تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛

آتش ادامه‌دار قیمت گذاری دستوری محصولات فولادی به جان صنعت فولاد/ رانت چند ده هزار میلیاردی در جیب یک عده خاص

عضو هیا‌ت‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در راستای ادامه سیاست‌های قیمت گذاری دستوری فولاد گفت: همزمان با افزایش قیمت فولاد در بازار‌های جهانی فرمان توقف صادرات محموله‌های فولادی صادر شده و از سوی دیگر سهامداران فولاد به یکباره متضرر اصلی این دستورات شده‌اند، از این‌رو تولید کننده فولاد هم بازار داخلی و هم بازار جهانی را از دست داده است.

قیمت گذاری دستوری محصولات فولادی

اقتصاد۲۴ -صنایع مختلف در کشور هر روز درگیر مسائل جدیدی هستند که راندمان تولید را کاهش می‌دهد و این موضوع نگرانی‌هایی را در راستای تحقق برنامه‌های توسعه‌ای ایجاد کرده است.

فعالان صنعت فولاد بر این باورند؛ دخالت‌های دولت در صنعت فولاد امکان دارد سرمایه گذاری در این عرصه را متوقف کند و با توقف سرمایه گذاری‌ها، مشکلات این صنعت بیشتر از گذشته شود.

هرچند به تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: به هیچ وجه موافق قیمت‌گذاری دستوری نیستم و نبوده‌ام و بحث، شیوه‌نامه است که این شیوه‌نامه قبل از من توسط سرپرست وزارت صمت به ستاد اقتصادی دولت برده شده بود و اساسا در همه بورس‌های دنیا هم یک قیمت پایه تعیین می‌کنند، لذا قیمت دستوری در کار نیست و ما مدافع سهامداران خرد هستیم، اما استمرار در اجرای این شیوه نامه عواقب زیادی را تاکنون داشته است.

فولادی‌ها معتقدند؛ اگر آینده صنعت فولاد برای متولیان این صنعت مهم بود چنین تصمیماتی گرفته نمی‌شد چراکه تبعات قیمت‌گذاری دستوری ثابت کرده است که در این نحوه از قیمت گذاری آن هم برای صنعتی مانند فولاد فقط جیب رانت خوران پُر خواهد شد و سهامداران و تولیدکنندگان فولاد تنها متضررین این سیاست‌ها هستند. با اقدامی که دولت برای فولادی‌ها رقم زده است آینده این صنعت قطعاً با مشکل مواجه خواهد شد و دیگر سرمایه گذاری رغبت سرمایه گذاری در این بخش را نخواهد داشت.

سهم ناچیز منافع تولید کننده و مصرف کننده در صنعت فولاد

شهرستانی

در همین رابطه رضا شهرستانی، عضو هیا‌ت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با اقتصاد۲۴ با بیان اینکه دولت با قیمت گذاری دستوری در صنعت فولاد سعی دارد از مصرف کنندگان محصولات فولادی حمایت کند، گفت: ولی این روش مناسبی برای حمایت از مصرف کنندگان نیست چرا که تولیدکنندگان صنعت فولاد کشور آسیب جدی خواهند دید. اقتصاد سالم و شفاف، اقتصادی است که به واسطه عرضه و تقاضا، قیمت پایه محصولات کشف شود و خبری از قیمت گذاری دستوری در آن نباشد.

شهرستانی با بیان اینکه بار‌ها طی سال‌های اخیر تأکید شده است که قیمت گذاری‌های دستوری منجر به ایجاد رانت و در نتیجه فساد در بخش‌های مختلف می‌شود و حالا صنعت فولاد کشور به این درد دچار شده است، گفت: بحث قیمت‌گذاری به لحاظ اقتصادی در دنیا موضوعی طرد شده است و دولت‌ها برای تقویت بنیه تولید و شرایط بازار در تعیین قیمت‌ دخالت نمی‌کنند چراکه معتقدند آنچه قیمت محصولات را تعیین می‌کند، مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار است.

به اعتقاد این فعال صنعتی در حوزه فولاد کشور، منظور از فساد حاصل از نرخ گذاری این است که عده کوچکی حق مردم را گرفته و از این راه به سود‌های کلان می‌رسند و در این بین مردم به عنوان سهامداران واقعی متضرر اصلی این سیاست خواهند بود.

وی تصریح کرد: تصمیمات مسئولان وزارت صمت در ارتباط با قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی در بورس کالا، رانت‌های چند ده هزار میلیاردی توسط یک عده را ایجاد کرده است و این پول از جیب میلیون‌ها سهامدار که در بازار بورس فعالیت دارند به جیب عده‌ای دلال سرریز خواهد شد.

شهرستانی گفت: در کشور ما به دنبال سیاست‌های حمایتی در طی یک سال اخیر مردم سهامدار بورس شدند که اکنون بالای ۵۰ میلیون نفر سهامدار در بازار بورس وجود دارد که بخش فولاد ۱۷ درصد سهم این سهامداران بورس را تشکیل می‌دهد و حالا با این حجم از سهامدار هر اتفاقی برای صنعت فولاد بیفتد بورس را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: هرگاه دولتمردان غیر منطقی و دستوری عمل کرده اند بورس سقوط کرده و در نهایت مردم و تولید کننده متضرر شده اند.

عضو هیا‌ت‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: فولاد به عنوان کامودیتی قیمت جهانی دارد لذا هر زمانی نرخ آن بالا می‌رود کل قیمت محصولات این زنجیره نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ اما این افزایش قیمت محصولات در داخل کشور به دلیل کاهش تقاضا پایین است از این رو تولید کننده ترجیح می‌دهد محصول خود را صادر کند.

این فعال صنعتی در بخش فولاد کشور یادآور شد: حالا با این نوع فشار‌ها مبنی بر محدودیت‌های قیمتی منافعی به مصرف کننده نهایی می‌رسد؟ شاید همه متولیان بر این تصور باشند که با قیمت گذاری از سوی دولت حداقل مردم یک محصول ارزان به دستشان می‌رسد، اما متأسفانه این موضوع نیست بلکه با رانت ایجاد شده و انتقال دستوری، محصول با قیمت پایین به مصرف کننده نمی‌رسد.


بیشتر بخوانید: چالش‌های صنعت فولاد در پیچ تصمیم‌گیری‌ها/ سال سخت در انتظار فولادی‌ها


به گفته شهرستانی، تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد در چشم اندازد ۱۴۰۴ بحثی است که نیاز به شرایط اقتصادی دارد؛ حالا دولت توان مالی ندارد از این رو برای تحقق این شرایط باید قیمت فولاد به تعادل درستی در تولید و فروش برسد.

وی تصریح کرد: حالا با شرایط افزایش قیمت جهانی فولاد چرا باید قیمت‌ها پایین نگه داشته باشد؟ در صورتی که تولید کننده به دنبال راهی برای کسب سود است از این رو صادرات بهترین گزینه برای سودآوری بیشتر برای تولید کننده است تا اینکه به ناچار با قیمت‌های دستوری متضرر شود!

مداخلاتی به اندازه توقف فعالیت‌های فولادی

عضو هیا‌ت‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: در دنیا ابزار بسیاری از دولت‌ها برای کنترل، تعرفه است که می‌توانند با تغییر آن مانع واردات برخی محصولات شوند تا بتوانند از تولید داخلی حمایت کنند اما این موضوع در ایران به دلیل مداخلات دولت در بحث قیمت گذاری خیلی لحاظ نمی‌شود در حالی که دولت‌ها در ایران باید تمام تلاش را برای ایجاد شرایطی در جهت توسعه فعالیت‌های اقتصادی انجام دهد، اما متأسفانه از اهرم‌هایی که می‌تواند علاوه بر کنترل، تولید و ارزآوری داشته باشد غفلت می‌شود.

شهرستانی گفت: به دنبال سیاست‌های قیمت گذاری از سوی دولت، توقف محموله‌های صادراتی یکی دیگر از مشکلاتی است که تولیدکنندگان را متضرر کرده است، اقدامی که برای پایین نگه داشتن قیمت‌ها انجام داده اند مسیر را برای افزایش قاچاق محصولات فراهم کرده است.

این فعال صنعتی در بخش فولاد کشور ضمن تأکید بر اینکه در حال حاضر فروش شرکت‌های فولادی کاهش یا‌فته و صادرات نیز انجام نمی‌شود، گفت: جلوی صادرات گرفته شده است، به‌طوری که محموله‌های فولاد، در بندر و روی کشتی نگه داشته شده‌اند و فقط هزینه توقف پرداخت می‌کنند و این ریزش ارزآوری که تبعیت از قیمت گذاری دستوری در داخل است را چه کسی پاسخگو است؟

وی می‌گوید: به موازات قیمت گذاری‌های دستوری دولت بر صنعت فولاد، قیمت جهانی فولاد حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است و با محدود کردن صادرات محصولات و همچنین تعیین قیمت‌های خارج از رقم‌های جهانی تکلیف صنعت فولاد کشور چیست؟

شهرستانی با تأکید بر اینکه صنعت فولاد ایران نیز مانند سایر صنعت‌های فولاد جهانی، تابع قیمت جهانی خواهد بود و با افزایش قیمت جهانی فولاد قیمت آن در کشور افزایش خواهد یافت، گفت: با کاهش قیمت جهانی فولاد قیمت آن در ایران نیز کاهش خواهد یافت پس نمی‌توان انتظار داشت که این تحولات در صنعت فولاد کشور نقش منفی نداشته باشد و صدمه‌هایی که به این بخش وارد می‌شود قابل جبران باشد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

حضور غافل‌گیر کننده در خانه سیدحسین خمینی

مجازات شدید داوطلبان متخلف در کنکور

مالک متمول استقلال کدام سوپراستار را می‌خرد؟

عکس / صفحه اینستاگرام همسر سابق مهدی قایدی چه شد؟

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

تفاوت جالب میان داوطلبان زن و مرد در کنکور

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی + متن

قیمت مرغ زنده چقدر شد؟

اولین برد سال تراکتور با کنترل از راه دور یحیی؟

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

فیلم/ خاطره جالب فریدون زندی از دلار هزار تومانی!

عکس/ تازه‌ترین تصاویر از حضور محمدرضا گلزار در آمریکا

عکس/ شروط جنجالی یک عروس برای داماد

ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل آلومینیوم در جام حذفی

عکس/ لباس جنگی روحانیون در تجمع اعتراضی قم علیه بی‌حجابی!

محروم‌ترین و برخوردارترین استان‌های کشور کدامند؟

دلیل بازداشت چند داوطلب کنکور سراسری

نگاه قیمت دلار تهران به بازار ارز هرات

خودکشی یک پزشک خانم در تهران