اقتصاد۲۴ - سید حجت کریمی، کارشناس خودرو با بیان اینکه آزاد شدن واردات خودرو، ترویج فضای تجمل و یا ورود خودرو لوکس نیست گفت: مسئله اصلی ایجاد فضای رقابتی و استفاده ایمن و ارزان از خودرو خارجی است.
وی با اشاره به اینکه شرکتهای خودروسازی تنها با ایجاد رقابت از این عقب ماندگی خارج میشوند، خاطر نشان کرد: شرکتی که میزان زیان آن از ۵۰ درصد سرمایه اش بیشتر شود، عملا ورشکسته است. با یک حساب و کتاب سرانگشتی، میزان زیان انباشه آنها، چیزی حدود ۵ برابر سرمایه و دارائی خود شرکت هاست. در عجبم که چطور دوباره تسهیلات میگیرند و همچنان حمایت مالی میشوند؟
کریمی با بیان اینکه مسئله خطر کاهش اشتغال در صنعت خودرو بهانهای بیش نیست، گفت: خودروسازان با امنیتی کردن صنعت خودرو، دائما با همین حربه به دنبال اقناع افکار عمومی برای مقابله با واردات خودرو هستند.
وی گفت: در حال حاضر تعداد پرسنل دو خودروساز بزرگ کشور حدود ۱۰۰ هزار نفر میباشد که اگر میانگین حقوق ۴ میلیون تومان برای هر فرد را لحاظ کنیم سالانه کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان میشود. حالا اگر بودجهای که صرف سوخت مازاد مصرف آن خودروها میشود را حساب کنیم، رقمی به مراتب دهها برابر از این عدد میشود.
این کارشناس خودرو افزود: متوسط مصرف خودروهای داخلی حداقل ۱٫۵ برابر خودروهای خارجی است. یعنی اگر خودروهای داخلی از رده خارج شوند و دیگر خودرویی تولید نشود. حداقل ۳۰ درصدِ مصرِفِ سوخت کاهش خواهد یافت.
کریمی با ابراز تاسف نسبت به کیفیت خودروهای تولیدی در کشور خاطر نشان کرد: به نظر من نمیتوان به تولید خودرو داخلی افتخار کرد. چرا که به شدت پر مصرف، پرهزینه در سوخت و قطعات است و قیمت آن نیز ناعادلانه میباشد. مضافا بر اینکه سالانه به خاطر همین کیفیت خودرو حدود ۱۷،۰۰۰ نفر در جادههای کشور کشته میشوند.