تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۲۶ آبان ۱۳۹۹
در گفتگوی اقتصاد۲۴ با رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بررسی شد؛

قیمت مسکن به کدام سمت می‌رود؟/ قاعده رونق و رکود در بازار مسکن، از دولت روحانی به‌هم خورد

محمود فاطمی عقدا می‌گوید: شرایط اقتصادی کشور دیگر به سرمایه گذاراان چنین فرصتی را نمی‌دهد که پول خود را در جایی بلوکه کنند و در یک دوره رکود تورمی سرمایه خود را افزایش دهند. مردم به دنبال سود‌های روزشمار از سرمایه خود هستند بنابراین مدام سرمایه خود را در بازار‌ها می‌چرخانند.

قیمت مسکن

اقتصاد۲۴- بعد از متعادل شدن قیمت دلار و طلا حالا به نظر می‌رسد قیمت مسکن هم در سراشیبی کاهش قرار گرفته است. به دنبال نگرانی از کاهش قیمت ملک و ایجاد رکود در بازار مسکن، برای نمونه شهر جدید پردیس هم تحت تاثیر قرار گرفت و نرخ‌ها مقداری پایین آمد؛ از طرف دیگر فروشندگان حاضر به فروش اقساطی شده اند.

گفته می‌شود قیمت مسکن در شهر‌های جدید ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون کاهش یافته است، این در حالی است که هنوز برخی فعالان بازار مسکن معتقدند این کاهش موقتی است.

با این همه، اما نشانه‌هایی دال بر ادامه دار بودن روند کاهشی قیمت مسکن وجود دارد. برای مثال بازار اوراق مسکن - بالادست بازار معاملات ملک- در سه هفته اخیر با یک «ابرنوسان» معنادار همراه شد. قیمت اوراق وام با «صعود شدید» در مهر و رسیدن به قله تاریخی در روز‌های ابتدایی آبان - مرز ۱۰۰ هزار تومان برای هر فقره اوراق- هفته گذشته در سراشیبی برگشت قرار گرفت.

شاخص «بازار بالادست معاملات ملک» بیش از ۱۸ درصد نسبت به دو هفته قبل کاهش یافته است. این شاخص، اما در هفته اول آبان حداقل ۱۵ درصد نسبت به میانگین قیمت مهر جهش کرده بود. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد علت اصلی این ابرنوسان به «تغییر انتظارات» مربوط است. «انتظارات تورمی» عرضه اوراق از سوی سرمایه‌گذاران را کاهش می‌دهد و اسباب تحریک تقاضا با تحلیل «گران‌تر شدن در آینده» را فراهم می‌کند.

این اتفاق ماه گذشته با تشدید خرید‌های سرمایه‌ای آپارتمان باعث رشد استفاده از اوراق شد، اما اکنون «کاهش انتظارات» در معاملات اوراق مسکن نیز منعکس شده است. ریزش قیمت در این بازار بورسی علامتی از در پیش‌بودن افت قیمت‌ها در بازار ملک است.

همچنین وزیر راه و شهرسازی نیز پیش از این گفته بود: به دلیل آنکه قیمت مسکن بی دلیل افزایش یافته بود قیمت مسکن بدون شک باید کاهش یابد چرا که این رشد قیمتی متاثر از عرضه و تقاضا نبود و روشن بود که یک جریان کاذب روی این قیمت‌ها اثر گذاشته بود.

روند کاهشی قیمت مسکن ادامه دارد؟

محمود فاطمی عقدا

هر چند که طی یک ماه گذشته بیت الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن گفته بود که قیمت مسکن تا پایان سال ماهانه ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت و احتمالا متوسط قیمت مسکن در تهران تا پایان سال به متری ۳۵ میلیون تومان هم می‌رسد، اما به نظر می‌رسد معادلات با تغییر فضای اقتصادی تغییر کرده است.

دکتر محمود فاطمی عقدا، رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با اقتصاد۲۴ می‌گوید: با توجه به اتفاقاتی که در صحنه بین المللی در حال رخ دادن است، انتظارات این است که با حذف ترامپ و تعدیل رفتار‌های جنگ طلبانه و تند آمریکا، ثبات نسبی به دنیا بازگردد. بازار سرمایه ایران نیز واکنش نشان داد و در این وضعیت شاهد تغییراتی در بازار‌ها هستیم.

وی تصریح می‌کند: بازار طلا، ارز و مسکن به عنوان مولفه‌های اصلی اقتصادی در ایران هر کدام واکنش‌هایی را نسبت به این اتفاق داشتند، اما به طور خاص بازار مسکن تابع شرایط سایر بازارهاست و هم متاثر از خرید مسکن توسط عده‌ای برای انبار کردن و نگه داشتن آن برای فروش در قیمت‌های بالا بود. این افراد امروز ناچار به خارج کردن سرمایه‌های خود از بازار مسکن و بردن به بازار‌های دیگر هستند.
 
فاطمی عقدا می‌افزاید: بنابراین عرضه در این بازار زیاد شده و از سوی دیگر خریدار نیست که این نشانه‌ای است از یک رکود در این بازار است.

این کارشناس حوزه مسکن خاطرنشان می‌کند: ترس از رفتن به رکود بیشتر از یک طرف و سیاست‌های دولت در قالب وعده برای ورود جدی به طرح اقدام ملی مسکن و تحویل مساکن مهر تا پایان سال از سوی دیگر بر عرضه بیشتر مسکن و کاهش تقاضا اثرگذار بوده و تا حدودی به تعدیل قیمت کمک کرده است.
 
فاطمی عقدا تاکید می‌کند: ادامه این روند و کاهش قیمت در بازار مسکن که قاعدتاً قیمت واقعی آن بسیار کمتر از قیمت‌های فعلی است بستگی به سیاست‌ها و اقدامات دولت دارد. در اینجا لازم است تا دولت سیاست‌هایی را که وعده داده به مرحله عمل و اجرا برساند. این موضوع می‌تواند به کاهش بیشتر قیمت مسکن کمک کند.
 
وی یادآور می‌شود:، اما اگر دولت حوزه اقتصاد مسکن در این چند ماه باقی مانده رها کند قیمت‌ها در بازار مسکن در همین سطح باقی خواهد ماند و کاهش بیشتر در کار نخواهد بود.

برهم خوردن قاعده رکود و رونق مسکن

معمولاً در بازار مسکن یک دوره رونق و بعد از آن یک دوره سه تا چهار ساله رکود را شاهد هستیم، قاعده‌ای که به نظر می‌رسد برخی فعالان از ترس آن دست به فروش زده اند.
 
با این حال فاطمی عقدا در پاسخ به این سوال که مسکن مانند گذشته وارد یک دوره رکود سه ساله خواهد شد یا نه می‌گوید: تا قبل از این دولت، اینگونه بود، اما با مداخلاتی که دولت کرده تقریبا این شرایط به هم خورده است.

رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه رکود‌ها دیگر به صورت قبل و دوره‌ای نیست، اظهار می‌کند: تا پیش از آن بازار سرمایه به این شکل فعال نبود و مردم حضور فعالی در آن نداشتند لذا نقدینگی یا به سمت ارز و طلا و خودرو و یا به سمت مسکن می‌رفت.
 
وی می‌افزاید: امروز بازار سرمایه فعال است و اکثر مردم با این بازار آشنا شدند و بخشی از سرمایه خود را در این بازار گرداندند و سود‌های خوبی هم بردند و دیگر حاضر نیستند بخشی از سرمایه خود را در یک بخش بگذارند تا بعد از یک دروه رکود تورمی چند ساله سود کنند.

فاطمی عقدا معتقد است: شرایط اقتصادی کشور دیگر به سرمایه گذاران چنین فرصتی را نمی‌دهد که پول خود را در جایی بلوکه کنند و در یک دوره رکود تورمی سرمایه خود را افزایش دهند. مردم به دنبال سود‌های روزشمار از سرمایه خود هستند بنابراین مدام سرمایه خود را در بازار‌ها می‌چرخانند.
 
رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بازار سرمایه در ایران تنوع بیشتری دارد، می‌افزاید: در سایر کشور‌ها عموماً بازار سرمایه به بورس منتهی می‌شود، اما در ایران به جز بانک ها، بازار بورس، طلا، ارز، سکه، خودرو و مسکن جزو بازار سرمایه محسوب می‌شود؛ بنابراین دوره رکود چند ساله مسکن چندان برای وضعیت فعلی قابل تطبیق نیست و این قاعده با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد به هم خورده است.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

عکس/ ادعای الجزیره درباره آزمایش هسته‌ای ایران

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

نشست فوری نتانیاهو با وزرای کابینه رژیم صهیونیستی

فیلم/ سردار قاآنی پیام داد

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ + جدول

سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس اکنون کجاست؟

صوت لو رفته نتانیاهو درباره پاسخ به حمله موشکی ایران+ فیلم

گردش تولید تریاک از افغانستان به میانمار و نجومی شدن قیمت‌ها در تهران/ افزایش ۳۰ برابری قیمت تریاک در سه سال و نگرانی از تغییر الگوی مصرف در ایران

عکس/ سردار قاآنی در بین مردم بدون لباس نظامی

دلار از مرز ۶۳ هزار تومان گذشت؛ بازار ارز در مرز رکوردشکنی/ نگرانی از جنگ، فیتیله دلار را بالا برد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

دولت با همسان سازی حقوق بازنشستگان گوشه‌ای مشکلات آنها را حل کند/ تبعیض میان بازنشستگان تامین اجتماعی با دیگر بازنشستگان باید برداشته شود

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز سه شنبه ۱۷ مهر

پیش‌غذایی عالی با با مرغ و پنیر

خداحافظی با خشکی پوست در پاییز

تاثیر کافئین بر استرس

فواید گریه برای بدن که نمی‌دانستید

احتمال جنگ ایران و اسرائیل قیمت برنج را گران می‌کند؟/ برنج، کالایی لاکچری شده و از سفره مردم حذف می‌شود؟

فیلم/ حمله تند بهروز افخمی به سلبریتی‌ها

تقدیر جشنواره باتومی از فیلم کوتاه ایرانی

جریمه حسینی به دلیل مصاحبه؟

اتفاق تاریخی در NBA؛ همبازی‌شدن لبرون جیمز و پسرش

استوری علیرضا بیرانوند: عاقلانه‌ترین کار من، تسلیم نشدن است

عکس/ تیپ و چهره بازیگر عشق ممنوع در ۸۰ سالگی

وزیر خارجه پیشین بریتانیا: با بمب سنگرشکن هم بعید است آسیب چندانی به تاسیسات هسته‌ای ایران برسد

آخرین وضعیت حق‌آبه هیرمند

عکس/ گاریدو در کنار پسرش

فیلم/ افشای اعتقادات ضد میهنی طرفداران سلطنت

فیلم/ سخنان نخستین امدادگری که به پیکر نصرالله رسید

عکس بدون حجاب پانته‌آ بهرام و مهتاب نصیرپور در دبی

مرگبارترین سلاح جهان آبروی روسیه و پوتین را برد

شهادت سید هاشم صفی‌الدین را تأیید نشد

فیلم/ معاملات کدام املاک و چگونه باید در سامانه ثبت شود؟

تایید زنده‌بودن یحیی سنوار

آغاز جلسه هیئت مدیره استقلال درباره سرمربی جدید

پوستر معنادار سایت رهبر انقلاب

توییت تازه مسعود پزشکیان

اختلاس در شرکت عمران و مسکن شمال

یوهان نیسکنز درگذشت

پیش‌بینی کارشناسان از قیمت مسکن

ماجرای مربی رقص‌شدن داریوش مهرجویی در آمریکا

میزان افزایش حقوق کارمندان مشخص شد

برگزاری مسابقه استقلال و النصر در زمین بی‌طرف

واکنش مدیرعامل مس به شایعه برکناری محمود فکری

نوشته روی انگشتر هدیه سیدحسن نصرالله به آیت‌الله خامنه‌ای چیست؟

اعلام جرم علیه زینب موسوی و پدرام سلطانی

مخالفت بختیاری‌زاده با درخواست بازیکنان استقلال

فیلم/ شوخی‌‎های ترسناک حامد آهنگی با الیکا عبدالرزاقی

محدودیت‌های ترافیکی در محور کرج-چالوس

مطهره گونه‌ای به زندان معرفی شد