اقتصاد۲۴ - به دنبال گزارشهای قبلی مبنی بر همکاری اپل با یکی از بازیگران صنعت خودرو برای تولید Apple Car، هیوندای، یکی از بزرگترین خودروسازان کره جنوبی، با اپل برای تولید خودروی الکتریکی (EV) در حال مذاکره است. به گزارش اپلاینسایدر و با استناد به مصاحبهی منابع ناشناس Korea Economy Daily، غول دنیای فناوری هیوندای را بهعنوان شریک تجاری خود برگزیده است و دو شرکت در حال مذاکره با یکدیگر هستند که باعث میشود شرکت کرهای مسئولیت تولید Apple Car را بر عهده گیرد. در همین حین، هیوندای در بیانیهای بهصورت رسمی آغاز مذاکره با اپل را تأیید کرده است.
بر اساس گزارش یادشده، بررسی داخلی در گروه هیوندای موتور به تصویب رسیده است؛ اما همکاری نهایی نیاز به چراغ سبز چونگ یوی-سون، (رئیس شرکت) دارد. گفته میشود هیوندای علاوه بر تولید خودروی الکتریکی اپل، در توسعهی محلول باتری سفارشی خودرو نقش خواهد داشت. به گفته منابع، فرایند تولید باتری به کارخانههای هیوندای یا کیا در ایالات متحده آمریکا منتقل میشود. طبق گزارشی از رویترز در ماه دسامبر ۲۰۲۰ (آذر - دی ۱۳۹۹)، اهالی کوپرتینو در حال توسعهی فناوری بهاصطلاح «سطح بعدی باتری» برای کاهش هزینهها و افزایش دامنهی رانندگی خودروی الکتریکی است.
بیشتر بخوانید:رشد چشمگیر فروش هیوندای و کیا طی سال ۲۰۲۰ در آمریکا
باتری یادشده مبتنی بر طراحی «تک سلولی» خواهد بود و این امکان را به مهندسان میدهد که سلولهای منفرد را در یک باتری جمع و فضای بسته و غیر قابل استفاده در باتری را آزاد کنند. این طراحی به معنای مادهای فعالتر است که میتواند پیمودن مسافت بیشتر را به ارمغان آورد. همچنین گفته میشود اپل در حال ساخت یک ترکیب شیمیایی برای استفاده در باتری، به نام لیتیوم فسفات آهن (LFP) است که ایمنی بیشتری دارد و احتمال گرم شدن آن کمتر است. به نظر میرسد غول فناوری کوپرتینو در حال دستیابی به یک فرمول باتری انقلابی است که یکی از منابع مطلع به دانش فناوری باتری، آن را سطح بعدی باتریها نامیده و به انقلاب نسل اول آیفون تشبیه کرده است.
ایلان ماسک، مالک تسلا، در راستای شایعات منتشرشده دربارهی باتری، در توییتی اعلام کرد که تسلا قبلا از آهن فسفات برای اتومبیلهای با برد متوسط ساختهشده در کارخانه شانگهای بهره گرفته است. او ادعا میکند که طراحی تکسلولی از نظر الکتروشیمیایی غیر ممکن است؛ زیرا حداکثر ولتاژ ضریب ۱۰۰ (100X) بیش از حد کم خواهد بود. ایلان ماسک میگوید شاید منظور اپل سلولهای پیوندخورده با هم، مانند بستهبندی باتریهای ساختاری تسلا باشد.
اولین زمزمههای خودروی خودران اپل در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ و در قالب پروژهی تایتان رسانهای شد و تاکنون بارها اخباری مبنی بر عرضهی این اتومبیل با نام احتمالی «Apple Car» منتشر شده است. پروژهی تیتان تاکنون با فراز و نشیب زیادی روبهرو بوده و بهصورت نامشخص، از سیستمهای خودران خودرو تا طراحی اتومبیل متغیر بوده است؛ اما تصور میشود عمده تلاش اپل بر ساخت خودروی فیزیکی الکتریکی خودران معطوف شده باشد؛ این امر منجر به ثبت اختراعات متعدد در زمینهی طراحی اتومبیل و سایر فناوریهای مرتبط با آن شده است. علاوه بر این، استخدام کارشناسان و خرید استارتاپهای این حوزه برای تسریع در تحقیقات، مُهر تأیید دیگری بر مصمم بودن اپل در این صنعت محسوب میشود.
خبرگزاری رویترز پیشبینی میکند که تولید اتومبیل اپل میتواند از سال ۲۰۲۴ آغاز شود؛ اما این احتمال وجود دارد که اپل دامنهی توسعهی وسایل نقلیه را به سیستمهای خودران و کیتهای سختافزاری محدود کند که میتوانند با یک وسیله نقلیه ادغام شوند. البته اعتقاد بر این است که محدودیت ایجادشده به دلیل همهگیری ویروس کرونا میتواند معرفی Apple Car را تا سال ۲۰۲۵ یا حتی بیشتر به تأخیر بیندازد.به گزارش بلومبرگ، اپل میکوشد یک اتومبیل خودران با مارک تجاری خود عرضه کند؛ البته باید توجه داشت که هنوز این احتمال وجود دارد که اپل تصمیم بگیرد پروژه را کنار بگذارد و در عوض فناوری رانندگی خود را در اختیار تولیدکنندگان معتبر قرار دهد.