تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۲۱ آبان ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۶۰ نظر
در گفتگو با اقتصاد۲۴ بررسی شد؛

در بورس، کاسه‌ای زیر نیم کاسه است؟/ ریزش بورس در ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه است/ تصمیم‌های یک شبه علیه سهامداران خرد

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: نوسان و اصلاح، ذات بازار سرمایه است، اما این مدل ریزش را طی این چندین سال ندیده ایم. برخی از سهم‌ها تا ۷۰ درصد اصلاح قیمت شده‌اند، اما همچنان در صف فروش هستند این یعنی یک جای کار می‌لنگد و یک کاسه‌ای زیر نیم کاسه است.

ریزش بورس

اقتصاد۲۴ - نوسان گیری روزانه در بورس بعد از یک ماه دوباره آزاد شد. این تصمیمی بود که سازمان بورس طی روز‌های گذشته گرفت تا دوباره برگ دیگری از تصمیم‌های غیر کارشناسی در این سازمان ورق بخورد.

نوسان گیری روزانه بورس ممنوع شد تا از تخلفات احتمالی جلوگیری شود و همچنین سرمایه گذاری در بورس ماهیت بلند مدت به خود بگیرد؛ موضوعی که البته موافقان و مخالفان خود را داشت حالا، اما بعد از یک ماه به حالت اول بازگشت.

همایون دارابی در این خصوص معتقد است: «ممنوعیت این معاملات که از پنجم مهرماه برقرار شد، تصمیم درست‌تری بود بود و امیدوار بودم که این تصمیم در شرایط فعلی ادامه پیدا کند. باید گفت این تصمیم تاثیر بلندمدتی بر بالانس بازار سرمایه ندارد و ما باید به سراغ تصمیماتی برویم که سرمایه‌گذاری بلندمدت و حضور معامله‌گران در بازار را به همراه داشته باشد. من درخصوص این تصمیم احساس خوبی ندارم چراکه معتقدم معاملات روزانه، فرآیندی است که در بازار مثبت باعث مثبت شدن بیش از اندازه می‌شود و در بازار منفی باعث شدت یافتن جو منفی خواهد شد.».

اما نوید اختری زاده کارشناس بازار سرمایه نظر مخالفی دارد. او به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: تبعات تصمیم‌های خلق الساعه و غیرکارشناسی در بازار سرمایه قابل مشاهده است. یکی از عوامل نامناسب بودن شرایط بازار همین تصمیم‌های یک شبه و غیر اصولی است. در هیچ کجای دنیا برای جلوگیری از ریزش یا اصلاح بازار اجازه نوسان گیری را سلب نمی‌کنند.

وی می‌افزاید: اینکه عده‌ای با دانش معامله و مسلط به علم انواع تحلیل و روان‌شناسی بازار هستند و از آن استفاده و نوسان گیری می‌کنند این پدیده غیر منطقی‌ای نیست. متاسفانه دوستان در سازمان بورس مدام صورت مسئله را پاک می‌کنند. در همان ابتدای مهر ماه که حقوقی‌ها فشار فروش سنگین ایجاد کردند بازار شروع به ریزش کرد. حقوقی حق دارد که سهم خود را بفروشد، اما مدل فروش آن‌ها طبیعی نبود.


بیشتر بخوانید: بورس از تحلیل خارج شده است/غلبه هیجان بر تعقل در شرایط فعلی بازار سرمایه


اختری زاده با بیان اینکه حقوقی‌ای که در صف فروش برای فروش سرخطی می‌زند نباید اسم خود را سهامدار حقوقی بگذارد، اظهار می‌کند: حقوقی معمولاً به صورت استاندارد در شرایط متعادل بازار سهام خود را می‌فروشد، اما حقوقی که به صورت آبشاری می‌فروشد بازار به این روز می‌افتد. سازمان بورس از ابتدا باید با این عوامل برخورد می‌کرد که نکرد و حالا امروز با تصمیم‌های غیر کارشناسی و تغییر آن، شرایط را بدتر می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: فعالان بازار سرمایه با بستن نوسان گیری روزانه آن هم در شرایطی که وضعیت بازار اصلاً مناسب نبود مخالف بودند. بهتر بود تصمیم‌هایی گرفته می‌شد که حجم معاملات بهبود پیدا می‌کرد و نقدشوندگی بازار افزایش پیدا می‌کرد.

وی یادآور می‌شود: سازمان بورس نه‌تنها با بستن نوسان گیری روزانه بورس کمکی به بازار نکرد که ضربه مضاعفی را نیز به پیکر بی جان بازار سرمایه وارد آورد. دود تصمیم‌های یک شبه و غیر کارشناسانه به چشم سهامدارن خرد می‌رود و سهامداران حقوقی کمتر از این تصمیم‌ها ضربه می‌خورند.

کاسه‌ای زیر نیم کاسه است

از سوی دیگر شاخص بورس ۳ ماه است که دچار ریزش شده و کارشناسان معتقدند این ریزش در طول این سال‌ها بی سابقه بوده است، ریزشی که حالا سهامداران حقیقی را وادار به اعتراض خیابانی نیز کرده است.

این اتفاق درست دو روز بعد از گفته‌های حسن روحانی در خصوص اینکه مردم پول خود را به بورس واگذار کنند رخ داد. از آن روز به بعد برخی از سهام شرکت‌ها حتی تا ۷۰ درصد اصلاح داشته و هنوز هیچ نهادی به طور مستقیم برای رسیدگی به چرایی آن ورود نکرده است.

ریزش بورس مشکوک است؟

نوید اختری زاده در ادامه گفتگوی خود با اقتصاد ۲۴ درباره مشکوک بودن ریزش بورس می‌گوید: بحث سیاسی نمی‌کنیم، اما واقعیت امر این است که روال فروش‌ها در بازار سرمایه طی یک ماه گذشته طبیعی نیست. افرادی که ۲۵ تا ۳۰ سال است در بازار سرمایه فعال هستند این نوع از ریزش در بازار را ندیده اند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: نوسان و اصلاح ذات بازار سرمایه است، اما این مدل ریزش را طی این چندین سال ندیده ایم. برخی از سهم‌ها تا ۷۰ درصد اصلاح قیمت شده اند، اما همچنان در صف فروش هستند این یعنی یک جای کار می‌لنگد و یک کاسه‌ای زیر نیم کاسه است.

وی تاکید می‌کند: در این شرایط لازم است که سازمان بازرسی، قوه قضائیه، مجلس و نهاد‌های نظراتی ورود کنند تا ببینند چه اتفاقی در بازار رخ داده که بعد از ۴ ماه اصلاح مداوم باز هم دست‌هایی در سمت عرضه وجود دارد.

سهام عدالت متهم اصلی ریزش بورس؟

اختری زاده همچنین بخشی از ریزش بورس را به سهام عدالت مربوط می‌داند و می‌گوید: سهام عدالت یکی از عوامل در کنار سایر متغیر‌ها است که کمر بازار سرمایه را شکست. سهام عدالت را به صورت مستقیم قابل فروش در بازار کردند که فشار فروش مضاعف را در بازار ایجاد کرد. این هم یک تصمیم غیر کارشناسی در بازار سرمایه بود که البته مقصر آن ابتدا دولت و بعد سازمان بورس بود.

وی می‌افزاید: حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر سهام دار سهام عدالت هستند وقتی یک میلیون تومان آن ۱۵ میلیون می‌شود طبیعی است که افراد تمایل به فروش پیدا می‌کنند.

دولت پول‌ها را عمداً سوزاند؟

اختری زاده می‌گوید: این ریزش در بازار غیر طبیعی است. این ریزش‌ها سه ماه پشت سر هم معنا ندارد. تحقیقات میدانی هم نشان می‌دهد که سهامداران حقیقی کمتر فروشنده هستند.

وی تصریح می‌کند: در اوج بازار وقتی آقای روحانی گفت همه چیز را به بازار بسپارید و طلا و دلار نخرید و از دو روز بعد ریزش شروع شد برای کارشناسان بازار سرمایه ابهام ایجاد شد که شاید تیم مشاور دولت قصد این را داشتند که پول سمت بازار‌های دیگر برای ایجاد تورم نرود و با کمترین هزینه پول را بسوزانند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: وقتی رئیس جمهوری یک کشور در رسانه‌های رسمی اعلام می‌کند که همه چیز خود را به بورس بسپارید حتی پدر و مادر‌ها که اطلاعی از بازار ندارند سرمایه‌های اندک خود را از بانک خارج کرده و وارد بازار می‌کنند که حالا ۵۰ تا ۶۰ درصد سرمایه شان سوخت شده و حالا هیچ کس هم پاسخگو نیست.

وی می‌گوید: آقای روحانی و تیم دولت بعد از آن تشویق مردم به بورس حالا یک کلمه هم از بورس صحبت نمی‌کنند و این ابهام را بیشتر می‌کند که هدف دیگری پشت ماجرا بوده است.

اختری زاده یادآور می‌شود: در حال حاضر تنها موضوعی که می‌توان به آن امیدوار بود ورود سازمان بازرسی، قوه قضائیه و نهاد‌های ناظر برای چک کردن کد‌های خاص، حقوقی‌هایی که با نیت خاص و بعد از این همه اصلاح همه فروشنده هستند و عوامل دیگر است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳۵
ناشناس
1
7
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹
ببخشید یه سوال:
اگر به کسی که هزاران میلیارد پول مردمو با دروغ و فریب در روز روشن دزدیده و سکوت اختیار کرده و مورد بازخواست قرار نگرفته و باز هم به فریبکاری ادامه میده ، بهش بگیم دزد یا فریبکار ، آیا به اون شخص تهمت زدیم و افترا بستیم؟ و باید ممیزی بخوریم؟ !!!!
و اگر ما ممیزی بخوریم اون باید چی بخوره؟؟!!
مثل این می مونه به یه آدم درستکار و صادق بگیم تو خیلی آدم صادق و درستکاری هستی در این شرایط ما حرف بدی زدیم ؟؟!!!!
هالو
1
26
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
اگه کسی به خدااعتقادداشته باشه،این بلاراسر مردم نمیاره
مگه مردم چه گناهی کردن
ناشناس
0
34
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
فریب دولت رو خوردیم البته خریت از ما هست که دوباره اعتماد کردیم و سرمایه ما فعلآ با هفتاد درصد ضرر در بیشتر سهام هاست علی برکت الله
ناشناس
اعتقاد به خداوند و اینها
ناشناس
1
20
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
خدا لعنتتون کنه که مردم بیچاره رو به خاک سیاه نشوندین الهی که این پولا خرج دوا درمون عزیزاتون بشه
ناشناس
4
39
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
دولت ... آقای.... حق نداشت در یک رسانه ملی که مردم به آن اعتماد داشتن به نفع خود استفاده کند
ناشناس
من اشتباهی منفی زدم شما مثبت حساب کنید
علی
2
33
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
سلام
پیشنهاد میکنم تمامی کسانی که نسبت به وضعیت بورس معترض هستند همگی دست در دست‌هم‌ و یک صدا به صورت کاملا قانونی در مراجع قضایی دادگستری از دولت و بورس شکایت نمایند و پیگیری امر باشند، شاید بدینوسیله سازمان بازرسی کشور و قوه قضاییه به این امر ورود کنند.
کاظم
4
43
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
تمام مشکلاتی که پیش امده .جناح های سیاسی میباشند که این بار مبارزات خود را به میدان بورس اورده اند و متوجه نیستند که بورس محل زور ازمایی جناحی نیست .و مردم در این بین نابود خواهند شد .خدا این جناح های به اصطلاح سیاسی که در بورس هم جزو حقوفی ها و بازارگردانان حضور دارند لعنت کند که تنها چیزی که فکر نمیکنن منافع مردم است
ناشناس
1
31
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
وزارت اطلاعات و قوه قضاییه بایرنفوذداشته باشنددربورس برخوردشدیدو مجازات شدید
ناشناس
آره درگیری جناحی درست, ولی اون ... که می‌دونه نمی دونه با جناحهای مخالف مقابله کنه نباید بیاد از TV چیزی بگه که باعث بدبختی مردم عزیزش بشه.ادم باید قد لیاقتش لقمه برداره این از اداره مملکت و این از بازار بورس وطلا و مسکن و این هم از تامین نشدن کالاهای اساسی و نیمه اساسی و غیر اساسی با وجود زدن جیب مردم.ولی با این وجود این پهلوون پنبه سرشار از اعتماد به نفسه و دایم ماااا ماااا می‌کنه.ولی با این کارش خودشو تو تاریخ و رکوردها از همه نظر ثبت کرد...
ناشناس
3
26
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
اولین نظردرست کارشناسی که تاحالا شنیدم تواین مدت. البته دردی دوا نمیکنه ازسهامدار ولی بالاخره یه حرف راست شنیدیم
ناشناس
مردم عزیزش!
احمد
2
29
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
رشد بازار در نیمه اول سال مگر عادی بود که حالا ریزشش عادی باشد ...
ناشناس
6
13
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
مثلا میخواستن پول چاپ نکنن.یکی نیست به اینا بگه اونی که تو اوج فروخت و رفت دیگه رفته و پول رو خارج کرد .فقط ادمهای ساده موندن بعد پولی که از بورس خارج شد توسط حقوقی بود که روزی 100میلیون تا 1میلیارد حجم میفروخت پولش رو حقیقی برد یا حقوقی .تمام شد جیب ملت خالی شد دیگه چرا دنبال بهانه هستید تقصیر فلانی بود .این برنامه از پیش تعیین شده بوده با دنبال کردن و حرفهای الکی زدن بجایی نمیرسه چون دولت روحانی وقتش تمام شده خیلی مهم نیست چکار میکنه دولت بعد با دوتا فحش دادن به این دولت ماست مالی میشه و تمام.
ناشناس
1
28
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
همه دستشون تو یه کاسه هست متاسفانه فساد تو همه دستگاهها هست برای همین عزم جدی برای برخورد با متخلفین نیست چون همشون باهم سر به سفره نشستن!!
ناشناس
2
45
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
خیلی روشن واضح اموال مردم راچاپیدنوغارت کردندبافریب وریاکاریته مانده جیبمان رابه بورس کشاندندوبردندوخوردندوخودشان رابه خریت زده وسکوت شیطانی اختیارکردندلعنت خداوخلق خدابردزدان ریاکاردروغگوی چپاولگر
ناشناس
خدا لعنتشون کنه که سرمایه یک عمر منو دزدیدید واگزارتون میکنم به خدا اگه خدایی وجود داشته باشه و شما کفتارها به او اعتقاد داشته باشید امیدوارم تو همین دنیا عذاب بکشید بچتون جلوی چشمتون پرپر بزنه خدا نشناسها
بورس باز
0
27
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
خدا را شکر کازینو تعطیل شد
ناشناس
4
14
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
دولت مردم رانابود کرد
صابر
1
23
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
تمام کسانی که تو بورس ایران ضرر کردن باید در تاریخ مشخص در یک جأ در بورس تهران جمع بشیم چند روز صبح وشب اونجا که امدیم بنشینیم و اعترض بکنیم تا حقمان را بگیریم
کوروش
1
6
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
سهام عدالت را به تصور اینکه داره ملت رو دارن از دست میدن برای اعتبار خودشون انداختن به ملت و بازار رو هم نابود کرد.باید بررسی بشه حقوقیهایی که تو یه ماه یک هزار و سیصد میلیارد سود کرد فلنگو بست.بررسی بشه اول وقت کیا هستن میلیونی فروش می دارن .وگرنه بترسید از شورش مردم
مرضیه
1
4
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
امروز همسایمون خودکشی کرد
میدونی چندسال بود
۶۳ سال
۴تا بچه داشت که همه ازدواج کردن
اصلا باور نمیکردم همچین کاری بکنه
خدا لعنتتون کنه که خبر ندارین با مردم چکارکردین
بعد یه عمر زندگی اومده تمام سرمایه شو گذاشته بورس بعدم این بلارو سر خودش آورده
دیگه جوونا چکار کنن این آدم با این سن رفته خودکشی کرده
محمد
0
9
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
عزیزان،وقتی در یک نماد به یک باره قیمت ۵۰تومان بالا و پایین میشه و معاملات روز گذشته رو روی صفحات میبینی چه انتظاری دارید. نمادی که با ۳ درصد منفی به کار خودش پایان میده و روز بعد با ۵ درصد مثبت باز میکنه یعنی چی.؟اینقدر مردم احمق فرض کردن.
آشنا
1
27
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
فقط خدا به داد سهام داران خرد برسه! با این اوضاع!
ناشناس
0
5
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
اگر انتظار داری دستگاههای نظارتی کاری بکنند ، یه صد سالی باید منتظر باشی ، آن زمانی که داشتی کد بورسی می گرفتی ، صد تا تعهد نامه حقوقی ازت گرفتند ، که دیگه نتونی نق هم بزنی ، پولت پرید ، می خواهی باور کن می خواهی نکن ، فکر می کنی این کتابهای رویا پردازانه و مثبت اندیش را برای چی آوردند ، برای اینکه همه چیز را مثبت ببینی ، و وقتی سرمایه ات در بورس رفت تو هوا ، تو بگی جلوی هر شکستی پیروزی است ، و دلت خنک شود ، خوب دیگه چی می خواهی
احمد
0
10
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
نمایندگان محترم مجلس
شما که قبل از انتخاب میخواستید شق القمر کنید
حالا چرا ...
مهدی
سلام دوست عزیز نمایندگان محترم مجلس داشتند کار را تمام می کردن که خدا به داد الی برکت الا رسید وگرنه سر نوشت تلخی در انتظارش بود
علیگل
0
6
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
سلام
این برنامه حساب شده100%بوده تا مردم را با خاک یکسان کنند سهام شرکتی که70%افت کرده یعنی شرکت باید با خاک یکسان شده باشد
کیومرث
گمان نیکم فلانی ....؟
حسن فریدون
0
11
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
میخواستین اعتماد نکنید
ناشناس
6
2
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
کسری بودجه روازجیب مردم بدبخت جبران کردن این همون رازکاسه زیرنیم کاسه است وبس
ناشناس
0
9
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
مردم با این ریزش اعتمادشون رو به دولت از دست دادن، یه داستان هست از یکی میپرسن میگن اگه کسی یک سکه داشته باشه سکه اش رو میبری یا اون که ۱۰۰ سکه داره، در جواب میگه او نی که یک سکه داره، میگن چرا؟ میگه به هر حال اونی که ۱۰۰ سکه داره به هر حال ۴تا آدم پشت سرشن، قدرتی داره ولی اونی که یک سکه داره هیچ کاری نمیکنه یکی هم میزنیم توی سرش،
بی نام
0
3
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
شما بورس دارا ماشالا خدا بهتون کم نداده!!!!
یکم به فکر تازه عروس دامادایی باشین که پول ندارن یه ماشین یا خونه بخرن!
یا پدری که هرروز شرمنده ی زن و بچشه
نمیدونین الان چقد انسان فقیر با این اوضاع پایین اومدن دلار خوشحال شده
شما ها چیزیتون نمیشه نترسین
محمد
3
3
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
زندگیمو از دست دادم دیگه چیزی واسه از دست دادن ندارم، هرجا اعتراض واسه بورس باشه میرم
Xack
0
2
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
متهم اصلی کسی بود که سهام عدالت رو اردیبهشت ماه واگذار کرد به مردم.،نه تنها بورس بلکه مسکن،خودرو، سفره مردم.،خلاصه زندگی تک تک مردم ایران به هم ریخیت....خدا ازش نگذره.
ناشناس
1
3
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
به اون رییس جمهور و دژپسند ومسولان خدوم وارثان خون شهدا بگید همه چیز را سپردیم به بورس این بود نتیجه اعتماد و همراهی با دولت. سرمایه صادق ترین و مقدس ترین ا دمها رفت به جیب دلالها اخه قوه قضاییه چراورود نمی کنه با این وسعت ستم
خخخ
0
10
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
چکار کنیم بدبخت شدیم رفت
ناشناس
1
2
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
خوب هر کی خربزه میخوره باید پا لرزش بشینه. آدم تو کاری که وارد نیست وارد نمیشه.و آدم عاقل چند بار از یک جا گزیده نمیشه. بسیاری از اقتصاددان‌ها گفتند این ها حباب است. و روزی خواهد ترکید.
ناشناس
3
2
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
ما که بهتون اعتماد کردیم چرا اینکارو کردین
ناشناس
0
3
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
پولای مردمو با رانت وفریبکاری بردن و خارج کردن،نه تنها بورس بلکه در همه بازارها، هنوز از دین صحبت میکنین برای مردم؟؟!!! باور کنیم.......
محمودک.ک
0
3
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
لطفا توجه فرمایید. مقامات کشور شرکت دربازارسرمایه راتشویق کردند . آیابااین تفاصیل آیاسزاوارست که دولت یاهرکس دیگر شرکت کنندگان دربازار سرمایه باید7۰یا۸۰درصدسرمایش را ازدست بدهد؟ منصفانه پاسخ بدهید لطفاتشکر
ناشناس
0
3
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
سلام.به نظر من تنها کسی که میتونه به سهامداران کمک کنه خود سهامدارها هستن .نباید تصمیم عجولانه گرفت وکار رو از این بدتر کرد
Lalae
0
4
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
لعنت
ناشناس
0
2
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
خدا لعنت کند کسانیکه باعث و بانی شدن که مردم بیچاره به این روز بیفتند من فرهنگی بعد بیست سال سابقه یک وام گرفتم وارد بازار بورس شدم الان هفتاد درصد سرمایه ام رفته من مانده ام با پرداخت ماهی یک میلیون قسط وام به خدا اینا چوب این بیچارگی ما را میخورند
علی
1
5
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
شخص اول دولت تدبیر باید جوابگوی صررهای مردم باشد چرا که گفت مردم بیایند در بورس سرمایگذاری کنن واگه عدالتی باشه بایدجوابگو این همه ضرر مردم باشه
امانپور
1
4
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
بورس دوباره بزودی به اوج می رسه حتی شاخص به ۴ الی تا۵ میلیون هم بالا میره بعد مدتی باز ریز شدید داریم بعد تو این بهبهه حذف چهار صفر .موقع رکود بورس بعد اجرایی ۴ صفر دوباره بورس رشد شو شروع میکنه .تو اوج سوم سهامدار دیگه باید رو اوج خروج بزنه .چون آخرین اوج شه رشدشه بعد منفی و منفی بعد رکود حداقل سه الی ۵ ساله همه این فراز و نشیب از همین روزها تا ۱۸ ماه آینده اتفاق پیش خواهد افتاد بعد رکود مطلق
علی
من هم فریب خوردم وآومدم وارد قمار بازی دولت شدم... افسوس
تتت
1
4
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹
آقای روحانی پول زحمت کشیده ی پدر ومادرامون،حاصل یه عمر رنج و زحتشون رو برگردون
مسعود
0
3
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹
دوستان همه باید شکایت کنیم وحقمان راتاریال آخر ازروحانی ودولت روحانی وتمام دست اندرکاران این بازی بگیریم سکوت نادرست وحرام است
ناشناس
0
4
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹
خدا ازتون نگذره
ناشناس
0
3
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹
سلام خدا ریشه اینهای که با سرمایه سهامداران بازی می کند و سرمایه سهامداران را روزبروز نابود می کنند بزند. خداراقسم می دهم از سر تقصیرات آنهای که مسعولیت دارندوباسرمایه مردم بازی می کند و به سهامداران ضرر می زنند نگذره
ناشناس
2
2
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹
اینکه رئیس جمهور سهامداران را بدبخت کرده مزخرفه. ملت به طمع سودهای هنگفت و باد اورده به بورس رفتن وگرنه عاشق چشم و اروی مقامات نظام نبودند. اصلا هر جا چنین سودهایی باشه همه هجوم میبرن. وقتی اقتصاد دانا میگفتن بورس دو برابر قیمت واقعیشه و گرونه چرا پولاتون را بردید بورس و توهم و سراب خریدید. من همون تیر خارج شدم چون میدونستم پول باد اورده به دستم رسیده و طمع نکردم اما دوستان و همکارام به اخطارهام توجه نکردند و تحلیلهایی میکردن که خر از نردبام بالا میرفت. اقتصاد دو دو تا چهار تاست. بورس هنوز هم گرونه و بسیاری از سهام هنوز باید ارزونتر بشن. به این تحلیلهای ابکی هم گوش ندید. من خودم تا ۳ تیر که اخرین سهمم را فروختم در بعصی سهام تا هزار و دویست درصد سود کرده بودم. الان همون همکارای من تا ۶۰ و هفتاد درصد از سهامشون ریخت و بیرون نرفتن چون تحلیل نداشتن
مهرداد
0
0
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹
ما مثل همیشه فریب دولت .... رو خوردیم و ته مانده پس اندازهای چند ساله ای که داشتیم به راحتی سوخت شد . حال چرا سکوت کرده اند و به فریاد مردم مال باخته نمیرسند؟ البته که مثل همیشه مردم مقصر شناخته میشوند و قضیه تمام میشود .
محمد
0
0
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹
آقاجون خودت میگی پول بادآورده، وقتی شما و امثال شما میتونن به پول بادآورده برسن که یکی ضرر کنه. یعنی اینکه اگه همه بخوان همزمان فروشنده باشن که دیگه اوجی وجود نداره... بادآورده رو باد میبره
محمد
0
0
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹
ملتی که یا میرن طلا میخرن یا ماشین یا بورس هجوم میبرند حقشونه اخه همه بازارها رو خراب کردید نه طلا میشه خرید نه دلار پایین اومده نه ماشین میشه خرید چرا اخه وقتی پولتو میبری دلار میخری وارزشش رو بالا میبرید ومیزنید تو سر پول داخل بفکر مردم بدبخت بودید حقتونه دست دولت میبوسم بخطر نقره داغ کردن یک مشت ملت نفهم تا دیگه هجوم نبرید سمت طلا و دلار و ماشین وبورس بعدشم بفکر پول با اورده باشیداونوقت فکر مردم بدبخت بودید حالا حال میکنم بازار سهام اومد پایین تا شما باشید از این کارا نکنید بدبختها دلار و با خریدتون بردید بالا خوشحال که پول به جیبت زدید در صورتی که شما سود نکردید ارزش ریال و پایین اوردی ودرامدت که ریاله اومد پایین در مقابل خونه ماشین وهمه چیز رفت بالا تاز ه سود کرده باشی تو دلار تونستی ارزش پولت رو که دلار خریدی حفظ کنی سود نکرد ضررم نکردی اینه ملت اون وقت با 400میلیون خونه میخریدی حالا با یک میلیاردم تف کف دستت نمی ندازن .خلاصه خلایق هرچه لایق اینقدر ضرر بکنید تا ادم بشید اونی که سواد داره میدونه چه بکنه پس پولت بزار تو جیبت ضروریاتتو بخر نه دنبال پول باد اورده باشی وهمه چیزه اقتصاد وبالا پایین کنی دولت خوب داغتون کرد تا شما باشید نرید سمت طلا ماشین خونه وبورس ..حباب یادتون نره اگر طلا نیاز داری اندازش ماشین یکی دلار اصلا اگر اعتقاد به پول ملی داری ..در ضمن پول بدون پشتوانه چاپ وتو همین بازارها دوباره جمع میشه بفهمید...قدری تفکر
ناشناس
0
0
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹
امریکاهیچ غلطی نمیتونه بکونه چون دشمنه رو بازی میکنه ولی بعضی ها دوستند اشکالی نداره زیرو رو بکشند علئ برکت الله
ناشناس
0
0
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹
سیاست یک مقوله پیچیده است دولت محترم کسری بودجه اش را از جیب مردم تامین کرد اول همه رو تشویق به بورس کرد همه هم فریب خوردند و دو دستی پولهاشون رو تقدیم دولت کردن.
ناشناس
0
0
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹
مردم از حرص و طمع زیاد وارد بورس شدند تا روزی که سود های کذایی به حسابشون میامد در پوست خودشون نمی گنجیدند و از سود میلیاردیشون می گفتند حالا که بورس از رونق اقتاده به دولت ناسزا میگن از سود های کلانتون به دولت می دادید؟ عجیب ترین ملت دنیا
ناشناس
0
0
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹
تو پول باداورده به دستت رسیده ولی سود هفتاد درصدمون اندازه ی رشد مسکن و دلار و خودرو نشده بود هفتاد درصد مردم کمتر از یک ساله وارد شدن و همشونم حتی اگه تو این ریزش ضرر نکرده باشن و تیرم خارج شده باشن اما به نسبت تورم دلار و مسکن وخودرو بازم تو ضررن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

احتمال کاهش قیمت سکه تا ۴۰ میلیون تومان/ خیال خوش بازار طلا به پایان تنش‌ها/ کف قیمتی طلای ۱۸ عیار چقدر است؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

کودکی زیبا و بامزه الناز شاکردوست و برادرش+ عکس

فیلم/ رقم درآمد حامد آهنگی که شما را شوکه می‌کند!

عاشقانه منوچهر هادی برای دخترش سوفیا+ عکس

فیلم/استوری مریم مومن از مافیا با صدای خواننده زن قدیمی

بانک مرکزی متهم ردیف اول افزایش قیمت دلار/ چه کسی در ابتدای سال سکه و ارز را گران کرد؟

عکس‌های جذاب بازیگر دونگ‌یی در طبیعت کره‌جنوبی

بهترین فیلم‌های ژانر درام سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس‌های جذاب بازیگر خوشتیپ سریال دلدادگان

بهترین فیلم‌های ژانر خانوادگی سینمای جهان

عکس خانوادگی بازیگر سریال آوای باران در طبیعت

پیش‌بینی‌ها از بدتر شدن وضعیت اقتصاد ایران حکایت دارد/ ریال همچنان زیر تیغ

فیلم/ ژیلا صادقی: بعد از دورهمی خیلی آسیب دیدم

فیلم/ نظر مژده لواسانی درباره مهاجران افغان در ایران

تیپ شیک بازیگر «پدر سالار» در یک مراسم

ثبت نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا (چهارشنبه)

درگیری شدید مامور گشت ارشاد با یک دختر در رشت +فیلم

اطلاعیه تعطیلی مدارس چهارشنبه ۲۹ فروردین

عکسی از یک آگهی تبلیغاتی مخصوص اتباع در تهران

تکلیف مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شد

آخرین خبر درباره حمله احتمالی اسرائیل به ایران

یک فعال کارگری: قدرت خرید دستمزد کارگران به پایین‌ترین میزان در تاریخ شورایعالی کار رسیده است

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رونمایی فرهاد مجیدی از چهره جدیدش در برج خلیفه

استدلال عجیب کیهان از عامل مشکلات اقتصادی مردم

پست دلگیر همسر بازیگر فوت شده تلویزیون

تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی

محدودیت دامنه نوسان سهام تمدید شد

هزینه مردن هم در تهران سر به فلک کشید!

روایت فایننشال تایمز از نحوه پاسخ احتمالی اسرائیل

ناگفته‌های همسر ناصرعبداللهی از مرگ او

حادثه دلخراش، امیرحسین صادقی را راهی بیمارستان کرد

اردن به هیچ کشوری حریم هوایی خود را نخواهد داد

زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

آرش رضامند چه نوشت که احضار شد؟

سی ان بی سی: کابینه جنگی اسرائیل بین گزینه خویشتن داری و انتقام علیه ایران قفل شده

نتانیاهو تحت فشار است

فیلم/لایو جنجالی بهاره رهنما در مورد رابطه بدون ازدواجش

اطلاعیه پلیس: فوت دختر جوان در ساختمان وزرا کذب است

نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟

معلمان در دایره فقر؛ روایتی سیاه و کدر از وضعیت معیشت و حقوق‌های ناچیز آموزگاران

جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس

شایعات جدید و جنجالی درباره فیلم «مست عشق»

احضار یک استقلالی به خاطر استوری جنجالی اش+ عکس

عکس/ آنا نعمتی قید آرایش را زد

عکس‌های جذاب بازیگر دونگ‌یی در طبیعت کره‌جنوبی

پیشتازی بانک ملی ایران در واگذاری‌ها با ثبت رکورد‌های جدید توسط آینده پویا

عکس/ تغییر چهره جذاب پادشاه سوکجونگ در ۵۲ سالگی

معرفی ورژن جدید خودروی محبوب مولتی‌میلیاردر‌های ایرانی + عکس

حمله هکری به سایت‌های اطلاعاتی اسرائیل

فیلم/لحظه دردناک خودکشی یک زن در ترکیه

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس + جدول

عکسی تلخ از التماس سرباز روس برای زنده ماندن!

حمایت صریح محمد خاتمی از پاسخ ایران به اسرائیل

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

بانک رفاه کارگران دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد

معرفی ۵ کارت گرافیک عالی برای سیستم گیمینگ و گیمر‌های حرفه‌ای