تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد۲۴ تأکید شد؛

خودروساز به دنبال تحمیل زیان خود به مردم است/ نباید ندانم‌کاری خودروسازان به گردن شورای رقابت سنگینی کند

عضو هیئت تجدیدنظر شورای رقابت معتقد است امروز خودروسازان به دنبال بهبود وضعیت تولید خود نیستند بلکه قصد دارند اشتباهات سیاست گذاران خود را برعهده شورای رقابت و خریداران اصلی بیندازند چراکه در این صورت می‌توانند بر انباشت زیان‌های خود سرپوش گذارند.

تولید خودرو

اقتصاد۲۴ - کارشناسان معتقدند خودروسازان  قصد دارند با بزرگ‌نمایی چالش‌ ها، خریداران واقعی و شورای رقابت را مقصر تمام سیاست‌های اشتباه خود به تصویر بکشند.

درحالی که تحلیل‌های کارشناسانه از بازار ارز حاکی از روند کاهشی نرخ‌ها طی هفته‌های گذشته آن هم در رکود کامل خرید و فروش است، با توجه به تاثیر مستقیم آن بر سایر بازارها، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با تخلیه حباب قیمت ارز شاهد نزول شدید قیمت‌ها در بازار خودرو خواهیم بود.

این بحث در بازاری که با وجود ریزش قیمت‌ها همچنان در کاهش تقاضا بسر می‌برد باز هم نقطه امیدی را برای مشتریان خودرو به وجود آورده است.

اما از سوی دیگر رضا شیوا، رییس شورای رقابت به تازگی اعلام کرد: «با توجه به روند نزولی بازار خودرو در روز‌های گذشته این شورا تصمیم گرفت که هیچ افزایش قیمتی در خصوص خودرو‌ها تا پایان سال اعمال نشود. زمانی تورم کشور بسیار بد و لجام گسیخته بود به همین دلیل تصمیم گرفتیم هر سه ماه یکبار با درنظر گرفتن تورم بخشی قیمت‌های جدید ارائه کنیم، اما اکنون میزان تورم در مسیری قابل کنترل افتاده و همه بازار‌ها روند کاهشی گرفته است براین اساس شاید در آینده نسبت به تغییر هر ۶ ماه یکبار قیمت‌ها و شاید همچون گذشته به تغییر هر ساله قیمت‌ها اقدام کنیم.»

این اظهار نظر دقیقاً در زمانی که نرخ ارز روند کاهش گرفته است، موج جدیدی از انتقادات را در پی داشته است؛ این منت آن هم پس از اعداد و رقم‌های عجیبی که شورای رقابت برای خودرو‌های بی کیفیت پایه گذاری کرده است، شایسته مصرف کننده خودرو نیست که می‌بایست از طریق قرعه کشی، پول پیش فروش خودرو را به خودروساز بپردازد، اما خودرویی تحویل نگیرد، چراکه خریداران واقعی خودرو آن هم در ماه‌های پایانی سال به دنبال کاهش قیمت‌ها هستند تا بتوانند پس از این همه تلاطم قیمتی خودروی مورد نیاز خود را خریداری کنند.

شورای رقابت مقصر گرانی خودرو نیست

در همین رابطه آلبرت بغزیان، عضو هیئت تجدیدنظر شورای رقابت در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: شورای رقابت مقصر گرانی خودرو نیست، اما از این شورا چنین تصویری در ذهن مردم توسط خودروسازان در حال شکل گیری است که تمام مقصر اقدامات برای تشکیل بازار پرتلاطم و گرانی‌های افسار گسیخته بازار خودرو، فقط شورای رقابت است.

بغزیان گفت: خودروسازان می خواهند به مردم این موضوع را القا کنند که اگر قیمت خودرو بالاست تنها به دلیل بی تدبیری و فرمول‌های شورای رقابت است هرچند این شورا و رئیس آن تلاش خود را برای ایجاد بازاری آرام و تثبیت قیمت ادامه می‌دهد، اما این موضوع به خوبی منعکس نشده است.

وی تصریح کرد: دستور العمل‌های شورای رقابت کاملاً سمت حمایت از مصرف کننده است به شرطی که تولید کننده نسبت به هزینه‌ها و میزان تولید صادق باشد!

عضو هیئت تجدیدنظر شورای رقابت افزود:  در حال حاضر خودروساز مدعی هزینه‌های بالای تولید است و معتقد است که تولید به دلیل گرانی مقرون به صرفه نیست؛ در برابر این ادعا شورای رقابت از تولید کننده قیمت تمام شده را درخواست می‌کند، اما خودروساز از ارائه قیمت تمام شده خودداری می‌کند.

وی ادامه داد: شورای رقابت در دستورالعمل خود با توجه به تورم و شرط افزایش کیفیت، درصدی به قیمت گذشته خودرو‌ها افزود، هرچند خودروساز این دستور را اجرایی کرد، اما در همان ابتدا شوک هزینه‌ای و ارزی به این نحوه محاسبه وارد و باعث فاصله در اجرای کامل و مستمر این دستورالعمل شد.

بغزیان با تأکید بر اینکه خودروسازان که ادعای خودکفایی و تولید ملی را داشتند با رفتن فرانسوی‌ها و کُره ای‌ها تمام معادلاتشان برهم ریخت گفت: حالا در این زمان به دنبال واردات قطعه برای تولید هستند و در این مسیر هم با مشکلات زیادی روبرو شده اند.


بیشتر بخوانید: اصرار رییس شورای رقابت بر اجرایی کردن فرمول جدید قیمت گذاری


این اقتصاددان تصریح کرد: هرچند مقام معظم رهبری همواره تأکید دارند اقتصاد مقاومتی را باید در تمام صنایع پیاده کنیم یعنی هر صنعتی به دنبال تأمین قطعات مربوط به بخش خود باشد، اما در این زمینه اقدامات موثری صورت نگرفت و قطع روابط با سایر خودروسازان خارجی زمینه را برای کاهش تولید و چالش‌های صنعت خودرو فراهم کرد.

عضو هیئت تجدیدنظر شورای رقابت یادآور شد: دستورالعمل‌های شورای رقابت علاوه بر اینکه به دنبال کمک به تولید کننده است، نفع مصرف کننده را نیز در نظر می‌گیرد، اما تولیدکنندگان خودرو از همکاری در این زمینه امتناع می‌کنند.

وی ادامه داد: قرار است طبق فرمول شورای رقابت که منطبق با شاخص‌های بانک مرکزی است اجحافی به مصرف کننده نشود و این حتی برای تولید کننده هم مناسب است و قطعاً ضرر نخواهد کرد.

بغزیان یادآور شد: حالا اینکه زیان انباشت خودروساز به این رقم رسیده به دلیل این است که می‌توانست تولید را افزایش و قیمت تمام شده را کاهش دهد و همچنین هزینه‌های مالی بالا و شکست‌های سرمایه گذاری در سایت‌های خارج از کشور از جمله دلایل این زیان‌ها بوده است که طبیعاً مصرف کننده نباید تاوان این اشتباهات را بپردازد.

واسطه ها هنوز بین کارخانه و بازار خودرو فعالند 

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه آخرین دستورالعمل شورای رقابت نیز طبق درخواست خود خودروسازان اعلام شده است گفت: در این فرمول بر افزایش تولید طی سه ماه تأکید شده و قیمت خودرو هم باید به تناسب تولید، افزایش یابد و اگر قیمت‌ها هم تغییر کند به اندازه قیمت‌ خودرو‌ها در بازار نخواهد بود و در نتیجه آن فاصله بازار آزاد و قیمت مصوب کاهش پیدا می‌کند.

بغزیان ادامه داد: در ضمن باید واسطه‌های بین تولید و بازار شناسایی شوند چرا که این دسته از افراد به حجم تولید دسترسی دارند، هرچند که تا حالا این نفوذ را هنوز کشف نکرده اند چراکه هرچقدر خودرو لازم است در بازار وجود دارد، اما خودروساز نمی‌تواند تعهدات خود (پیش فروش‌ها) را عملی کند.

وی گفت: زمانی که تولید خودرو را افزایش نداده‌اند نمی‌توانند طی سه ماه افزایش تولید داشته باشند پس نمی‌توانند از فرمول و دستور العمل شورای رقابت تبعیت کنند، پس به ناچار باید به فرمول قبلی بازگردند و خودروساز طبق آن پیش برود، پس در صورت عدم ایفای تعهدات، خودروسازان اجازه افزایش قیمت را ندارند.

بغزیان در پایان با تأکید بر اینکه شرایط باید به گونه‌ای باشد که در ابتدا مشتریان واقعی و بعد تولید کننده خودرو از قیمت‌های بازار آسیب نبینند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که خودروساز با هر ترفندی به دنبال جبران زیان‌های ناشی از سیاست‌های اشتباه در تولید و سرمایه‌گذاری‌های خود است.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

تصویری به یاد ماندنی از بهروز وثوقی و جمشید مشایخی در قیصر

عکس جنجالی مسعود پزشکیان در کنار مولوی عبدالحمید

عکس/ نمایندگانی که به حضور ظریف در دولت رای موافق دادند

عکس زیرخاکی ۵۰ ساله از منوچهر وثوق، فردین، بهمن مفید و ایرج قادری

عکس/ قدیمی‌ترین تاس کشف شده در جهان متعلق به ایران

عکس/ بازار فرش هزار رنگ و دیدنی شهر تبریز

اینفوگرافی/ ایران در نرخ تورم از ۵ کشور عربی همسایه پیش افتاد

عکس/ نمایی خاص از بهمن مفید و سعید راد در سال ۱۳۵۴

عکس/ تهران در ۲ روز پاک و آلوده

عکس/ زیبایی حیرت انگیز پاییز در کلیبر آذربایجان شرقی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ برف روبی در گردنه عسل‌کشان کوهرنگ

قیمت بیت کوین ترمز برید

پیش بینی قیمت خودرو در هفته ابتدایی آذر

عکس/ قیمت خودرو‌های وارداتی ۱۰ سال پیش

اینفوگرافی/ چند سال باید کار کنیم تا خانه دار شویم؟

عکس/ جدیدترین فتوشات سحر دولتشاهی

فیلم/ آخرین وضعیت آب و هوا

عکس/ دنیای نتانیاهو کوچک شد!

تاریخ برگزاری کنکور ۱۴۰۴ مشخص شد

آمار نگران کننده وزیر علوم از مهاجرت اساتید دانشگاه

شرایط کارت به کارت تغییر کرد + جزییات

قیمت گوسفند و گوساله در بازار + جدول

گرانی بی‌سابقه قیمت خودرو در بازار + جدول

سود جدید سهام عدالت در راه است؟

ضعف یادگیری دانش‌آموزان در مدرسه؛ محتوای کتاب‌های درسی مورد علاقه دانش‌آموزان نیست/ تاثیر آموزش ناکارآمد دوران کرونا بر فقر یادگیری دانش‌آموزان

ساز مخالف عربستان با آمریکا؛ ریاض از توافق با تل‌آویو سر باز زد؟/ آخرین پلن ترامپ برای خروج واشنگتن از تنگنا

خیز تروئیکای اروپا برای بازگشت فشار حداکثری به ایران/ توافق تهران با ترامپ ممکن است؟

مانور امارات و عربستان بر میادین گازی با کارت کره جنوبی/ سئول؛ اهرم جدید واشنگتن برای نفوذ در خاورمیانه؟

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۲ آذر ۱۴۰۳

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

خودرو یک شبه ۳۰ درصد گران شد/ درخواست خودروسازان تمامی ندارد؛ موج گرانی بعدی شاید تا قبل از پایان سال!

عکس/ استوری مهدی طارمی برای تولد قلعه‌نویی

تصویری از یک موشک غول‌پیکر جنگی بر فراز دریای خزر

همه چیز درباره اقتصاد ژاپن/ چهارمین اقتصاد بزرگ جهان که حداکثر تورم سال‌های اخیرش ۴ درصد بود

پوتین موشک آخرالزمانی را معرفی کرد

واکنش شریعتمداری به انتشار شعری به نام رهبری: غفلت کردیم

سخنان تکان‌دهنده همتی درباره وضعیت معروف‌ترین منطقه آزاد ایران

سفر کشتی گیران با دبیر به مسکو

عکس/استوری جدید گلزار

پرفروش‌ترین آیفون کدام است؟

عکس/ حضور ستاره استقلال در امارات

افشای راز قتل زنی پس از نیم قرن؛ متهم ۹۲ ساله بازداشت شد

عکس/استوری جدید نیما شعبان‌نژاد

هم خیابانی اشتباه می‌کند، هم بازیکنان تیم ملی!

عکس/دلیل کاهش وزن شدید سحر دولتشاهی فاش شد

عکس/توئیت جدید ایلان ماسک ایرانی‌ها را غافلگیر کرد

عکس/یوسف تیموری از چهره جدیدش رونمایی کرد

خبرگزاری فرانسه: سه کشور اروپایی و آمریکا قطعنامه خود علیه ایران را تقدیم شورای حکام آژانس کردند