اقتصاد۲۴ -شبکه مویرگی نمایندگان صنعت بیمه، یکی از کانالهای اصلی و مهم حفظ و توسعه روابط شرکتهای بیمه با مشتریان خود بهشمار میرود.
شرکتهای بیمهای برای گسترش برند تجاری خود، کسب سهم بیشتر از بازار و سهولت دسترسی مشتریان به خدمات بیمهای آنها، همواره در تلاشاند تا نمایندگان بیشتری را در نقاط مختلف کشور جذب کنند.
توسعه شبکه فروش و افزایش تعداد نمایندگان بیمهای همواره باعث آگاهی بیشتر افراد جامعه حتی در دورافتادهترین مناطق کشور از خدمات بیمهای میشود.
هرچندکه به نظر میرسد، بعضی از شرکتهای بیمهای در افزایش تعداد نمایندگان خود بیشتر به کمیت پرداخته و آن چنان که باید، کیفیت را مورد توجه قرار ندادهاند.
نتیجه چنین رفتاری باعث شده تا برخی ازنمایندگان صنعت بیمه در پنج سال ابتدایی فعالیت خود شکست خورده و برای همیشه از صنعت بیمه خارج میشوند.
سید رسول تاجدار، رئیس هیات مدیره شرکت بیمه ایران اذعان داشته که ۲۰ درصد از شبکه فروش صنعت بیمه به معنای واقعی دارای فعالیتی با توجیه اقتصادی هستندو افزوده که درصد پایینی از نمایندگان کارایی لازم را دارند و مابقی آنها هزینههای نظارت، حسابرسی و کنترلهای داخلی شرکتهای بیمه را افزایش میدهند.
بیشتر بخوانید: بار سنگین بودجه ۱۴۰۰ بر دو نمایندگیهای بیمه
به همین روی شرکتهای بیمه بهصورت دورهای کلاسهای آنلاین و حضوری را برای شبکه فروش خود برگزار میکنند تا بهواسطه آن مهارتهای بازاریابی، فروش و دانش فنی نمایندگان را به عنوان بازوان قدرتمند خود تقویت کنند.
دبیرکارگروه شبکه فروش و بازاریابی سندیکای بیمه گران ایران، به چابکآنلاین گفت که حدود ۸۰ درصد پرتفوی بیمهای کشور متعلق به ۲۰ درصد از نمایندگان است و آن تعداد از نمایندگان که موفق نبودند افرادی هستند که به بیمه نامه شخص ثالث و بیمه نامههای مشابه بسنده کرده و دنبال بیمهنامههای بزرگتر نرفتهاند.
"بهمن سوری"، اذعان داشته که شرکتهای بیمهای تازه تاسیس ترجیح میدهند که با گسترش شبکه فروش، توسعه برند داشته وبعضی از شرکتهای بیمه هم تمایل به گسترش نقطه ارتباط خود دارند و به همین دلیل ترجیح میدهند درهمه جای کشور نمایندگی داشته باشند.
ناگفته نماند که یکی ازگلایههای همیشگی بیمهگذاران، عدم شناخت درست برخی از نمایندگان بیمه از محصولات بیمهای، قرارندادن توضیحات کافی در اختیار آنها ونداشتن تبحرلازم در معرفی رشتههای بیمهای غیر از ثالث و درمان است.
رئیس هیئت مدیره کانون انجمنهای صنفی نمایندگان بیمه ایران، درگفتوگو با چابکآنلاین، نمایندگان را اهرمهای تولید صنعت بیمه دانست وگفت: نمایندگان بیمه حرفهای تخصصی دارند و پس از گذراندن دورههای تخصصی و آزمونهای مختلف موفق به دریافت نمایندگی بیمه میشوند.
"ابوالفضل سعیدی"، با بیان اینکه "۹۰ درصد پرتفوی صنعت بیمه توسط نمایندگان تولید میشود، افزود: با توجه به تورم موجود در جامعه، کارمزدهایی که به نمایندگان بیمهای پرداخت میشود از نظر اقتصادی جوابگوی نیازهای زندگی آنها نیست.
وی، ادامه داد: بیمه مرکزی باید برای تدوین آییننامهها بهویژه آیین نامه ۸۳ شورایعالی بیمه که مربوط به کارمزد نمایندگان بیمهای است برنامهریزی کرده و کارمزد نمایندگان بیمهای را افزایش دهد، زیرا با توجه به این وضعیت، حداقل ۶۰ درصد نمایندگان از نظر اقتصادی زیرخط فقرهستند.
رئیس هیئت مدیره کانون انجمنهای صنفی نمایندگان بیمه ایران، بااشاره به هزینههای بالای دفاتر نمایندگی و پرداخت مالیات، گفت: بهبود شرایط معیشتی نمایندگان بر ضریب نفوذ بیمه تاثیرگذار است چراکه اگر نمایندگان انگیزهای نداشته باشند فعالیتی هم نخواهد بود.
به اعتقاد سعیدی، شرکتهای بیمهای برای ایجاد انگیزه در نمایندگان خود باید کارمزدها را افزایش دهند و با پرداخت سود مشارکت سوپاپ اطمینانی برای نمایندگان در نظر بگیرند.
درعین حای سعیدی، تصریح کرد: "متاسفانه به جایگاه واقعی نماینده در کشور توجه نشده، زیرا با توجه به اینکه حرفه نمایندگی بیمه تخصصی است، نمایندگان باید آزمونهای مختلف ببینند، اما برای بعضی از نمایندگان شرکتهای بیمه خصوصی زمینههای لازم فراهم نیست. "
البته ناگفته نماند که درشرایط فعلی و با توجه به مشکل شیوع ویروس کرونا، بسیاری از کلاسها و سمینارهای آموزشی شرکتهای بیمه تعطیل شده و این امر بر مشکلات در این زمینه افزوده است.
باید دید که صنعت بیمه برای افزایش ضریب نفوذ بیمه، بالابردن توانایی نمایندگان در جذب پرتفوی سودمند، اصلاح آیین نامههای مربوطه و بهبود شرایط معیشتی نمایندگان خود چه خواهد کرد؟