگونه ایجادشد؟ / تاجیکستان و شکوفایی نیمی از نیرو‌های داعش خراسان

مهدی قایدی پرسپولیسی می‌شود؟

انهدام باند قاچاق دختران؛ ۸تصویربردار بازداشت شدند

جزییات جدید از طرح ترافیک نیمه اول ۱۴۰۳

تیرخلاص به واردات خودرو کار کرده؛ ورود فقط از مناطق آزاد!

عکس عاشقانه امیرعلی نبویان در کنار همسرش

فیلم/طراحی ناخن با طلا ۲۴ عیار فقط ۱۲ میلیون تومان!

ربع سکه محبوب‌ترین قطعه در حراج مرکز مبادله

توصیه همتی به دولت: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید

بلوای حجاب، از بستر ایتا تا کف خیابان/ چگونه حجاب در شبکه‌های اجتماعی داخلی به محل جدال تبدیل شد؟

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت تخم مرغ امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

ریزش ادامه‌دار طلا در بازارهای جهانی

یورو رکورد زد

لمس یک میلیارد دلاری صادرات به روسیه

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش تورم خوراکی‌ها در شهر و روستا

قیمت گذار خودرو چه کسی است؟

سکه‌ زیر آوار ریزش انس جهانی

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

آیا رشد آهسته دلار نیمایی، ضامن رشد بورس خواهد شد؟

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

قیمت گوشی اپل + جدول

قیمت خودرو‌های بی ام و امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول