تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۱۳ آبان ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بررسی شد؛

تاثیر نوسانات ارزی و افزایش قیمت خودرو بر بیمه‌های ثالث و بدنه/ هزینه‌هایی که به مردم تحمیل شده‌اند/ نداشتن بیمه الحاقی چه عواقبی دارد؟

بیمه‌ها در سبد مخارج زندگی هرقدر هم هزینه سربار باشند بازهم نمی‌توان از پرداخت کامل همه آن‌ها طفره رفت؛ بیمه‌های ثالث و بدنه از جمله بیمه‌هایی هستند که پرداختشان الزامی و تاحدی هم اجباری است؛ مهدی ریاحی فرد، تحلیلگر صنعت بیمه از هزینه‌های جدیدی می‌گوید که بعد از نوسانات اخیر بازار خودرو، برای بیمه وسایل نقلیه اتفاق افتاده و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.
بیمه الحاقی ثالث خودرو
اقتصاد۲۴ - بازار بیمه‌های ثالث و بدنه خودرو هم از کن فیکونی که در این چند ماه در اقتصاد ایران اتفاق افتاده است، بی نصیب نمانده است. هرچند در روز‌های گذشته رشد دلار روندی معکوس را در پیش گرفته است، اما افزایش چند باره آن در ماه‌های گذشته باعث شد تا شرکت‌های بیمه‌ای در مورد ریسک‌هایی که تاکنون در بازار خودرو متقبل شده اند، تجدید نظری اساسی کنند. نتیجه این تجدید نظر دعوت چراغ خاموشی است که از صاحبان خودرو‌ها برای عقد قرارداد الحاقی بیمه نامه ثالث و بدنه صورت می‌گیرد.
 
برابر مقررات موجود، داشتن بیمه نامه معتبر شخص ثالث برای مالکان وسائط نقلیه موتوری اجباری است، اما برای خرید بیمه بدنه هیچ الزامی متوجه صاحبان وسائط نقلیه نیست. در ماه‌های اخیر به دلیل نوسانات ارزی یا هر عامل دیگری قیمت انواع خودرو‌های نو و دست دوم ایرانی و خارجی در بازار افزایش غیرقابل باور را داشته است؛ تمامی هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری وسائط نقلیه نیز افزایش یافته است و این بدان معنی است که غرامت‌های بیمه‌ای خودرو نمی‌تواند به مانند گذشته پاسخگوی زیان دیدگان مالی سوانح رانندگی باشد.
محض نمونه کافی است که به یاد آوریم تا همین ماه‌های ابتدایی سال ۹۹ در بازار هر دستگاه نو خودروی پراید به قیمتی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، اما وقتی قیمت دلار در بازار ارز به کانال ۲۰ هزار تومانی رسید و در چشم به هم زدنی آن را تا انتها پیمود قیمت همان پراید نهایتا ۱۰۰ میلیونی به بیش از ۱۲۰ میلیون تومان رسید؛ تاثیر این جهش خارق العاده چیزی نبود الا گرانی همزمان عمومی قیمت‌ها در بازار خرید و فروش خودرو دست دوم و بازار تعمیر و نگهداری خودرو.
 
این اتفاق در صنعت بیمه مفهومی غیر از بالا رفتن ریسک‌های پذیرفته شده ندارد و برای همین است که شرکت‌های بیمه به صرافت افتاده اند تا با عقد قرارداد‌های الحاقی بیمه نامه‌های ثالث و شخص ثالث؛ به نحوی موقعیت جدید به وجود آمده را مدیریت کنند.

صد البته نیازی به گفتن نیست که این حرکت پیش دستانه شرکت‌های بیمه به معنی اضافه شدن یک هزینه ناخواسته جدید به زندگی کسانی است که آخرین بار به قیمت پیش از نوسانات ارزی برای وسیله نقلیه خود بیمه ثالث و بدنه خریداری کرده بودند؛ هزینه‌ای که هرچند الزام قانونی برای پرداخت کردن آن وجود ندارد، اما در صورت بروز هر نوع حادثه رانندگی، نپرداختن به آن می‌تواند تبعاتی را متوجه مالکان خودرو کند.

احتمالا برای ۳۰ درصد بیمه نامه‌ها قرارداد الحاقی نوشته شود

مهدی ریاحی فر، تحلیلگر و کارشناس صنعت بیمه درباره تبعات احتمالی که می‌تواند از بابت عدم خرید بیمه نامه‌های الحاقی گریبانگیر دارندگان وسائط نقلیه شود به اقتصاد۲۴ می‌گوید: نداشتن قرارداد الحاقی در اصل تعهدات شرکت‌های بیمه‌ای خللی وارد نمی‌کند، اما باعث می‌شود تا سقف خسارت‌های پرداختی مربوط به سوانح مادی و غیر جانی به میزان قابل توجهی کاهش یابد.
 
وی ادامه می‌دهد: به صورت مشخص، در نتیجه خریداری نشدن قرارداد الحاقیه بیمه خودرو، خللی در پرداخت خسارت‌های جانی و دیات ایجاد نمی‌شود و شرکت‌های بیمه طبق قانون تمامی این قسم از خسارت‌ها را پرداخت خواهند کرد، اما در بحث جبران خسارت‌های مالی و غیرجانی، ملاک تعیین غرامت بیمه نامه به روز شده خواهد بود؛ به بیان دیگر اگر صاحب خودرو پیش از حادثه نسبت به خرید بیمه نامه الحاقی اقدام کرده باشد می‌تواند خسارت خود را به طور کامل دریافت کند، اما اگر چنین بیمه نامه‌ای وجود نداشته باشد آنگاه شرکت بیمه به نسبت خسارت وارد شده و حق بیمه‌ای که پیش از تغییر قیمت‌ها پرداخت شده است، مسئولیت جبران بخشی از خسارت را برعهده خواهد گرفت.
 
این موضوعی است که پیش از این در قانون بیمه مصوب سال ۱۳۱۶ پیش بینی شده است و بر همین اساس، قانونگذار به بیمه‌‌گر اجازه داده است تا در صورت افزایش قیمت رسمی مالی که پیشتر بابت آن حق بیمه پرداخت شده است، به نسبت ارزش به‌روزرسانی شده خسارت پرداخت کند. در دهمین ماده از این قانون به صراحت آمده است: در صورتی که مالی به کمتر از قیمت واقعی بیمه شده باشد بیمه‌گر فقط به تناسب مبلغی که بیمه کرده است با قیمت واقعی مال مسئول‌ خسارت خواهد بود.
 
ریاحی فر درباره این اتفاق قانونی و تبعات آن چنین توضیح می‌دهد: بیمه در همه جای دنیا و به ویژه ایران یک کالای گران قیمت و با چسبندگی پایین است؛ در موقعیت‌های دشوار اقتصادی مانند شرایط کنونی بیشتر مردم تا مجبور نباشند خدمات بیمه‌ای را نخواهند خرید و برای همین دور از ذهن نیست که در نتیجه نوسانات ارزی و تغییرات مربوط به بازار خودرو تا ۷۰ درصد مالکان برای به‌روزرسانی بیمه نامه‌های ثالث و بدنه اقدام جدی انجام ندهند؛ در این وضعیت هرگونه خسارت مالی که به صاحبان بیمه نامه‌های معتبر، اما قدیمی وارد بیاید، غرامت آن براساس ارزش آخرین حق بیمه پرداخت خواهد شد.
 
این تحلیلگر صنعت بیمه در تشریح موقعیت به وجود آمده اینطور مثال می‌زند: مثلا زمانی که پراید صفر کیلومتر در بازار ۱۰۰ میلیون تومان قیمت داشت ممکن بود قیمت چراغ‌های آن در بازار لوازم یدکی ۲ میلیون تومان باشد؛ بعد از گرانی‌های اخیر قیمت همین پراید از ۱۲۰ میلیون تومان هم بالاتر رفت و به تبع آن قیمت همان چراغ قبلی نیز به ۱۰ میلیون تومان رسید؛ حالا فرض کنید که بعد از این گرانی یک تصادف رانندگی اتفاق افتاده و چراغ‌های یک دستگاه پراید آسیب دیده اند. در وضعیت جدید اگر بیمه نامه‌های ثالث و بدنه مربوطه به روز رسانی شده باشند می‌توان روی دریافت غرامت به روز شده (۱۰ میلیون تومانی) حساب کرد، اما اگر بیمه نامه‌ها به نرخ پیش از گرانی صادر شده باشند آنگاه به نسبت ارزش روز بخشی از خسارت پرداخت خواهد شد و از بابت جبران باقیمانده سقف خسارت، مسئولیتی متوجه شرکت بیمه نیست.
 
ریاحی فر با بیان اینکه بیشتر مردم در وضعیت اقتصادی به وجود آمده سهم و نقشی ندارند، می‌افزاید: در این وضعیت طبیعی است که به دلیل مشکلات مالی، خرید الحاقی بیمه نامه ثالث و بدنه از عهده بیشتر مالکان وسائط نقلیه خارج باشد، اما این اتفاقی است در بازار بیمه خودرو افتاده است و در نتیجه نوسانات قیمت‌ها، تمامی هزینه‌های عرفی جابه‌جا شده اند؛ مثلا قیمت خودروهای نو متعارفی مثل پراید، پژو، سمند یا تیبا دیگر از ۱۰۰ میلیون تومان گذشته است و برای همین در بازار دست دوم و تعمیرات و نگهداری نیز با پدیده افزایش قیمت‌ها مواجهیم. همین مسئله شرکت‌های بیمه را واداشته است تا به استناد شرایط ماده ۱۰ قانون بیمه برای انعقاد بیمه نامه‌های الحاقی ثالث و بدنه اقدام کنند؛ مالکانی که برای به روز رساندن پوشش بیمه خودرویشان اقدام کرده باشند می‌توانند روی گرفتن کامل خسارت‌های احتمالی حساب کنند، اما به آن‌هایی که به هر دلیل چنین اقدامی نکرده باشند در صورت وارد آمدن خسارت فقط غرامتی به میزان حق بیمه پرداخت شده تعلق خواهد گرفت.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

لئوناردو دی کاپریو کیست؟

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

عکس/ تمرینات ویژه سیدحسین حسینی در کنار دخترش

عکس/پاریس‌گردی خانم بازیگر مشهور با استایل جذاب

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ترکیه

عکس/پاسخ خلاقانه یک دانش‌آموز به سوال امتحان ریاضی

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن

رییس جمهور دنبال حیا است نه رای

حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها اطراف زاهدان/ ۲ تروریست کشته شدند

فیلم/لایی الحاجی دیوف به امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه

۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

عکس/سانسور کراوات غلامرضا تختی در بنر‌های شهرداری تهران

وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند

وضعیت ترسناک تابستان ۱۴۰۳

نگرانی آمریکایی‌ها درباره ریاست‌جمهوری مجدد بایدن

الحوثی: در ۲۰۲ روز، ۱۰۲ کشتی هدف قرار گرفتند

تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

پریسا صالحی کیست و چرا به زندان احضار شد؟

حکم اعدام توماج صالحی لغو می‌شود؟

پیشنهاد هلندی برای مهدی قایدی

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدید نظر کنید

طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

خاطره منشوری فریدون زندی از وحید هاشمیان!

در واگذاری سرخابی‌ها، کدام تیم سود کرد؟ کدام تیم ضرر؟

فرهاد مجیدی مهمان مخصوص فینال لیگ قهرمانان آسیا

سریال جدید مهران مدیری خبرساز شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف

پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد

بکارگیری منشی‌های خانم ممنوع شد!

تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

کدام مناطق ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه

فیلم/راز‌هایی از تایتانیک که هرگز نمی دانستید

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس