اقتصاد۲۴ - تأمین کالاهای اساسی از طریق تقویت و افزایش حمل و نقل در مسیر کریدورهای بین المللی عبوری از طریق منطقه آزاد انزلی به عنوان یکی از اولویتهای کاری، در کنار تسهیل و توسعه صادرات کشور، در دستور کار این سازمان قرار دادشته که ظرف یک سال اخیر با بهره گیری از توان بخش خصوصی در ایجاد زیرساختهای لازم همچون اسکله دلفین و دیگر امکانات مورد نیاز خدمات بندری و مخازن سوخت و انبارداری فرآهم شده است.
براین اساس از زمان شروع به کار بندر کاسپین در تیرماه سال ۹۷ تاکنون ۵۴ کشتی تانکر، ۲۷۴ هزارتن روغن خوراکی خام را در این مجتمع بندری با رعایت دستورالعملهای ستاد ملی کرونا، در کوتاهترین زمان ممکن، تخلیه و بعد از بارگیری به مقصد کارخانجات تولید روغن کشور حمل شده تا بخشی از نیازها و کمبودهای روغن خوراکی کشور از طریق بنادر این منطقه یعنی بندر کاسپین و انزلی تأمین و با تنظیم قیمت بازار زمینه ثبات قیمت سبد کالای مصرفی خانوار فرآهم گردد.
بیشتر بخوانید: ظرفیتهای شهرک صنعتی شماره ۳ منطقه آزاد انزلی در گسترش تجارت ایران با منطقه اوراسیا
بنایراین گزارش ایجاد مزیتهای رقابتی در قالب ارائه بستههای تشویقی و حمایتی، آب خور بالای اسکله و حوضچه آرامش، وجود پسکرانه چند صد هکتاری، نزدیکی به واحدها و قطبهای تولید کشور موجبات کاهش هزینه حمل و نقل را پدید آورده، عواملی که بهمراه فرصتهای منطقه آزاد انزلی در عرصه روابط با کشورهای اوراسیا و کریدورهای بین المللی باعث استقبال روزافزون بازرگانان و تولیدکنندگان کشور از مجتمع بندری کاسپین در کنار بندر انزلی به عنوان دو بندر این منطقه شده است.
گفتنی است هم اکنون فقط سه پست اسکله از اسکلههای مجتمع بندری کاسپین با تکیه بر توانمندی بخش خصوصی داخلی در حال بهره برداری است و با اتصال این منطقه و بندر به خط ریل سراسری، علاوه بر وصل شدن بنادر جنوبی به این مجتمع بندری، شاهد فعال شدن کریدور بین المللی شمال جنوب و تبدیل شدن منطقه آزاد انزلی به عنوان کانون ترانزیت کالاهای استراتژیک کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دیگر کشورهای منطقه تبدیل خواهیم بود.
منبع: فرینا