اقتصاد۲۴ - سردار سید کمال هادیانفر در نشست خبری صبح امروز سه شنبه با اشاره به شرایط شیوع کرونا در کشور اظهار کرد: طی این مدت متوسط تردد در کشور ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش داشته است.
وی همچنین گفت: طبق آمار سازمان پزشکی قانونی در هشت ماهه امسال شاهد کاهش ۱۷۲۰ نفری تعداد تلفات بودیم.
رییس پلیس راهور ناجا این را هم گفت که بیشترین کاهش تلفات حوادث رانندگی با ۱۷.۲ درصد در جادهها بوده و تلفات در شهرها نیز کاهش سه درصدی داشته است.
سردار هادیانفر به موضوع جرائم رانندگی نیز اشاره کرد و گفت: طی ۹ ماه سال گذشته ۶۷ میلیون دستگاه خودرو سواری جریمه شدند که این تعداد در ۹ ماه امسال به ۷۵ میلیون دستگاه رسیده است که جرائم کرونا در آن موثر بوده است.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر مبلغ جرایم نیز گفت: در سال گذشته پنج هزار میلیارد مبلغ جرائمی بوده که به خزانه دولت واریز شده است.
رییس پلیس راهور ناجا از شمارهگذاری ۶۷۰ هزار و ۸۹۱ دستگاه خودروی صفر از ابتدای سالجاری تا پایان آذرماه خبر داد و گفت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل پنج درصد کاهش داشته است.
سردار هادیانفر در عین حال از افزایش سه درصدی نقل و انتقال خودرو در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: طی این مدت دو میلیون و ۹۳۲ هزار و ۹۶۱ وسیله نقلیه نقل و انتقال شده است.
وی تعداد موتورسیکلتهای نوشماره را نیز در همین مدت ۱۵۶ هزار و ۶۵۸ دستگاه اعلام کرد و با اشاره به نوبت دهی اینترنتی مراکز شماره گذاری خودروها گفت: از سه میلیون و ۷۷ هزار خدماتی که در مراکز شماره گذاری طی این ۹ ماه ارائه شده یک میلیون و ۲۰۰ هزار خدمت از طریق نوبت دهی اینترنتی انجام شده است.
وی افزود: در حال حاضر در تمامی مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری، نوبت دهی به شکل اینترنتی انجام شده و میزان رضایتمندی از این خدمات نیز بالغ بر ۹۵ درصد است.
رئیس پلیس راهور ناجا از عدم اسقاط خودروهای فرسوده نیز گلایه کرد و گفت: در کشور ۳۵ میلیون دستگاه وسیله نقلیه داریم که ۱۲ میلیون دستگاه آن موتورسیکلت است. از این ۱۲ میلیون موتورسیکلت ۹ میلیون دستگاه در سن فرسودگی است.
سردار هادیانفر تصریح کرد: برابر ماده ۸ قانون هوای پاک شرایط اسقاط خودرو و الزامات آن بیان شده، اما متاسفانه دو سال است که توجهی به این موضوع نشده و اسقاط بسیار کمی رخ داده است. بطوریکه سال گذشته ۱۱ هزار دستگاه و امسال چیزی بیشتر از ۹۰۰۰ دستگاه وسیله نقلیه اسقاط شده است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان ترددهای جادهای در دوران کرونا نیز گفت: در دوران کرونا ترددهای جادهای به طور متوسط حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است. البته از سوی دیگر ترددهای شهری ما افزایش داشته است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره نمرات منفی رانندگان نیز گفت: در حال حاضر ۸۷۸۴ راننده پایه ۱، ۲، ۳ و موتورسیکلت در مرز نمره منفی قرار گرفتند که این افراد اگر مرتکب تخلف دیگری شوند گواهینامه شان باطل شده و به منزله فرد بدون گواهینامه با آنان برخورد خواهد شد.
وی شرط پاک شدن نمره منفی از گواهینامهها را نیز اعلام کرد و گفت: اگر این افراد به مدت شش ماه تخلفی نکنند نمره منفی از گواهینامه شان پاک خواهد شد.
رئیس پلیس راهور ناجا درباره صدور قبضهای جریمه دستی نیز گفت: بعضا برخی از شهروندان از اینکه قبض جریمه شان شناسه پرداخت ندارد گلایه میکنند. بارها گفته ایم که در مورد قبضهای جریمه دستی شهروندان در پرداخت عجله نکنند تا برایشان پیامک تایید ارسال شود. در این پیامک شناسه پرداخت و دیگر موارد نیز قید شده است.
هادیانفر از افزایش ۱۱ درصدی برخورد با تخلفات حادثه ساز از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد و گفت: در مورد بررسی جرایم نیز باید بگویم که این جرایم اینطور نیست که بلافاصله پس از ثبت با دوربین اعمال شود بلکه طی چند مرحله از سوی اپراتور و کارشناسان پلیس بررسی و تطبیق داده شده و مثلا اگر پلاکی مخدوش باشد در ساز و کاری دیگر ارقام رویت شده از پلاک با نوع خودرو تطبیق داده شده و بررسی میشود. اگر پلاکی متعلق به خودرو دیگر یا ناخوانا باشد به شکل دیگری بررسی شده و سرانجام آنچه نهایی شده برای راننده متخلف ارسال خواهد شد.
سردار هادیانفر ادامه داد: به عنوان مثال در طرح جریمههای کرونایی در مجموع اعمال قانون محدودیت شبانه و جریمه مناطق قرمز و نارنجی بیش از دو میلیون پلاک خودرو به ثبت رسید، اما پس از بررسی و پایش این موارد در نهایت یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۶۸۴ مورد اعمال جریمه انجام شد.
به گفته سردار هادیانفر ۶۰ درصد اعمال جریمهها در محدودیتهای کرونایی به شکل دستی و ۴۰ درصد نیز به وسیله دوربینها انجام شده است. جریمه تردد در مناطق قرمز یک میلیون و مناطق نارنجی ۵۰۰ هزار تومان است که با اعلام ستاد کرونا مبنی بر خارج شدن تمام شهرها از وضعیت قرمز کد جریمه مناطق قرمز نیز از سیستم پاک شد.
وی در مورد تعداد دفعات جریمه یک خودرو در طرح مبارزه با کرونا نیز گفت: به ازای هر ۲۴ ساعت هر خودرو تنها یکبار جریمه میشوند.
سردار هادیانفر درباره جریمه راننده و سرنشینان فاقد ماسک در خودروهای شخصی نیز گفت: این موضوع برای ناوگان حمل و نقل عمومی است و ما به اتوبوسهای بین شهری، تاکسیها و ... تذکر دادیم. در مورد اتوبوسهای بین شهری تاکید شده حتما همه مسافران باید ماسک داشته باشند. اما در مورد خودروهای شخصی جریمهای صورت نمیگیرد.
وی درباره برخی از اعتراضها مبنی بر جریمه اشتباهی خودروها نیز گفت: دوربینها و ترددشمارهای ما دقیق است و هر خودرویی را که اعلام کنید همین حالا میتوانیم به شما بگوییم در چه تاریخهایی از چه مناطقی عبور کرده است، اما آنچه که در مورد پایش گفتم مربوط به همین موارد است و بسیاری از جرایم پس از پایش حذف میشود.
وی با بیان اینکه در مورد جریمههای کرونایی در مبادی شهرها پلیس اقدام به تذکر و بازگرداندن خودروها میکند گفت: تلاش کرده ایم تا در این موارد با همکاری خود رانندگان اقدام به بازگرداندن آنان به مبدأشان کنیم که خوشبختانه همکاری خوبی نیز با پلیس شده است بطوریکه بار ترافیک در جادههای شمالی حدود ۸۰ درصد کاهش داشته است.
رئیس پلیس راهور ناجا در بخش دیگری از نشست خبری خود به ترخیص موتورسیکلتهای رسوبی اشاره کرد و گفت: از بیش از ۸۰۰ هزار موتورسیکلت رسوبی تا کنون بیش از ۷۳ هزار دستگاه در طرح ترخیص با تسهیلات ارائه شده ترخیص شده اند البته افزایش قیمت قطعات موتورسیکلت، فرسودگی و موارد دیگر از جمله مواردی است که باعث شده برخی از مالکان یا متصرفان تمایلی به ترخیص وسیله خود نداشته باشند، اما بطور مثال همین روز گذشته یک دستگاه موتورسیکلتی که از سال ۸۲ در توقیف بود با تسهیلات ویژه ترخیص شد.
وی درباره این انتقاد که طرح ترخیص موتورسیکلتهای توقیفی سبب ترخیص موتورهای فرسوده و آلاینده میشود گفت: برابر رای دیوان عدالت اداری معیار و ملاک فعالیت وسیله نقلیه، نه سن فرسودگی بلکه سلامت این وسیله است. از این رو کارشناسان پلیس راهور سلامت این وسایل را هنگام ترخیص بررسی کرده و علاوه بر آن میتوان در مراکز معاینه فنی نیز این موضوع را بررسی کرد.
سردار هادیانفر سومین عامل مرگ و میر در کشور را تصادفات اعلام کرد و گفت: متاسفانه عابران پیاده و موتورسیکلت سواران سهم زیادی میان قربانیان حوادث رانندگی دارند بطوریکه در برخی از شهرهای شمالی تا ۸۵ درصد متوفیان حوادث ترافیکی عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت هستند.
وی در ادامه به شماره گذاری خودروها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها خودروهای دارای استاندارد یورو۵ شماره گذاری میشوند. تعدادی خودرو ساندرو که تولید سال ۹۸ بود و استاندارد یورو۴ داشتند شماره گذاری نشدند. چرا که خودروساز آنها را در سال ۹۹ تحویل داده بود و ما اعلام کردیم که این خودروها به شرط آنکه پلاک سال ۹۸ را دریافت کنند شماره گذاری میشود که حدود ۸۰۰۰ دستگاه شماره گذاری شدند. همانطور که گفتم فقط خودروهای دارای استاندارد یورو۵ شماره گذاری خواهند شد و در حال حاضر دیگر خودرویی نداریم که در سال ۹۹ تولید شده و استاندارد یورو۴ داشته باشد.
سردار هادیانفر درباره پیشنهاد پلیس برای تغییر ساعت محدود تردد کرونایی نیز گفت: ما به وزارت کشور گفتیم که اگر بناست محدودیتها ادامه داشته باشد بهتر است زمان آن تغییر کند چرا که ما تا ساعت ۲۱ همچنان در برخی از معابر در کلانشهرها ترافیک داریم. این پیشنهاد در حال بررسی است، اما در حال حاضر زمان همان ۲۱ است و اگر خودرویی پس از این ساعت بیرون از خیابان باشد جریمه خواهد شد.
رئیس پلیس راهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا سهمی از جریمههای کرونایی به پلیس راهور که نقش زیادی در اعمال محدودیتها دارد داده میشود یا خیر؟ گفت: بیشتر این موضوع در دولت مطرح شد که سهمی از این جرایم به وزارت بهداشت اختصاص پیدا کند. البته در دولت این موضوع نیز مطرح شد که درصدی از آن برای پلیس راهور باشد که البته ما پیگیریهای بعدی برای آن انجام ندادیم.
وی با تاکید بر اینکه دولت با اعمال جریمههای کرونایی به دنبال کسب درآمد نیست، گفت: هدف از این جرایم بازدارندگی و کنترل است و هیچ حساب درآمدی نیز روی آن نشده است.
سردار هادیانفر درباره اینکه آیا در طرح منع تردد شبانه موتورسیکلتها نیز جریمه میشوند یا خیر؟ نیز گفت: هر وسیلهای که پلاک داشته باشد مشمول این ممنوعیت شده و در صورت تردد غیرمجاز جریمه خواهد شد.
وی درباره سهم عامل جاده و راه در تصادفات نیز گفت: در سالهای اخیر بالغ بر ۱۴۰۰ پرونده که مربوط به قصور راهداری بوده است از سوی پلیس تشکل شده، همچنین موارد مربوط به سهم خودروساز نیز لحاظ شده و گزارش میشود.
رئیس پلیس راهور ناجا درباره حمایت پلیس از موتورسیکلتهای برقی نیز گفت: ما از این موتورسیکلتها حمایت میکنیم، اما هم باید زیرساختها فراهم باشد و هم تولید کنندگان طوری عمل کنند که محصول شان مورد تایید و استقبال مردم واقع شود. این موتورها در حال حاضر جایی برای شارژ در خیابان ندارند. در سربالاییها دچار مشکل میشوند و موارد دیگر که باید رفع شود وگرنه ما از آنها حمایت کردیم و منعی نیز برایشان نگذاشتیم.
سردار هادیانفر با اشاره به اجرای طرح زمستانه نیز گفت: به منظور ایمنی تردد طرح زمستانه از ۲۰ آذر ماه به مدت سه ماه در جادههای سراسر کشور و خصوصا گردنههای برفگیر به مرحله اجرا درآمده است. ما در طول این طرح میانگین سرعت در مجموع جادهها را از ۸۷ کیلومتر به ۸۰ کیلومتر کاهش دادیم و البته تاکید ما به شهروندان این است که از تردد غیرضرور در جادهها خودداری کنند.